پس از صدور تاییدیه اتحادیهی اروپا، شرکت بتزدا به همراه تمامی استودیوهای زیرمجموعهی خود به کمپانی پرآوازه مایکروسافت ملحق شد. از این رو، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله کمی عمیقتر به ابعاد مختلف این توافق بزرگ تجاری و همچنین تاثیرگذاری آن در صنعت بازیهای ویدیویی و سرویس ایکسباکس گیم پس بپردازیم.
کمپانی مایکروسافت در طول نسل هشتم هرچند که با راهاندازی سرویس ایکسباکس گیم پس سر و صدای زیادی به پا کرد، اما برهیچکس پوشیده نیست که ردموندیها در کنار تمامی اقدامات موفقیتآمیز خود، مرتکب اشتباههای نسبتا زیادی نیز شدند. یکی از مهمترین دلایلی که منجر به شکست ایکسباکس در برابر پلیاستیشن شد، کمبود بازیهای انحصاری مایکروسافت بود و این موضوع ایکسباکس را از رقیب دیرینه خود عقب انداخت. بسیاری از تحلیلگران معتقد هستند که اگر آثار انحصاری مایکروسافت از لحاظ کیفیت و تنوع در حد و اندازهی بازیهای انحصاری سونی بودند، رقابت بر سر تصاحب بازار بازیها شکل و شمایل جدیتری به خود میگرفت و چه بسا با توجه به عملکرد و محبوبیت فوقالعادهی سرویس ایکسباکس گیم پس، شاید فروش کنسولهای ایکسباکس وان و ایکسباکس وان ایکس از پلیاستیشن 4 و مدل پرو آن پیشی میگرفت.
بزرگترین خرید تجاری مایکروسافت در سالهای اخیر؛ بتزدا از این پس تحت فرمان ردموندیها است!
در هر حال، نسل هشتم با تمام خوبیها و بدیها به پایان رسیده و چند ماه پیش بود که با عرضهی ایکسباکس سری ایکس، ایکسباکس سری اس و پلیاستیشن 5، نسل نهم در صنعت بازیهای ویدیویی آغاز شد. کنسول جدید ردموندیها حداقل روی کاغذ از پلیاستیشن جدید قویتر است، اما این موضوع قرار نیست که تنها برگ برنده مایکروسافت در این نسل باشد، چرا که این بار مایکروسافت از شکستهای تلخ خود عبرت گرفته و در قصد تکرار اشتباهات قبلی خود را ندارد. این غول صنعت تکنولوژی و بازیهای ویدیویی چند سالی است که با خرید و راهاندازی استودیوهای متعدد، سعی دارد تا در طول سالهای آتی بازیهای بیشتری را به صورت انحصاری برای کنسولهای ایکسباکس و پلتفرم ویندوز منتشر کند.
در همین راستا، دو سال پیش بود که مایکروسافت در جریان رویداد E3 2018 از خرید استودیوی ننینجا تئوری خبر داد. استودیویی که ساخت آثار محبوبی از جمله DmC: Devil May Cry و Hellblade: Senua’s Sacrifice را در کارنامهی خود دارد. ردموندیها علاوه بر خرید استودیوهای مختلف، استودیوی جدیدی به نام The Initiative تاسیس کردند که در حال حاضر افراد شناختهشده و تاثیرگذار صنعت بازیهای ویدیویی از جمله برایان وسترگارد، تهیهکننده ارشد خدای جنگ، اریک جکوسن، طراح ارشد محیطهای خدای جنگ، کریس اونیل، طراح مراحل بازی خدای جنگ، کریستین کانتامسا، از اعضای سابق راکستار گیمز، سیلویا چمبرز، انیماتور آخرین بازی سری آنچارتد، جردن دنتون، انیماتور بازی The Last of Us Part II، تام شفرد، کارگردان فنی بازیهای جیتیای وی و رد دد ردمپشن 2 در آن مشغول به فعالیت هستند.
با همهی اینها، هیچ کدام یک از خریدها به اندازهی جدیدترین معاملهی تجاری مایکروسافت بزرگ و پراهمیت نیست! سال گذشته میلادی بود که این غول تکنولوژی در اقدامی غیرمنتظره و ناگهانی، به طور رسمی شرکت هلدینگ زنیمکس مدیا (ZeniMax Media) را با پرداخت مبلغ ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. در حالی که شاید نام زنیمکس مدیا برای شما چندان آشنا نباشد، باید بگویم که این کمپانی در واقع شرکت مادر مجموعههای بزرگی از جمله آرکین، اید سافتور و بتزدا سافتور به شمار میرود که امتیاز فرنچایزهای پرطرفداری و مشهوری همچون دووم، ولفنشتاین، فالاوت و الدر اسکرولز را در اختیار خود دارد.
در پی پرداخت این مبلغ هنگفت از سوی ردموندیها، چند هفتهای بود که این معامله مراحل قانونی و حقوقی خود را طی میکرد که در نهایت روز گذشته اتحادیهی اروپا با تایید این معامله، زنیمکس مدیا یا به عبارت سادهتر، شرکت بتزدا به طور رسمی به مایکروسافت ملحق شد و این یعنی تمامی استودیوهای زیر مجموعهی زنیمکس مدیا به مالکیت ردموندیها درآمدهاند. در کنار اینها، در حال حاضر مایکروسافت به عنوان صاحب امتیاز فالاوت، دووم و ولفنشتاین شناخته میشود و از این پس این کمپانی آمریکایی وظیفهی توسعهی آثار مذکور را برعهده دارد.
در ادامه میتوانید فهرست اسامی شرکتهای زیرمجموعهی زنیمکس مدیا را مشاهده کنید:
- بتزدا سافتورکز (Bethesda Softworks)
- بتسدا گیم استودیو (Bethesda Game Studios)
- آیدی سافتور (id Software)
- زنیمکس آنلاین (ZeniMax Online)
- آرکین (Arkane)
- مشین گیمز (MachineGames)
- تانگو گیمورکس (Tango Gameworks)
- آلفا داگ (Alpha Dog)
- راندهاوس (Roundhouse)
پس از این که خبر تصاحب زنیمکس مدیا توسط مایکروسافت در سراسر فضای مجازی منتشر شد، یک سوال مهم ذهن شماری از هواداران و بازیکنان را به خود مشغول کرد؛ آن هم این که چه سرنوشتی در انتظار بازیهای زنیمکس مدیا قرار دارد؟ آیا تمامی آثار و مجموعههای کوچک و بزرگ کمپانی بتزدا به انحصار ردموندیها تبدیل میشوند و استودیوهای مزبور مشابه گذشته عناوین خود را برای تمامی پلتفرمها منتشر خواهند کرد؟
اولین کنفرانس مشترک مایکروسافت و بتزدا
حال که این معامله بزرگ تکمیل شده و بتزدا رسما به مایکروسافت ملحق شده، ظاهرا وقت آن فرا رسیده تا این غول آمریکایی به برخی از گمانهزنیها پایان دهد و با ارائهی جزئیات بیشتر، پرده از ابهامات بردارد. طبق جدیدترین گفتهها از سوی منابع غیر رسمی، به نظر میرسد ردموندیها در تاریخ ۲۱ اسفند (مصادف با ۱۱ مارس سال جاری میلادی)، یعنی دو روز دیگر، کنفرانس مشترکی با بتزدا برگزار میکنند که بدون هیچ شک و تردیدی، در جریان این نشست اطلاعات تکمیلیتری از ابعاد مختلف این معامله و همچنین برنامهی هر دو شرکت برای آینده به اشتراک گذاشته خواهد شد.
در حال حاضر اطلاعات زیادی در خصوص این کنفرانس مطبوعاتی در دست نیست، اما شواهد امر گویای این موضوع است که این نشست مهم روی روی پیوستن بتزدا به ایکسباکس و تاثیر این اتفاق روی سرویس اشتراکی ایکسباکس گیم پس تمرکز خواهد داشت و هواداران نباید منتظر اطلاعات جدید از پروژههای در دست ساخت توسط بتزدا از جمله Starfield باشند. بر این اساس، انتظار میرود که در این کنفرانس خبرهایی پیرامون عرضهی شماری از عناوین قدیمی در ایکسباکس گیم پس ارائه میشود و چه بسا جزئیاتی هم از برنامههای مایکروسافت برای عرضهی آثار بعدی بتزدا روی این سرویس اشتراکی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
چه سرنوشتی در انتظار مجموعههای بتزدا است؟
با تایید این معامله از سوی اتحادیهی اروپا، گمانهزنیهای زیادی در خصوص آیندهی فرنچایزهای مشهوری از جمله دووم، دیسآنرد، ولفنشتاین و… در فضای مجازی به گوش میرسد. در گام نخست، شاید منطقی باشد که مایکروسافت به ازای پرداخت مبلغ هنگفت ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و تصاحب زنیمکس مدیا، سیاستهای انتشار بازیهای بتزدا را به کلی تغییر دهد و از این پس تمامی عناوین جدید مجموعههای مذکور به صورت انحصاری برای ایکسباکس و پلتفرم رایانهی شخصی عرضه شود. با توجه به این که شماری از مجموعههای شرکت بتزدا در میان بازیکنان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند، عرضهی انحصاری آنها میتواند ضربهی محکمی به کمپانی سونی وارد کند و حتی برخی از کاربران پلیاستیشن را به سمت ایکسباکس سوق دهد. این سیاست بیشک در افزایش فروش کنسولهای نسل نهم مایکروسافت و گسترش جامعهی ایکسباکس تاثیر بهسزایی میگذارد.
با این حال، به نظر میرسد که ردموندیها با این نظر و اقدامات چندان موافق نیستند! آقای فیل اسپنسر (Phil Spencer)، رئیس کل ایکسباکس، بهتازگی اعلام کرده که خرید زنیمکس مدیا توسط مایکروسافت، تاثیر زیادی روی فعالیت استودیوهای این کمپانی نمیگذارد و از آنجا که تغییر به خصوصی در بتزدا به وجود نمیآید، استودیوهای خریداریشده نیز مشابه گذشته به کار خود ادامه خواهند داد. هرچند، این گفتهها بدان معنا نیست که مایکروسافت هیچ تصمیمی برای انتشار انحصاری آثار پرطرفدار بتزدا ندارد! در خلال این اظهارات، اسپنسر به صراحت تایید کرد که برخی از مجموعههای این کمپانی به انحصار ایکسباکس درمیآید تا ایکسباکس و رایانهی شخصی به بهترین محل برای تجربهی بازیها تبدیل شوند.
فیل اسپنسر در اینباره توضیح میدهد:
خرید بتزدا توسط مایکروسافت قدم بعدی ما برای خلق یک گروه بزرگ از رهبران صنعت بازیهای ویدیویی برای تولید عناوین فرست پارتی است. میتوانم بگویم که در واقع، این یک تعهد از سوی مایکروسافت است که ما به جامعهی بازیکنان ایکسباکس داریم. شرکت بتزدا خلاقیتهای بسیار زیادی به ارمغان میآورد و به همین خاطر، کنسولهای ایکسباکس، پلتفرم رایانهی شخصی و سرویس ایکسباکس گیم پس از این به بعد بهترین مکان برای تجربهی عناوین این کمپانی خواهد بود. این تمام ماجرا نیست، چرا که در آینده عناوین جدیدی توسط این شرکت و استودیوهای زیرمجموعهی آن ساخته خواهند شد که فقط به صورت انحصاری در اختیار کاربران ایکسباکس و رایانهی شخصی قرار خواهند گرفت.
رئیس کل ایکسباکس بر این باور است که بتزدا و مایکروسافت هدف مشترکی را دنبال میکنند. هر دو کمپانی در تلاش خواهند بود تا بهترین آثار ممکن را خلق و به بازار عرضه کنند و بازیکنان از تجربهی آنها لذت ببرند. از این رو، به نظر میرسد مایکروسافت دخالت چندان زیادی در برنامههای بتزدا نمیکند و این شرکت با تداوم سیاستها و رویکردهای منحصر به فرد خود، همچنان به فعالیت خود در صنعت بازیهای ویدیویی ادامه خواهد داد.
فیل اسپنسر در این باره میگوید:
من قبلا هم به این موضوع اشاره کرده بودم. برای ما بسیار مهم است که بتزدا به همان روش همیشگی خود به خلق بازیهای جدید بپردازد. با توجه به حضور افراد مطرح در ایکسباکس، امید ما این است که تیم حاضر در استودیوهای بتزدا را قویتر از قبل کنیم تا بازیهای جدید و با کیفیتی را به دست مخاطبانمان در سراسر جهان برسانیم. امیدوار هستیم که شرکت بتزدا از این پس بتواند بزرگترین آثار تاریخ خود خلق کند. هر دو شرکت ایکسباکس و بتزدا چشمانداز و هدف مشترکی برای آیندهی بازیهای ویدیوی دارند.
با توجه به این که مایکروسافت هنوز به صراحت به بازیهای انحصاری جدید ایکسباکس اشاره نکرده، مشخص نیست که کدام یک از مجموعههای بتزدا از این پس به صورت انحصاری برای ایکسباکس و پلتفرم رایانهی شخصی منتشر میشود و کدام یک علاوه بر پلتفرمهای مذکور، به دست کاربران دیگر کنسولها از جمله پلیاستیشن 5 خواهد رسید. همانطور که اشاره کردم، این کمپانی ساخت آثار بزرگ و پرطرفداری زیادی را در کارنامهی خود دارد که هر یک در میان بازیکنان از محبوبیت بسیار بالایی برخودار هستند. با در نظر گرفتن این مورد، ممکن است که تعدادی از فرنچایزهای بتزدا به صورت زمانی در انحصار ایکسباکس باشد و با اتمام یک دوره مشخص، راهی دیگر پلتفرمها شود. در هر حال، هنوز نمیتوان با قاطعیت در این باره اظهار نظر کرد و باید منتظر ماند و دید که ردموندیها در این باره چه تصمیمها و سیاستی اتخاذ خواهند کرد.
بهروزرسانی
پس از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی مایکروسافت و انتشار جزئیات بیشتر از ابعاد مختلف تصاحب بتزدا و استودیوهای زیرمجموعهی آن توسط ردموندیها، حال به صراحت مشخص شده که کمپانی مایکروسافت هیچ تغییری در برنامههای از پیش تعیین شده بتزدا ایجاد نمیکند و کمپانی بتزدا به تمامی تعهدات قبلی خود عمل خواهد کرد. با این وجود، قراردادی میان این دو شرکت بزرگ تنظیم شده که بر اساس آن، شماری از بازیهای جدید بتزدا و استودیوهای آن به صورت انحصاری برای پلتفرمهایی که سرویس ایکس باکس گیم پس روی آنها عرضه شده، منتشر شود.
این موضوع چندان هم دور از انتظار نبود، چرا که مایکروسافت برای این که فاصلهی خود با سونی و پلتفرم پلیاستیشن را کمتر کند، میبایست بازیهای انحصاری بیشتری را برای پلتفرمهای خود عرضه کند. از این رو، بدیهی است که این غول تکنولوژی با خرید بتزدا و پرداخت مبلغ ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، سعی بر این دارد که تنوع عناوین انحصاری خود را بیش از پیش کند و از این پس بازیهای بزرگ و ارزشمندی از طریق پلتفرمهای ایکسباکس راهی بازار شود. البته، ذکر این نکته مهم است که بتزدا بعد از این توافق تجاری، از بازیهای جدید خود رونمایی نکرده و مایکروسافت نیز به اسامی عناوین انحصاری جدید خود اشاره نکرده است.
فیل اسپنسر در اینباره میگوید:
میخواهم دربارهی انحصاری بودن یا نبودن محصولات آیندهی بتزدا سافتورکس تا جای ممکن با شما صادق و روراست باشم. مسلما من نمیتوانم اینجا بنشینم و به شما بگویم که تمامی بازیهای شرکت بتزدا و استودیوهای زیرمجموعهی آن به صورت انحصاری برای پلتفرمهای ایکسباکس عرضه خواهد شد، چرا که این خبر به هیچ عنوان صحت ندارد. با این حال، مشابه تمامی قراردادهایی که برای ما مهم و حیاتی هستند، یک سری تعهدهایی در قرارداد با بتزدا و مجموعههای آن وجود دارد که رعایت آنها برای ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ما بازیهایی را در اختیار داریم که روی سایر پلتفرمها نیز در دسترس قرار دارند که مایکروسافت همچنان به پشتیبانی از این عناوین ادامه خواهد داد. در این بین، یک سری جامعههای کاربری نیز وجود دارند که ما علاقهی زیادی داریم روی آنها سرمایهگذاری کنیم و همواره محتوای جدیدی را تقدیم این افراد کنیم. از این رو، این احتمال وجود دارد که در آینده قراردادهایی را تنظیم کنیم که باعث شود بازیها روی دیگر پلتفرمها نیز عرضه شود.
در ادامه، رئیس کل ایکسباکس توضیح میدهد:
بازیهای بزرگ و انحصاری روی پلتفرمهایی منتشر میشود که سرویس ایکس باکس گیم پس روی آنها عرضه شده است. این هدف اصلی ما است و ما به همین خاطر، این کار را انجام دادهایم. به نوعی میتوان گفت که این مورد یک ریشه از همکاری مایکروسافت و بتزدا را تشکیل میدهد که بعد از اتخاذ تصمیم نهایی، بتوانیم بهترین بازی بازیهای ویدیویی را در اختیار کاربران ایکسباکس قرار دهیم.
مورد دیگری که ذهن هواداران و کاربران پلیاستیشن را به خود درگیر کرده، وضعیت بازی Deathloop است. مایکروسافت بارها تاکید کرده که سیاستها و تعهدات قبلی بتزدا را تغییر نمیدهد. بر این اساس، اثر مذکور در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ (مصادف با ۲۱ ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی) به صورت انحصاری برای پلیاستیشن 5 و رایانهی شخصی عرضه خواهد شد. مدت این انحصار، یک سال اعلام شده که بعد از اتمام این دوره، بازی برای کنسولهای ایکسباکس سری ایکس و ایکسباکس سری اس نیز منتشر میشود. ناگفته نماند که بازی GhostWire: Tokyo از این قاعده مستثنی نیست و این عنوان هم به مدت یک سال به صورت انحصاری برای پلیاستیشن 5 و رایانهی شخصی عرضه میشود و سپس راهی پلتفرمهای جدید ایکسباکس خواهد شد. از طرفی، پشتیبانی از عناوین قدیمی بتزدا روی دیگر پلتفرمها ادامه خواهد داشت و کاربران پلیاستیشن همچنان میتوانند از تجربهی عناوینی همچون Fallout 76 یا The Elder Scrolls Online لذت ببرند.
بتزدا و سرویس ایکسباکس گیم پس
همانطور که احتمالا اطلاع دارید، ایکسباکس گیم پس یکی از بهترین و پرطرفدارترین سرویسهای اشتراکی صنعت بازیهای ویدیویی است که به لطف پشتیبانی عالی مایکروسافت، کاتالوگی گسترده و متنوع از بازیهای ویدیویی را در قالب یک اشتراک ماهانه با قیمتی نسبتا ارزان برای کاربران ارائه میدهد. به لطف تنوع بالای بازیها، در حال حاضر میلیونها نفر عضو این سرویس هستند و ردموندیها در راستای گسترش روز افزون آن، هر ماه بازیهای جدیدی به آن اضافه میکنند. فارغ از عناوین بزرگ و پرطرفداری که راهی این سرویس شده، مایکروسافت جدیدترین آثار انحصاری خود را همزمان با عرضهی جهانی، از طریق ایکسباکس گیم پس در اختیار کاربران خود قرار میدهد.
در وهلهی اول، شاید این اقدام نه تنها تاثیر مثبتی در افزایش فروش بازیهای انحصاری ایکسباکس نمیگذارد، بلکه منجر به کاهش میزان فروش آن را از حالت عادی نیز میشود. اما باید توجه داشته باشید که مایکروسافت در طول چند سال اخیر روی ایکسباکس گیم پس سرمایهگذاریهای زیادی کرده و میلیونها کاربر و گسترش تدریجی این جامعهی از هرچیزی برای آنها مهمتر است. به عبارتی، تشکیل یک جامعهی چند میلیونی و ارائهی سرویس اشتراکی در بلند مدت نه تنها فروش پایینتر از حد معمول بازیهای انحصاری را جبران میکند، بلکه گیم پس هماکنون به عنوان یکی از برگهای برنده مایکروسافت در نسل کنونی تبدیل شده و بسیاری از بازیکنان به خاطر اقتصادی بودن آن، خرید ایکسباکس سری ایکس یا ایکسباکس سری اس را به خرید پلیاستیشن 5 ترجیح میدهند.
از این رو، بدیهی است که هرچند تنوع بازیهای گیم پس بیشتر شود و آثار بزرگ و پرطرفداری در آن حضور داشته باشند، گیمرهای بیشتری به عضویت در آن ترغیب خواهند شد. از این رو، حال که بتزدا و تمامی استودیوهای زیرمجموعهی آن به مایکروسافت ملحق شده، هیچ شکی نیست که از این پس بازیهای جدید و حتی آثار قدیمی بتزدا راهی سرویس ایکسباکس گیم پس خواهند شد و کاربران این سرویس اشتراکی به رایگان میتوانند آثار بزرگی همچون دووم و را به رایگان تجربه کنند.
فیل اسپنسر در این زمینه میگوید:
بتزدا و مایکروسافت در رابطه با سرویس ایکسباکس گیم پس هم عقیده هستند. آنها به خوبی با پتانسیلهای قوی گیم پس آشنا هستند و بهزودی همکاریهای بیشتری در این زمینه صورت خواهد گرفت. بهزودی خبرهای بیشتری در رابطه با بازیها و استراتژی انتشار عناوین بتزدا توسط ایکسباکس به اشتراک خواهیم گذاشت، اما تا پیش از این که زمان ارائهی این جزئیات فرا برسد، قصد داریم چند تا از بازیهای این کمپانی را به سرویس ایکسباکس گیم پس اضافه کنیم. تا اواخر هفتهی جاری، اسامی این عناوین را منتشر میکنم. پس همچنان ایکسباکس را دنبال کرده و منتظر خبرهای جدید و مهیج بمانید.
همانطور که مطالعه کردید، فیل اسپنسر هنوز نامی از بازیهایی که بهزودی راهی سرویس ایکسباکس گیم پس میشوند، نبرده و در حال حاضر مشخص نیست که کدام یک از مجموعههای بتزدا طی هفتهی آینده در دسترس کاربران این سرویس اشتراکی قرار خواهد گرفت. یکی از جدیدترین و صدالبته موفقترین بازی شرکت بتزدا، Doom Eternal نام دارد که به لطف پایبندی به ریشه و اصالت مجموعهی خود، توانسته گیمپلی هیجانانگیز و مبارزههای خونینی را تقدیم بازیکنان کند. این عنوان در اواخر سال گذشته میلادی به ایکسباکس گیم پس اضافه شد و گزارشها از استقبال عالی کاربران از بازی حکایت دارد. از طرفی، بهمن ماه امسال بود که بازی معروف Wolfenstein Youngblood از طریق ایکسباکس گیم پس در دسترس بازیکنان قرار گرفت. حال این که این سرویس بهزودی میزبان کدام یک از آثار بتزدا خواهد بود، مشخص نیست و باید تا آخر هفته صبر کنید.
بهروزرسانی
همانطور که انتظار میرفت، کمپانی مایکروسافت در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد که در همین ابتدای شروع همکاری با بتزدا، بازی Wolfenstein: Youngblood به همراه ۱۹ محصول دیگر بتزدا سافتورکس به سرویس ایکس باکس گیم پس اضافه میشوند. البته، شاید تعدادی از این عناوین برای کاربران گیم پس آشنا به نظر برسد، چرا که برخی از آنها در گذشته از طریق سرویس اشتراکی مایکروسافت در دسترس بودند اما با گذشت مدتی از لیست بازیها خارج شدند. از جمله این آثار میتوان به Prey و Fallout 4 اشاره کرد. لازم به ذکر است که تمامی ۲۰ بازی هم اکنون از طریق سرویس ایکس باکس گیم پس قابلتجربه هستند که البته برخی از این عناوین صرفا برای کنسول و یا ایکس کلود (xCloud) در نظر گرفته شده و برخی دیگر علاوه بر این پلتفرمها، روی رایانهی شخصی نیز در دسترس کاربران قرار دارند.
در ادامه میتوانید لیست کامل بازیهای جدید شرکت بتزدا در سرویس ایکس باکس گیم پس را مشاهده کنید:
- Dishonored Definitive Edition – کنسول، رایانهی شخصی و ایکس کلود
- Dishonored 2 – کنسول، رایانهی شخصی و ایکس کلود
- Doom 1993 – کنسول، رایانهی شخصی و ایکس کلود
- Doom II – کنسول، رایانهی شخصی و ایکس کلود
- Doom 3 – کنسول، رایانهی شخصی و ایکس کلود
- Doom 64 – کنسول، رایانهی شخصی و ایکس کلود
- Doom Eternal – کنسول، رایانهی شخصی و ایکس کلود
- The Elder Scrolls III: Morrowind – رایانهی شخصی و ایکس کلود
- The Elder Scrolls IV: Oblivion – کنسول و ایکس کلود
- The Elder Scrolls V: Skryim Special Edition – کنسول، رایانهی شخصی و ایکس کلود
- The Elder Scrolls Online – کنسول و ایکس کلود
- The Evil Within – کنسول، رایانهی شخصی و ایکس کلود
- Fallout 4 – کنسول، رایانهی شخصی و ایکس کلود
- Fallout 76 – کنسول، رایانهی شخصی و ایکس کلود
- Fallout: New Vegas – کنسول
- Prey – کنسول، رایانهی شخصی و ایکس کلود
- Rage 2 – کنسول، رایانهی شخصی و ایکس کلود
- Wolfenstein: The New Order – کنسول، رایانهی شخصی و ایکس کلود
- Wolfenstein: The Old Blood – کنسول، رایانهی شخصی و ایکس کلود
- Wolfenstein: Youngblood – کنسول، رایانهی شخصی و ایکس کلود
به دنبال عرضهی بیست بازی بتزدا در ایکس باکس گیم پس، مایکروسافت برخی از این عناوین قدیمی را در جهت ارتقای نرخ فریم، به لیست آثار حاضر در فهرست FPS Boost اضافه کرده است. اگر با این قابلیت جدید ایکسباکس آشنا نیستید، باید بگویم که چند هفته پیش ردموندیها در راستای اجرای روانتر بازیهای قدیمی روی کنسولهای جدید ایکسباکس سری ایکس و اس از قابلیت جدیدی به نام FPS Boost پرده برداشتند. به لطف این ویژگی، میزان نرخ فریم عناوین پیشین پلتفرم ایکسباکس روی کنسولهای نسل نهم ردموندیها افزایش مییابد و بازیکنان در برخی مواقع میتوانند این آثار را با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه نیز اجرا و تجربه کنند. در حال حاضر تعداد انگشت شماری از بازیهای قدیمی از این قابلیت پشتیبانی میکنند، اما مایکروسافت به پشتیبانی خود از این قابلیت مفید خود ادامه داده و تا به تدریج بازیهای بیشتری به طور روانتر از همیشه روی ایکسباکس سری ایکس و اس اجرا شوند.
حال که بتزدا به مایکروسافت ملحق شده، این غول تکنولوژی چندی پیش اعلام کرد که بازیهای Dishonored: Definite Edition و Fallout 4 و Fallout 76 و Prey و Skyrim Special Edition از قابلیت ارتقای نرخ فریم روی کنسولهای نسل نهم پشتیبانی میکنند. از این رو، بازیکنان به رایگان میتوانند عناوین مذکور را با نرخ فریم بهتر از گذشته روی پلتفرمهای جدید مایکروسافت تجربه کنند. این شرکت مدعی است میزان نرخ فریم این آثار با استفاده از ویژگی مزبور چیزی در حدود دو برابر نرخ فریم پایهی آنها میشود که در این صورت، بازیها از نظر بصری بسیار روانتر از گذشته اجرا خواهند شد.
پشتیبانی بازیها از FPS Boost نیازی به اقدام توسعهدهندگان و شرکتهای ناشر ندارد و ردموندیها با استفاده از تکنولوژیهای خود، این امکان را برای کاربران کنسولهای ایکسباکس سری ایکس و اس فراهم میکنند تا عناوین نسل پیشین را با نرخ فریم بهتر از قبل تجربه کنند. با این حال، مایکروسافت متعهد شده تا پلتفرمهای ایکسباکس، ایکسباکس گیم پس و رایانهی شخصی به بهترین مکان برای تجربهی بازیهای بتزدا تبدیل شوند. از این رو، چندان دور از انتظار نیست که در آینده عناوین بیشتری از این شرکت نامدار از قابلیت ارتقای نرخ فریم روی کنسولهای جدید ایکسباکس پشتیبانی کنند.
به طور کلی، خرید زنیمکس مدیا، تصاحب شرکت بتزدا و استودیوهای زیرمجموعهی آن توسط مایکروسافت، یک دستاورد عالی برای ردموندیها به شمار میرود. با وجود این که مایکروسافت وعده داده که خللی در برنامههای بتزدا وارد نکند، اما باز هم با تمام جرات میتوان گفت که آیندهی فرنچایزهای این کمپانی به سیاستها و تصمیمگیریهای مایکروسافت بستگی خواهد داشت. لازم به ذکر است که مایکروسافت در حال حاضر ۲۳ استودیوی بازیسازی در سراسر جهان دارد و در پی این توافق بزرگ تجاری، ۲ هزار و ۳۰۰ نفر به جمع کارمندان آن اضافه شدند.
در پایان این مقاله، به نظر شما تصاحب بتزدا توسط مایکروسافت چه تاثیراتی در صنعت بازیهای ویدیویی میگذارد؟ در پی این توافق بزرگ تجاری که جزء بزرگترین خریدهای صنعت بازیهای ویدیویی به شمار میرود، آیا شرکت سونی هم برای رقابت با ردموندیها خرید یک کمپانی بزرگ را در دستور کار قرار خواهند داد؟ شما آیندهی سرویس ایکسباکس گیم پس را چگونه پیشبینی میکنید؟ فراموش نکنید که نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه سرگرمی به اشتراک بگذارید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید