ایکسباکس نباید استودیوی بانجی را از دست میداد!
پشیمانی فیل اسپنسر از قطع همکاری با سازندهی قبلی سری هیلو
رئیس کل ایکس باکس چندی پیش در مصاحبهای به تمایل مایکروسافت به همکاری دوباره با استودیوی بانجی برای ساخت بازیهای جدید اشاره کرده است.
بدون هیچ شک و تردیدی، بانجی یکی از خلاقترین استودیوهای بازیسازی در سطح جهان به شمار میرود که برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی به شرکت سرشناس مایکروسافت پیوست و به مدت هفت سال زیر نظر ردموندیها به فعالیتهای خود ادامه داد. نتیجهی این همکاری به ساخت سری پرطرفدار هیلو خلاصه شد که تا به امروز دستاوردهای بزرگی را برای ایکسباکس به همراه آورده است. با این حال، بانجی در سال ۲۰۰۷ میلادی از مایکروسافت جدا شد و بعدها با همکاری اکتیویژن بلیزارد به سراغ توسعهی یک آیپی جدید به نام دستینی رفت.
محصول مشترک این دو کمپانی به واسطهی ایدههای جاهطلبانهی سازندگان به یکی از بهترین آثار شوتر حال حاضر تبدیل شد و تا به امروز چیزی در حدود ده میلیارد ساعت بازیکنان از اقصی نقاط جهان را سرگرم خود کرده است. به طوری کلی، به نظر میرسد که خروج بانجی از مایکروسافت اقدام مناسبی نبود و فیل اسپنسر، رئیس کل ایکس باکس، به تازگی در پیامی ادعا میکند که اگر هم اکنون چنین مسئلهای پیش میآمد، مایکروسافت همکاری خود با بانجی را قطع نمیکرد.
به طور کلی، رویکرد مایکروسافت در سالهای اخیر به طرز چشمگیری با رویکرد آن در اواخر دهه ۲۰۰۰ و اوایل دهه ۲۰۱۰ میلادی متفاوت است. قبل از سال ۲۰۱۳ میلادی که فیل اسپنسر ریاست ایکس باکس را بر عهده بگیرد، این شرکت توجه خود را از خلق بازیهای انحصاری بیشتر به سمت ارائهی سرگرمیهای همه منظوره تغییر معطوف کرد. از این رو، کنسول ایکسباکس وان بهجای آن که یک کنسول مخصوص بازی باشد، در ابتدا بیشتر شبیه به یک سیستم سرگرمی و مدیا خانگی بود. با این وجود، پس از گذشت چند سال از عرضهی ایکسباکس وان و عملکرد موفقیت آن در بازار، مایکروسافت با گسترش فعالیتها و سرویسهای خود، نوآوریهای جالبی را در صنعت بازیهای ویدیویی رقم زد.
یکی از اینها، تاسیس سرویس اشتراکی ایکس باکس گیم پس بود که امروزه دهها میلیون کاربر دارد و حتی به عنوان یکی از برگهای برنده آن نسبت به پلیاستیشن برشمرده میشود. به علاوه، مایکروسافت چندی پیش شرکت بزرگ بتزدا را به همراه تمامی استودیوهای زیرمجموعهی آن خریداری کرد. ظاهرا ماجرا به این موارد نیز خلاصه نشده و ایکس باکس همچنان به خرید استودیوهای بزرگ ادامه خواهد داد.
در این میان، ساعاتی پیش آقای فیل اسپنسر در گفتوگویی به جدایی بانجی از مایکروسافت اشاره کرد و طبق گفتههای او، گویا ردموندیها بیش از همه از موفقیتهای هیلو سود بردهاند. این مدیر خلاق بر این باور است که اگر بانجی تا به امروز با کمپانی مایکروسافت همکاری میکرد و حالا قصد جدایی داشت، به شخصه جلوی تحقق این اتفاقها را میگرفت. به بیان سادهتر، گویا ایکسباکس فعلی و با مدیریت فیل اسپنسر، استودیوی بانجی را از دست نمیداد.
فیل اسپنسر در این خصوص توضیح میدهد:
استودیوی بانجی در آن زمان اهداف بزرگ و جاهطلبانهای در سر داشت. آنها پس از موفقیتهای سری هیلو، کسب و کار خود را به ازای مبلغی به طور کامل فروختند. صادقانه میگویم که مایکروسافت تا به امروز سود بیشتری از دستاوردهای مجموعهی هیلو برده است.
در ادامه، فیل اسپنسر از تمایل خود به همکاری دوباره با بانجی سخن گفت. او مدعی است که اگر استودیوی بانجی به دنبال توسعهی بازیهای جدیدی مثل دستینی باشد، مایکروسافت علاقهی زیادی به همکاری در این پروژه را خواهد داشت. مدیر کل ایکس باکس در این باره میگوید:
اگر به من بگویید که بانجی به دنبال خلق یک سری بازیهای جدید همچون دستینی است و برای پیشبرد این پروژه به کمک نیاز دارد، به شخصه مایل به همکاری با آنها هستم. من دلایل آنها را به عنوان یک استودیوی مستقل به خوبی درک میکنم. آیا واقعا جدایی این استودیو از مایکروسافت ضروری بود؟ فقط میتوانم به شما بگویم که اگر این مسئله هم اکنون پیش میآمد، میتوانستیم بانجی را به عنوان یکی از استودیوهای زیرمجموعهی ایکسباکس نگه داریم.
گفتههای فیل اسپنسر تا حدودی از سیاستهای جدید مایکروسافت پرده برمیدارد. به نظر میرسد که این شرکت رویکرد جدیتری در خصوص خلق عناوین انحصاری در پیش گرفته و بار دیگر به دنبال رقابت تنگاتنگ با غولهای حوزه ویدیو گیم یعنی سونی و نینتندو است. ایکس باکس طی سالهای اخیر با استودیوهای مختلفی همکاری کرده و به همین خاطر، بازگشت بانجی و شروع همکاری دوباره با آن چندان هم دور از انتظار نیست.
در نظر داشته باشید این اولین باری نیست که مایکروسافت قصد همکاری با بانجی را دارد. اگر خاطرتان باشد، چند وقت پیش بود که جف گراب، ژورنالیست معروف صنعت بازیهای ویدیویی، در پیامی اعلام کرده بود که کمپانیهای مایکروسافت و بانجی در یک دوره در خصوص همکاری دوباره و خرید استودیو مذاکره کرده بودند. با این حال، گویا به خاطر عدم توافق بر سر قیمت، مذاکرات به نتیجه نرسیدند. بنابراین، ممکن است که در آینده شاهد مذاکرههای جدید، توافق این دو و خرید بانجی توسط مایکروسافت باشیم.
در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با اظهارات فیل اسپنسر در رابطه با استودیوی بانجی و همکاری دوباره با ایکس باکس چیست؟ به نظر شما، آیا بار دیگر شاهد همکاری این دو کمپانی بزرگ با یکدیگر خواهیم بود؟ شما چه انتظارهایی از پروژههای بعدی بانجی دارید؟ فراموش نکنید که نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه سرگرمی به اشتراک بگذارید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید