در نقد و بررسی بازی Need For Speed Unbound قصد داریم تا جدیدترین عنوان از سری مشهور نید فور اسپید را زیر ذرهبین ببریم و مسابقات زیر زمینی آن را بررسی کنیم!
بازی Need For Speed Unbound اثری است که به تازگی توسط استودیو کرایتریون گیمز (Criterion Games) ساخته شده و به واسطه سبک طراحی متفاوت، توانسته است تا نظر بسیاری از طرفداران را به خود جلب کند. به همین دلیل نیز به تازگی این عنوان توسط تیم سرگرمی تهیه شده تا با تجربه آن، ببینیم که آیا واقعا Unbound تحول خاصی را در سری Need For Speed ایجاد میکند یا که نه. با این وجود، بد نیست پیش از بررسی بازی، مروری کوتاه بر تاریخچه عناوین سری Need For Speed داشته باشیم.
مروری بر سری نید فور اسپید
اولین بار که یک بازی با نام Need For Speed عرضه شد، سال ۱۹۹۴ بود که البته با عنوان The Need For Speed، در اختیار کاربران پلی استیشن ۱ قرار گرفته بود. تیم سازنده بازی را یک استودیو کانادایی از الکترونیک آرتس (Electronic Arts) تشکیل داده بود و طراحی آن نیز برای زمان خود، یک پیشرفت بزرگ در عرصه بازیهای ویدیویی محسوب میشد. با این حال، این بازی درباره مسابقات خیابانی نبود و افراد کمی بازیهای فوقالعاده قدیمی این سری را به خاطر دارند؛ طوری که احتمالا شما سری نید فور اسپید را با بازی Need For Speed Underground بشناسید.
در واقع دوره بازیهای Need For Speed در کنسول پلی استیشن 2 فوقالعاده درخشان بود و در آن زمان، شاهد عرضه عناوین خاص و درجه ۱ بسیاری مثل Most Wanted و دنباله آن، Carbon بودیم. این عناوین همگی دارای ویژگیهای خاصی بودند که شاید بتوانیم گرافیک بالا (برای آن زمان)، گیم پلی جذاب و همچنین سیستم ارتقا را از مهمترینهای آن بدانیم. اما در حقیقت چیزی که باعث میشد تا بازیکنان بیشتر مجذوب Need For Speed شوند و از آن نهایت لذت را ببرند، داستانی بود که برای هرکدام از این عناوین در نظر گرفته شده بود. چیزی که دیگر در عناوین نسل بعدی ندیدیم.
هنگامی که بازیهای جدید سری نید فور اسپید برای کنسول پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 عرضه شدند، تمرکز کامل آنها روی گیم پلی بود. دیگر داستانی از دزدیدن ماشین، گرفتن منطقهها و همچنین شخصیتپردازی خاصی نبود که فرد را تا ساعتها پای بازی میخکوب کند. به خاطر دارید که هنگام تجربه Need For Speed Most Wanted 2005 وقتی که BMW شخصیت اصلی را دزدیدند چه حسی داشتید؟ این حس دیگر در بازیهایی مثل Need For Speed Hot Pursuit و Rivals وجود نداشت. سازندگان فقط یک جاده به شما نشان داده و ماشینهایی را در اختیار شما قرار میدادند؛ همین! (البته به جز Need For Speed The Run). حتی در یکی از بازیها که (متاسفانه) Need For Speed Most Wanted 2012 نام داشت، شما حتی سیستم درست حسابی برای پیشرفت و ارتقا نداشتید و هر نقطه از نقشه بازی میتوانستید یک ماشین برای خود پیدا کنید! پلیسهای داخل بازی هم که واقعا بهتر است هیچ صحبتی درباره آنها نکنیم.
با این وجود سال ۲۰۱۵ بود که استودیو گوست گیمز (Ghost Games) تصمیم گرفت تا مجددا داستان را وارد داستان کند و به کلی سیستم عناوین سری Need For Speed تغییر کرد؛ طوری که هنوز هم از طراحی Need For Speed 2015 به عنوان یکی از بهترینها در سری یاد شده و حتی سطح گرافیک آن با نسخههای بعدی مقایسه میشود! در واقع هر سه عنوان 2015، Payback و Heat تقریبا با یک سبک سیستم برای کنسولهای نسل هشت ساخته شده بودند، در حالی که اینبار استودیو کرایتریون گیمز، تصمیم گرفته تا یک طرح تازه را به ترکیبی از سبک گذشته خود بزند؛ چیزی که حاصل آن Need For Speed Unbound شده و نظر بسیاری از طرفداران را جلب کرده است.
طراحی تازه و مسابقات زیر زمینی!
هنگامی که صحبت از بازیهای مسابقهای باشد، همیشه افرادی هستند که اولین چیزی که به ذهنشان میرسد Need For Speed خواهد بود. با این وجود شناختی که اکثر بازیکنان از این سری دارند، همیشه مسابقات خیابانی و غیرقانونی بوده است. البته تمرکز تیم سازنده هم طی سالیان اخیر همین بوده و جدیدترین بازیهای این سری، همگی دربارهمین موضوع هستند. آن سبک خاص و جالب مسابقات خیابانی با قرارهای زیرزمینی، دقیقا در بازی Need For Speed Unbound به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده شده است.
در واقع هنگامی که تریلر این بازی منتشر شده بود، بسیاری از طرفداران درباره سبک تازه و طراحی خاص آن، واکنشهای دوقطبی داشتند. برخی از افراد کاملا برای ایجاد یک تغییر در سبک طراحی و افکتها آماده بودند و برخی دیگر (از جمله خود من) هنگام دیدن اولین ویدیو، با خود میگفتند «چرا کنار ماشین طرح بال زده شده؟!». با این وجود طولی نکشید تا با انتشار ویدیوهای بیشتر و در نتیجه تجربه بازی، متوجه شدیم که اولا میتوان این افکتهای تازه را خاموش کرد تا همه چیز عادی شود، دوما هم اینکه هیچ مشکلی با این تغییر سبک نیست! بلکه این اوج خلاقیت و ریسکپذیری سازندگان بوده که این سبک را به بازی اضافه کردهاند.
اینکه در بازی با مکلارن P1 در جادهها بتازید و با نیترو به اوج سرعت برسید خیلی تجربه جالبی خواهد بود، اما نظرتان چیست که کمی تجربه را هیجانانگیزتر کنیم؟ مثلا وقتی که نیترو میزنید، انیمیشن خاصی با طرحهای گرافیتی زیرزمینی و خیابانی کنار ماشین نشان داده شود، یا وقتی که دریفت میکشید، کنار تایر ماشین چند حلقه با طراحی خاص ببینید که همزمان با چرخ میچرخند؟ اینها ویژگیهایی هستند که بازی Need For Speed Unbound اضافه کرده و باعث میشود تا با دیدن افکتها بیشتر هیجانزده شوید!
همچنین جالب است که برای طراحی شخصیتهای بازی هم از همین سبک استفاده شده و تمرکز روی واقعگرایی از نظر گرافیکی، برای محیط و ماشینها در نظر گرفته شده است. شاید انجام این کار ممکن بود با خراب کردن ذهنیتها، کاملا به ضرر سازندگان تمام شود، اما ظاهرا کرایتریون گیمز موفق شده تا به خوبی از این موقعیت برای خلق یک اثر متفاوت استفاده کند؛ بخصوص وقتی که میبینیم مشت کوبیدن رایدل (Rydell) به نردهها هم افکت خاص خود را دارد!
با این حال جالب است بدانید که بازی Need For Speed Unbound چیزی از ویژگیهای عناوین قبل برای شخصیسازی را کم نکرده، و به جای آن، یک گزینه تازه به نام Style را به لطف این طراحی تازه اضافه کرده است. شما همچنان میتوانید قطعات ماشین خود را حتی پیشرفتهتر شخصیسازی کنید، اما اگر دوست داشته باشید، میتوانید هنگام دریفت دود نارنجی از لاستیک ماشین خود بلند کنید یا کنار لاستیک آن یک طرح خاص بگذارید. این در حالی است که هنوز هم خاموش کردن این افکتها در منو تنظیمات ممکن خواهد بود.
گیم پلی + ویدیو
گیم پلی بازی Need For Speed Unbound شاید در ظاهر و با اولین نگاه همان نید فور اسپید همیشگی باشد که طی سالیان گذشته در عناوین مختلف آن دیده باشید، اما هرگز اینطور نیست! عنوان Unbound ممکن است شباهتهایی را با برخی از عناوین قبلی در سری داشته باشد، اما سازندگان با ساختن این بازی جدید سعی کردهاند تا همه چیز را با سبکی تازه ارائه کنند؛ موردی که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
سیستم جدید مسابقات
معمولا شما در بازیهای سری Need For Speed با یک ماشین نسبتا رده پایین شروع میکنید و باید برای به دست آوردن خودروهای بهتر تلاش کنید؛ این اصل ماجرا است و در عناوین مهم سری، همین روال عملی میشود و Unbound نیز از این قاعده مستثنی نیست.
در بازی Need For Speed Unbound شما پس از گذراندن مقدمه داستانی، کار خود را با یک ماشین سری B شروع میکنید؛ نوعی ردهبندی تازه اضافه شده که براساس میزان قدرت ماشینهاست و محدوده آنها را تعیین میکند. با این وجود، پس از خرید خودرو و شروع بازی، همان ابتدای کار متوجه میشوید که تا چه حد تجربه Unbound براساس تلاش خود بازیکن خواهد بود! طوری که شما ساعتها باید تلاش کنید و زحمت بکشید تا ذره ذره پول جمع کرده و ماشین خود را ارتقا داده یا یک مدل تازه بخرید.
بالانس بین قدرت رقیبهای داخل بازی و قدرت ماشین و استعداد بازیکن، واقعا موردی است که هنگام تجربه بازی Need For Speed Unbound از آن متعجب خواهید شد؛ بخصوص اگر به بازیهای طولانی علاقه داشته باشید و نخواهید خیلی زود همه چیز تمام شود. در بازی شما چهار هفته فرصت دارید تا در چهار رویداد شرکت کنید و در نهایت، وارد مسابقه مهمی به نام Lakeshore Grand شوید؛ این در حالی است که عملا باید روز و شب در روزهای این چهار هفته را مسابقه بدهید. این مورد باعث میشود تا علاقهمندان به بازیهای سبک مسابقهای، به جای اینکه مثل عنوان Heat طی یک روز بخش داستانی را تمام کنند، پای بازی بنشینند و هر روز ساعتها وقت خود را صرف جمع کردن پول و خرید ماشینهایی کنند که آنها را برای مسابقه بزرگ آماده میکند.
با این وجود شما میتوانید هربار با بیرون رفتن و برگشتن به گاراژ، همه چیز را سریعتر جلو ببرید، اما رقیبان هرگز قرار نیست تا در مقابل ماشین ضعیفی که آوردهاید به شما رحم کنند! همچنین نکته فوقالعاده جالب درباره این بازی اضافه شدن یک حالت تازه به نام Car Delivery است که به واسطه آن میتوانید پول بیشتری جمع کنید. در این حالت، شما در طول روز از رایدل تماسهایی را برای تحویل دادن خودروها دریافت میکنید و باید زیر یک زمان خاص ماشین را به صاحبش برسانید. با این حال شخصیت تس (Tess) شبها به شما زنگ میزند و میخواهد تا ماشینهایی را تحویل دهید که همان لحظه سوار شدن به آن، جماعت پلیس روی سرتان خالی میشوند!
با این حال شما عمده پول خود را قاعدتا از مسابقات خیابانی به دست میآورید، اما شرکت کردن در این رقابتهای غیرقانونی دیگر مثل قبل نیست؛ بلکه شما هر روز با شب باید یک قرار زیرزمینی را انتخاب کرده و با رفتن به مکان مورد نظر و دیدن سایر مسابقهدهندگان، با آنها رقابت کنید. اما موضوع آنجایی جالب میشود که بدانید شما برای ورود به مسابقات باید پول ورودی بدهید، و اینکه میتوانید با سایر کاراکترها شرطبندی کنید! همچنین اگر فکر کردید که هربار با باختن در مسابقه میتوانید بازی را ری استارت کنید، سخت در اشتباه هستید؛ چراکه تعداد از نو آوردن بازی تعداد محدودی خواهد داشت و اگر ماشین ضعیف یا استعداد کمی دارید، باید پول ببازید و درس بگیرید!
این موارد اضافه شده به بازی واقعا حس مسابقات زیر زمینی را عملا در زیر زمین به شما منتقل میکند و عملا با تمامی عناوین سری نید فور اسپید فرق میکند. همچنین اینکه مجبور هستید تا برای شرکت در مسابقه پول بدهید و تلاش کنید، همان چیزی است که باعث میشود تا مثل دوران قدیم Need For Speed، باز هم ساعتهای طولانی را پای بازی بنشینیم. این را هم فراموش نکنیم که اگر طی یک روز یا شب پولی را به دست بیاورید، در صورتی که به هر دلیلی توسط پلیسها دستگیر شوید، تمام آن مبلغ اضافه به دست ماموران خواهد افتاد! این سیستم پول بازی را به دو بخش بانک و نقد تقسیم میکند؛ پول بانک چیزی است که دستنخورده میماند و از قبل به دست آوردهاید، در حالی که پول نقد همان چیزی است که بعد از مسابقه در شب یا روز به دست میآورید و تا به گاراژ نروید، ذخیره نمیشود.
پلیسها
پلیسها در بازی Need For Speed Unbound واقعا سمج نیستند، اما تعداد زیاد آنها سر راه شما ممکن است اعصابتان را خورد کند! در واقع سازندگان همان سبک Heat را برای سیستم پلیسهای Unbound پیادهسازی کردهاند، اما متاسفانه در اینجا دو تفاوت وجود دارد؛ اول اینکه پلیسها را (حتی با سطح ۵) میتوان خیلی راحت دور زد، دوم هم اینکه اگر از دست آنها فرار کنید، احتمالا خیلی زود دوستان دوناتخور آنها را در نقشه و سر راه خود خواهید دید!
در واقع اگر سطح هیت شما به ۱ هم رسیده باشد، داخل نقشه شاهد تعداد زیادی پلیس خواهید بود که در خیابانها گشت میزنند. این موضوع هنگام توضیح دادن اصلا آزاردهنده نیست، اما وقتی که قصد داشته باشید تا در یک رویداد شرکت کنید و در حال رفتن به سمت آن بروید، چندین بار مجبور میشوید تا به حاشیه جاده و پشت ساختمانها بروید تا پلیس شما را شناسایی نکند. البته اشتباه نکنید، خلاص شدن از دست پلیس اصلا در بازی Need For Speed Unbound اصلا سخت نیست، اما اینکه پلیس با تعداد زیاد سر یک قرار یک رویداد گشت میزند، باعث میشود تا بیشتر روز یا شب خود را به جای رقابت و درآوردن پول، مشغول دور زدن پلیسها باشید.
کنترل ماشین
کنترل ماشین در عنوان Unbound در ابتدا کمی سخت به نظر میرسد، چراکه سیستم دریفت و گریپ در آن بسیار شبیه به واقعیت شده است. این مورد در بازی Need For Speed Heat هم اجرا شده بود، اما یک تغییر جالب در آن عنوان که با استقبال طرفداران هم همراه شد، اضافه کردن تنظیمات کنترل دریفت و گریپ بود؛ موردی که در عنوان Unbound هم رعایت شده است.
شما در بازی میتوانید با انتخاب تجهیزات و حتی موتور دلخواه، ماشین مورد نظر خود را برای دریفت کشیدن یا پیچیدن بدون دریفت (گریپ) بسازید. همچنین برای اینکه بتوانید با ترمز یا برداشتن پا از روی پدال گاز وارد دریفت شوید، تنظیمات خاصی وجود دارد که به شما اجازه انجام کار را میدهد. با این وجود باید در مجموع گفت که کنترل ماشین در عنوان Unbound بین هر دو حالت گریپ و دریفت به خوبی بالانس شده و شما هرطور که بخواهید میتوانید از تجربه راندن ماشین مورد علاقه خود لذت ببرید؛ بدین ترتیب نه کسی میتواند با سرعت ۱۵۰ مایل بر ساعت بدون اینکه کند شود دریفت بکشد، و نه کسی میتواند پیچهای تند را بدون ترمز کردن رد کند.
کلاسبندی و ارتقا ماشینها
معمولا در بازیهای مسابقهای یک ردهبندی خاص برای ماشینها در نظر گرفته میشود تا با میزان قدرتی که دارند تفکیک شوند. در بازی Need For Speed Unbound نیز ماشینها از رده B تا S+ کلاسبندی میشوند و هر هفته از جریان بازی که میگذرد، می توانید یک کلاس خودرویی که دارید را ارتقا بدهید. همچنین برای ارتقا ماشین، دو بخش تعویض موتور و خرید قطعات بهتر برای آن وجود دارد که میتوانید به واسطه آن، یک موتور قدیمی را هم قدرتمند کنید.
با این وجود نکته خاصی که برای بازی Need For Speed Unbound وجود دارد، این است که قطعات در بازی ردهبندی شدهاند و شما برای گرفتن هر رده تازه، باید حتما گاراژ خود را ارتقا بدهید! این سیستم پیشتر هرگز در عناوین سری تکرار نشده بود و به نحوی از بازیکن بابت وارد کردن قطعات Pro و Sport پولی گرفته میشود. این مورد با توجه به قیمت نهچندان زیادی که برای ارتقا گاراژ وجود دارد، چندان روی گیم پلی بازی تاثیرگذار نیست و با برنده شدن در چند مسابقه میتوانید خرج آن را تامین کنید. اما از نظر داستانی، منطقی است که برای ارتقا یک ماشین با رده S+ گاراژ بهتری داشته باشید!
داستان + ویدیو با زیرنویس فارسی
معمولا بازیهای سری Need For Speed برای داشتن داستان شناخته نمیشوند، اما هنگامی که در دوره عناوینی مانند Need For Speed Most Wanted 2005 و Carbon دیدیم که داستان تا چه حد میتواند روی روال بازی تاثیرگذار باشد، متوجه شدیم که این بازیها عملا یک سر و گردن از بازیهای گیم پلی محور دیگر مانند Rivals و Hot Pursuit بالاتر هستند. به هر حال داستان برای یک بازی که اکثرا هم آفلاین توسط بازیکنان تجربه میشود، حکم روح را برای یک جسم دارد و نداشتن آن همیشه به عنوان جای خالی حس خواهد شد.
در یک دوره خاص بین عناوینی از سری Need For Speed برای کنسولهای پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 عرضه شده بودند، ما فقط دیدیم که بازی NFS The Run داستانمحور است و باقی موارد کلا دور روایتسرایی را خط کشیدهاند. این در حالی است که نسخه 2015، Payback و Heat همگی دارای بالانس خوبی بین داستان و گیم پلی بودند و این مورد در بازی Need For Speed Unbound نیز رعایت شده است.
در بازی شما میتوانید کاراکتر اصلی را کاملا شخصیسازی کنید، اما این بخش نسبت به عنوان قبلی دارای پیشرفت بوده و انیمیشن و طراحی خاص کاراکترها هم آن را بسیار خاص میکند. سپس شخصیت اصلی با دوستی به نام یاسمین (Jasmine) که به یز (Yaz) معروف است، وارد شهر لیک شور میشوند؛ جایی که ظاهرا مخصوص افرادی است که میخواهند از طریق مسابقههای خیابانی معروف و پولدار شوند. با این حال طولی نمیکشد تا پس از ارتقا و پیشرفت یک ماشین و برنده شدن در رقابتها، میبینید که یز به شما و یک مرد میانسال به نام رایدل خیانت میکند!
شاید این داستان برای یک بازی خیلی ساده و پیشبینی شده باشد، اما از آنجا که داستان برای سری Need For Speed یک الویت درجه ۱ نیست، میتوان گفت که همین روایت و صحنههای سینماتیک کوتاه آن، زمینه را برای هیجانانگیزتر کردن تجربه بازی فراهم میکند. همچنین دیالوگهای داخل بازی که هر روز بین شخصیتها رد و بدل میشوند، به هر روز یا شب آن حس تازگی میدهند؛ موردی که در عناوین قبلی سری هم وجود داشت، اما بسیار کمتر از چیزی که در Unbound شنیده میشود.
+ چرا باید بازی Need For Speed Unbound را تجربه کنیم؟
در Need For Speed Unbound شما با یک سبک تازه در میان تمامی عناوین سری طرف هستید؛ گرافیک نسل نهمی و درجه ۱، طراحی گرافیتی و ناب و گیم پلی هیجانانگیز در انتظار شما هستند. اگر طرفدار بازیهای قدیمی سری هستید که در آنها برای گرفتن یک ماشین باید چند ساعت مسابقه میدادید و راه نسبتا طولانی را برای تمام کردن داستان رد میکردید، پس انتخابی بهتر از Need For Speed Unbound برای شما وجود ندارد.
– مشکل کجاست؟
عنوان Unbound در بسیاری از موارد شما را راضی نگه میدارد و به عنوان کسی که به بازیهای سبک مسابقهای علاقه دارد باید بگویم که این بازی انتظارات من را برآورده کرده است. اما چند مورد در این بازی وجود دارد که رفع کردن آنها میتوانست جدیدترین نسخه نید فور اسپید را شاید به بهترین نسخه آن تبدیل کند؛ اول اینکه داستان میتوانست کمی طولانیتر و ریشهایتر باشد، دوم هم اینکه ظاهرا چندان روی سیستم پلیسهای بازی کار نشده و آنها اصلا مایل به دستگیر کردن شما نیستند، بلکه صرفا در صحنه حضور دارند! اگر پلیسهای Heat و Most Wanted 2005 را با این عنوان مقایسه کنیم، عملا هوش مصنوعی ماموران Unbound خنگ تلقی میشوند؛ بخصوص وقتی که به جای اینکه Roadblock را جلوی شما بگذارند، در یک خیابان اتفاقی آن را قرار میدهند که شاید اصلا سر راه هم نباشد.
بازی Need For Speed Unbound از جهات بسیاری پتانسیل تبدیل شدن به بهترین عنوان در سری، برای برخی کاربران را دارد. گرافیک بینظیر و طراحی خاص آن تا به حال در هیچ نسخه دیگری تکرار نشده و این یک امتیاز مثبت و بزرگ برای این بازی محسوب میشود. با این حال کمبود تنوع در مسابقهها و همچنین تعقیب و گریز با پلیسهای ضعیف، از مشکلات این بازی هستند.
- طراحی خاص!
- گرافیک خیرهکننده
- گیم پلی متفاوت با سبکی تازه
- بالانس بودن کنترلها
- دسترسی بهینه برای شخصیسازی کاراکتر و خودروها
- آهنگهای بینظیر و متناسب با تم بازی
- نقشه بزرگ و مناسب برای انواع مسابقه
- داستان سطحی
- کمبود تنوع در مسابقهها
- پلیسهای ابله اما اعصاب خوردکن!
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید