تماشا کنید: دموی نسل بعدی Unreal Engine 5 روی پلی استیشن 5
نمایشی واقعگرایانه به لطف سرعت بالای SSD
Epic games طی رویداد Summer Game Fest با انتشار دمویی 10 دقیقهای رو کنسول پلیاستیشن 5 از نسخه پنجم موتور بازیسازی Unreal Engine رونمایی کرد.
این دمو نمایشی شبیه نسخهای تازه از بازی Tomb Raider به نظر میرسید؛ شخصت اصلی بازی از سرزمین بیابانی با مقبرهای پر از مجسمههای قدیمی با جزئیات بینظیر و حجم بالای پولیگانها (Polygon) شروع میکند، از شکافهای طولانی با نورپردازی خیره کننده میگذرد و با دقت در فضاهای کوچک درون غار حرکت میکند؛ او سپس به بالای کوهی میرود و در پایان با پروازی از بالای شهری قدیمی، تواناییهای موتور جدید بازی در نمایش انیمیشنهای واقعگرایانه را به رخ میکشد.
نسخه فنی 5 Unreal Engine به حدی شگفتانگیز به نظر میرسد که عدهای گمان کردند روی کامپیوترهای حرفهای و بالارده اجرا شده است. این نسخه فنی قابل بازی به صورت ریلتایم روی کنسول پلیاستیشن 5 اجرا میشد تا علاوه بر تواناییهای تازه موتوربازیسازی UE5، تصویری به نمایش بگذارد از آنچه سختافزارهای RDNA 2 قادر به انجامش هستند.
قبل از صحبت از جزئیات بیشتر، ذکر این نکته لازم است که معمولا دموهای تکنیکی باکیفیتتر از بازیهای منتشر شده در زمان لانچ کنسول هستند؛ دلیل این امر این است که دموهای تکنیکی با هدفی مشخص و به طور خاص برای استفاده حداکثری از سختافزار مورد نظر طراحی میشوند، لذا دیگر نگرانی بابت اعمال دیگر جنبهها و مکانیزمهایی که لازمهی بازیها واقعی هستند، وجود ندارد.
قطعا برای اجرای چنین دمویی نیاز به کارت گرافیک قدرتمندی وجود دارد، اما با استناد به صحبتهای کیم لیبری (Kim Libreri)، مدیر فنی اپیک گیمز، در کنار گرافیکی قدرتمند، به فضای ذخیرهسازی سریع مانند آنچه در کنسول پلیاستیشن 5 شاهدش هستیم نیاز خواهید داشت. سونی در رویداد رونمایی از مشخصات PS 5، بخشی عظمی از زمان خود را به صحبت در مورد سرعت ذخیره سازی بالای پلیاستیشن 5 پرداخت و نشان داد که سرعت بالای SSD صرفا برای از بین بردن صفحات لود بازیها نیست و سرعت بالای ذخیرهسازی نقشی حیاتی در بازیهای نسل بعدی ایفا میکند.
در همین راستا، موتوربازیسازی Unreal Engine 5 برای استفاده از توانایی بالای کنسولها در ذخیرهسازی سریع بهینهسازی شده است. شاید مشکل اصلی در نمایش بازی با چنین جزئیات گرافیی بینظیری را حجم بالای بافتها دانست که بهینگی در مصرف حافظه را عملا غیر ممکن میسازد. حال با افزایش سرعت ذخیرهسازی و استفاده از حافظههای پرسرعت NVMe در کنسولهای نسل بعدی، استریم متعلقات از حافظه به سطح تازهای رسیده تا استفاده از بافتهای با کیفیت 4K یا 8K دیگر غیرممکن نباشد.
همانطور که پیشتر ذکر شد، قطعا برای نمایش چنین بافتها و گرافیک باکیفیتی، در کنار GPU و CPU قدرتمند، به حافظه ذخیرهسازی فوق سریع نیاز است؛ اما این موضوع بدین معنی نیست که هارد دیسکهای قدیمی قادر به اجرای بازیها نیستند. ایده اصلی UE5 این است که به توسعهدهندگان اجازه دهد به بالاترین کیفیت ممکن دست یابند و سپس بهطور خودکار همه موارد را برای اجرا روی دیگر سخت افزارها با حافظهها کندتر مقیاس بندی کنند. مارک سرنی (Mark Cerny)، معمار ارشد پلیاستیشن5، توضیح میدهد:
می توانید این دمو تکنیکی را [روی سیستم با HDD] رندر کنید، فقط با جزئیات بسیار پایینتری اجرا میشود.
اینکه ذخیرهسازی سریع تا چه حد اهمیت دارد و تا چه حد توسط توسعهدهندگان استفاده میشود، موضوعی است که برای فهمیدنش باید حداقل تا یک یا دو سال بعد از عرضه کنسولها و با بازیهایی که از تمامی توانایی این قابلیت استفاده میکنند، صبر کرد. شاید طی چند سال اول عرضه کنسولهای نسل نهمی پلیاستیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس شاهد بازیهایی نباشیم که کاملا شبیه نسخه آزمایشی UE5 هستند، اما قطعا در نهایت به جایی خواهیم رسید که تماشای فوتوگرامتری واقعگرایانه با آن سطح از جزئیات، دیگر در بازیها تعجب آور نباشد.
در کنار این مورد، حافظه SSD کنسولهای نسل بعدی به طور چشمگیری روند کار توسعه بازی را بهبود میبخشند؛ در عین حال که طراحی محیطهای واقعیتری را ممکن میسازند، سبب راحت ترشدن روند بهینه سازی جزئیات در بازیها خواهند شد. در آخر، Unreal Engine 5 اواخر سال ۲۰۲۱ در اختیار توسعهدهندگان قرار خواهد گرفت.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید