اطلاعات تازهای از نسخهی جدید Mass Effect منتشر شد
از Frostbite به Unreal Engine
طبق اعلامیه رسمی سازندگان، به نظر میرسد که موتور گرافیکی بازی جدید Mass Effect متفاوت بوده و قرار است تا از Unreal Engine 5 بهره ببرد. با این وجود، آیا کمپانی EA اجازه انجام چنین کاری را میدهد؟
در گذشته و هنگامی که قرار بود تا بازی :Mass Effect Andromada عرضه شود، خبری منتشر شد که طبق آن گفته میشد این عنوان بر پایه موتور گرافیکی Frostbite ساخته میشود؛ موتور گرافیکی که برای عناوینی همچون Battlefield و برخی بازیهای سری Need For Speed به کار گرفته شده و قدرت بالایی را هم دارد. با این وجود نکته قابل توجه اینجاست که هرقدر هم که قدرت این موتور در ارائه جزئیات بالا بوده، اما برای عناوین سبک RPG ساخته نشده و در نتیجه باعث شد تا سازندگان مجبور شوند یکبار از اول طراحی شخصیتها و عملکرد محیط بازی را طراحی کنند. این حرکت خود باعث شده بود تا عنوان Andromada از چشم بسیاری از طرفداران یک شکست فوقالعاده بزرگ خوانده شده و از طرفی برای ساختن سهگانه ریمستر دیگر سازندگان سمت Frostbite نرفتند.
هنگام ریمستر سهگانه اصلی که به تازگی هم منتشر شده، در واقع سازندگان به سراغ موتور گرافیکی غیر انحصاری Unreal Engine رفتند که مختص به کمپانی بزرگ EA نیست. نتیجه آن نیز نمایش بهتر جزئیات مختلف بازی بوده که به خوبی روی عناوین قدیمی پیادهسازی شده است. حال برای بازی جدید Mass Effect ظاهرا باز هم سازندگان به سراغ همین موتور گرافیکی رفتهاند تا تجربه گیم پلی عنوان بعدی خود را مانند Andromada در حد یک فاجعه نسازند!
سازندگان در طراحی بازی جدید Mass Effect از گذشته خود درس گرفتهاند
وقتی که یک موتور گرافیکی مخصوص کاری خاص نیست، قاعدتا فشار بر طراحان و تیم سازنده برای وفق دادن اوضاع هرگز نتیجه خوبی را نخواهد داشت. به همین منظور نیز تیم سازنده سری Mass Effect در استودیو BioWare اخیرا تصمیم گرفتهاند تا یک آگهی استخدام را برای جذب نیرو در ساخت عنوان جدید، منتشر کنند؛ به نحوی که در آن، برای طراح اصلی و تیم همراه او، توانایی کار با موتور گرافیکی Unreal Engine 4 و Unreal Engine 5 به عنوان ضرورت کار ذکر شده است. با این حال، نام Frostbite هم در لیست این آگهی دیده میشود که به عنوان یک شاخصه برای تیم طراحی در نظر گرفته شده تا تصمیم نهایی همچنان به صورت کاملا قطعی نشده بماند!
در واقع عنوانی مانند Dragon Age از همین موتور گرافیکی اختصاصی DICE استفاده کرده بود و به خوبی هم المانهای سبک اکشن نقشآفرینی در آن پیادهسازی شده بودند. اما هنگامی که صحبت از Mass Effect: Andromada در میان باشد، سازندگان چندان وقت و فرصت کافی برای طراحی در موتور گرافیکی جدید را نداشتند و به همین دلیل کار با Unreal Engine را هنگام ساخت ریمستر سهگانه در الویت کار خود قرار دادند. این در حالی است که در گذشته، درباره سیاستهای EA گفته شده بود که مدیران این کمپانی هیچ اجباری را بر استفاده از موتورهای گرافیکی دیگر ندارند و Frostbite به عنوان یک گزینه پیشنهادی کار در نظر گرفته میشود. اما چنان که به نظر میرسد، این پیشنهاد کمی حالت تحمیلی داشته و حتی با وجود انتخاب Unreal Engine 4 یا 5 به عنوان راهانداز در طراحی بازی جدید Mass Effect ظاهرا هنوز هم باید نام Frostbite در آگهی استخدام دیده شود تا شاید نظر نهایی سازندگان درباره استفاده از آن عوض شود!
در حال حاضر هیچ تاریخ انتشار خاصی برای بازی Mass Effect بعدی در نظر گرفته نشده و انتظار میرود که حداقل تا سال ۲۰۲۵ شاهد ارائه آن نباشیم.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید