بازی Knockout City با الهام از ورزش تیمی وسطی توسعه یافته اما چه کسی فکرش را میکرد که چنین اثری بتواند تبدیل به یک تجربهی سرگرمکننده شود؟ اجازه دهید تا فراتر از این تفسیر برویم؛ به نظر من بازی ناکاوت سیتی میتواند یکی از مهمترین رشتهها در آیندهی ورزشهای الکترونیک باشد!
پیش از هر چیزی باید بگویم که در این بازی، خبری از بخش داستانی و تکنفره نخواهد بود و اگر به دنبال تجربهی ساختهی جدید الکترونیک آرتز هستید، فقط و فقط یک گزینه پیش روی خود دارید که آن هم، بخش چندنفرهی آنلاین است. به نظر میرسد نتایج مثبتی که از عناوین سرگرمکنندهای مثل Rocket League و Fall Guys حاصل شده، بسیاری از بازیسازان را به این فکر انداخته تا بازیهای چندنفره را وارد مسیره تازهای کنند؛ این بار نوبت به شرکت EA و استودیوی کمتجربهی Velan رسیده تا به امید جذب میلیونها بازیکن، قدم در این مسیر پرهیجان بگذارند.
بنابراین، اگر به دنبال آثار پر زرق و برق و مملو از منطق هستید، از همین حالا به نقد و بررسی بازی Knockout City بیاعتنا باشید و بیهیچ تردیدی از کنار این اثر بگذرید. چون این بازی، محصولی نیست که بتواند نظر شما را تغییر دهد و تنها لقب سرگرمکننده، برای آن کفایت میکند.
برای دورهای که ورزشهای تیمی در مدرسه عاری از هر تنوعی هستند و دیگر خبری از گروههای دوستانه در کوچه و خیابان نیست، شاید این بازی چندنفره بتواند یک بار دیگر ورزش Dodgeball یا همان وسطی را بر سر زبانها بیاندازد؛ البته اصلا قرار بر این نیست که Knockout City یک شبیهساز برای این رشتهی ورزشی باشد؛ بلکه تنها از آن الهام گرفته تا با احترام به برخی قوانین این رشتهی محبوب و شناخته شده، بتواند تجربهای لذتبخش را برای علاقهمندان به بازیهای ویدیویی به ارمغان بیاورد؛ اما آیا الکترونیک آرتز و استودیوی Velan در رسیدن به این هدف، عملکرد موفقیتآمیزی داشتهاند؟
به محض این که وارد بازی میشوید، تجربهی بخش آموزشی پیش روی شما قرار میگیرد که میتوانید به دلخواه خود به طور کلی از کنار آن عبور کنید یا به تجربهی آن بپردازید؛ اگر نظر من را خواهید، باید بگویم که بخش آموزشی بازی Knockout City یکی از نقاط قوت این اثر محسوب میشود و مشوق خوبی برای تجربهی این بازی به حساب میآید.
شاید چندان به ظاهرش نخورد، اما کلکسیونی از مکانیکهای جذاب باعث شده تا ناکاوت سیتی لذتبخشترین وسطیای باشد که در طول تاریخ طراحی شده است. قسمت آموزشی یک راهنمای اصولی برای آشنایی با تک تک این مکانیکها خواهد بود و حیف است که بیتفاوت از کنار آن عبور کنید.
در حال حاضر چهار مد در دسترس بازیکنان قرار دارد که در تمامی این حالتها، بازیکنان باید در تیمهای ۳ یا ۴ نفره پیش روی هم قرار بگیرند و تنها کاری که باید انجام دهید این است که با برداشتن توپهای قرار گرفته در محیط بازی، به جان بازیکنان تیم حریف بیافتید. با این حال، محدودیت تعداد این توپها، رفته رفته به یکی از مهمترین چالشهای بازی Knockout City تبدیل میشود که در این صورت، تنها سه راه چاره پیش روی شما قرار میگیرد: اولی این که یکی از بازیکنان تیم خودی به توپ تبدیل شود(!) و با پرتاب او به جای توپ، بازیکنان تیم حریف را سورپرایز کنید؛ دومین راهکار، داج کردن به سمت بازیکنان تیم مقابل است تا بلکه بتوانید او را از پرتگاههای موجود در لبههای نقشهی بازی، پایین بیاندازید و راه چارهی سوم، این است که به مثال خودکشی، خودتان را در مقابل توپ بازیکنان حریف قرار دهید؛ در این حالت، باید با داشتن یک زمانبندی حساب شده و سرعت عمل بالا، توپی که با سمتتان پرتاب میشود را در اختیار بگیرید تا ورق را به راحتی برگردانید.
از طرفی دیگر، توپهای متنوعی در محیط بازی قرار گرفتهاند که برخی از آنها، قابلیتهای منحصر به فردی را در اختیار شما قرار میدهد. با استفاده از مکانیکهای این چنینی، سازندگان بازی تمام تلاش خود را به کار گرفتهاند تا از لحاظ تنوع، Knockout City ضربهای نخورد و اگر بخواهیم از این لحاظ، به عملکرد آنها نمرهای بدهیم، باید بگوییم که در سطح قابل قبولی قرار دارد.
اما همانطور که پیش از هم اشاره شد، حالتهای بازی شباهت زیادی به هم دارند که فراتر از حد استاندارد است؛ با این وجود، بر اساس گفتههای توسعهدهندگان و روندی که این اثر در پیش گرفته، انتظار میرود که به زودی محتویات جدیدی در دسترس دارندگان این بازی قرار بگیرد که از مهمترین آنها، میتوان به مدهای جدید اشاره کرد. به طور کلی، حالتهای بازی بهگونهای است با داشتن امید به آیندهای بهتر برای بازی Knockout City، بتوانید با آنها سر کنید!
از طرفی دیگر، تنوع محیطهای بازی هم چندان اوضاع خوبی ندارد و در کنار مدهای محدود بازی، این امکان را ایجاد میکند که بعد از چند روز از تجربهی ناکاوت سیتی خسته شوید یا حتی به طور کلی آن را کنار بگذارید؛ اتفاقی که به هیچ وجه برای یک بازی چندنفرهی آنلاین قابل قبول نیست و انتظار میرود که الکترونیک آرتز هر چه سریعتر فکری به حال ایجاد تنوع بیشتر، در این بخش از محتویات بازی کند.
به مانند هر مولتیپلیر دیگری، در این بازی Knockout City نیز میتوانید کاراکتر خود را شخصیسازی کنید اما این تغییرات، خوشبختانه تمام و کمال ظاهری هستند و تاثیری محسوسی در روند گیمپلی بازی نمیگذارند؛ بالاخره بعد از مدتها، با قاطعیت میتوانیم از یک بازی چندنفرهی آنلاین رونمایی کنیم که به هیچ وجه به Pay to Win بودن محکوم نمیشود.
همچنین، خبری از گرایند بالا نیست و به راحتی میتوانید با بهبود عملکرد خود، لول آپ شوید و امتیازات لازم را برای انجام خریدهای درون بازی انجام دهید. این در حالی است که این بازی تا یک هفتهی دیگر (از زمان انتشار این نقد و بررسی) به صورت کاملا رایگان برای تمام پلتفرمهای مقصدش در دسترس قرار دارد و بعید به نظر میرسد که بعد از پایان این دوره، شاهد قیمت ۶۰ دلاری برای این اثر باشیم.
به رغم وجود امکانات شخصیسازی متنوع و گسترده، به طور کلی طراحی کاراکترها چنگی به دل نمیزند و تنها نقطه قوت آن، همخوانی با دیزاین نقشههای بازی به شمار میرود؛ به شخصه هر تغییری در کاراکترم ایجاد کردم، آن چه که میخواهم در نیامد؛ چرا که این خانه از پای بست ویران است!
با تمام این تفاسیر، استفاده از رنگبندیهای جذاب، ریتم مناسب و نسبتا سریع بازی، موسیقیهای هیجانانگیز و درخور و همچنین استفاده از یک ایدهی نو و حتی محبوب، میتواند Knockout City را به یک گزینهی دلخواه برای علاقهمندان به بازیهای چندنفرهی آنلاین تبدیل کند؛ با این حال، وجود شرکت قدرتمندی مثل الکترونیک آرتز است که ما را به آیندهی این بازی و ادامهی حمایت از آن امیدوار نگه میدارد وگرنه، شکی در این موضوع نیست که محتوای این بازی نقصهای چشمگیری دارد.
هر چند که نمیتوان به راحتی از کنار این کمکاریها گذر کرد، اما بازی Knockout City همواره پتانسیل این را دارد که لحظات هیجانانگیز و حتی خوشایندی را در کنار دوستانتان به ارمغان بیاورد؛ این بازی، مملو از پتانسیلهایی هست که میتواند آن را به یکی از پای ثابتهای ورزشهای الکترونیک در سطح جهان تبدیل کند و تمام اینها، بستگی به تصمیمات الکترونیک آرتز و Velan Studios دارد.
- در یک کلام، سرگرمکننده!
- وجود مکانیکهای جذاب
- موسیقی بازی حسابی با ریتم، همخوانی دارد
- شخصیسازی گسترده و ارزان!
- طراحی کاراکترها دلچسب نیست
- تعداد کم نقشهها و شباهت بیش از حد آنها به یکدیگر
- متاسفانه حالتهای بازی هم در تعبیر معنای تنوع، عملکرد خوبی ندارند
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید