آیا تعرفههای تجاری ترامپ صنعت بازیها را تهدید میکند؟
بررسی ضررها و عواقب آن در حوزه گیم
با توجه به اعمال تعرفه های تجاری دولت دونالد ترامپ بر روی واردات کالا از چند کشور مختلف، در این مقاله به بررسی عواقب و ضررهای احتمالی این رویکرد در صنعت بازی ها میپردازیم.
دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده آمریکا، در روزهای گذشته با امضای یک فرمان اجرایی، تعرفههای سنگین گمرکی برای واردات کالا از چند کشور مختلف از جمله کانادا، مکزیک و چین را امضا کرد. این تعرفهها برای دو کشور کانادا و مکزیک برابر با ۲۵ درصد و برای کشور چین برابر با ۱۰ درصد ارزش کالا است که بدون تردید، این تعرفههای هنگفت تاثیر گستردهای بر صنایع مختلف میگذارند. در این میان، طبق پیشبینیهای تحلیلگرها، صنعت بازیهای ویدیویی نیز از این اتفاق مستثنی نیست و در کنار احتمال افزایش قیمتها در زمینههای مختلف به خصوص قیمت کنسول و بازیها، این تعرفهها عواقب جدیتری را نیز به دنبال خواهد داشت.
در واقع، به نظر میرسد که اعمال تعرفه های تجاری سنگین بر واردات کالا از کشورهای مزبور و اقدام متقابل آنها، میتواند یک تورم بزرگ جهانی را به همراه داشته باشد که موج این گرانیها حتما به صنعت بازی ها نیز خواهد رسید و از هزینه تولید سخت افزارها گرفته تا افزایش دوباره و چشمگیر هزینه ساخت بازیهایی ویدیویی، همگی به ضرر سازندگان و مصرفکنندگان خواهد بود. در ادامه این مقاله به بررسی برخی از ضررها و عواقب این رویکرد در حوزه ویدیو گیم میپردازیم.
همانطور که احتمالا اطلاع دارید، کنسولهای بازی از جمله پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس و حتی پلتفرمهای دستی نینتندو سوییچ ۲، استیم دک و دیگر کنسولهای دستی، همگی در کشور چین تولید میشوند. اگر قطعات سختافزارهای به کار رفته در این پلتفرمها مشمول تعرفههای جدید دولت ایالات متحده آمریکا شوند، بدیهی است که هزینه تولید کنسولها افزایش یافته و در پی آن، شرکتهای سازنده برای جبران این هزینهها چارهای جزء افزایش قیمت کنسولهای بازی ندارند. فارغ از کنسولها، لوازم جانبی آنها نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
۲. افزایش قیمت بازیها به ویژه نسخههای فیزیکی
در حالی که نمیتوان محبوبیت خرید دیجیتالی بازیها در میان گیمرها را انکار کرد و گزارشها از رشد تدریجی فروش دیجیتالی بازیها حکایت دارند، اما هنوز هم نسخه فیزیکی بازیها بخش مهمی از بازار را تشکیل میدهند. خبر بد ماجرا از این است که دیسکهای بازی، بستهبندیها و سایر لوازم نیز ممکن است تحت تأثیر تعرفه های جدید دولت دونالد ترامپ قرار بگیرند.
در واقع، اغلب دیسکهای بازیهایی که در کشور ایالات متحده آمریکا عرضه شوند، در کشور مکزیک تهیه میشوند. به گفته مت پیسکاتلا، تحلیلگر معروف شرکت آماری سیرکانا، بخش قابل توجهی از زیرساختهای تولید دیسک بازیها در مکزیک است که با اعمال این تعرفه، قیمت بازیهای فیزیکی افزایش یافته و این گرانی احتمالا به سراسر جهان نیز تحمیل خواهد شد.
۳. کاهش قدرت خرید گیمرها
بدیهی است که با هر گرانی چه در زمینه کنسولها و چه در زمینه بازیها، قدرت خرید گیمرها به طرز محسوسی کاهش خواهد یافت. کاهش قدرت خرید بدون شک به ضرر مصرفکنندگان بوده، اما این موضوع به خودی خود میتواند عواقب جدی و بزرگتری را نیز برای کل صنعت بازی های ویدیویی به دنبال داشته باشد.
در واقع، با کاهش قدرت خرید بازیکنها در سراسر جهان، میزان فروش کنسولهای بازی تا حد زیادی افت پیدا میکند که نه تنها ضرر زیادی را به تولیدکنندگان وارد میکند، بلکه میتواند در کاهش تقاضا برای خرید بازیها تاثیرگذار باشد. به دنبال این اتفاقها، شرکتهای بازیساز و ناشر نیز به خاطر فروش کمتر بازیهای خود، به دردسر میافتد.
۴. کاهش درآمد سازندگان و شرکتهای ناشر
همانطور که اشاره شد، کاهش قدرت خرید بازیکنها نیز به خودی خود میتواند یک دلیل مهم برای شروع موج گرانیها باشد. با توجه به هزینه سرسامآور توسعه بازیها در سالهای اخیر، اگر فروش بازیها نیز کاهش یابد، سازندگان مجبور هستند برای جبران این ضررها، قیمت بازیها را افزایش دهند؛ به خصوص که گمانهزنیهایی درباره احتمال انتشار بازی GTA 6 با قیمت ۱۰۰ دلار مطرح شده است. بدین ترتیب، افزایش قیمت بازیها صرفا شامل نسخه فیزیکی آنها نمیشود و نسخه دیجیتالی بازیها چه در آمریکا و چه در سراسر جهان افزایش خواهد یافت. در کنار اینها، مدلهای کسبوکار دیگری از جمله سیستم پرداختهای درونبرنامهای و ساخت بستههای الحاقی (DLC) نیز بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. ماجرا صرفا به این موارد خلاصه نشده و دومینو این گرانیها حتی به سرویسهای اشتراکی از جمله گیم پس و پلی استیشن پلاس نیز خواهد رسید.
انجمن نرمافزارهای سرگرمی (ESA)، نمایندگی بزرگترین شرکتهای بازیسازی، در بیانیه خود نسبت به سیاست افزایش تعرفه گمرکی در دولت دونالد ترامپ و تاثیر آن در صنعت بازیها این چنین میگوید:
بازیهای ویدیویی یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین بخشهای صنعت سرگرمی در آمریکا است. تعرفههای اعمال شده در دستگاههای بازی و محصولات آنها اثرات منفی زیادی روی صدها میلیون نفر میگذارد و به نقش مهم و تاثیرگذار این صنعت در کل اقتصاد آمریکا آسیب جدی میرساند. ما امیدوار هستیم با همکاری دولت و کنگره، راههایی برای حفظ و تداوم رشد اقتصادی صنعت بازیها پیدا کنیم.
انجمن نرمافزارهای سرگرمی آمریکا
از یک طرف کاهش قدرت خرید و از طرفی دیگر، افزایش قیمت کنسولها، بازیها و سرویسهای اشتراکی منجر به ایحاد تغییراتی در رفتار بازیکنها میشود. تحلیلگرها پیشبینی میکنند که تقاضا برای خرید کنسولهای کارکرده افزایش مییابد. همچنین، تمایل به عضویت در سرویسهای اشتراکی (علیرغم افزایش قیمت اشتراک آنها) بیشتر شده و این مورد برخی از سازندگان را به انتشار بازیهای خود در سرویسهای اشتراکی گیم پس و پلی استیشن پلاس ترغیب خواهد کرد. از همه مهمتر، از آنجا که استفاده از خدمات ابری نیاز به کنسول یا دستگاه گیمینگ ندارند، گیمرها بیش از همیشه به سراغ استفاده از این پلتفرمهای نوظهور نظیر Xbox Cloud Gaming میروند.
با وجود انتقادهای فراوان و صدور بیانیههای مخالفتآمیز از سوی صنایع مختلف، دولت ترامپ تعرفههای ۱۰ درصدی بر واردات کالا از کشور چین را از روزهای را اعمال کرده و اعمال تعرفههای تجاری ۲۵ درصدی بر واردات کالا از کانادا و مکزیک به طور موقت یک ماه به تعویق افتاده است. بر این اساس، اگرچه افزایش قیمتها در صنعت بازیها قطعی نیست، اما با توجه به پیشبینی تحلیلگرهای معروف و انتقادهای سازندگان و انجمن نرم افزارهای سرگرمی آمریکا (ESA)، احتمالاً افزایش قیمتها به سرعت اتفاق خواهد افتاد. حال، باید منتظر ماند و دید که تعرفه های تجاری ترامپ تا چه اندازه صنعت بازی ها را تحت تاثیر قرار میدهد و در واقعیت چه عواقب و ضررهایی به دنبال خواهد داشت.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید