شرکت Annapurna Pictures را باید یکی بزرگترین سرمایهگذاران هالیوود دانست که به خاطر مشارکت در فیلمهای مهم چند سال اخیر، به شهرت قابل توجهی دست یافته است.
این شرکت در سال ۲۰۱۱ توسط جوان ۲۵ سالهای به نام مگان الیسون (Megan Ellison) تاسیس شد و یک سال پس از آن، در نخستین قدم پروژهی سینمایی خود سرمایهگذاری کرد. شاید عجیب باشد اما پل توماس اندرسون و حتی کاترین بیگلو، کارگردانهایی بودند که با Annapurtna Pictures همکاری کردند که نتیجهی آن، دو فیلم The Master و همچنین Zero Dark Thirty بودند. این دو عنوان در مجموع ۸ بار کاندید اسکار شدند که برای شرکتی تازه تاسیس، آمار بینظیری به حساب میآمد.
روند موفقیت این شرکت امریکایی در سالهای بعد کاملا صعودی بود به شکلی که تقریبا تمامی فیلمهایی که نام Annapurna Pictures را یدک کشیدهاند، به مذاق منتقدین خوش آمده و مورد تحسین آنها قرار گرفتهاند. برعکس منتقدین، علاقهمندان به سینما تمایل زیادی به فیلمهای تهیه شده توسط این شرکت ندارند و کمتر پیش میآید که این آثار فروش آنچنانی داشته باشند؛ البته در این بین استثناهایی وجود دارند که از بین آنها میتوان به انیمشین Sausage Party اشاره کرد.
شرکت Annapurna Pictures پس از گذشت ۵ سال، تصمیم گرفت تا فعالیتهای خود را در زمینههای دیگری هم ادامه دهد و به همین دلیل، ۸ عضو کارکشته که ترکیبی از اعضای اصلی شرکت به همراه تعدادی از بازیسازان بزرگ بودند، دور هم جمع شدند و Annapurna Interactive را بنیانگذاری کردند. این افراد از راهنماییهای جنوا چن (Jenova Chen) که سابقهی کارگردانی بازی Journey را برعهده داشت، استفاده کردند تا بتوانند به یک سیاستگذاری واحد برسند. چن عقیده داشت که باید ایدههایی که وارد میشوند، از سه فاکتور برخوردار باشند: شخصی، احساسی و البته اوریجینال!
اولین بازی که بخش بازی سازی Annapurna روی آن کار کرد، What remains of Edith Finch نام داشت که موفقیتهای خیره کنندهای به دست آورد و توانست علاوه بر کسب جوایز متعدد، فروش فوقالعادهای هم داشته باشد. بازی بعدی Gorogoa بود که به توسط یک نفر ساخته شد و توانست تا توجه گیمرهای زیادی را به سوی خود جلب کند. حالا صنعت بازیهای ویدیویی یک ناشر جدید پیدا کرده بود که بازیسازان مستقل را هدف قرار میداد و آثار آنها را به بهترین نحو منتشر میکرد؛ دقیقا همان کاری که شرکت Devolver Digital از سالها قبل شروع کرده بود. البته میان این دو، تفاوتهای زیادی وجود دارد که عمدهترین آنها به نگرش هنری بازیهای Annapurna Interactive بازمیگردد؛ موردی که در آثار رقیباش کمتر دیده میشود.
سال ۲۰۲۰ برای این شرکت آمریکایی به شدت شلوغ خواهد بود زیرا برای نخستین بار قرار است هفت بازی را منتشر کند. برعکس گذشته، اکثر این بازیها در انحصار کنسول ایکس باکس خواهند بود و به احتمال زیاد، بعدها برای دیگر سختافزارها منتشر میشوند. اگر نگاهی به لیست امسال بیاندازیم، میبینیم که هنوز هم پس از گذشت ۴ سال از تاسیس بخش بازی شرکت Annapurna Pictures، سیاستهای آن ثابت بوده و تغییری نکرده است. عناوین 12Minutes و The Artful Escape بدون شک مهمترین آثاری هستند که امسال باید شاهد عرضهشان باشیم؛ بازی اول داستان زوجی را روایت میکند که زندگیشان به خاطر تصمیمهای بازیکن، دستخوش تغییر میشود و لوپ زمانی ۱۲ دقیقهای را طی میکند. بازی دوم کاملا فرق دارد و فرمی موزیکال به خود میگیرد. بازیکنان در نقش موسیقیدانی به نام فرانسیس وندتی (Francis Vendetti) سفری را آغاز میکنند که بیشتر استعارهای است برای خودشناسی. سازندهی این بازی، استودیوی تازه تاسیس Beethoven & Dinosaur نام دارد که از اعضای یک گروه راک استرالیایی تشکیل شده است.
حالا میتوان بهتر به ارزش مغز متفکری مثل مگان الیسون بیشتر پی برد؛ کسی که تنها ۳ سال پس از تاسیس شرکت Annapurna Pictures توانست در لیست ۱۰۰ چهرهی تاثیرگذار سال ۲۰۱۴ مجلهی تایم قرار بگیرد. بیراه نیست که اگر او را از قدرتمندترین زنان هالیوود و البته دنیای بازیهای ویدیویی بدانیم.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید