جوانا دارک و لارا کرافت | چه کسی برنده مبارزه خواهد شد؟
مبارزهای کاملاً زنانه
به بهانه نمایش تریلر گیم پلی Perfect Dark و بازخوردهای مثبت مخاطبان به آن، تصمیم گرفتیم در مقالهای به مقایسه جوانا دارک و لارا کرافت بپردازیم.
ایکس باکس چندی پیش و در ماه خرداد یک رویداد دیجیتالی به نام Xbox Games Showcase 2024 را برگزار کرد و در جریان آن بازیهای انحصاری و غیرانحصاری متعددی را به نمایش گذاشت. این رویداد بواسطه تریلرهای جذابش بازخوردهای بسیار مثبتی را از سوی کارشناسان و کاربران دریافت کرد و حتی آرون گرینبرگ (Aaron Greenberg)، مدیر بازاریابی ایکس باکس، آن را «موفق ترین نمایش ایکس باکس» نامید.
Perfect Dark یکی از بازیهایی بود که در Xbox Games Showcase 2024 حضور داشت و عملکرد بسیار خوبی را در زمینه بازدید به ثبت رساند. پرفکت دارک، ریبوت مجموعهای به همین نام محسوب میشود که در حال حاضر انحصاری ایکس باکس بوده و طی دو دهه گذشته چهار نسخه مختلف از آن وارد بازارها شد. آخرین مورد، به سال ۲۰۱۰ میلادی مربوط شده که یک ریمستر بود و بعنوان انحصاری ایکس باکس 360 در دسترس قرار گرفت.
حال و با گذشت بیش از یک دهه شاهد تلاشی دوباره برای احیای پرفکت دارک هستیم. بازی Perfect Dark حاصل همکاری The Initiative و Crystal Dynamics بوده و ایکس باکس حساب ویژهای روی آن باز کرده است. اینطور که بنظر میرسد، مدیران امیدوار هستند شخصیت اصلی مجموعه، یعنی جوانا دارک (Joanna Dark) بتواند بواسطه پرداخت عمیق به محبوبیت زیادی در میان گیمرهای دختر دست یافته و تنوع جنسیتی را در میان طرفداران ایکس باکس بیشتر کنند.
از آنجایی که این روزها بخشی از توجهها به سمت انحصاری جدید ایکس باکس رفته، تصمیم گرفتیم مقایسهای میان جوانا دارک و لارا کرافت (Lara Croft) انجام داده و ببینیم در صورتی که مقابل هم قرار بگیرند، کدام یک صحنه مبارزه را با پیروزی ترک میکند. البته قبل از بررسی بصورت جداگانه به سراغشان رفته و با سرگذشت و قابلیتهایشان آشنا میشویم.
فهرست مطالب
خلقت جوانا دارک و لارا کرافت
در این بخش از مقاله به نحوه ساخته شدن دو شخصیت جوانا دارک و لارا کرافت پرداخته و بررسی میکنیم از چه شخصیتهایی برای طراحیشان الهام گرفته شده است.
جوانا دارک
مارتین هولیس (Martin Hollis) در یک برهه زمانی در استودیو رر (Rare) مشغول کار بود. قبل از اینکه استودیو را ترک کند، تحت تاثیر تجربه دو نسخه ابتدایی سه گانه Silicon Dreams تصمیم گرفت یک بازی با شخصیت اصلی زن بسازد؛ گیمرها حین تجربه نسخه اول Silicon Dreams گمان میکردند کنترل یک مرد را بر عهده دارند اما در بخشهای پایانی قسمت اول مشخص میشود پروتاگونیست یک زن است.
جوانا دارک در نسخههای متخلف ظاهرهای متفاوتی دارد اما برای طراحی اولین نسخه این شخصیت از برخی قهرمانهای زن تخیلی الهام گرفته شد که برای مثال میتوان به مامور ایکس-27 در فیلم Dishonored (محصول سال ۱۹۳۰ میلادی)، مامور اف بی آی دینا اسکالی از سریال The X-Files و شخصیت اغواگر فیلم La Femme Nikita اشاره کرد. همچنین برای مدل مو و ویژگیهای چهرهاش از وایونا دیویس (Winona Ryder) الهام گرفتند که آثار شاخصی مانند Beetlejuice و Edward Scissorhands را در پرونده هنری خود دارد.
لارا کرافت
کور دیزاین (Core Design)، یکی از زیرمجموعههای ایدوس، لارا کرافت را بعنوان شخصیت اصلی بازی Tomb Raider طراحی کرد که روند ساختش در سال ۱۹۹۳ میلادی آغاز شده بود. توبی گارد (Toby Gard)، گرافیست ارشد استودیو در آن زمان بود و پنج طرح مختلف را ارائه داد تا نهایتاً آخرین مورد توانست نظر مثبت تصمیم گیرندگان را جلب کند. نکته جالب اینجاست که او در ابتدا یک مرد کلاهپوش و شلاق به دست را برای پروتاگونیست بازی در نظر گرفته بود اما جرمی اسمیت (Jeremy Smith)، یکی از هم موسسان کور دیزاین، خواستار فاصله گرفتن طراحی از ایندیا جونز (Indiana Jones) و اعمال خلاقیت بیشتر شد.
توبی گارد برای طراحی لارا کرافت از ننه چری (Neneh Cherry)، خواننده و ترانه سرای سوئدی و یک شخصیت کمیک بوکی به نام تانک گرل (Tank Girl) الگو گرفت. همچنین از طرحهای اولیهای که آماده کرده بود، میتوان به یک ضد اجتماعی بلوند، زنی عضلانی و یک نظامیِ شبیه به زنان نازی با کلاه لبه دار اشاره کرد. گارد برای نام هم لائورا کروز را پیشنهاد کرده بود اما مدیریت ایدوس یک شخصیت و نامی انگلیسی را ترجیح میدادند. در نهایت لارا کرافت انتخاب شد و به جای اینکه فردی از آمریکای جنوبی باشد، ملیت بریتانیایی برایش انتخاب شد.
بیوگرافی
در این بخش از مقاله یک بیوگرافی کوتاه از شخصیتهای جوانا دارک و لارا کرافت ارائه خواهیم داد.
بیوگرافی جوانا دارک
جوانا دارک در آتلانتا واقع در ایالت جرجیا و اواسط ماه مارچ به دنیا آمد. دنیا از همان ابتدا روی خوشش را از او برگرداند. مادرش به محض به دنیا آوردن او جانش را از دست داد و خودش هم از ناحیه ستون فقرات آسیبهای شدیدی دید. بخاطر همین آسیبهای شدید تا قبل از پنج سالگی نتوانست راه برود و این اتفاق پس از درمانها و جراحیهای زیادی رخ داد.
جوانا بیشتر کودکی خود را بواسطه سفر به نقاط مختلف جهان پشت سر گذاشت. همین موضوع باعث شد امکان رفتن به مدرسه برایش مهیا نباشد و خواندن، نوشتن و دیگر مفاهیم را با کمک پدرش یاد بگیرد. در حالی که تنها ۷ سال سن داشت، پدرش آموزش نظامی را آغاز کرد تا بتواند از سلاحهای گرم و سرد در درگیریها استفاده کند. جک یک جایزه بگیر بود و برای دستگیری جنایتکاران به نقاط مختلف جهان سفر میکرد.
البته جک چند باری تلاش کرد جوانا را به مدرسه بفرستد اما دردسرآفرینیهای دخترش باعث میشد اخراج شود. به هر حال، او درگیری تن به تن را آموخته بود و خیلی راحت میتوانست حساب دانش آموزشان روزگو را کف دستشان بگذارد. در ضمن، جوانا تا قبل از سنین جوانی هرگز بصورت مستقیم در ماموریتهای پدرش شرکت نمیکرد. او تنها وظیفه تمیز کردن و مراقبت از سلاحها و پشتیبانی را بر عهده داشت.
جوانا دارک مدتی را همراه با پدر خود به انجام ماموریتهای مختلف بعنوان جایزه بگیرد پرداخت اما طی اتفاقاتی با یک موسسه نظامی و تحقیقاتی به نام کرینگتون (Carrington Institute) آشنا شد و به آنها پیوست. از آنجایی که عملکرد بی نقصی در دورههای آموزشی و تست داشت، لقب پرفکت دارک را دریافت کرد. در اولین ماموریت، باید یکی از کارمندان سابق شرکت دیتادین (dataDyne) را پیدا کرده و فراریاش میداد. حین انجام این ماموریت، متوجه شد دیتادین درگیر یک توطئه بسیار بزرگ شده و امنیت سیاره زمین در خطر بود.
بد نیست بدانید اتفاقات مجموعه دارک پرفکت در دنیایی روایت میشود که تغییرات آب و هوایی با شدت بسیار زیادی رخ داده و بسیاری از مناطق زمین را غیرقابل سکونت کرده است. در چنین شرایطی، شرکتهای خصوصی نهایت بهره را از شرایط برده و بواسطه تکنولوژیهای پیشرفته توانستهاند شرایط آب و هوایی را در برخی از نقاط جهان تغییر داده و بدین ترتیب، به قدرت بسیار زیادی دست پیدا کنند.
بیوگرافی لارا کرافت
بازیهای Tomb Raider را میتوان به سه مجموعه تقسیم کرد که هر کدام دارای تایملاین متفاوتی هستند. به بیان دیگر، لارا کرافت در هر کدام از مجموعهها علیرغم وجود یک سری وجه اشتراک سرگذشت متفاوتی دارد. در ادامه قصد داریم به مرور بخشی از سرگذشت لارا در تایملاین اول بپردازیم.
لارا کرافت، فرزند دختر هنشینگلی کرافت بوده و در فوریه سال ۱۹۶۸ میلادی در انگلستان به دنیا آمد. او از همان ابتدا بعنوان یک اشراف زاده بزرگ شد و در محیطی کاملاً لاکچری و به دور از بقیه سالهای ابتدایی زندگی خود را گذراند. از ۳ سالگی آموزش خصوصی دید و در حالی که ۱۱ سال سن داشت، به دبیرستان دخترانه ویمبلدون فرستاده شد.
در حالی که ۱۶ سال سن داشت، والدینش تصمیم گرفتند لارا کرافت را به مدرسه شبانه روزی گوردونستون بفرستند که یکی از شاخصترین مدارس شبانه روزی بریتانیا در آن برهه زمانی بود. لارا روزی بطور اتفاقی با یک نسخه از کتاب نشنال جئوگرافیک اثر پروفسور ورنر ون کروی مواجه شد. کروی یک باستان شناس بوده و مدتی قبل از این اتفاق، یک سخنرانی برای دانش آموزان و والدینشان انجام داده بود.
این اتفاق تاثیر شگرفی روی لارا کرافت گذاشته و باعث شد به سفر به نقاط دورافتاده و ماجراجویی علاقه مند شود. سپس ماجرا را با والدین خود در میان گذاشت و پدر هم که نمیتوانست مقابل خواسته دخترش بایستد، تصمیم گرفت نامهای برای ورنر ون کروی بنویسد. او در ابتدای نامه خود را معرفی کرد و سپس تاکید داشت در صورتی که با حضور دخترش در گروه موافقت شود، کمکهای مالیای را برای تیم در نظر خواهد گرفت.
بدین ترتیب، اولین ماجراجویی لارا کرافت آغاز شد. بطور کلی، این شخصیت اهل بریتانیا بوده و در یک خانواده ثروتمند به دنیا آمده است.
ویژگیهای شخصیتی و قابلیتها
در این بخش از مقاله به معرفی ویژگیهای شخصیتی و قابلیتهای جوانا دارک و لارا کرافت میپردازیم.
ویژگیهای شخصیتی و مهارتهای جوانا دارک
جوانا دارک بطور کلی یک فرد کنجکاو بوده و به هیچ وجه به آسانی به دیگران اعتماد نمیکند. به خصوص افرادی که برای شرکتهای بزرگ کار کرده یا به هر نوعی با آنها مرتبط هستند. همچنین عاشق مورد ستایش قرار گرفتن بوده و در سنین پایینتر کنترل چندانی روی خشم خود نداشت. به همین دلیل، بارها و بارها دست به اقدامات پرریسک و بدون فکر زد. هر چند، مشکل مزبور در زمان رخ دادن اتفاقات بازیها تا حدود زیادی حل شده و تنها گاهی خود را نشان میدهد.
در بحث قابلیتها باید گفت او در یک برهه زمانی جایزه بگیر و بعدها هم یک مامور مخفی بود. در نتیجه، نه تنها مهارت بسیار بالایی در تیراندازی با سلاحهای گرم دارد، بلکه مبارز بسیار ماهری بوده و از پس خود در مبارزات تن به تن بر میآید. همچین راننده و خلبان باتجربهای است. به این موارد باید سرعت واکنش بالا، باز کردن قفلهای ساده، هک کردن سیستمهای ساده و روشن کردن خودرو بدون سوییچ اشاره کرد. در ضمن، بسیار خوب میتواند جلوی دیگران نقش بازی کرده و چیزی را به نمایش بگذارد که فرد مورد نظر خواهانش است.
در انتها، بد نیست اشاره شود قدرت تحمل بسیار بالایی دارد. بطوری که یکی از ماموریتها را علی رغم زخمی شدن در اثر اصابت گلوله ادامه داد.
ویژگیهای شخصیتی و مهارتهای لارا کرافت
همانطور که پیش از این اشاره شد، نسخههای متفاوتی از لارا کرافت وجود دارد و در این بخش قصد داریم به ویژگیهای مشترکی بپردازیم که تقریباً در همه آنها دیده میشود. او از دوران کودکی تحت آموزش مبارزات تن به تن قرار گرفت و با سبکهای مختلف آشنایی دارد. با این حال، کیک بوکسینگ را ترجیح میدهد. او همچنین هوش بسیار بالایی داشته و این موضوع در کنار آموزشهای عالی به وضوح دیده میشوند. لارا زبانهای مختلفی را بلد بوده و اطلاعات بسیار زیادی درباره تاریخ مدرن، تاریخ کهن و اشیا باستانی دارد. به این مورد باید توانایی حل معما، تحمل درد و زخمهای شدید و کمکهای اولیه امدادی را اضافه کرد.
در انتها، نباید فراموش کرد در استفاده از سلاحهای سرد و گرم مانند کلت، مسلسل و حتی تیر و کمان مهارت بالایی دارد.
نبرد جوانا دارک و لارا کرافت
جوانا دارک و لارا کرافت هر دو مهارت بالایی در مبارزه تن به تن و استفاده از سلاحهای سرد دارند. همچنین آموزشهای زیادی را پشت سر گذاشته و از دیگر مهارتهای لازم برای عبور از چالشها برخوردار هستند. به همین دلیل، همه چیز به سناریویی بستگی دارد که نبرد در جریان آن رخ میدهد. اگر جوانا دارک به سلاحهای مدرن و کشنده خود دسترسی داشته باشد، باید گفت لارا کرافت شانسی در نبرد نداشته و در مدت زمان کوتاهی جان خود را از دست میدهد. نباید فراموش کرد جوانا به سلاحهایی مانند Laptop Gun دسترسی دارد که لارا در خوابش هم نمیبیند. از همه مهمتر، نباید فراموش کرد بی خود و بی جهت لقب پرفکت دارک را دریافت نکرد!
حالا تصور کنید خبری از تجهیزات و سلاحهای مدرن نبوده و درگیری جوانا دارک و لارا کرافت در یک محیط جنگلی و پوشیده از گیاهان رخ میدهد. اگرچه جوانا یک مامور تمام عیار محسوب میشود، نباید فراموش کرد وابستگی زیادی به تجهیزاتش داشته و بدون آنها آسیب پذیر است. از سوی دیگر، لارا کرافت معمولاً فردی به تصویر کشیده میشود که از هر چیزی میتواند یک سلاح ساخته و از آن برای وارد کردن صدمه به دشمن بهره ببرد. جدا از مهارت بسیار بالایش در استفاده از سلاحهای سرد، مانند یک شکارچی ماهر میتواند خودش را طوری در دل جنگل پنهان کند که جز حیوانات شکارچی قادر به پیدا کردن نباشند. با در نظر گرفتن این موارد، اگر خبری از تجهیزات نباشد قطعاً لارا کرافت برنده نبرد خواهد بود.
نظر شما درباره تقابل جوانا دارک و لارا کرافت چیست؟
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید