1%
  • 0/10

پشتیبانی پلی‌استیشن 5 از فناوری VRR در آپدیت بعدی

سونی به خواسته‌ی طرفداران گوش می‌دهد

پشتیبانی پلی‌استیشن 5 از فناوری VRR در آپدیت بعدی ۰ ۰۷ فروردین ۱۴۰۱ کنسول‌های بازی کپی لینک
ویژگی VRR به پلی‌استیشن 5

بعد از ماه‌ها صبر و انتظار، سرانجام شرکت سونی رسما تایید کرد که پشتیبانی از ویژگی VRR در به‌روزرسانی‌های بعدی به کنسول پلی‌استیشن 5 اضافه می‌شود.

چیزی بیش از یک سال از عرضه‌ی کنسول‌های نسل نهم دو شرکت مایکروسافت و سونی به بازار می‌گذرد؛ پلتفرم‌هایی که از سخت افزارهای قدرتمند و مدرنی بهره می‌برند و هر یک ویژگی‌های جدید و منحصر به فردی دارند. با این وجود، برخلاف کنسول‌های ایکس‌باکس، پلی‌استیشن 5 به خاطر کم‌کاری ژاپنی‌ها در زمان عرضه از یک سری قابلیت‌های مهم و کابردی پشتیبانی نمی‌کرد و تیم توسعه‌دهنده به تدریج با عرضه‌ی به‌روزرسانی‌های متعدد، این فناوری‌ها را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

برای مثال، چند روز پیش آپدیت بزرگی برای کنسول‌های پلی‌استیشن منتشر شد که جدا از بهبود رابط کاربری، ارائه‌ی فرمان صوتی برای دستگاه، صدای مونو برای هدفون و بازطراحی بخش تروفی‌ها، پشتیبانی از ویژگی ALLM یا Auto Low Latency Mode را به پلی‌استیشن 5 اضافه کرد؛ قابلیتی که در تلویزیون‌های جدید کاربرد دارد؛ به طوری که با استفاده از آن، تنظیمات تصویر به طور خودکار و هوشمندانه در هنگام استفاده از کنسول و اجرای بازی به حالت Game Mode تغییر پیدا می‌کند. از این رو، شما در بازی‌ها اینپوت لگ کمتری را تجربه خواهید کرد.

یکی از دیگر ویژگی‌های مهمی که پلی‌‎استیشن 5 در حال حاضر از آن بی‌بهره بوده، VRR یا همان نرخ تازه‌سازی متغیر نام دارد. این فناوری در واقع رفرش ریت یا همان نرخ بروزرسانی صفحه نمایش را متناسب با نرخ فریم بازی تغییر می‌دهد که به دنبال آن، مشکل پارگی صفحه یا به اصطلاح Screen Tearing به کلی برطرف می‌شود و به بیان ساده‌تر، بازی‌ها بسیار روان‌تر از قبل اجرا می‌شوند. دقت داشته باشید که برای استفاده از این تکنولوژی، باید هم کنسول و هم تلویزیون یا مانتیور شما از قابلیت AMD FreeSync پشتیبانی کند.

در حالی که اغلب تلویزیون‌های جدید از این فناوری استفاده می‌کنند، لیکن کنسول پلی‌استیشن 5 از نظر نرم‌افزاری به این ویژگی مجهز نیست. حال خبر خوب برای کاربران این است که شرکت سونی چندی پیش در پیامی به طور رسمی اعلام کرد که فناوری VRR در به‌روزرسانی‌های بعدی به کنسول اضافه می‌شود. البته، گفته شده که این ویژگی مختص تلویزیون و یا مانیتورهایی است که دارای درگاه HDMI 2.1 هستند. بر این اساس، اگر صفحه نمایش شما چنین درگاهی ندارد و از نسل قبلی HDMI استفاده می‌کند، از فناوری VRR محروم خواهید بود.

با استناد بر گفته‌های سونی، این محدودیت به خاطر سرعت پایین انتقال اطلاعات بین دستگاه و صفحه نمایش در درگاه HDMI 2.0 در نظر گرفته شده است. در خلال این گفته‌ها، لازم به ذکر است که ویژگی VRR از همان ابتدا و روز عرضه روی کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس در دسترس قرار دارد.

تیم توسعه‌دهنده هنوز تاریخ دقیقی برای ارائه‌ی این ویژگی مشخص نکرده‌، اما با توجه به سوابق قبلی، انتظار می‌رود که قابلیت مزبور در آپدیت بعدی به کنسول اضافه شود. همچنین، احتمالا این آپدیت در ابتدا در فاز آزمایشی در دسترس برخی از کاربران قرار گیرد و نهایتا در ماه‌های می یا ژوئن سال ۲۰۲۲ در دسترس عموم قرار بگیرد.

ویژگی VRR به پلی‌استیشن 5

ناگفته نماند که ارائه‌ی چنین قابلیت‌هایی برای PS5 در حالی صورت می‌گیرد که شماری از دارندگان کنسول بی‌صبرانه منتظر پشتیبانی دستگاه از رزولوشن 1440p هستند. برخلاف پلتفرم‌های ایکس‌باکس که از وضوح تصویر 1080p و 1440p و 2160p پشتیبانی می‌کنند، کنسول پلی‌استیشن فقط و فقط قادر به اجرای بازی‌ها در دو رزولوشن فول‌اچ‌دی و 4K است. بدین ترتیب، تجربه‌ی بازی‌های پلی‌استیشن در اغلب مانیتورهای گیمینگ امروزی چندان مناسب نیست.

نکته مهم این است که پلی‌استیشن 5 از نظر سخت‌افزاری هیچ‌گونه محدودیتی برای اجرای بازی‌ها در وضوح تصویر 1440p ندارد و این قابلیت با انتشار یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری قابل حل خواهد بود. با این حال، شرکت سونی هنوز حرفی از این موضوع به میان نیاورده که البته پشتیبانی کنسول از VVR و ALLM، کاربران به ارائه‌ی این قابلیت نیز خوش‌بین و امیدوار هستند.

در دیگر خبرهای مرتبط با پلی‌استیشن، چند روز پیش یکی از کانال‌های محبوب شبکه‌ی یوتیوب به نام RedGamingTech در گزارشی اعلام کرد که کنسول جدید پلی‌استیشن 5 پرو برای عرضه در سال ۲۰۲۴ میلادی برنامه ریزی شده است. این منبع بر این باور است که پلتفرم مزبور از نظر مشخصات فنی بسیار قدرتمند از کنسول فعلی بوده و از نظر عملکرد، پیشرفت‌های چشمگیری خواهد داشت. همچنین، گفته شده که این دستگاه از لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC بهره می‌برد که در پردازش‌های سنگین، عملکرد بی‌نظیری دارد. هرچند، شرکت سونی هنوز این گزارش را تایید و یا تکذیب نکرده و صحت آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با پشتیبانی کنسول پلی‌استیشن 5 از ویژگی VRR چیست؟ به نظر شما، آیا خروجی وضوح تصویر 1440p به دستگاه اضافه می‌شود؟ فراموش نکنید که نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه سرگرمی به اشتراک بگذارید.




نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments