اگر از طرفداران پروپاقرص آثار تیم برتون هستید و از طرفی هم تا حد زیادی از تجربهی بازی ویدیویی Alice: Madness Returns لذت بردهاید، بازی Lost in Random هم میتوان تجربهی لذتبخشی را برای شما به ارمغان بیاورد. جهان بازی گویا جزء به جزء توسط شخص تیم برتون طراحی و ایدهپردازی شده در گوشه و کنارش شاهد حضور شخصیتهای عجیب و غریبی هستیم که هر یک طراحی کاملا منحصر به فردی دارند و با سبک گرافیکی منحصر به فردشان همانند یک کابوس بچگانهی ترسناک و در عین جال دوستداشتنی به نظر میرسند. شخصیت اصلی بازی یعنی Even نیز که یک دختربچهی ۱۲ ساله است تا حد بسیار زیادی حس و حال همراه شدن با شخصیتهای محبوبی مثل آلیس (از آلیس در سرزمین عجایب) یا کورالین (از انیمیشن Coraline) را تداعی میکند.
داستان بازی در برههای اتفاق میافتد که دو خواهر خردسال به نامهای Even و Odd توسط یک افسانهی قدیمی و مرموز سرنوشتشان به طور کامل دستخوش تغییر میشود. جهان این بازی متشکل از شش قلمرو است که هر یک یک سمت از تاس افسانهای بازی را به خود اختصاص دادهاند. تاسی که از یک ملکهی قدرتمند از گذشتهها به جای مانده و حالا Even باید با استفاده از این تاس در سن ۱۲ سالگی، مقصد خود را از بین این شش قلمرو را مشخص کند. در مجموع اگر بخواهیم به طور خلاصه پیشدرآمد داستان بازی Lost in Random را بازگو کنیم، ماجرا اینگونه رقم میخورد که Odd به یکی از این شش سرزمین فرستاده میشود و Even هم تصمیم میگیرد که برخلاف دستورات ملکه و قوانین تاس در جهان این بازی، به دنبال خواهر دو قلویش برود و او را پیدا کند. پس از نخستین نقشهی بازی که در واقع حکم معرف شما به جهان بازی را دارد، یکی پس از دیگری وارد قلمروهای مختلف دنیای بازی Lost in Random میشوید و هر بار با ملاقات با شخصیتهای جدیدی که عدهای از آنها دوستان و عدهای از آنها دشمنان شما هستند، یک قدم به پیدا کردن خواهر دو قلوی خود نزدیک میشوید.
نخستین برگ برندهی بازی Lost in Random، دنیای آن است. دنیایی که پر شده از موجودات افسانهای و عجیب و غریبی که به خوبی با محیط منحصر به فرد اطرافشان هماهنگ شدهاند.همانطور که به آن اشاره کردیم، حس و حال قدم زدن در دنیای بازی Lost in Random تا حد زیادی مشابه ورود به دنیای انیمیشنهای تیم برتون است. یا حتی میتوان آن را یک دنبالهی معنوی و غیررسمی بر بازی Alice: Madness Returns دانست که به خوبی توانسته اتسمفر دوستداشتنی، تاثیرگذار و محبوب آن بازی را در خود جای دهد و به طرفداران این سبک از آثار هنری و اتمسفریک تقدیم کند.
گیمپلی بازی به طور کلی متشکل از دو بخش مبارزه و گشت و گذار است و راستش را بخواهید سازندگان بازی نتوانستهاند در ایجاد تعادل بین بخشهای مختلف گیمپلی بازی، موفق ظاهر شوند. مبارزات بازی تا حد زیادی به طور مستقیم با اسم بازی و ایدهی داستانی آن ارتباط دارند. روش مبارزه در بازی Lost in Random اینگونه است که در ابتدا با استفاده از تیر و کمان خود شروع به آسیب زدن به دشمنان میکنید و سپس با پر شدن نوار مربوط به تاس خود، تاس میاندازید و به صورت کاملا رندوم و شانسی، یک کارت مبارزه در دست میگیرید و از آن در مقابل دشمنان استفاده میکنید.
در زمینهی مبارزات، بازی Lost in Random ایرادات متعددی دارد. نخستین مورد در زمینهی ایرادات مربوط به مبارزات بازی این است که دشمنان بازی با اینکه اغلب (به ویژه در نیمهی دوم بازی به بعد) از نوار سلامتی بلند و بالایی برخوردارند اما در مقابل، هوش زیادی برای به چالش کشیدن شما ندارند. بازیکن بازی Lost in Random را تنها در یکی از دو درجهی سختی ساده یا متوسط آغاز میکند و همین موضوع باعث میشود گیمپلی مبارزات بازی در کمال اینکه هیچ چالش خاصی برای بازیکن ایجاد نمیکنند، با طولانی شدن هرچه بیشتر خود، سبب تکراری و خستهکننده شدن گیمپلی بازی شوند. از طرفی دیگر نیز شاهد عدم وجود تعادل بین کارتهای مبارزهای و رندوم بازی هستیم. به این صورت که بعضی از کارتها قدرتهای بسیار خوبی را در اختیار شما قرار میدهند و حتی به مرور زمان شاهد به دست آوردن نسخههای ارتقا یافتهی آنها نیز هستیم.
سازندگان تصمیم گرفتهاند تا با طولانی کردن روند مبارزات، کمی چالش و سختی را به این بخش مهم از بازی تزریق کنند که متاسفانه این سیاست هم تاثیری منفی روی روند Lost in Random گذاشته است. با تمام این اوصاف، طراحی بسیاری از مبارزات و پازلهای بازی، تحت سلطهی تاس و دنیای این عنوان قرار گرفته که میتواند تنها روح تازه درون این بدمد؛ روحی که هر لحظه با آغاز سلسله مبارزات در روند بازی، ممکن است پا به فرار بگذارد!
اما دستهای دیگر از کارتها نیز در بازی وجود دارند که آسیب زیادی به دشمنان وارد نمیکنند و عملا قدرت زیادی در اختیار شما قرار نمیدهند و استفاده کردن از آنها به هیچ عنوان بازیکن را خشنود و راضی نخواهند کرد. طراحان گیمپلی بازی میتوانستند با قرار دادن المانهای درگیرکنندهی بیشتر در گیمپلی مثل یک سلاح Melee که استفاده از آن بدون نیاز به تاس انداختن و کارت بیرون کشیدن میسر باشد، گیمپلی مبارزات را بسیار لذتبخشتر از چیزی که در حال حاضر هست، جلوه دهند. پیچیدهتر کردن هوش مصنوعی دشمنان و تعریف تواناییهای منحصر به فرد برای آنها در طول مبارزات نیز میتوانست از جمله مواردی باشد که حسابی به بازی Lost in Random در تشکیل یک گیمپلی نفسگیر و سرگرمکننده، کمک کنند.
بخش دیگر گیمپلی بازی Lost in Random که از قضا کیفیت بسیار بهتری نسبت به سیستم مبارزات آن دارد، مربوط به گشت و گذار در جهان بازی و کنکاش در قلمروهای عجیب و غریب بازی میشود. هر مرحله از بازی در یک محیط کاملا منحصر به فرد روایت میشود که در آن موجودات عجیبالخلقهی بسیاری در اندازههای گوناگون به چشم میخورند. شما در نقش Even که شخصیت اصلی بازی است، میتوانید در طول این مراحل چند دقیقهای از پیشروی در خط اصلی داستان بازی چشمپوشی کنید و به جست و جو در قسمتهای مختلف این مراحل بپردازید.
از حل کردن پازلهای مختلف برای دست یافتن به اشیای ارزشمند گرفته تا صحبت کردن با شخصیتهای مختلفی که هر یک به طریقی داستان جذابی برای روایت کردن دارند و میتوانید ساعتها پای خاطره تعریف کردن آنها بنشینید و از صداگذاری و شخصیتپردازی جذاب آنها لذت ببرید. در اینجا، طراحی محیط مراحل مختلف بازی نیز خودنمایی میکند و شاهد یکی از زیباترین بازیهای امسال هستیم که در کمال سادگی در حیث فنی، ظاهر فریبنده و جذابی را از خود به نمایش گذاشته و حسابی بازیکن را در خود غرق میکند.
بازی Lost In Random را نمیتوان به طور کامل مخصوص مخاطبین خردسال دانست. چرا که هر مخاطب بزرگسالی همچنان از آثار تیم برتون و شل سیلورستین لذت میبرد و دوست دارد با قدم گذاشتن در دنیایی مثل جهان بازی Lost in Random چند دقیقهای را به گذشته برگردد و مثل یک کودک از تجربیات اینچنینی لذت ببرد. با این وجود، سیستم مبارزات بازی در کنار فعالیتهای جانبی موجود در طول هر مرحله، آنچنان چالش خاصی ایجاد نمیکنند و این تنها حضور داشتن در بازی و جهان منحصر به فرد آن است که ارزش تجربهی آن را بالا برده؛ از طرفی دیگر، داستان منحصر به فرد لاست این رندوم آن را از آثار همسبک خودش متمایز کرده است.
اگر شما نیز از طرفداران آثار تیم برتون و انیمیشنهای خاطرهانگیزی مثل کابوس قبل کریسمس و کورالین هستید و دوست دارید از طریق یک بازی ویدیویی به درون جهان یکی از این انیمیشنها قدم بردارید، بازی Lost in Random فرصت بسیار خوبی را فراهم آورده تا بدون نگرانی از بابت چالشهای پیش رو، به راحتی در آن وقت بگذرانید و از روایت ساده و بیشیلهپیله و همچنین جهان جذاب و چشمنوازش لذت ببرید.
نقد و بررسی بازی Lost in Random با توجه به نسخهی ایکسباکس سری اس و کد ارسال شده از سوی ناشر به نگارش درآمده است.
- روایت سادهی داستان با شخصیتهای جالب
- شباهت زیاد به جهان آثار تیم برتون و نویسندگان مشابه
- طراحی جذاب محیطها و به طور کلی جهان بازی
- ایدهی جالب مبارزات رندوم با استفاده از تاس
- گیمپلی، در خدمت فضا و داستان Lost in Random
- نبود لیپسینک!
- خستهکننده بودن سیستم مبارزات
- بالانس نامناسب بین کارتهای بازی
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید