اگر فکر میکنید که بازی Journey to the Savage Planet قرار است شما را در برابر لشگری از بیگانگان بیرحم فضایی قرار دهد، سخت در اشتباه هستید؛ این اثر صرفا به دنبال روایت یک ماجراجویی جذاب و متفاوت در سیارهای ناشناخته میگردد.
چندان ساده نیست که بخواهیم روند بازی Journey to the Savage Planet را به عنوان دیگری شباهت دهیم چرا که این اثر کاملا منحصر بهفرد به نظر میرسد. این مسئله صرفا ادعای من نیست و الکس هاچینسون، موسس استودیوی تایفون (سازندهی بازی) هم این مورد را تایید کرده است. او که پیش از این در توسعهی بازیهای Assassin’s Creed III و Far Cry 4 روی صندلی کارگردانی نشسته بود، معتقد است که ساختهی جدیدش با الهام از Subnautica و سری Far Cry شکل گرفته؛ با این حال، شاید بهتر باشد برای رفع ابهامهای Journey to the Savage Planet توجه چندانی به منابع الهام آن نداشته باشیم چرا که پیدا کردن وجه تشابه بین این آثار، چندان کار سادهای نیست.
شما در این بازی باید به عنوان یک فضانورد ایفای نقش کنید. یک سازمان فضانوردی به نام Kinred Aerospace برای سبقت گرفتن از رقبای خود پروژهای را راه اندازی میکند که به دنبال آن، سعی در کشف سیارات جدیدی دارد. از همین رو دو تا از بهترین نیروهای خود را به سیارهی AR-Y 26 اعزام میکند تا شرایط این کره هم مورد بررسی قرار بگیرد. شما در نقش یکی از همین فضانوردها روی این سیارهی ناشناخته و مرموز فرود میآیید اما چیزی که میبینید، قطعا متفاوت از تمام فیلمها و بازیهای علمی تخیلی است!
نه خبری از نژادهای گوناگون دنیای جنگ ستارگان است و نه صدایی از زنومورفهای بیگانه به گوش میرسد؛ AR-Y 26 دنیای فوق العاده رنگارنگ و زیبایی دارد و اولین موجوداتی که روی این سیاره مشاهده میکنید، حسابی شما را شگفتزده خواهند کرد. شاید در نگاه اول بتوان گفت که اصلیترین عنصر تشکیلدهندهی بازی Journey to the Savage Planet همین متفاوت بودنش است! ابدا قرار نیست که با یک اثر بچهگانه روبرو باشیم اما اولین سکنهی AR-Y 26 که با آن ملاقات خواهیم کرد، یک پرندهی پف کرده با چشمهایی نامتقارن است که حتی بهصورت همزمان هم پلک نمیزند! این بار، نه تنها قرار نیست که بترسید، بلکه بازی تمام سعیاش را میکند تا بتواند لبخند را روی صورت بازیکن بیاورد.
الکس هاچینسون معتقد است که دنیای بازی Journey to the Savage Planet برای مبارزه و جنگیدن با موجودات فضایی که در سیارهی AR-Y 26 زندگی میکنند، ساخته نشده بلکه بسیاری از این موجودات به القای حس خوب و مثبت به بازیکن هستند. از همین رو اساس گیمپلی بازی متمرکز بر گشت و گذار در محیط و جستجو برای پیدا کردن آیتمهای متنوع ساخته شده است. بنابراین هیچ خبری از چمدانی مملو از سلاحهای گوناگون نیست و جز یک تفنگ عجیب و غریب، هیچ سلاح دیگری در اختیار ندارید. برای موفق شدن در دنیای این بازی باید تمام تلاش خود را بهکار بگیرید تا درک کنید که پیش از هر چیزی، فقط برای جستجو و تحقیق به این سیارهی زیبا آمدهاید. با استفاده از برخی منابع انرژی و گیاهان مختلف میتوانید سلاحی که در اختیار دارید را ارتقا دهید و مهمات جدیدی را به داشتههای خود اضافه کنید. به عبارتی دیگر میتوان گفت که میزان قدرت و البته قابلیتهای این سلاح، فقط و فقط به سبک بازی شما بستگی دارد.
سازندگان بازی Journey to the Savage Planet اصرار دارند که ساختهی جدیدشان را باید از دریچهی یک مترویدوینیای کاملا مدرن نگاه کنیم
سازندگان بازی Journey to the Savage Planet اصرار دارند که ساختهی جدیدشان را باید از دریچهی یک مترویدوینیای کاملا مدرن نگاه کنیم و چالشهایی که محیط بازی پیش روی بازیکن قرار میدهد، هرگز اجازه نمیدهد که این اثر را یک بازی Open World بنامیم. ممکن است حین گشت و گذار در یک محیط، پرندههای پف کردهی بامزه جای خود را به موجوداتی غولپیکر و خشن بدهند که میتوانند حسابی شما را به دردسر بیاندازند. بنابراین قرار نیست که گشت و گذار در محیط بازی صرفا یک تفریح لذتبخش باشد و باید در همه حال خشاب تفنگتان را پر نگه دارید. جریمهی مردن هم این است که به مقرتان در AR-Y 26 بازگردانده میشوید و مجددا باید مسیری که رفته بودید را، طی کنید.
برخی از موجودات بیگانهای که در AR-Y 26 ساکن هستند برخلاف ظاهر رنگارنگی که دارند میتواند تنها در عرض چند ثانیه شما را به مقرتان بازگردانند. از آن جایی که اصلا قرار نیست بازی Journey to the Savage Planet روی مبارزهی شما با موجودات فضایی تمرکز داشته باشد، سلاحهای متنوعی در اختیار ندارید و مجبور هستید که برای گذشتن از سد این بیگانهها، تا جای ممکن از امکاناتی که محیط بازی در اختیار شما قرار میدهد استفاده کنید و یا با کلی حوصله و جاخالی دادن، از شر آنها خلاص شوید. پس تا جایی که مجبور نشدهاید، از مبارزه با بیگانهها پرهیز کنید چرا که ممکن حداقل در نیمهی اول بازی قدرت و قابلیتهای اسلحهتان در حدی نباشد که بتوانید بیگانههای غولپیکر را شکست دهید.
هر چند که هیچ وسیلهی نقلیهای در AR-Y 26 وجود ندارد و فضانوردان داستان هم به جتپک تجهیز نشدهاند، اما هرگز قرار نیست که با راه رفتن در این سیاره ساعتهای زیادی را تلف کنید و خسته شوید. مکانیزم دبل جامپ و قلاب انداختن به جاهای مختلف در کنار چالش های مختلفی که محیط بازی در برابر شما قرار میدهد، ممکن است هیچوقت بازیکن را از جستجو کردن در محیطهای مختلف این سیاره خسته نکند؛ برای طی کردن مسیر A تا B، موانع و سکوهای زیادی از شما استقبال خواهند کرد و از همین رو، این دو مکانیزم میتوانند در بخشهایی از بازی، این اثر را به یک پلتفرمینگ اول شخص تبدیل کنند! از طرفی دیگر، با توجه به نمایشهای بازی Journey to the Savage Planet به نظر میرسد که تنوع رنگ و همچنین طراحیها حسابی توجه مخاطب را به خود جلب خواهد کرد. وجود محیطهای جنگلی و رنگارنگ در کنار محیطهای برفی و غارهای تاریک و کوههای آتشفشانی، این بازی را به لحاظ بصری در سطح قابل قبولی قرار میدهد.
با این حال بهنظر نمیرسد که بازی Journey to the Savage Planet بتواند بهعنوان یک تجربهی درگیرکننده مخاطب را درگیر خود کند. شاید این بازی ۳۰ دلاری یک انتخاب مناسب برای مواقعی باشد که خسته یا عصبانی هستید. از طرفی دیگر امکان تجربهی این اثر در کنار یکی از دوستانتان بهصورت کوآپ این امکان را فراهم میکند تا گشت و گذار در سیارهی AR-Y 26 بتواند یک تفریح جالب و البته، عجیب و غریب باشد. با این حال، مسلما بازی Journey to the Savage Planet تمام تواناییهای خود را به کار گرفته است تا بتواند یک تجربهی متفاوت را در اختیار مخاطب خود قرار دهد.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید