مقایسه دو شاهکار تاریخ سینما؛ آیا فروش فیلم مادام وب از موربیوس پایینتر است؟
از آنجایی که جدیدترین اثر سینمایی سونی پیکچرز بهزودی سینما را ترک و به سرویسهای استریم راه پیدا خواهد کرد، تصمیم داریم در این مطلب نگاهی به فروش فیلم مادام وب داشته باشیم و ببینیم که آیا واقعا بدتر از موربیوس است یا خیر.
هر دو فاجعه سینمایی Madame Web و Morbius بهخوبی نشان دادهاند که استودیو سونی پیکچرز در زمینه خلق و گسترش یک فرانچایز سینمایی بهم پیوسته با محوریت شخصیتهای اسپایدرمن بهطرز شگفت انگیزی شکست خورده است. جالب اینجاست که سونی به حق امتیاز شخصیتهایی دسترسی دارد که محبوبیت قابل توجهی بین طرفداران دارند و مثل نگهبانان کهکشان یا شانگ چی، چهرههای کمتر شناخته شده نیستند (منظور در دنیای کمیکها است). وقتی فروش فیلمهایی مانند شانگ چی دستین دنیل کرتون (Destin Daniel Cretton) و سهگانه نگهبانان کهکشان جیمز گان (James Gunn) را با دو فیلم اخیر فرانچایز محکوم به شکست سونی مقایسه کنید، تازه متوجه میشوید که چرا مادام وب و موربیوس فاجعههای تاریخ سینما نام گرفتهاند.
مقایسه امتیاز فیلم مادام وب با موربیوس
فیلم Madame Web؛ امتیاز منتقدان ۱۶٪ – امتیاز مخاطبان ۶۸٪
نقدهای اولیه مادام وب اصلا جالب نبودند، زیرا منتقدان امتیاز خجالت آور ۱۶٪ را به آن اختصاص دادند. بخش عظیمی از نقدهای منفی منتقدان بهخاطر ساختار ضعیف داستان، شخصیتپردازی و دیالوگهای بیمعنای فیلم بود. متاسفانه خیلی وقتها پیش میآید که شخصیتها داستان فیلم را برای مخاطب توضیح میدهند یا حتی از دیالوگهای پوچ و گاها خندهدار استفاده میکنند. بههمین خاطر گرفتن امتیاز ۱۶٪ از سوی مخاطبان کاملا منطقی است. امتیاز مخاطبان بهطرز عجیبی بیشتر از امتیاز منتقدان است، اگرچه در حال حاضر به سختی میتوان گفت که مادام وب طرفداران دو آتیشه دارد. جالب اینجاست که اکثر مخاطبان فقط بازی داکوتا جانسون را تحسین کردند و از سایر موارد رضایت نداشتند.
فیلم Morbius؛ امتیاز منتقدان ۱۵٪ – امتیاز مخاطبان ۷۵٪
یکی از صفاتی که در بسیاری از نقدهای موربیوس دیده میشود، “خستهکننده” است. این فیلم حتی امتیاز کمتری نسبت به مادام وب به دست آورده و منتقدان را به بدترین شکل ممکن ناامید کرده است. بهگفته منتقدان، بزرگترین دلیل شکست موربیوس داستان خستهکننده، شخصیتپردازی ضعیف و هدر دادن پتانسیل نامهای مطرحی است که به شخصیتهای اصلی جان بخشیدهاند. امتیاز مخاطبان موربیوس نیز بهطرز عجیبی بالاتر از امتیاز منتقدان است، بهطوری که بسیاری تمجیدهای اغراق آمیز کردند و آن را فیلمی هیجان انگیز نامیدهاند.
فروش فیلم مادام وب بدتر از موربیوس است
اگر فکر میکنید وضعیت اسفناک پروژه جدید سونی فقط به امتیاز منتقدان ختم میشود سخت در اشتباهید، زیرا طبق آمار رسمی، فروش فیلم مادام وب در روز اول اکران خود ۶ میلیون و در روز دوم ۲.۱۵ دلار بوده است. رسانه ددلاین نیز اخیرا در گزارشی رسمی تایید کرده که فروش فیلم مادام وب در باکس آفیس جهانی به رقم ۹۶.۹ میلیون دلار رسیده است که چندان موفقیت بزرگی به حساب نمیآید. شاید بگویید این رقم خیلی خوبی برای مادام وب است، اما عمق فاجعه زمانی مشخص میشود که آن را با فروش ۱۶۷.۴ میلیون دلاری موربیوس در باکس آفیس جهانی مقایسه کنید. وضعیت این فیلم بهقدری وخیم است که حتی ممکن است نتواند بودجه ۸۰ میلیون دلاری خود را جبران کند. در ادامه میتوانید افتتاحیه و فروش جهانی تمامی عناوین مارولی سونی پیکچرز را مشاهده کنید (ترتیب از بالاترین افتتاحیه تا پایینترین است):
- فیلم Spider-Man: No Way Home: افتتاحیه ۲۶۰ میلیون و فروش جهانی ۱.۹ میلیارد
- انیمیشن Spider-Man: Across the Spider-Verse: افتتاحیه ۱۲۰.۶ میلیون و فروش جهانی ۶۸۲.۴ میلیون
- فیلم Spider-Man: Homecoming: افتتاحیه ۱۱۷ میلیون و فروش جهانی ۸۷۸.۲ میلیون
- فیلم Spider-Man: Far From Home: افتتاحیه ۹۲.۶ میلیون و فروش جهانی ۱.۱۳ میلیارد
- فیلم Venom: Let There Be Carnage: افتتاحیه ۹۰ میلیون و فروش جهانی ۵۰۱.۵ میلیون
- فیلم Venom: افتتاحیه ۸۰.۲ میلیون و فروش جهانی ۸۵۶ میلیون
- فیلم Morbius: افتتاحیه ۳۹ میلیون و فروش جهانی ۱۶۷.۴ میلیون
- فیلم Spider-Man: Into the Spider-Verse: افتتاحیه ۳۵.۴ میلیون و فروش جهانی ۳۸۴.۳ میلیون
- فیلم Madame Web: افتتاحیه ۲۴ میلیون و فروش جهانی ۹۶.۹ میلیون (فعلا)
آیا هنوز امیدی به نجات پیدا کردن فرانچایز مارولی سونی وجود دارد؟
متاسفانه وقتی صحبت از فرانچایزهای کمیک بوکی و خلق دنیای سینمایی بهم پیوسته مانند MCU میشود، سونی پیکچرز حرف زیادی برای گفتن ندارد. همانطور که میدانید حق امتیاز شخصیت اسپایدرمن از سال ۱۹۹۹ در تصاحب این کمپانی مطرح بوده تا اینکه در سال ۲۰۱۵ برای استفاده مشترک از آن با استودیو مارول قرارداد بست. بههمین خاطر پیتر پارکر توانست با حضور افتخاری غیرمنتظرهاش در قسمت پایانی سهگانه کاپیتان آمریکا به دنیای سینمایی مارول پا بگذارد. خوشبختانه استقبال بیسابقه طرفداران باعث شد تا ماجراجوییهای اسپایدرمن با یک سهگانه بینظیر و دو حضور افتخاری بزرگ در فیلمهای Avengers: Infinity War و Avengers: Endgame ادامه پیدا کند. البته توافق سونی و مارول در مقطعی با یک مشکل بزرگ مواجه شده بود، چراکه بعد از اکران فیلم Spider-Man: Far From Home، مدیران سونی پیکچرز به این نتیجه رسیده بودند که دیگر به کمک استودیو مارول نیازی ندارند و خودشان میتوانند با خلق یک دنیای سینمایی بهم پیوسته مشابه دنیای سینمایی مارول، به روایت داستانهای بزرگتر بپردازند. اگر این تصمیم نهایی میشد، داستان فیلم Spider-Man: No Way Home کاملا تغییر میکرد. خوشبختانه مدیران مارول توانستند با بستن قراردادی جدید از تحقق چنین کابوس وحشتناکی جلوگیری کنند.
با این حال سونی همچنان به برنامههای خود متعهد باقی ماند و سرانجام در سال ۲۰۱۸، دنیای سینمایی اسپایدرمن با اکران فیلم Venom متولد شد. آیا همهچیز طبق برنامه پیش رفت؟ خیر، زیرا از آن موقع تا حالا تنها سه اثر سینمایی اکران شده که همگی عملکردی فاجعهبار در گیشه داشتند. دنباله Venom: Let There be Carnage داستان فوقالعاده ضعیف داشت، در حالی که فیلم انفرادی Morbius سر تا پا مشکل بود. اکنون سوالی که باید پرسید این است که آیا هنوز امیدی به نجات پیدا کردن دنیای سینمایی اسپایدرمن وجود دارد؟ ظاهرا بله، زیرا بهتازگی افشاگر قابل اعتماد صنعت سینما با نام مستعار CanWeGetSomeToast از توسعه اولین فیلم اسپایدرمن با درجه سنی بزرگسال خبر داده است. اعضای وبسایت ComicBookMovie نیز مدعی شدند که داستان فیلم ممکن است روی چهرهای آشنا از سهگانه شاهکار اسپایدر ورس، یعنی اسپایدر پانک متمرکز شود. این موضوع فعلا در حد یک شایعه است، اما اگر حقیقت داشته باشد، میتواند به تنهایی دنیای سینمایی اسپایدرمن را از مرگ حتمی نجات بدهد.
او همچنین خاطرنشان کرده که سونی پیکچرز مخفیانه ساخت فیلم جدید ونوم با درجه سنی بزرگسال را آغاز کرده است. بهگفته او داستان فیلم هیچ ارتباطی با اسپایدرمن تام هالند (Tom Holland) و دیگر شخصیتهای دنیای سینمایی مارول ندارد و قراره برای اولین بار ابعاد دیده نشدهای از شخصیت ونوم را به تصویر بکشد. جان بخشیدن به ونوم در یک پروژه R-Rated ایده بسیار هوشمندانهای است، زیرا این امکان را فراهم میکند تا شاهد برداشتی متفاوت و کمیکی از یکی از بزرگترین ابرشرورهای اسپایدرمن باشیم. تا اینجای کار هیچکدام از برداشتهای پیشین ونوم در دنیای انیمیشن، لایو اکشن یا بازیهای ویدیویی نتوانستهاند آنطور که باید به ورژن کمیکی شخصیت نزدیک بشوند. حتی دو اقتباس لایو اکشن Venom و Venom: Let There Be Carnage نیز دارای درجه سنی PG-13 بودهاند که مانع از نمایش برخی صحنههای خشن شد. بنابراین در صورت صحت داشتن ادعای CWGST، این پروژه جدید میتواند با روایت داستانی دارک و خشن، فرانچایز مارولی سونی را از مرگ تدریجی نجات بدهد.
البته شایعات فقط به این پروژه مرموز ختم نمیشود، چراکه به نقل از گزارش غیررسمی دنیل ریچمن (Daniel Richtman)، انیمیشن جدیدی با محوریت بزرگترین دشمنان اسپایدرمن نیز به لیست پروژههای مارولی سونی اضافه شده است. جالب است بدانید که امی پاسکال (Amy Pascal)، رئیس سابق کمپانی که اکنون بهعنوان تهیهکننده اصلی روی پروژههای مربوط به اسپایدرمن فعالیت میکند، اخیرا حین صحبت درباره فیلم سینمایی مایلز مورالز از توسعه دو انیمیشن خبر داده بود. از آنجایی که یکی از این دو پروژه جدید، قسمت پایانی سهگانه اسپایدر ورس یا همان Spider-Man: Beyond the Spider-Verse است، دیگری میتواند همین انیمیشن با محوریت دشمنان اسپایدرمن باشد. با توجه به عملکرد فاجعهبار موربیوس و مادام وب در گیشه، میتوان با اطمینان گفت که ساخته شدن این پروژه کاملا غیرضروری است و توانایی جلب نظر طرفداران را ندارد. طبق شایعات و گمانهزنیهای اخیر، به نظر میرسد تنها هدف سونی پیکچرز از روایت اینگونه داستانها، از دست ندادن حق امتیاز شخصیت اسپایدرمن است. اما آیا واقعا ساخت آثار بیکیفیت و غیرضروری چاره کار است؟ در حال حاضر بهترین کاری که سونی میتوان و باید انجام بدهد، استخدام نویسندگان ماهر و خلق آثار باکیفیت است.
از جدیدترین پروژه مارولی سونی پیکچرز چه میدانیم؟
در حالیکه اخبار مربوط به توسعه فیلم انفرادی کریون شکارچی ابتدا در سال ۲۰۱۸ منتشر شده بود، فیلمبرداری آن در ژوئن سال گذشته به پایان رسیده است. این پروژه مورد انتظار جدیدترین ورودی فرانچایز محکوم به شکست سونی است که با درجه سنی بزرگسال (R-Rated) روایتگر داستان پیشینه سرگئی کراوینوف، معروف به کریون شکارچی در دنیایی سرد و تاریک است.
سال گذشته سونی پیکچرز در جریان رویداد CineEurope، اولین تریلر فیلم کریون شکارچی را بههمراه اولین ویدیو رسمی فیلم Madame Web بهصورت اختصاصی و پشت دربهای بسته برای حاضرین رویداد به نمایش گذاشت که بعدا قرار بود بهصورت عمومی منتشر شود، اما با لو رفتن بخشی از تریلر در اینترنت، مجبور شد آن را زودتر از موعد با همگان به اشتراک بگذارد. در نسخه Red-Band تریلر که شامل تصاویر بزرگسالانه و خشن است، ما با سرگئی کراوینوف آشنا شدیم که در نوجوانی حین شکار یک شیر زخمی میشود و بهواسطه یک قطره از خون آن به تواناییهای خاص مثل قدرت جسمانی فوقالعاده و حواس پنجگانه تقویت شده دست پیدا میکند. از آنجا او تصمیم میگیرد از تواناییهای جدید خود در جهت حفاظت از حیوانات و طبیعت استفاده کند. با اینکه تریلر خیلی به جزئیات داستان نپرداخت، اما سکانسهای اکشن خشن و خونین آن به خوبی ثابت کرد که اینبار با اثری متفاوت طرف هستیم، اثری که پتانسیل نجات دادن دنیای اسپایدرمن سونی را داراست.
شایان ذکر است که راسل کرو (Russell Crowe) سال گذشته در مصاحبه با Comic Book Resources، درباره لحن متفاوت کریون شکارچی صحبت و اعتراف کرده بود که در این فیلم نقش یک شخصیت روس را بازی میکند که به تصویر کشیدنش با چالشهای زیادی همراه بوده است.
بهزودی دور دیگری از فیلمبرداری آغاز میشود و من باید در یکی دو صحنه نسبتا بزرگ بازی کنم. اخیرا هم با جی سی چندور، کارگردان پروژه صحبت کردم. او واقعا به فیلمنامه و داستانی که قصد روایت کردنش را دارد افتخار میکند و نسبت به واکنش مثبت مردم امیدوار است. او حتی در صحبت اخیری که داشتیم از متمرکز شدن داستان روی دنیایی سرد و تاریک میگفت. میدانید قرار گرفتن در نقش یک شخصیت روسی واقعا یک تجربه لذت بخش و فراموش نشدنی است که به تصویر کشیدنش برای من با چالشهای زیادی همراه بوده است. اگر درست بهیاد داشته باشم من یک بار لهجه روسی را در برنامه Saturday Night Live امتحان کرده بودم که اصلا خوب نبود. حتی بدترین لهجه روسی بود که تا به حال در تلویزیون انجام داده بودم.
همچنین تابستان سال گذشته آرون تیلور جانسون (Aaron Taylor-Johnson) در صحبت با Comicbook.com بیان کرده بود که چگونه شخصیت اصلی فیلم یک شکارچی محافظهکار و دوستدار طبیعت است.
در حال حاضر خیلی نمیتوانم درباره جزئیات فیلم صحبت کنم، اما خب همانطور که در کمیکها دیدیم، کریون یک شکارچی محافظهکار و همزمان دوستدار طبیعت است. فکر میکنم چیزی که او را بهعنوان یک ابرشرور جذاب میکند طرز تفکرش است. در واقع سرگئی کراوینوف کسی است که واقعا خودش را با تمام ضعفها و نقصهایش درک میکند. پس اگر بپرسید آیا این همان شکارچی خشن و بیرحمی است که در کمیکها دیدیم، باید بگویم بله، قطعا همینطوره.
فیلم Kraven the Hunter توسط جی سی چاندور (J.C. Chandor) کارگردانی شده است که بیشتر بهخاطر نقش آفرینی در فیلم پرفروش نتفلیکس، یعنی Triple Frontier، فیلم All is Lost و همچنین درام جنایی A Most Violent Year شناخته شده است. از بازیگران درجه یک فیلم نیز میتوان به آریانا دبوز (Ariana DeBose) در نقش وودو کالیپسو، فرد هچینگر (Fred Hechinger) در نقش دیمیتری اسمردیاکوف، برادر ناتنی کروین ملقب به آفتاب پرست، راسل کرو (Russell Crowe) در نقش پدر کریون، الساندرو نیولا (Alessandro Nivola) در نقش کرگدن و کریستوفر ابوت (Christopher Abbott) که شایعه شده است نقش The Foreigner، ابرشرور اصلی فیلم را بازی میکند، اشاره کرد. خوشبختانه درجه سنی بزرگسال و همچنین سکانسهای خشن و وحشتناک تریلر باعث شده تا اسپین آف Kraven The Hunter شبیه هیچ فیلم دیگری از دنیای اسپایدرمن سونی نباشد. این شخصیت بهدلیل شکار خطرناکترین طعمهها شناخته شده، اما پس از اینکه آرون تیلور جانسون حیوان دوست بودن او را تایید کرد، به نظر میرسد که این ویژگی شخصیتی دستخوش تغییر شود و کریون صرفا یک شکارچی انسان باشد.
اسپین آف مورد انتظار Kraven the Hunter در تاریخ ۶ اکتبر سال جاری (۱۴ مهر سال ۱۴۰۲) در سینماها اکران خواهد شد.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید