Bioware پس از سالها سهگانهی افسانهای خود را از قفسه بیرون کشیده و با کشیدن دستی اساسی به سر و رویش، آن را یک بار دیگر برای کنسولهای نسل جدید منتشر کرده است. سهگانهی بازسازی شدهی بازی Mass Effect: Legendary Edition یکی از بهترین پروژههای ریمستر طی چند سال اخیر است که توانسته یک بار دیگر حس و حال کلاسیک و خوشساخت یک بازی قدیمی پرطرفدار را زنده کند. فرقی نمیکند که از طرفداران قدیمی مجموعهی مس افکت هستید یا هنوز فرصت تجربهی آن را نداشتهاید، این بهترین فرصتی است که میتوانید با کاپیتان شپرد همراه شوید و در دل کهکشان مقابل یک ارتش فضایی ایستادگی کنید. بازی Mass Effect: Legendary Edition شامل سه نسخهی اصلی این مجموعه به همراه تمامی بستههای الحاقی این سه بازی است و واقعا ارزش برچسب ۶۰ دلاریاش را دارد. با بررسی ریمستر این سهگانه و مرور بهبودهای آن نسبت به نسخههای قدیمی همراه ما باشید.
نسخهی بازسازی شدهی سهگانهی مس افکت رنگ و لعاب جدید خودش را دارد اما امضای اصلی مجموعه را حفظ کرده و آن را به تکامل رسانده استدر بازی Mass Effect: Legendary Edition شاهد نسخههای بسیار بهبود یافته و مدرن سهگانهی مس افکت هستیم. بازیهایی که نسبت به نسخههای اصلیشان، استایل گرافیکی یکسانی را به اشتراک میگذارند و یک تجربهی طولانی و یکدست را از سه بازی را ارائه میکنند. قبل از هرچیزی باید به این نکته توجه داشت که بازی Mass Effect: Legendary Edition یک بازسازی یا ریمیک کامل نیست و در واقع همان پروژهی قدیمی ریمستر یا به اصطلاح بهروزرسانی شده است. از بهبود تکستچرها و اتمسفر جدید سهگانه گرفته، تا ضبط دوبارهی خیلی از دیالوگها و تعدادی از موسیقی متنهای مهم بازی.این نسخه از بسیاری لحاظ به تکامل رسیده است. بازی از حیث بصری بهبودهای چشمگیری را به خود دیده و دمیتوان گفت در مقابل بازیهای امروزی حرفهایی برای گفتن دارد یا حداقل موجب ارتباط برقرار کردن گیمرهای جدید و امروزی به سمت این سهگانهی جذاب میشود. سالهای زیادی از انتشار سومین نسخهی این سهگانه گذشته و در آخرین آزمایش Bioware برای ریبوت کردن آن هم شاهد شکست بزرگی بودیم. حالا وقت آن رسیده بود که به همه ثابت شود چرا بازی Mass Effect: Andromeda به هیچ وجه نتوانست جایگزینی برای سهگانهی اصلی باشد. حالا میتوانیم سه بازی خوب قدیمی را باری دیگر در یک کالبد جدید و زیباتر تجربه کنیم و به مرور نقاط قوت آن بپردازیم. مرور این موضوع که چرا نسخهی اخیر مس افکت نتوانست در حد و اندازهی سهگانهی قدیمی ظاهر شود و فقدان چه ویژگیهایی بود که موجب این به وقوع پیوستن این اتفاق شد.
طی اولین دقایقی که با نخستین نسخهی بازسازی شدهی مس افکت وارد بازی میشوید در اولین وحله به خوبی شیوهی کاملا متفاوت روایت بازی را نسبت به دیگر بازیهای نقشآفرینی احساس میکنید. بازیهای خوب نقشآفرینی که همزمان با نسخههای اصلی مجموعه منتشر شده بودند، همگی داستان بسیار وسیع و نسبتا غیرقابل لمسی را روایت میکردند که تنش کافی برای خلق روایتی نفسگیر و تاثیرگذار را نداشت. اما مس افکت روایت خود را بسیار جدی و واقعی انجام میدهد. از شخصیتپردازی کاراکترهای جانبی گرفته تا وقوع پیچشهای جدید داستانی و نقاط غافلگیرکنندهی ماجرا، مس افکت یک روایت کاملا سرراست داشت که خیلی زود بازیکن را لابهلای شخصیتهای بسیار زیادش درگیر داستان میکرد.
شخصیتهای جانبی هر یک داستانهای زیادی را برای تعریف کردن دارند و فقط کافی است با آنها ارتباط برقرار کنید و بیشتر آشنا شوید. به لطف بسیاری از بهبودهای گرافیکی و همچنین ضبط دوبارهی خیلی از دیالوگها، شخصیتپردازی کاراکترهای جانبی حتی بسیار بهتر از قبل شده است. بدون شک اگر به عنوان یک گیمر امروزی به سراغ اولین نسخهی بازی Mass Effect میرفتید، احتمال بسیار کمی وجود داشت که با تمامی شخصیتهای جانبی صحبت کنید و با آنها و سرگذشت آنها آشنا شوید. اما حالا فرصت بسیار خوبی مهیا شده تا نشستن پای صحبت بیگانههای فضایی اطرافتان، ارزش وقت شما را داشته باشد.
بدون شک اولین نسخه از سری بازی Mass Effect بیشترین تغییرات بین سه بازی در این پکیج بازسازیشده را به خود دیده است و بخش اعظم این تغییرات را میتوان در ظاهر بازی مشاهده کرد. تکستچرهای این بازی تا حد زیادی تغییر کردهاند و همهچیز بسیار بهتر به نظر میرسد. با ارتقای رزولوشن و فریمریت بازی، این بهبود تکستچرها حتی بیشتر به چشم میآید و سطح بهبود گرافیکی بازی را به خوبی نمایان میسازد. پوشش گیاهی و جزئیات اشیای گسترده در محیط هم تا حد زیادی بهبود یافته و بسیاری از مراحل بازی اتمسفری کاملا متفاوت را به خود گرفتهاند. افکتهای تصویری موجود در نسخهی بازسازیشده مقدار بسیار بیشتری دارند و بهبود سطح کیفیشان در کنار نورپردازی بسیار بهتر این نسخه، باعث خلق اتمسفرهای کاملا جدید و متفاوتی در مراحل مختلف بازی شده است. حتی آسمان و ابرها نیز به طور کامل بازطراحی شدهاند و حالا از ظرافت و جذابیت بسیار بیشتری برخوردارند. حتی اگر از جمله بازیکنانی باشید که پیش از این بارها سهگانهی اصلی مس افکت را تجربه کردهاند و تمامی مراحل و محیطهای مختلف آن را میشناسند، همچنان ممکن است با ورود به درون یک محیط جدید در این نسخهی بازسازیشده، احساس کاملا متفاوتی را دریافت کنید، گویا برای نخستین بار وارد آن مکان شدهاید. شاید به عنوان یک طرفدار قدیمی مجموعهی مس افکت با خود فکر کنید که این تغییرات اساسی در اتسمفر و سبک و سیاق بازی باعث از بین رفتن حس و حال موجود در بازیهای قدیمی میشود. اما راستش را بخواهید این تغییر از بسیاری جهات یک بهبود تمام عیار محسوب میشود. در اغلب مراحل جدید وقتی یک رنگ و لعاب کاملا جدید و دگرگونشده را احساس میکنید، بیش از هرچیزی به تکامل رسیدن مس افکت است که به ذهن شما خطور میکند. اینطور به نظر میرسد که سهگانهی مس افکت با کاری که بازی Mass Effect: Legendary Edition انجام داده، به تمامی عوامل تولید این نسخهی ریمستر میبالد و به اثر به یاد ماندنی و خوشساختی که یک زمانی بوده است، افتخار میکند.
سری بازی Mass Effect از آن دسته شوترهای سوم شخصی بود که شانه به شانهی سری Gears of War سبک شوتر سوم شخص را پر و بال بخشید و به تکامل رساند. بازیهایی مثل Mass Effect، Gears of War و Halo بودند که زمان زیادی در ویترین بازیهای علمی – تخیلی و پرچمدار اکس باکس میدرخشیدند و متاسفانه همهی روزهای درخشان به همان دوران خلاصه میشوند. بازی Mass Effect: Legendary Edition یادآور دوران طلایی کنسول Xbox 360 و همزمان دوران اوج استودیوی Bioware را باری دیگر از دریچهای تازه و واضحتر به تصویر میکشد. سازندگان بازی تمام تلاش خود را برای ارائهی بهترین ریمستر ممکن از این سهگانه به کار گرفتهاند و از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نکردهاند. این پکیج به شکل خارقالعادهای سه نسخهی اصلی مجموعهی مس افکت را به یک بازی بزرگ و پیوسته تبدیل کرده است. در ابتدای ورود به بازی وقتی که شخصیت اصلی بازی را شخصیسازی میکنید، تا انتهای هر سه بازی باید با همان شخصیت بازی را به اتمام برسانید. این موضوع در کنار بسیاری از عوامل داستانی و محیطی و گیمپلی دیگر باعث شده سهگانهی مس افکت در اینجا به عنوان یک بازی واحد اما بسیار بزرگ و پرمحتوا حاضر شود. از طرفی، این سه بازی از ابتدا به عنوان یک سهگانه در دست تولید قرار داشتهاند و از بسیاری لحاظ به ویژه در روایتهای داستانی این سه بازی، شاهد یک ارتباط عمیق و ناگسستنی بین هر سه بازی هستیم که شخصیت اصلی آن، کاپیتان شپرد، در مرکز آن قرار گرفته است. علاوه بر کاپیتان شپرد که هستهی اصلی هر سه بازی محسوب میشود و ماموریت جمعآوری متهد و مبارزه با یک حکومت روباتیک فضایی را دنبال میکند، تعدادی شخصیت جانبی محبوب و جالب نیز وجود دارند که در هر سه بازی با شما همراه میشوند. ملاقات دوبارهی هر یک از این شخصیتها در این سه گانه، یک حس یگانگی خاصی را به طور مشترک بین هر سه بازی ایجاد کرده و همین یکپارچی سه بازی موجود در این پکیج، بازی Mass Effect: Legendary Edition را به یک اثر ارزشمند تبدیل کرده است
گیمپلی یا به طور کلی بازی کردن در این سهگانهی بازسازی شده، از خیلی لحاظ احساس بهتر و کاملتری را نسبت به نسخههای قدیمی ارائه میکند. همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، افکتهای تصویری بسیار جذابی به محیط بازی اضافه شدهاند و این بهبود بصری حین مبارزات شلوغ بازی از جذابیت بسیار بالایی برخوردار شده است. آیتمهای رنگارنگ، نورهای رنگی، موجهای مختلف انرژی، تمامی این موارد در کنار هم موجب شکل گرفتن گیمپلی پر انرژی و جذاب بازی شدهاند. سهگانهی مس افکت به عنوان در بر دارندهی سهتا از بهترین اکشنهای نقشآفرینی زمان خود، از تمامی فازها و المانهای گیمپلی به مقدار کافی برخوردار است. به این منظور که در این سه بازی بسته به مرحلهای که در آن حضور دارید، بازی المانهای گیمپلی نقشآفرینی و اکشن را در کنار هم با یکدیگر ادغام کرده و به بهترین شکل ممکن ارائه میکند. همچنان صدها خط دیالوگ برای رد و بدل کردن بین شخصیتها وجود دارد و میتوانید از بین دهها شخصیت جالب و منحصر به فرد، بعضیها را به دوستی برگزینید و از بعضیها دوری کنید. بهبودهای بصری بازی باعث شده حتی قدم زدن در محیطهای بازی نیز بسیار لذتبخش جلوه کند و در مقایسه با نسخههای قدیمی از جذابیت بالایی برخوردار باشد. میدان دید و نقطهی فکوس دوربین حین نشانهگیری و تیراندازی نیز بهبود یافته و حالا با درک بسیار بهتری از فاصلهی خود تا هدف میتوانید به سنگر گرفتن، نشانهگیری و شلیک بپردازی.
بازی Mass Effect به عنوان یک نقشآفرینی شوتر، طیف وسیعی از سلاحهای گرم و آیتمهای ویژه را در سطوح مختلف شخصیتی در اختیار شما قرار میدهد. در این زمینه، شخصیسازی شخصیت اصلی شما در ابتدای بازی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. زیرا که میتوانید از بین چند کلاس شخصیتی متفاوت، استایل موردعلاقهی خود را انتخاب کنید و به شیوهی خود در بازی پیشروی کنید. برای مثال میخواهید یک جنگجوی بیباک و سفت و سخت باشید که تمام زندگی خود را در جنگ و ناامنی گذرانده. پس قاعدتا در ادامهی بازی از آیتمهای ویژهای به عنوان یک سرباز حرفهای برخوردار خواهید شد. شما در هر یک از بازیهای سهگانهی مس افکت، به طیف وسیعی از سلاحها از جمله رایفلها، پیستولها و دیگر دستههای سلاح گرم، دسترسی دارید و تنها کافی است با پیشرفت کردن در بازی و ارتقای سطح شخصیتی خود، به موارد بیشتری دسترسی پیدا کنید.
همانطور که میدانید، تمامی DLCها و بستههای الحاقی منتشر شده برای سه بازی سهگانهی مس افکت در بازی Mass Effect: Legendary Edition قرار گرفتهاند و با یک خرید ۶۰ دلاری به حجم زیادی از محتوای سرگرم کننده و جذاب دسترسی پیدا خواهید کرد. یکی از مهمترین ویژگیهای این سهگانهی بازسازی شده که ارزش خرید بازی Mass: Effect را بسیار بالا میبرد، پولیش نهایی بازی و رفع تمامی باگهای موجود در آن است. سه بازی موجود در این سهگانه، هر یک جهان بزرگی را با چندین خط داستانی و ساعتها گیمپلی در خود جای داده و به طور کلی از جمله بازیهای بزرگی محسوب میشوند که مواجه شدن با باگ در آنها عادی به نظر میرسد. اما به جرات میتوان گفت در طول تجربهی بازی Mass Effect: Legendary Edition با هیچ باگی مواجه نخواهید شد و حتی جزئیترین گلیچهای گرافیکی بازی نیز به طور کامل پولیش شدهاند.
اما بازی Mass Effect: Legendary Edition در کنار تمامی این موارد مثبت و نقاط قوت، ایراداتی هم دارد که از نسخههای اصلی خود به ارث برده و موفق به بهبود بخشیدن آنها نشده است. برای مثال بازی از حیث فنی به ویژه در زمینهی هوش مصنوعی و طراحی مراحل، تغییرات خاصی به خود ندیده و بازی همچنان از همان مکانیزمهای همیشگی سابق برخوردار است. البته این سهگانه در قالب یک ریمستر عرضه شده و نمیتوان انتظار بهبودهای ساختاری در بازی را داشت. اما بسیاری از گیمرهای تازه وارد به مجموعه، احتمالا از سختی بیش از اندازهی نسخهی اول غافلگیر میشوند و سپس هوش مصنوعی قدیمی دشمنان کمی تو ذوقشان میزند. اما این دلیلی برای دست کشیدن از تجربهی این سهگانهی شاهکار محسوب نمیشود. فراموش نکنید که اصلیترین برگ برندهی سهگانهی مس افکت که بعدها فقدان آن موجب شکست فضاحتبار بازی Mass Effect: Andromeda شد، روایت نفسگیر، جدی و غافلگیرکنندهی آن بود که در طول دهها ساعت تجربهی هر سه بازی، شما را پای زنجیرهی حوادث داستان نگه میدارد تا همراه با کاپیتان شپرد و دوستان نزدیکش، ته ماجرا را در بیاورید.
- بهبودهای گرافیکی و تغییر چشمگیر اتمسفر بازی به لطف ارتقای تکستچرها و نورپردازی و همچنین افکتهای بصری جدید
- یکپارچه ساختن هر سه بازی در کنار یکدیگر با یک هویت بصری واحد و ارائهی روایتی پیوسته همراه با یک شخصیت ثابت
- بازتولید بسیاری از محتواهای صوتی بازی
- مهیا کردن فرصتی طلایی برای ملاقات دوباره با جهان اصیل مس افکت
- بازی از حیث فنی به ویژه در زمینهی هوش مصنوعی و طراحی مراحل، تغییرات خاصی به خود ندیده
- هوش مصنوعی و طراحی مراحل تغییری نکرده و بهبود نیافته
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید