نقد و بررسی بازی Call of Duty: Modern Warfare III
انتظارهایی که برآورده نشدند!
به نظر میرسد که بازی Call of Duty: Modern Warfare III جدیدترین عنوان فرنچایز بزرگ و محبوب کالاف دیوتی آن گونه که باید عمل نکرد!
بیش از بیست سال از عرضه نخستین بازی سری بسیار محبوب Call of Duty میگذرد. سری که با تمام فراز و نشیبهای خود، هر ساله توسط میلیونها گیمر تجربه میشود. بعد از اتمام سهگانههای بسیار محبوب و البته موفق Modern Warfare و Black Ops، بازیهای Call of Duty هیچگاه نتوانستند آنگونه که باید بخش داستانی بسیار مهیجی را ارائه کنند. بسیاری از این آثار با انتقادات فراوان روبرو میشدند. در سال 2019 استودیوی Infinity Ward با ریبوت سری بسیار محبوب Modern Warfare دوباره این بازی را به اوج محبوبیت بازگرداند. بازگشت دوباره تمام شخصیتهای مورد علاقه هواداران، در داستانی جدید و هیجان انگیز چیزی بود گیمرها سالها منتظر آن بودند. سال گذشته دومین نسخه از این سری ریبوت شده با نام Modern Warfare II عرضه شد و توانست به موفقیت خیره کنندهای دست پیدا کند اما این موفقیت تنها یک وجهه ماجرا بود چون انتقادهای بسیار زیادی به بخشهای مختلف بازی وارد شد. در حالی که انتظار میرفت Modern Warfare III چند سال بعد به بازار عرضه شود، اکتیویژن در یک حرکت غیرقابل پیشبینی، این بازی را امسال عرضه کرد. این اولین بار در تاریخ سری Call of Duty است که دو بازی از سری Modern Warfare پشت سر هم عرضه میشوند و نکته دیگر این است که Modern Warfare III توسط Infinity Ward ساخته نشده! در هر صورت، استودیوی Sledgehammer مسئولیت ساخت این بازی را بر عهده گرفت و همین نکته باعث شده بود که بسیاری به موفقیت این بازی شک داشته باشند.
بخش داستانی بازی Modern Warfare III
بخش داستانی Modern Warfare III ادامهای مستقیم بر نسخه دوم است. جایی که حضور شخصیت ماکاروف تقریبا تایید شده بود و گیمرها انتظار ورود بسیار شرورانهای را از این شخصیت داشتند. Modern Warfare III با یک مرحله کلاسیک آزاد کردن زندانی از گولاگ آغاز میشود که این زندانی در نهایت همان ماکاروف است. در حالی که بخش داستانی از همه لحاظ تمامی المانهای تبدیل شدن به یک اثر پر از اکشن، هیجان و پر از لحظات دراماتیک را دارد، در مرحله دوم با ساختار جدیدی از مراحل آشنا میشوید که به صورت کلی هیجان اولیه را از بین میبرد. سازندگان تصمیم گرفتند که بخشی از بازی را به مراحلی با ساختار Open Combat اختصاص دهند. این مراحل دارای نقشههای نسبتا بزرگ، اهداف مختلف و آزادی عمل برای انجام آنها هستند. در حالی که شاید این ایده در نگاه اول بسیار جذاب به نظر برسد اما در عمل با روح اصلی سری Call of Duty در تضاد است. دیگر خبری از لحظات سینماتیک نیست و نبردها آنگونه که باید هیجان خاصی ندارند. بخش داستانی به شکلی تقریبا قابل پیشبینی روایت میشود و کمتر لحظهای در این بازی میتواند برای گیمر و به خصوص هواداران این سری شوکه کننده باشد. عدم نوآوری و تکیه به ایدههای قدیمی و پیادهسازی آنها به شکلی جدیدی چیزی است که باعث میشود بخش داستانی Modern Warfare III به شدت خسته کننده باشد. نسخه دوم تلاش کرد تا با معرفی شخصیتهای جدید، روایت داستانی متفاوتی را به وجود آورد اما تیم Sledgehammer در نسخه سوم تمام این تلاشها را نادیده گرفت. بازگشت ماکاروف وعده یک جنگ تمام عیار را میداد اما این شخصیت در طول بازی حضور بسیار کمرنگی دارد. حتی باید گفت که پایانبندی Modern Warfare III نیز بسیار ناامید کننده است. اتفاقاتی که در یک سوم پایانی بازی رخ میدهند، هیجان چندانی را به همراه ندارد و لحظات پایانی بازی نیز صرفا یک پیش درآمد برای ساخت نسخه بعدی Modern Warfare هستند.
بازی Modern Warfare III در بخش گیمپلی
بازی Modern Warfare III در بخش گیمپلی یکی از عجیبترین آثار سری Call of Duty به شمار میرود. بازیهای Call of Duty همیشه تلاش میکنند تا با استفاده از ساختاری بسیار محدود، مراحلی خطی با داستانی هیجان انگیز و نبردهای بسیار سریع، لحظات سینماتیک را به کاربر ارائه کنند. این بازیها که معمولا برای به پایان رساندن آنها به تنها چند ساعت زمان نیاز دارید، لحظات بسیار خوبی را برای شما رقم میزدند اما تغییرات ساختاری در Modern Warfare III باعث شده تا این هیجان بسیار کمرنگ شود. مبارزات و احساس استفاده از اسلحهها بسیار شبیه به چیزی است که سال گذشته شاهد آنها بودیم و به نظر میرسد که Sledgehammer زمان مناسبی برای ایجاد تغییرات حتی کوچک را نیز نداشته است. گرچه شاید این نکته تنها بخش مثبت بازی باشد. درگیری و تیراندازی هنوز در Modern Warfare III بسیار لذت بخش هستند. سلاحها حس خوبی را ارائه کرده و تیراندازی هنوز هم هیجان انگیز است. مراحل بازی گرچه از لحاظ داستانی کامل به یکدیگر مرتبط هستند اما از لحاظ ساختار گیمپلی بسیار منقطع به نظر میرسند. هر نسخه از بازیهای سری Modern Warfare دارای مراحل به یاد ماندنی زیادی هستند اما Modern Warfare III حتی در انجام اینکار نیز ناتوان است. تیم سازنده تلاش کرده تا با الهامگیری از ساختههای Infinity Ward مراحل مشابهی را طراحی کنند اما عدم نوآوری و تکیه بر برانگیختن حس نوستالژی باعث شده تا هیچکدام از آنها آنچنان که باید در ذهن مخاطب ماندگار نباشند.
از لحاظ بصری، بازی شباهت بسیار زیادی نسبت به سال گذشته دارد. گرافیک بازی کوچکترین تغییری نسبت به MWII نداشته است و حتی در برخی مراحل شاهد باگهای بصری بسیار عجیبی خواهید بود. مدلسازی، بافتها، نورپردازی، سایهپردازی و انیمیشنها همانند MWII بسیار عالی به نظر میرسند اما عدم ارتقای گرافیکی نسبت به گذشته کاملا محسوس است. موتور جدید IW 9.0 که حالا برای ساخت تمام بازیهای Call of Duty مورد استفاده قرار میگیرد دارای پتانسیل بسیار بیشتری است و این پیشرفت در MWII کاملا محسوس بود. به نظر میرسد که Sledgehammer نتوانسته آنچنان که باید از پتانسیل موجود استفاده کند. صداپیشگی در بازی همانگونه که در دو نسخه قبلی MW شاهد آن بودیم بسیار قدرتمند است و میانپردههای بازی با استفاده از شخصیتهای مختلف میتواند بسیار جذاب به نظر برسد. صداگذاری محیطی و به خصوص اسلحههای بازی نیز به خاطر استفاده از سلاحهای کپی شده از MWII در سطح مناسب قرار دارد.
از لحاظ بصری، بازی شباهت بسیار زیادی نسبت به سال گذشته دارد. گرافیک بازی کوچکترین تغییری نسبت به MWII نداشته است و حتی در برخی مراحل شاهد باگهای بصری بسیار عجیبی خواهید بود. مدلسازی، بافتها، نورپردازی، سایهپردازی و انیمیشنها همانند MWII بسیار عالی به نظر میرسند اما عدم ارتقای گرافیکی نسبت به گذشته کاملا محسوس است. موتور جدید IW 9.0 که حالا برای ساخت تمام بازیهای Call of Duty مورد استفاده قرار میگیرد دارای پتانسیل بسیار بیشتری است و این پیشرفت در MWII کاملا محسوس بود. به نظر میرسد که Sledgehammer نتوانسته آنچنان که باید از پتانسیل موجود استفاده کند. صداپیشگی در بازی همانگونه که در دو نسخه قبلی MW شاهد آن بودیم بسیار قدرتمند است و میانپردههای بازی با استفاده از شخصیتهای مختلف میتواند بسیار جذاب به نظر برسد. صداگذاری محیطی و به خصوص اسلحههای بازی نیز به خاطر استفاده از سلاحهای کپی شده از MWII در سطح مناسب قرار دارد.
- حس خوب مبارزات
- تیراندازی هیجانانگیز
- صداپیشگی حرفهای
- داستان کلیشهای
- استفاده از داستان و شخصیتهای قدیمی بدون نوآوری خاص
- پایانبندی نامناسب
- مراحل Open Combat
- کاهش حس سینمایی بودن
- برخی باگهای گرافیکی
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید