دانلود بازی Hellblade 2 و جدیدترین بازی های روز در پلتفرم گیم آپ
بازی Hellblade 2 جدیدترین انحصاری ردموندیها بوده و هم اکنون روی پلتفرمهای ایکس باکس و رایانههای شخصی در دسترس قرار دارد.
اگرچه نینجا تئوری (Ninja Theory) استودیو شناخته شدهای محسوب میشود، کمتر کسی انتظار داشت Hellblade: Senua’s Sacrifice بتواند عنوان شایسته و درخوری از آب دربیاید؛ زیرا توسعه دهندگان کمی رویش کار کرده و از همه مهمتر، بودجه چندان بالایی نداشت. همین موارد هم باعث شده بودند جای مانور زیادی وجود نداشته باشد. با وجود همه چالشها، نینجا تئوری توانست با جدیدترین ساخته خود توجهها را جلب کرده و شرایط را برای ساخت دنباله مهیا کند. بی راه نیست اگر بگوییم موفقیتهای Hellblade ردموندیها را وادار کرد تا نینجا تئوری را خریداری کرده و به زیرمجموعه خود تبدیل کنند.
با گذشت حدوداً ۷ سال، بازی Senua’s Saga: Hellblade II از راه رسیده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد. محصول نینجا تئوری نخستین بار در سال ۲۰۱۹ میلادی و همزمان با کنسول ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X) معرفی شد و طی این مدت توانست بواسطه نمایشهای متعدد خودش را به عنوان یکی از انحصاریهای جذاب ردموندیها جا بیاندازد. اگرچه نتوانست به متای بالای ۹۰ دست یابد، بازخوردها عموماً مثبت بوده و از تجربهای جذاب و تاثیرگذار در دل Hellblade 2 خبر میدهد.
در ادامه قصد داریم نگاهی به بازی Hellblade 2 و دیگر عناوینی بیاندازیم که اخیراً به بازارهای جهانی آمده یا کرک شدهاند.
Senua’s Saga: Hellblade II
سازنده: نینجا تئوری
ناشر: ایکس باکس
یکی از اصلیترین نقاط قوت قسمت اول داستانش بود. در ظاهر، تلاشهای شخصیتی به نام سنوا را مشاهده میکنیم که قصد دارد روح همسرش را از چنگال و اسارت هلا نجات دهد اما در باطن، بازی نه تنها به مفاهیم اخلاقی متعددی پرداخته، بلکه سعی میکند به مخاطب خود اطلاعاتی پیرامون اختلالات روانی بدهد. سنوا در قسمت دوم درگیر یک ماجراجویی معنادار، پرمفهوم و تاریک میشود. او باید به ایسلند رفته و مقابل افرادی بایستد که مردمش را مورد آزار اذیت قرار میدهند.
همانطور که در پاراگرافهای پیشین اشاره کردیم، مایکروسافت در پی موفقیتهای Hellblade: Senua’s Sacrifice تصمیم گرفت استودیو نینجا تئوری را خریداری کند. این اتفاق باعث شد توسعه دهندگان برای ساخت دنباله نه تنها بودجه بیشتری دریافت کنند، بلکه به تجهیزات بیشتری دسترسی داشته باشند. یکی از مهمترین نتایج این افزایش بودجه و تجهیزات، استفاده از تکنولوژی موشن کپچر بود. با اینکه انیمیشنهای حرکات شخصیتها در قسمت اول یکی از نقاط مثبت بود، مصنوعی بودن و دستی تنظیم شدن تعدادی از آنها کاملاً واضح بوده و به چشم میآمد. در صورتی که نمیدانید، آنها بدلیل محدودیتها مجبور شدند تمام انیمیشنهای مورد نیاز را طی دو روز ضبط کنند.
نینجا تئوری برای ساخت بازی Hellblade 2 هیچ گونه محدودیتی نداشته و همین موضوع شرایطی را برایشان مهیا کرد تا تمامی حرکات مورد نظر را با استفاده از موشن کپچر ضبط کرده و خبری از ساخت دستی انیمیشن نباشد؛ این موضوع تقریباً در تمامی جنبهها، از دفاع کردن حملات تا ضربههای مختلف به خوبی دیده شده و به واقع گرایانه بودن بازی اضافه کرده است. حالا که بحث زد و خورد مطرح شده، بد نیست اشاره شود برای طراحی نبردها از مبارزه مشهور جان اسنو و رمزی بولتون در سریال Game of Thrones الهام گرفته شده است. به همین دلیل، خبری از مقابله همزمان با چند تهدید نبوده و تنها شاهد نبردهای یک به یک هستیم.
یکی دیگر از نقاط قوت که در همان نگاه اول چشمها را به خود خیره میکند، جلوههای بصری و گرافیک هنری است. بازی Hellblade 2 با آنریل انجین 5 ساخته شده که یکی از قدرتمندترین انجینهای حال و حاضر صنعت ویدیو گیم به شمار میرود. به لطف آن، با محصولی نسل نهمی مواجه هستیم که به راحتی میتواند خودش را در لیست بهترینهای چند سال گذشته قرار دهد. البته تنها جزئیاتِ فنی تحسین برانگیز نبوده و سازندگان توانستهاند لوکیشنهایی زیبا و صد البته اتمسفری تاثیرگذار را خلق کنند. در این میان، نباید از صداگذاری کم نقص گذشت که نقش بسزایی در افزایش تاثیرگذاری اتمسفر بازی دارد.
البته تفاوتها و بهبودهای قسمت دوم به همین موارد خلاصه نمیشود. دشمنان نه تنها از لحاظ ظاهر تنوع بیشتری دارند، بلکه ضربات متفاوت و جدیدی را به سنوا وارد میکنند. همچنین این بار خبری از صفحات لودینگ یا بارگزاری نبوده و تجربهای یکپارچه را شاهد هستیم؛ ویژگیای که پیش از این در مجموعه God of War پیاده سازی شده بود.
بازی Selaco
سازنده: استودیو آلترد اُبیت (Altered Orbit Studios)
ناشر: استودیو آلترد اُبیت
Selaco یک اکشن اول شخص بوده و هم اکنون بصورت دسترسی زودهنگام (Early Access) عرضه شده است. داستان در آیندهای نامشخص جریان داشته و در شهری زیرزمینی به نام سلاکو روایت میشود؛ شهری که از زمان سقوط سیاره زمین، پناهگاه انسانها بوده است. شخصیت اصلی، یک سروان به نام داون بوده که بتازگی ترفیع گرفته و حالا به بخشهای بیشتری از شهر دسترسی دارد. او میخواهد با استفاد از سطح بالای دسترسی خود به تحقیق پرداخته و رازهای تاریک شهر را کشف کند.
سازندگان در استودیو آلترد اُبیت برای طراحی گیم پلی Selaco از مجموعه FEAR و همچنین عناوین کلاسیک، یعنی QUAKE و DOOM الهام گرفتهاند. به بیان دیگر، شامل اکشنهای سینمایی شده که قادر است هیجان و اضطراب را در دل مخاطب خود بوجود بیاورد. همچنین شاهد یک گان پلی سریع هستیم که مخاطب را به جنب و جوش زیاد برای کشتن دشمنان وادار میکند. از دیگر ویژگیهای شاخص، میتوان به تخریب پذیری بالای محیط اشاره کرد. در واقع، هر چیزی که گیمر حین تجربه بازی در اطراف خود میبیند، به برخورد گلوله واکنش نشان میدهد.
The Rogue Prince of Persia
سازنده: ایول امپایر (Evil Empire)
ناشر: یوبیسافت (Ubisoft)
طرفداران مجموعه شاهزاده پارسی از زمان عرضه Prince of Persia: The Forgotten Sands در سال ۲۰۱۰ میلادی منتظر نسخه جدید بودند. در فرصتهای مختلف هم سعی کردند اشتیاق خود را نشان دهند اما این موضوع نادیده گرفته شد. شرایط ادامه داشت تا اینکه یوبیسافت نسخه جدید را با نام Prince of Persia: The Lost Crown اوایل سال جاری میلادی به بازار روانه کرد. عنوان مزبور، بازگشتی به ریشهها محسوب میشود؛ زیرا مانند نسخههای اولیه از دوربین جانبی (Side-Scrolling) استفاده شده است. موفقیتهای The Lost Crown باعث شده یک عنوان دیگر به نام The Rogue Prince of Persia را شاهد باشیم.
بازی The Rogue Prince of Persia حدوداً یک ماه پیش بصورت دسترسی زودهنگام (Early Access) منتشر شد و درست مانند نسخههای قدیمی، روی یک شاهزاده پارسیِ بدون نام متمرکز است. پس از اتفاقاتی که مابین شاهزاده پارسی و ارتش هونها (مردمانی ترک تبار که از سرزمینهای شرق خزر آمده بودند) رخ میدهد، سربازان متخاصم تصمیم میگیرند تیسفون حمله کرده و آن را با خاک یکسان کنند. حالا وظیفه شاهزاده است که از شهر و ساکنانش محافظت کند.
یکی از اولین مواردی که توجهها را به خود جلب میکند، سبک گرافیکیای است که برای توسعه انتخاب شد. بازی The Rogue Prince of Persia از گرافیکی کاملاً دو بُعدی بهره برده که حالتی نقاشی گونه دارد. به همین دلیل، از خطوط مشکی برای جداسازی اجسام، شخصیتها و پس زمینهها استفاده شده است. وجود رنگ صورتی دلیلی محکم داشته و آن را میتوان ادای دینی به اولین نسخه مجموعه دانست که در آن رنگ پوست شخصیت اصلی، صورتی بود.
مانند نسخههای پیشین، گیم پلی حول چند محور میچرخد: حرکات پارکور، انواع ضربات، جای خالی دادن و حل کردن معماها. برای عبور از موانع میتوان از مکانیکهای راه رفتن روی دیوار، پریدن یا تاب خوردن بهره برد و حین مبارزه هم امکان وارد کردن ضربات از فاصله نزدیک و از فاصله دور وجود دارد. در ضمن، گیمر با پیشرفت در بازی به سلاحهای جدید دسترسی یافته و میتواند آنها را آپگرید کند تا عملکردشان بهبود یابد. به این موارد باید طلسمها را اضافه کرد که در شرایط مختلف به کار میآیند.
اگرچه المانهای ایرانی در برخی از محیطهای The Rogue Prince of Persia دیده میشود، بطور کلی شهر تیفسون شباهت چندانی به سکونتگاههای قدیمی و ایرانی ندارد. در مقابل، موسیقی متن به لطف دنی اسدی (Danny Asadi) که یک آهنگساز ایرانی بوده، کاملاً آشناست و از همه مهمتر، به خوبی میتواند در شرایط مختلف هیجان را در گیمر بوجود آورد.
Alan Wake 2 – Night Springs
سازنده: ردمدی اینترتینمنت (Remedy Entertainment)
ناشر: اپیک گیمز (Epic Games)
دنباله Alan Wake پس از یک دهه سرانجام در ماههای پایانی سال ۲۰۲۳ میلادی عرضه شد. علیرغم بازخوردهای مثبت منتقدان و گیمرها و همچنین ثبت رکورد جدید در میان محصولات رمدی اینترتینمنت، چندان از لحاظ فروش موفق نبود. با این حال، توسعه دهندگان دست از برنامههای خود نکشیده و مشغول کار روی بستههای الحاقی هستند که قسمت اول آنها چند روز پیش با نام Night Springs عرضه شد.
بسته الحاقی Night Springs از سه قسمت تشکیل شده که هر کدام شخصیت اصلی متفاوتی داشته و داستانی مستقل را در یک جهان مشترک (Shared Universe) روایت میکند. همچنین داستان از لحاظ ساختار شباهتهایی به سریال انیمیشن What If محصول مارول دارد که در آن سرنوشت متفاوتی را برای شخصیتهایی نام آشنا شاهد هستیم. در قسمت اول، Number One Fan نام داشته و گیمر در آن رز را کنترل میکند؛ قسمت دوم تحت عنوان Actor شناخته شده و حول محور یک بازیگر با نام شاون اشمور (Shawn Ashmore) میچرخد.
قسمت سوم Sibling نامگذاری شده و گیمر حین تجربه آن کنترل جسی را بدست میگیرد که شخصیت اصلی بازی Control بود.
Braid Anniversary Edition
سازنده: ثکلا (Thekla)
ناشر: ثکلا
Braid یک بازی مستقل، پلتفرمر و معمایی بوده که در سال ۲۰۰۸ میلادی عرضه شد. داستان حول محور شخصیتی به نام تیم میچرخد که میخواهد شاهدخت را از دست یک موجود شیطان سفت و وحشتناک نجات دهد. اینکه چه رابطهای میان تیم و شاهدخت وجود داشته و چرا جانش را به خطر میاندازد، در ابتدا مشخص نبوده و با پیشرفت در مراحل، اطلاعات بیشتری در این باره به گیمرها داده میشود. همچنین اتفاقات حول محور مفاهیمی مانند بخشش، اشتیاق و ناامیدی میچرخد.
شخصیت اصلی بازی، یعنی تیم میتواند بدود، بپرد، از موانع بالا رفته و یا با لگد روی دشمنان فرود آمده و آنها را بکشد. دشمنانی که جان خود را از دست میدهند، کلیدهایی بجا میگذارند که برای باز کردن درها یا دستکاری در محیط بکار میروند. همچنین تیم میتواند زمان را به عقب برگرداند که مهمترین قابلیتش به شمار میرود. نکته جالب اینجاست که قابلیت برگرداندن زمان به عقب در هر مرحله به شکل متفاوتی کار کرده و همین موضوع از ایجاد حس یکنواختی در گیمر جلوگیری میکند.
با گذشت نزدیک به دو دهه، نسخه ریمستر در قالب Braid Anniversary Edition عرضه شده است. از ویژگیهای شاخص آن میتوان به جلوههای بصری بهبود یافته، موسیقیهای ریمیکس شده و مراحل جدید اشاره کرد تا گیمرهای جدید و کم سن و سالتر هم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
Blockbuster Inc
سازنده: سوپر فلای فاکس (Super Fly Fox)
ناشر: انشنت فورج (Ancient Forge)
Blockbuster Inc یک بازی شبیه ساز بوده که تاکنون نظیرش ساخته نشده است. گیمر در اینجا مدیریت یک استودیوی تولید فیلم و سریال را بر عهده داشته و باید آن را گسترش دهد. نکته جالب اینجاست که تقریباً هر اتفاقی که در استودیو رخ میدهد، با تصمیمات گیمر رابطه مستقیم دارد؛ از ساعات کاری گرفته تا اندازه اتاقهای فیلمبرداری، طراحی صحنههای فیلمبرداری، نحوه حرکت دوربین، انتخاب لباسها و رفتار بازیگران جلوی دوربین. البته تصمیم گیریها به همین موارد خلاصه نشده و پس از پایان فیلمبرداری، گیمر باید روی روند طراحی صدا، تدوین و حتی جلوههای ویژه نظارت کند.
یکی از بخشهای بسیار مهم، زیر ذره بین داشتن بازیگران جوان و بااستعداد است که پتانسیل تبدیل شدن به ستارههای مشهور را دارند. گیمر باید آنها را قبل از رسیدن شهرت جذب کند که این کار به هیچ وجه ساده نیست؛ زیرا هر کدام از آنها خواستهها و شروط منحصربفردی دارند. همچنین گیمر میتواند برای گسترش استودیو خود وام گرفته، سهام دیگر استودیوها را خریداری کرده و برای بازاریابی و تبلیغ محصول جدیدش برنامه ریزی انجام دهد.
شما تصمیم از میان بازیهای بالا به تجربه کدام یک بپردازید؟ نام و دلیل انتخاب خود را با ما و دیگران کاربران مشتاق در میان بگذارید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید