آیا بازی GTA 6 با نرخ ۶۰ فریم روی PS5 Pro اجرا میشود؟
یک کار چالشبرانگیز
با معرفی پلی استیشن ۵ پرو، آیا بازی مورد انتظار GTA 6 با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه روی این کنسول اجرا خواهد شد؟
دو روز پیش بود که شرکت سونی به طور رسمی از کنسول میان نسلی و جدید خود تحت عنوان پلی استیشن ۵ پرو رونمایی کرد؛ کنسولی که به لطف سختافزارهای قدرتمند و فناوریهای جدید نظیر PSSR، اجرای بازیها در بالاترین وضوح تصویر و نرخ فریم را هدف قرار داده است.
در همین راستا، بر هیچکس پوشیده و پنهان نیست که بازی GTA 6 به عنوان یکی از مورد انتظارترین عناوین تاریخ صنعت بازیها به شمار میرود و حال با توجه به کنسول جدید پلی استیشن، سوال اصلی این است که این بازی با چه نرخ فریمی روی دستگاه اجرا خواهد شد؟
ریچارد لیدبتر، کارشناس رسانه معروف دیجیتال فاندری در این زمینه توضیح میدهد:
بازیهای سری GTA همواره شبیهسازیهای پیچیدهای را اجرا میکنند و پردازنده مرکزی دستگاه را به شدت تحت فشار قرار میدهند. به همین خاطر، بازیهای این فرانچایز همواره در ابتدا با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه یا حتی پایینتر از این رقم روی کنسولها اجرا میشوند.
با توجه به اینکه پردازنده مرکزی پلی استیشن ۵ پرو همان پردازنده مرکزی به کار رفته در مدل اصلی است، اگر بازی روی مدل اصلی نرخ ۳۰ فریم را هدف قرار داده باشد، دستیابی به نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه روی PS5 Pro یک کار بسیار چالش برانگیزی خواهد بود. این مشکل ارتباطی با پردازنده گرافیکی (GPU) دستگاه ندارد و مربوط به پردازنده مرکزی (CPU) است.
با توجه به اظهارات کارشناس رسانه دیجیتال فاندری، به نظر میرسد که کنسول PlayStation 5 Pro قادر به اجرای بازی جی تی ای ۶ با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و وضوح تصویر 4K واقعی نخواهد بود. با این حال، او معتقد است که اگر راک استار گیمز استاندارد ۶۰ فریم بر ثانیه را روی PS5 هدف قرار داده باشد، این پیشبینیها درست نخواهند بود؛ هرچند که هنوز شواهدی در این زمینه به چشم نخورده است.
بازی مورد انتظار GTA 6 برای عرضه در اواخر سال ۲۰۲۵ میلادی برنامهریزی شده است. طبق سنت همیشگی راکستار گیمز، ظاهرا بازی در ابتدا برای کنسولهای ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس و پلی استیشن 5 عرضه میشود و نسخه کامپیوتر بازی با تاخیر یک یا دو ساله به دست گیمرها خواهد رسید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید