چگونه بازیهای مارولی بعد از یک نسل ضعف دوباره به اوج رسیدند؟
تنها یک تصمیم کافی بود
اخیرا طی جدیدترین مصاحبه انجام شده با یکی از مدیران برند Marvel Games اعلام شد که چرا بعد از مدتها افت کیفیت، بالاخره بازیهای مارولی به دوران اوج خود بازگشتند.
شاید آخرین بار پیش از آنکه بازی Spider-Man برا کنسول پلی استیشن 4 به معروفیت حاضر خود برسد، در عناوین کنسول پلی استیشن 1 و 2 بود که بازیهای مارولی جذابیت خاصی داشتند. این در حالی بود که پس از مدتی کوتاه، عناوین مختلف مانند سری Arkham از شخصیت ابرقهرمان بتمن، روی کار آمدند و دنیای DC که رقیب مارول بوده و هست، توانست بازار بازیهای ویدیویی را در این سبک به دست بگیرد. با این وجود، امروزه میبینیم که مارول با استودیوهای بازیسازی معروف، به همان دوران اوج خود بازگشته و همه طرفداران منتظر عرضه بازی Spider-Man 2 هستند!
به هر حال وقتی که در مراسم Game Awards 2021 بهترین بازیها اعلام شدند و در میان آنها نام بازی Guardians of The Galaxy دیده شد، اصلا مشخص نبود که این عنوان قرار است تا بهترین بازی داستانی سال باشد؛ آن هم در حالی که عناوین بزرگی مانند Deathloop با نمره ۱۰/۱۰ و It Takes Two در میان کاندیدهای بهترین بازی داستانی ۲۰۲۱ قرار داشتند. از همه جالبتر هم آن که بازی Guardians of The Galaxy توسط استودیو اینسامنیاک ساخته نشده است! در هر صورت از بازیهای مارولی بزرگ در حال حاضر میتوان به Spider-Man و بسته الحاقی Miles Morales آن اشاره کرد که سازنده آن همین استودیو است. حال هر بازی مارولی دیگری که توسط این سازنده طراحی نشده باشد، بدون شک به عنوان شکستهایی بزرگ شناخته میشوند. اما این روند پس از مدتها بالاخره پایان پیدا کرد.
در واقع استارت کار با همین Spider-Man زده شد، اما اینکه چطور بازیهای مارولی مانند Guardians of The Galaxy ناگهان به معروفیت و محبوبیت بالا رسیدند، موردی است که باید از زبان مدیر برند Marvel Games، جی اونگ (Jay Ong) بشنوید.
این یک موفقیت بسیار بزرگ بود! کلید آن هم این بود که سازندگان به درستی به سمت داستان آن رفتند؛ چیزی که در واقع مرکز تمامی روایتهای مارول است. با این وجود باید بدانید که بازیهای ما شدیدا برگرفته از نسخههای سینمایی بودند؛ موردی که خیلی زود از آن یک فرمول خوب استخراج کردیم.
در سال ۲۰۱۴ هم اونگ اظهار کرده بود که آنها قصد تغییر مسیر در ساخت بازیهای مارولی را دارند؛ آن هم طوری که به جای تمرکز کامل روی اقتباس از فیلمها، روال کار را دست سازندگان بدهند. این یعنی به جای آنکه دیزنی (Disney) از استودیوهای مختلف بخواهد تا یک بازی با داستان و گیم پلی از پیش تعیین شده را بسازند، حق انتخاب را کاملا به آنها میدهد. در این میان، فقط یک تصویر کلی از ابرقهرمانان و شخصیتهای مختلف به تیم سازنده داده میشود؛ سپس آنها خود سعی میکنند تا با خلاقیتی که دارند، روایت را هرطور که میخواهند به نمایش بگذارند.
همچنین به جای اینکه روال ساخت عناوین مختلف به دست استودیوهای ناکارآمد افتاده شود، Marvel Games صرفا فقط به دنبال سازندگان حرفهای رفته و پروژههایی را قبول میکند که توسط یک تیم از نخبههای بازیسازی ارائه شده باشد. اونگ اظهار کرده که آنها استودیوهایی را برای ساختن اقتباسهای مارولی قبول دارد که عملا تیمش دوست داشته باشند تا بازیهای آنها را تجربه کنند. بدین ترتیب به جای اینکه جمله «آیا میتوانید این بازی را بسازید؟» به استودیو مقصد ارائه شود، برند Marvel Games منتظر مینشیند تا ایدههای سازندگان ارائه شده و بهترین انتخاب شود.
حال نیز درباره اینکه چطور بازی Guardians of The Galaxy توسط استودیو Eidos Montreal ساخته شده، اونگ اظهار کرد که آنها بازیهای سری Deus Ex را خیلی دوست داشتهاند! سپس وقتی که سازنده این سری با ایده ساختن یک بازی از داستان نگهبانان کهکشان مارول به سراغ Marvel Games آمدهاند، او هرگز تردید نکرده که پروژه نهایی فوقالعاده معروف و بزرگ خواهد شد؛ طوری که جایزه بهترین بازی داستانی سال را هم از آن خود کند.
با این حساب، حال میتوان نسبت به آینده بازیهای مارولی حتی بسیار بیشتر از قبل هم امیدوار بود. اونگ خود نیز این مورد را تایید و اعلام کرده که بعدها بازیهای بیشتری درباره داستان انتقامجویان، مردان ایکس، مرد عنکبوتی و … ساخته خواهد شد. اما نکته قابل توجه اینجاست که او اظهار کرد که Marvel Games قصد همکاری با استودیوهای بیشتری را برای ساخت عناوین با سبکهای متنوع را دارد. این یعنی جدای از حالت اکشن و جذاب بازیهای Guardians of The Galaxy و Spider-Man، حال یکی دیگر از تمرکزهای کار روی سبکهای مختلف دیگر خواهد رفت؛ سبکهایی که فعلا هیچ جزئیاتی از آن در دسترس نیست.
در حال حاضر مورد انتظارترین بازیهای مارولی که در دست ساخت قرار دارند، Spider-Man 2 و همچنین یک عنوان درباره شخصیت ولورین (Wolverine) است. با این وجود، یک همکاری دیگر بین استودیو یکی از مدیران قدیمی ناتی داگ، ایمی هنیگ (Amy Hennig)، و Marvel Games حدود مدتی پیش اعلام شده بود. اما هنوز مشخص نیست که بازی نهایی آنها درباره کدام شخصیتهای مارول بوده و چه داستانی را روایت خواهد کرد.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید