سال ۱۳۹۸ با فراز و نشیبهای بسیاری برای ایران همراه بود که طبیعتاً این چالشها تاثیر خودشان را روی عملکرد سینما و فروش فیلمها در گیشه نیز گذاشتند.
اتفاقات و حوادث مختلف در نیمهی دوم سال، به خصوص تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری در اسفند ماه ۱۳۹۸ به خاطر شیوع ویروس کرونا، ردپای بزرگی روی روند فروش بلیت گیشههای سینما گذاشتند. با وجود این مسئله رکورد فروش تاریخ سینمای ایران توسط فیلم کمدی مطرب در این سال شکسته شد و این فیلم توانست در صدر جدول آثار محبوب سینمایی جای بگیرد که البته باید عامل مهم تورم را نیز در این امر مؤثر دانست.
در سال ۱۳۹۸ سینماهای ایران ۷۴ فیلم را روی پردهی نقرهای خود نمایش دادند که در مجموع بیش از ۲۹۶ میلیارد تومان فروش را به همراه داشتند و نزدیک به ۲۶ میلیون نفر برای تماشای این آثار به سینماهای سراسر کشور رفتند. آمار و ارقام منتشر شده حاکی از آن است که سینمای ایران همچنان در طول سال ۱۳۹۸ جامعهی آماری به نسبت کمی را به خود اختصاص داده و نزدیک به یکسوم مردم برای تماشای این آثار حاضر به آمدن به سینماها و خرید بلیت شدهاند.
سلیقهی مخاطب ایرانی در سال ۱۳۹۸
سلیقهی مخاطب ایرانی در طول ۱۳۹۸ نسبت به سالهای گذشته تغییر قابل توجهی نداشته و همچنان ایرانیان، آثار کمدی و درام را بیش از هر ژانر دیگری برای تماشا در سینما انتخاب میکنند. فروش قابل توجه مطرب و آثار کمدی دیگر نظیر تگزاس ۲ و رحمان ۱۴۰۰ نشان از امتداد تمایل سلیقهی مخاطب ایرانی به سمت ژانر کمدی دارد. آمار و ارقام به طور کاملا آشکار حکایت از آن دارند که فیلمهای کمدی اولویت اصلی ایرانیان برای رفتن به سینما و تماشای فیلم هستند. از طرف دیگر، حضور فیلمهایی نظیر متری شیش و نیم، شبی که ماه کامل شد و سرخپوست در جدول پرفروشترین فیلمهای سال ۱۳۹۸ بیانگر آن است که آثار سینمایی درام با اختلاف بسیار زیاد، دومین گزینهی ایرانیان برای تماشای فیلم در سینماها محسوب میشوند. این مسئله شاید بتواند مهر تأییدی بر این ادعا باشد که فیلمسازان ایرانی سلیقهی مخاطبان خود را در طول سالهای گذشته آموختهاند و با استفاده از تکنیکهای ویژه در تلاش هستند تا مخاطبین هر چه بیشتری را برای تماشای آثار خود به پای صندلیهای سینما بکشانند.
پرفروشترین آثار کمدی در سال ۱۳۹۸
مطرب به نویسندگی و کارگردانی مصطفی کیایی و با حضور پرویز پرستویی توانست با فروش ۳۸ میلیارد تومانی رکورد بیشترین فروش بلیت در تاریخ سینمای ایران را از آن خود کند. این فیلم هر چند که از لحاظ درونمایه و سبک فیلمسازی با دیگر آثار قدرتمند کیایی مثل بارکد و خط ویژه متفاوت بود، توانسته با اعتبار سازنده و بازیگران خود لقب تاریخسازترین اثر سینمای ایران در سال ۱۳۹۸ را از آن خود کند.
رحمان ۱۴۰۰ که در اوایل سال ۱۳۹۸ اکران شد، توانست با حضور دو بازیگر سرشناس، یعنی مهران مدیری و محمدرضا گلزار در مدت زمانی کوتاه رکورد خوبی از فروش بلیت در گیشه را به ثبت برساند. در عین حال توقیف شدن ناگهانی این فیلم به عاملی برای افزایش سطح کنجکاوی ایرانیان تبدیل شده و حتی با وجود انتشار نسخههای قاچاق آن، با استقبال گستردهای از مخاطبین در شبکهی پخش خانگی و سرویسهای آنلاین پخش در هفتههای پایانی سال همراه شد.
پرفروشترین فیلمهای درام در سال ۱۳۹۸
بازی خاص و منحصر به فرد نوید محمدزاده که این روزها به امضای او در سینمای درام کشور تبدیل شده، توانست توجه مخاطب ایرانی را به دو فیلم متری شیش و نیم و سرخپوست جلب کند. هر چند که نوید محمدزاده بازی کاملا متفاوتی را در فیلم سرخپوست از خود نشان داد، با این حال تقدیر از این اثر درام در سی و هفتمین جشنوارهی فیلم فجر عاملی برای جلب توجه مخاطب ایرانی به آن محسوب میشود.
شبی که ماه کامل شد هر چند که یکی از پرافتخارترین آثار جشنوارهی فجر ۱۳۹۷ بود، اما در زمان اکران با استقبال نسبتا کمتری در مقایسه با آثار دیگر همراه بود. این فیلم که روایتگر رویدادهایی تاریخی دههی ۱۳۸۰ ایران است با فروش ۱۹ میلیارد تومانی خود در جایگاه پنجم آثار پرفروش بلیت در سال ۱۳۹۸ قرار گرفت. جالب اینجا است که این فیلم در ۶ رشته از جمله بهترین فیلم، برندهی سیمرغ بلورین از هیئت داوران جشنواره فجر شده بود.
نتیجهگیری
سال ۱۳۹۸ بدون احتساب بحث تورم، یکی از پردرآمدترین و پولسازترین دورهها در تاریخ سینمای ایران به حساب میآید، اما جدول فروش آثار سینمایی در این سال نشان از آن دارد که همچنان اولویت مخاطب ایرانی برای رفتن به سینما در طول سالهای گذشته تغییر نکرده است. مخاطب ایرانی همچنان با اولویت خندیدن و داشتن اوقات خوش به سینما میرود و آثار کمدی را به هر فیلم دیگری ترجیح میدهد. از طرف دیگر تقدیرهای به عمل آمده در طول جشنوارهی فیلم فجر تاثیر نسبی خود را روی تماشای آثار ژانر درام گذاشته است؛ با این حال همچنان فروش آثار درام با اختلاف نسبتا زیاد در مقایسه با فیلمهای کمدی در جایگاه دوم قرار دارد.
با احتساب این مسئله، پیشبینی میشود که روند ساخت و فروش آثار سینمایی در سال ۱۳۹۹ نیز به همین صورت باشد و ژانر کمدی و درام به ترتیب در جایگاه اول و دوم آثار پرفروش سال آینده قرار گیرند. نکتهی مهم دیگر در مورد روند فروش و عملکرد آثار سینمای ایران در سال ۱۳۹۹ به بحرانهای احتمالی در این بازهی زمانی مربوط میشود. در صورتی که شیوع ویروس کرونا در کشور ادامه داشته باشد و درب سینماها در کنار دیگر مراکز فرهنگی هنری در تعطیلات نوروز و تعطیلات بهار و تابستان به روی مراجعهکنندگان بسته باشند، ثبت رکورد جدید برای فروش آثار سینمایی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال گذشته تا حدودی دور از انتظار خواهد بود و ممکن است سال آینده یکی از سختترین دورهها برای سینماگران ایرانی باشد.
فیلم | کارگردان | فروش کل |
---|---|---|
مطرب | مصطفی کیایی | ۳۸/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان |
متری شش و نیم | سعید روستایی | ۲۷/۷۵۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان |
تگزاس ۲ | مسعود اطیابی | ۲۵/۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان |
رحمان ۱۴۰۰ | منوچهر هادی | ۲۲/۵۵۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان |
شبی که ماه کامل شد | نرگس آبیار | ۱۹/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان |
سرخپوست | نیما جاویدی | ۱۵/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان |
چشم و گوش بسته | فرزاد موتمن | ۱۲/۸۰۶/۰۰۰/۰۰۰ تومان |
چهار انگشت | حامد محمدی | ۱۰/۷۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان |
ما همه با هم هستیم | کمال تبریزی | ۱۰/۶۷۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان |
زیر نظر | مجید صالحی | ۸/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان |
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید