دلیل جدایی نویسندهی سری Mass Effect از استودیوی بایوور چه بود؟
وضعیت کنونی این استودیو خوب نیست!
آقای درو کارپایشاین، نویسندهی سری Mass Effect که چندی پیش بایوور را به خاطر وضعیت نابسامان این استودیو به مقصد استودیوی تازه تاسیس Archetype Entertainment ترک کرد، اخیرا در جریان گفتوگویی از دلایل اتخاذ این تصمیم سخن گفته است.
استودیوی بایوور (BioWare) که پیشتر با ساخت مجموعهی Mass Effect و Dragon Age حسابی در میان بازیکنان محبوب شده بود و در سالهای گذشته جزء یکی از بهترین استودیوهای بازیسازی در سراسر جهان به شمار میرفت، اما چند وقتی است که به خاطر عملکرد ضعیف در این حوزه و توسعهی بازیهای ناامیدکننده از جمله Anthem و Mass Effect: Andromeda با دوران اوج خود فاصله زیادی گرفته و با تمام جرات میتوان گفت که محبوبیت اولیهی خود را از دست داده است. بسیاری از تحلیلگران شرکت الکترونیک آرتز را علت اصلی افت کیفیت بازیهای بایوور میدانند که برای درآمدزایی بیشتر، فشارهای زیادی را به تمامی اعضای این استودیو تحمیل کرده تا بازیهای جدید زیادی را در بازهی زمانی کوتاه روانه بازار کند. از طرفی، برخیها بر این باورند که نوآوریهای نه چندان جالب بایوور و عدم توجه به مسائل فنی را از مهمترین دلایل شکست این استودیو در سالهای اخیر است.
در هر حال، بایوور هماکنون روزهای سختی را سپری میکند! خرداد ماه سال گذشته بود که جیمز اهلن (James Ohlen)، پس از ۲۲ سال فعالیت در بایوور و طراحی بازیهای مختلف، از Baldur’s Gate گرفته تا Anthem، این استودیو را ترک کرد. این در حالی است که پیش از جدایی او، آقای درو کارپایشاین (Drew Karpyshyn)، نویسندهی سری Mass Effect و اثر Baldur’s Gate 2، با چیزی در حدود بیست سال سابقه در بایوور در آخر برای همیشه از این استودیوی بازیسازی خداحافظی کرد. حال، این دو بازیساز حرفهای با همکاری یکدیگر استودیوی جدیدی به نام آرکیتایپ انترتینمنت (Archetype Entertainment) تاسیس کردهاند که تحت نظر شرکت Wizards of the Coast در حوزهی ساخت بازیهای ویدیویی فعالیت خواهد کرد.
به دنبال تاسیس این استودیو، آقای درو کارپایشاین ضمن انتشار اطلاعات اندک دربارهی موقعیت شغلی خود، در گفتوگویی از هیجان بالای خود برای فعالیت روی یک پروژه کاملا جدید سخن گفته است. او در این خصوص میگوید:
از اینکه به عنوان نویسندهی ارشد استودیوی آرکیتایپ انترتینمنت به شمار میروم، بسیار افتخار میکنم. این استودیو که توسط جیمز اهلن (James Ohlen)، یکی از نابغههای پشت پردهی عناوین بایوور از جمله Dragon Age و Baldur’s Gate، تاسیس شده، در واقع یکی از استودیوهای زیرمجموعهی Wizards of the Coast است. چند وقتی است که من برای کار روی یک پروژهی جدید به این میزان هیجانزده نبودهام!
در ادامه، درو کارپایشاین گریزی هم به بایوور زد و این بار دلایل ترک این استودیو را شرح داد. طبق اظهارات او، به نظر میرسد که در سالهای اخیر بایوور از یک استودیوی بازیسازی به یک شرکت تبدیل شده و اعضای آن اجازهی ساخت بازیهای مورد علاقه خود را ندارند. در طرف مقابل، شرکت الکترونیک آرتز فشارهای زیادی به تیم توسعهدهنده این استودیو وارد کرده تا بازیهای مختلفی بر اساس ترند بازار خلق کنند. از این رو، شغل رویایی کارپایشاین به یک شغل عادی تبدیل شده بود و او دیگر ترغیبی برای ساخت بازیهای جدید نداشت. در نتیجه، هرچند او هنوز هم استعداد زیاد و خلاقیت تحسینآمیز کلیه بازیسازان بایوور را باور دارد، اما برای همیشه از این استودیو جدا میشود.
درو کارپایشاین در اینباره توضیح میدهد:
در طول سالهای اخیر، ما بیشتر از هر وقت دیگری به یک شرکت تبدیل شدیم. به عبارتی، با گذشت زمان ما به عنوان یک استودیوی بازیسازی عمل نکردیم و کم کم بایوور به یک شرکت تبدیل شد. به همین خاطر، به اعضای توسعهدهندهی ما فرصت زیادی برای خلق و ساخت علایق خود داده نمیشد و در عوض، فشارهای زیادی برای توسعهی بازیهای مختلف بر اساس ترندهای بازار روی ما قرار داشت. [به دلیل فشارهای زیاد، ساخت بازیهای داغ بازار جزء اولویت تیم بود و بایوور اجازهی خلق بازیهای خلاقانهی خود را نداشت.] در پی این موضوع، شغل رویایی من به یک شغل عادی تبدیل شده بود و من علاقه و اشتیاق خود در حوزهی نویسندگی بازیهای ویدیویی را از دست دادهام. کاملا درک میکنم که بار سنگینی روی دوش بایوور قرار داشت. در هر حال، من به عنوان نویسندهی سری Mass Effect بخشی از استودیوی بایوور هستم که برای همیشه ماندگار خواهد شد. به شخصه بر این باور هستم که در سرگرمی آرکیتایپ استعدادهای زیادی وجود دارد که ما فرصت خلق هرچیز ویژهای را داریم.
در این میان، بد نیست بدانید کارپایشاین تنها عضو سابق استودیوی بایوور نیست که اخیرا به استودیوی تازه تاسیس جیمز اهلن یعنی آرکیتایپ انترتینمنت ملحق شده است. چد رابرتسون (Chad Robertson)، یکی از اعضای بخش خدمات آنلاین بایوور، چندی پیش با ترک این استودیو و پیوستن جیمز اهلن، به عنوان یکی از مدیران آرکیتایپ انترتینمنت منصوب شده است. در حالی که هنوز جزئیات زیادی از پروژهی این استودیوی جدید در دست نیست، اما گفته شده که آنها روی ساخت یک بازی نقش آفرینی داستانی مشغول به کار هستند. انتظار میرود که بازی این استودیو در نسل نهم برای کنسولهای ایکسباکس سری ایکس و پلیاستیشن ۵ منتشر شود.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید