عملکرد ناامیدکننده بخش گیم مایکروسافت علیرغم خرید اکتیویژن
مطلب جدید منتشر شده حاوی اطلاعات قابل توجه
گزارش جدید منتشر شده حاکی از عملکرد ناامیدکننده بخش گیم مایکروسافت علیرغم خرید استودیوهای فراوان از جمله کمپانی اکتیویژن بلیزارد است.
به تازگی مطلبی جدید از سوی نشریه The Information منتشر شده که شامل اطلاعات مهمی در خصوص کسب و کار مایکروسافت و ایکس باکس در چند سال اخیر است. برخی از نقلقولهای قابل توجهی که در این مقاله ارائه شده، به جزئیاتی اشاره داشته که ساتیا نادلا (Satya Nadella) در سال 2021 گزینه تعطیلی کامل ایکس باکس و بخش گیمینگ خود را در نظر داشته است. “در سال 2021، ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت با انتخابی پیرامون کسب و کار Xbox و کلاود گیمینگ مواجه شد. این کمپانی میتوانست استودیوهای بازیسازی بزرگی را خریداری نماید تا بدین ترتیب مشترکین بیشتری را جذب سرویس اشتراکی نوپای خود تحت عنوان گیم پس نماید یا این که میتوانست به طور کامل بخش گیمینگ خود را منحل نماید. در آن زمان، نادلا این مسئله را با دو شخص مطرح کرد.”
همانطور که انتظار دارید، شرکت مایکروسافت راه اول را برگزید و طی آن سازنده مجموعه بازی The Elder Scrolls یعنی کمپانی بتسدا (Bethesda) را با مبلغ 7 میلیارد دلار در سال 2021 و پس از سازنده مجوعه بازی Call of Duty یعنی اکتیویژن (Activision) را با مبلغ 75.4 میلیارد دلاری در سال 2023 خریداری کرد.
دنی فیش (Denny Fish) یکی از مدیران پورتفولیوی سازمان سرمایهگذاری آمریکایی بریتانیایی جانوس هندرسون که وظیفه نظارت بر دو صندوق مالی شامل مجموع بیش از 800 میلیون دلار سهام شرکت مایکروسافت تا ماه نوامبر را برعهده داشته، اظهار داشت: “عملکرد کمپانی اکتیویژن ناامیدکننده بوده است.”
یکی دیگر از مدیران سرمایهگذاری نیز افزود: “به نظر من، اکثریت مخاطبین بازار ویدئوگیم خواستار سرویس گیم پس به آن شکلی که مایکروسافت ارائه میکند، نیستند.” به گفته برخی منابع آگاه، بسیاری از استودیوهای مطرح بازیسازی در مقابل درخواست مایکروسافت به منظور عرضه بازیهایشان روی سرویس گیم پس در ازای مبلغی که به این استودیوها از سوی مایکروسافت پرداخت میشد مقاومت کرده و از انجام آن سر باز زدند.
مایکروسافت امیدوار بود تا قرارداد خرید کمپانی اکتیویژن بتواند توجه بازیسازها را برای استفاده از سرویس پردازش ابری Azure جلب نماید. با این حال خود شرکت اکتیویژن نیز تا پیش از انجام معامله، از سرویس Azure استفاده نمیکرد و همچنان سرورهایی از Google Cloud و Amazon Web Services اجاره کرده و در عین حال روی سرورهای شخصی خودش نیز برای تولید پروژههایش متکی بود.
تا پیش از اتمام خرید اکتیویژن، مایکروسافت در نظر داشت که تا سال 2023، به بیش از 100 میلیون مشترک در سرویس گیم پس دست پیدا کند. امری که بیان میدارد این کمپانی باید ظرف 5 سال آینده، تعداد مشترکین فعلی خود را به میزان 3 برابر افزایش دهد و یا با نرخ 40 درصدی به صورت سالیانه رشد داشته باشد که سریعتر از نرخ رشد آن در هر سال از سال 2020 محسوب میشود. بدین ترتیب آمار و ارقامی عملکرد ناامیدکننده بخش گیم مایکروسافت و ایکس باکس را علیرغم خرید اکتیویژن و بتسدا را به نمایش میگذارد.
همچنین در اواخر سال گذشته، اشاره به رشد سرویس گیم پس به عنوان یکی از معیارهای تعیینکننده بسته پاداش مدیرعامل (نادلا) از فرآیندهای گزارشدهی کمپانی حذف گردید. این موضوع پس از آن که Xbox نتوانست به اهداف رشد سرویس گیم پس در دو سال گذشته دست پیدا کند، به وقوع پیوست.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید