آیا آیفون ۱۵ پرو میتواند رزیدنت اویل را به خوبی اجرا کند؟ بررسی یک ادعای جنجالی!
دنیای بازیهای موبایل وارد مرحلهی جدیدی شده است!
اپل زمانی که از A17 پرو رونمایی کرد مدعی شد این تراشه میتواند بازیهای کنسولی نظیر رزیدنت اویل را هم اجرا کند. آیا این ادعا درست است؟
برای مدت زمان طولانی، به نظر میرسید که بهترین بازیهای موبایل در واقع یک سری عناوین مستقل با گرافیک نه چندان قوی باشند یا نهایتا، پیشبینی میشد بتوان از طریق استریم در فضای ابری، یک سری عناوین خوب را تجربه کرد. اما اپل در رویداد سپتامبر خود، یعنی در رویداد معرفی از سری آیفون ۱۵ با رونمایی از A17 پرو معادلات را بر هم زد. تراشهای که خود شرکت ادعا میکند میتواند عناوین AAA نظیر رزیدنت اویل Village و حتی اسسینز کرید را هم به راحتی اجرا کند.
برخیها انتظار داشتند وقتی اپل چنین ادعایی را مطرح کرده منظورش این بوده که بازیهای کنسولی به صورت پورت شده با گرافیک پایینتر در آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس یا آیپدهای مجهز به تراشهی M1 قابل اجرا باشند. درست مثل بازی فاینال فانتزی پاکت ادیشن. نه اینکه فاینال فانتزی پاکت ادیشن بازی بد با گرافیک ضعیف باشد؛ فقط با عنوان کنسولی خودش فاصلهی بسیار زیادی دارد. اما آیا این ادعا را میتوان راجع به کیفیت رزیدنت اویل Village در آیفون ۱۵ پرو مکس هم مطرح کرد؟
رزیدنت اویل Village در حال حاضر هم برای آیفون ۱۵ پرو و هم آیپدهای مجهز به تراشهی M1 و M2 در دسترس قرار دارد. تجربهی اجرای این بازی در دستگاههای یادشده نشان داده که ادعای اپل کاملا درست بوده است. در واقع رزیدنت اویل Village در آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس همان کیفیتی را دارد که در کنسول یا کامپیوتر شاهدش هستیم؛ عجیب و در عین حال فوقالعاده!
بهینه شده تا بینهایت!
از ابتدا شروع میکنیم؛ جایی که باید به کپکام و عملکرد حیرتانگیز و تحسینبرانگیز آن در بهینهسازی رزیدنت اویل Village اشاره کنیم. مسئله این نیست که این شرکت توانسته کاری کند که عنوان محبوبش روی گوشی اجرا شود، موضوع اینجاست که کپکام موفق شده بازی را به بهترین شکل ممکن برای آیفونها بهینه کند به گونهای که کوچکترین لگ یا کندی در حین تجربهی آن حس نمیشود.
رزیدنت اویل Village از یک پورت ساده و پیش پا افتادهی کنسول به گوشی فراتر رفته و همه چیزش شبیه به نسخهی کنسولی است. رزیدنت اویل Village تقریبا ۱۳ گیگابایت فضا برای تمام بازی و ۷ گیگابایت برای دموی آن نیاز دارد که تقریبا نصف حجم مورد نیاز در مقایسه با نسخهی مخصوص پلی استیشن ۵ این بازی است. نکتهای که با توجه به عدم امکان افزایش ظرفیت حافظهی داخلی آیفونهای سری ۱۵ از طریق کارت حافظه، اهمیت بسیار زیادی دارد.
همه چیز به همین مورد ختم نمیشود؛ کپکام این بازی جذاب را از پلتفرمهای قدیمی و نسبتا ضعیفتر نسل ۸ یعنی پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان به آیفونها پورت نکرده؛ بلکه این کار را مستقیما از پلی استیشن ۵ انجام داده است. یکی از دلایل اصلی محبوبیت بالای پلی استیشن ۵ لزوما سختافزار قویتر آن نیست، بلکه وجود SSD پرسرعتی است که فرایند بارگذاری اطلاعات را در سریعترین زمان ممکن انجام میدهد.
کپکام همین موضوع را مد نظر قرار داده و تجربهی سریع بارگذاری اطلاعات را به صورت انحصاری در سری آیفون ۱۵ پرو هم در اختیار کاربران قرار داده است. به عبارتی دیگر، تجربهای که در آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس از انجام این بازی خواهید داشت شبیه به تجربهی انجام آن روی پلی استیشن ۴ پرو است، نه مدل استاندارد.
البته شخص بررسی کننده مثل نویسندهی این مقاله خیلی طرفدار بازیهای ترسناک نبود و در نتیجه نتوانست کل بازی را روی گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس تجربه کند، اما انجام دموی آن کافی بود تا بتواند به نتیجهی درستی برسد. طبق گفتههای این شخص، میزان جزئیات به نمایش درآمده در همان دقایق ابتدایی بازی آنقدر زیاد بود که او در هیچ یک از عناوین دیگر موبایلی چنین چیزی را شاهد نبوده است.
آیتمهای درون بازی نظیر لباسها آنقدر جزئیات دقیق و واقعیای دارند که گویا روی کنسول مشغول انجام بازی هستید. پشتیبانی از HDR هم سبب شده تا بازی کاملا واقعی به نظر برسد، نوردهی بسیار دقیق، حرفهای و طبیعی است و سایهها هم به بهترین شکل ممکن به نمایش در میآیند. استفاده از هدفون و قابلیت صدای فراگیر مجازی هم مزید بر علت میشود تا هنگام تجربهی بازی، خود را در دل ماجرا و آن وحشت بیاندازه ببینید.
این بازی از رفرشریت ۱۲۰ هرتز هم پشتیبانی میکند اما اگر آن را روی ۳۰ هرتز قفل کنید، نتیجهی پایدارتر و بهتری دریافت خواهید کرد. اگرچه کمی افت فریم یا لگ شاید دیده شود اما اصلا به گونهای نیست که تجربهی انجام این بازی را مختل کند. شاید در ابتدا اینطور به نظر برسد که بازی از طریق فضای ابری استریم شده اما در واقع اینطور نیست و شما در حال انجام آن روی گوشی خود هستید.
این بازی در همان ابتدا به لطف کپکام به گونهای تنظیم شده که مصرف شدید باتری را در پی نداشته باشد. در نتیجه تنظیمات گرافیکی آن در حالتی قرار دارند که باعث داغی بیش از حد گوشی نمیشوند. اما باز هم میتوانید به تنظیمات رفته و گزینهها را تغییر دهید؛ جایی که میتوانید ببینید این بازی همه چیز را از عنوان کامپیوتر و کنسولی خود به ارث برده است.
فعال کردن یک سری از گزینهها باعث میشود تجربهی جذابتری از انجام رزیدنت اویل Village روی آیفون ۱۵ پرو مکس داشته باشید اما سعی نکنید همه چیز را روی بهترین حالت قرار دهید. در تنظیمات امکان تغییر تقریبا همه چیز وجود دارد؛ از بازتاب نور گرفته تا کیفیت صدا، میزان نور سایهها و حتی امکان تغییر وضوح بازی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
در بالا به این نکته اشاره کردیم که پیشنهاد میشود تمام تنظیمات گرافیکی را به حد آخر نرسانید چون این کار باعث میشود فضای رم آیفون به طور کامل پر شود. مشخص نیست چرا اما اپل سعی دارد بگوید با کمترین میزان رم هم میتواند بهترین گوشیهای اندرویدی را شکست دهد. این ادعا درست است اما نه تا وقتی که خود شرکت ادعا میکند میتوان بازیهای کنسولی را با کیفیتی عالی روی گوشیهایش اجرا کرد.
شما وقتی تمام گزینههای مربوط به گرافیک را فعال کنید، میبینید که ظرفیت رم به صورت کامل پر شده و عملکرد گوشی را کند میکند. بخواهیم روراست باشیم، این بازی تنها عنوان موبایلی است که تا این اندازه کیفیت گرافیک آن بالاست و توانسته یک آیفون را به زانو در بیاورد. یعنی اگر یک دلیل برای اپل وجود داشته باشد که مثل رقبای اندرویدی در تعبیهی رم درون گوشی دست و دلباز باشد، همین اجرای بازیها با خیال راحت است.
تجربهی بازیهای مخصوص نمایشگر بزرگ روی گوشی مشکلات خاص خود را دارد
اگرچه از لحاظ کیفیت، واقعاً مشکل خاصی در اجرای رزیدنت اویل Village روی آیفون ۱۵ پرو مکس وجود نداشت اما شما با یک عنوان کنسولی طرف هستید. بیایید روراست باشیم، اگر چیزی بتواند تجربهی عناوین کنسولی را برایمان جذاب کند، آن صفحهی بزرگ تلویزیون است که یک نمای خیرهکننده و وسیع را در مقابل چشمان ما قرار میدهد.
وقتی شما یک بازی مخصوص کنسول را برای گوشی هوشمند پورت میکنید، باید این موضوع را هم در نظر داشته باشید که تجربهی آن روی گوشی ابدا به اندازهی تجربهی آن روی کنسول لذتبخش نخواهد بود چون نمایشگر کوچک گوشی واقعاً فرایند را کسلکننده میکند. مگر اینکه یک کنترلر تهیه کرده و آن را از طریق بلوتوث یا کابل به گوشی متصل کنید که حتی در این حالت هم نمایشگر کوچک گوشی مشکلساز میشود.
از طرفی همه به گیمپد دسترسی ندارند و این یعنی در تمام طول مدت اجرای بازی باید گوشی را در دست داشته باشند. بدین ترتیب گوشی وقتی داغ شود، کاربر باید آن را تحمل کند تا زمانی که بتواند بازی را به یک مرحلهی خاص برساند. از طرفی همانطور که در تصویر بالا پیداست، میبینید که اگر کلیدها روی صفحه قرار بگیرند، شما عملا فضای خاصی برای تماشای خود بازی نخواهید داشت و این اصلا اتفاق جالبی نیست.
اگر بتوانید کنترلر پلی استیشن ۵ را به گوشی آیفون ۱۵ پرو وصل کنید، تجربهی انجام بازی رزیدنت اویل Village دگرگون خواهد شد چون تمام گزینههای روی صفحه غیب شده و ۶٫۷ اینچ صفحهی کامل برای بازی در اختیارتان قرار خواهد گرفت. اما حتی در این حالت هم لذتی که از تجربهی این بازی دریافت میکنید شما را راضی نخواهد کرد. مگر اینکه تجربهی بازی روی کنسول یا مانیتور را نداشته باشید.
اما اگر فکر کردید برای این موضوع راه حلی وجود ندارد اشتباه میکنید. این امکان برای شما وجود دارد که آیفون ۱۵ پرو مکس را از طریق پورت USB-C به مانیتور یا تلویزیون با نمایشگر بزرگتر متصل و بازی را درون آنها تجربه کنید. در واقع اینطور به نظر میرسد که گزینههای مربوط به تنظیم گوشههای نمایشگر و بهینهسازی صدا متناسب با خروجی تلویزیون اقدامات هوشمندانهای بوده که نشان میدهد اجرای بازی روی تلویزیون از همان ابتدا در ذهن شرکت سازنده بوده، نه اینکه فقط قابلیت خروجی ویدیوی آیفون را به رخ بکشد.
دومین تجربهی بازی رزیدنت اویل Village دیگر روی گوشی صورت نگرفت. شخص بررسیکننده آیفون ۱۵ پرو مکس خود را به مانیتور ۴۳ اینچیاش متصل و از یک دوال سنس هم به عنوان کنترلر استفاده کرد. یعنی عملا گوشی را کنار گذاشت تا بتواند با قدرت گرافیکی آن، بازی را روی نمایشگری بزرگتر با کنترلر بهتر تجربه کند. با استفاده از این لوازم در کنار هم، یا حتی یک مانیتور کوچکتر، اگر به کسی بگویید که با پلی استیشن ۴ مشغول تجربهی بازی رزیدنت اویل Village هستید قطعا باور خواهد کرد چون دلیلی برای نپذیرفتن وجود ندارد.
البته فراموش نکنید انجام این بازی روی نمایندهی قدرتمند اپل یک سری چالشهایی را هم به همراه دارد. اگرچه آیفون ۱۵ پرو مکس جدیدترین گوشی اپل است اما رزیدنت اویل Village حتی با تنظیمات گرافیکی معمولی هم سختافزار آن را به شدت درگیر میکند. این تنها مشکلی نیست که با آن مواجه میشود؛ شارژ این گوشی به شدت در هنگام انجام این بازی تخلیه میشود به گونهای که فقط ۱۵ دقیقه بازی میتواند ۱۰٪ از شارژ را کاهش دهد.
علاوه بر اینها، مسألهی داغی بیش از حد هم وجود دارد. گوشی به شدت در هنگام انجام بازی داغ میکند به گونهای که در دست گرفتن آن هم شاید آزارتان دهد. برای اینکه این حد از گرما را شاهد باشید، فقط چند دقیقه بازی کردن لازم است. البته وقتی نور صفحه را کم کرده و از طریق پورت USB-C بازی کنید دما به شکل قابل توجهی کمتر میشود اما با این حال بازی در شرایط آب و هوایی گرم آن هم با قاب محافظ روی گوشی اصلا به شما توصیه نمیشود چون چیزی جز آسیب رساندن به گوشی عایدتان نمیشود.
تجربهی رزیدنت اویل Village روی آیفون ۱۵ پرو مکس؛ شروع قدرتمند اما نه بدون مشکل!
اگرچه نگرانی از بابت شارژ باتری و همچنین دمای بیش از حد کاملا منطقی است، اما باید این را هم بدانید که آیفون ۱۵ پرو به خوبی توانسته از پس اجرای آن بر بیاید و همین برای شروع کافی است. این گوشی در شرایطی که خیلی داغ کند، اندکی از قدرت سختافزاری میکاهد که این موضوع سبب بهتر شدن شرایط میشود؛ در نتیجه فقط کافی است یک فن خنککنندهی خوب برای آن تهیه کنید تا شرایط به شکل قابل توجهی بهتر شود.
اما به صورت کلی، اینکه بتوانیم یک بازی کنسولی را با کیفیتی مثالزدنی روی یک گوشی اجرا کنیم، آرزویی بود که حتی نمیشد به آن فکر کرد اما حالا میبینیم که به لطف اپل و تراشهی قدرتمندش عملی شده است. این اتفاق یعنی شرکتهای تولیدکنندهی گوشیهای هوشمند دیگر از بابت سختافزار محدودیتی ندارند و فقط باید یک سری بهینهسازیهای نرمافزاری صورت بگیرد تا بتوان بهترین و جذابترین عناوین AAA را روی گوشیهای آیفون و اندروید تجربه کرد.
اگر بازیهای جذابی نظیر اسسینز کرید میراژ، دیویژن ریسرجنس و دث استرندینگ همین میزان کیفیت را روی آیفونهای جدید ارائه دهند، اپل یک قدم به ایجاد یک امپراتوری جدید در دنیای بازیهای موبایل نزدیکتر خواهد شد و میتواند محصولات خود را به عنوان یک گزینهی ارزشمند و جذاب برای اجرای عناوین AAA به گیمرها بفروشد.
البته که آیفون ۱۵ پرو مکس هیچوقت جایگزین استیم دک نخواهد شد و قرار هم نیست رقابتی را بین آن و کنسول نینتندو شاهد باشیم. اما قرار هم نیست چنین مقایسهای صورت بگیرد چون آیفون یک گوشی است با امکان اجرای بازی اما آنها فقط وسایلی برای اجرای بازی هستند و تمام. در نتیجه برای گیمرهایی که یک دستگاه همهفن حریف میخواهند، آیفون یک سرمایهگذاری هوشمندانهتر از کنسول گیمینگ است.
البته وجود چند بازی محدود سبب نمیشود اپل بتواند برای خودش یک پلتفرم گیمینگ راهاندازی کند. باید دید شرکت کوپرتینویی در ادامهی مسیر چه میکند و چه برنامهای برای پیشرفت محصولاتش در زمینهی بازیهای ویدیویی دارد. این شرکت آمریکایی فعلا همکاری خوبی با کپکام، یوبیسافت و کوجیما پروداکشنز داشته و انتظار میرود در ادامه به بزرگان دیگری در زمینهی تولید بازی وارد همکاری شود. تا آن زمان، به نظر میرسد بازی کردن با گوشی روی تلویزیون با استفاده از کنترل دیگر اتفاق ترسناک و نشدنی نیست.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید