چیزی به کنسل شدن پروسه ساخت Bioshock نمانده بود
خالق مجموعه توضیح میدهد
به گفته کن لوین چیزی نمانده بود تا پروسه ساخت Bioshock به دلیل مسائل مرتبط با بودجه و پیشبینی فروش ضعیف به صورت کامل کنسل شود.
خالق مجموعه بازی Bioshock یعنی کن لوین (Ken Levine) که کارگردانی نسخه سوم این مجموعه یعنی بازی Bioshock Infinite به همراه بستههای الحاقی آن تحت عنوان Burial at Sea را نیز برعهده داشته، در گفتگوی جدیدش با چهارصدمین جلد از نشریه معتبر Edge از چالشهای سخت خود در هنگام ساخت نسخه اول این مجموعه ‘گفته است. ایشان اظهار داشت که بسیاری از اعضای اصلی تیم سازنده به استودیو ایررشنال گیمز (Irrational Games) ملحق شدند زیرا آنها بازی ایمرسیو سیم کلاسیک قبلی خود تحت عنوان System Shock 2 را که در استودیو Looking Glass Studios ساخته بودند دوست داشته و مایل بودند تا اثر مشابه دیگری با آن بسازند.
با این حال در همان مراحل ابتدایی کن لوین مخالفت خود را با این ایده به دلیل نگرانیهای مالی اعلام کرد. “ما نمیتوانیم چنین بازیهایی بسازیم زیرا آنها فروشی نخواهند داشت.” این جملهای بود که کن لوین خطاب به اعضای جدید استودیو اظهار میکرد. “سرانجام آنها من را تسلیم کردند.”
سپس استودیو ایررشنال “پروتوتایپ یا نسخه اولیه ارزان قیمتی” را توسعه داد تا آن را به ناشر نشان دهد. امری که سبب شد آنها پاسخی که انتظار میرفت را دریافت نمایند و این ایده با مخالفت و رد شدن ناشر مواجه شد زیرا بازیهایی همچون System Shock هیچ درآمدزایی را حاصل نمیکنند. سرانجام تیم سازنده به این نتیجه رسید که به جای ناشر، ایده ساخت Bioshock را به عنوان بخشی از رویداد نگاه مجدد به بازی System Shock 2 برای ژرنالیستها مطرح کند.
لوین ادامه میدهد که “روز بعد، مخاطبین مقالات منتشر شده در رابطه با این بازی را مشاهده کرده و ما تماسهایی دریافت کردیم. من فکر میکنم این اقدام ما نوعی احساس تقاضا را در ناشر ایجاد نمود.” پس از آن کمپانی تیک تو (Take-Two) حقوق نشر این بازی را تصاحب و بودجه معقولی به آن اختصاص داد. پروسه ساخت Bioshock در مقایسه با بسیاری از آثار بلاک باستر امروز بسیار ارزان محسوب میشود با این حال به گفته لوین حتی همین موضوع نیز موجب نشد تا ساخت بازی به دلیل بالا رفتن بیش از حد هزینه تولید و زمان توسعه در آستانه کنسل شدن قرار بگیرد.
از سوی دیگر ظاهرا ناشر بازی نگرانیهای در خصوص مضامین کودک کشی که در آن وجود دارد، داشته است. عنوان Bioshock به پلیرها اجازه میدهد تا کودکهایی تحت عنوان خواهران کوچک یا Little Sisters را کشته و منابع آنها یعنی ADAM را به منظور کسب قدرت بیشتر مورد استفاده قرار دهد. با این حال هر کسی که به تجربه این بازی نشسته باشد میداند که این موضوع تا چه اندازه در روایت داستان آن ضروری بوده و نتیجه کار نیز موفقیتآمیز بوده است.
علیرغم تمامی نگرانیهایی که در پروسه ساخت Bioshock وجود داشته، این فرنچایز مجموعا بیش از 41 میلیون نسخه فروش داشته است. کمپانی نتفلیکس نیز در حال کار روی یک اقتباس سینمایی لایو اکشن از این مجموعه است.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید