مدیر پلیاستیشن از ریسک بالای ساخت آیپیهای جدید میگوید
هزینهی ساخت بازیهای تراز یک به رقم ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است
جیم رایان مدیر پلیاستیشن در بخشی از مصاحبهی اخیر خود با مجلهی GQ به ریسک بالای ساخت آیپیهای جدید پرداخته است.
ساخت آیپی جدید فرآیند بسیار سختی دارد. نویسنده باید تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا اثری را خلق کند که شخصیتها و جهانش کمترین شباهت را به محصولات مشابه داشته و در عین حال، بتواند تجربهای جذاب و به یادماندنی را به رقم بزند. علاوه بر این، ناشر مجبور است مبلغ بیشتری را برای راهاندازی کمپین تبلیغاتی خرج کند؛ زیرا هیچ کدام از مخاطبان هدف اطلاعی دربارهی ویژگیهای شاخص آیپی جدید ندارند. همهی این موارد دست به دست هم دادهاند تا فعالان حوزههای مختلف از جمله سینما، تلویزیون و حتی بازیهای ویدیویی تمایل کمتری برای کار روی یک آیپی تازه نشان دهند.
جیم رایان (Jim Ryan) مدیر پلیاستیشن چندی پیش مصاحبهای را با مجلهی GQ انجام داد و در جریان آن، به صحبت دربارهی موضوعات مختلفی پرداخت. یکی از بحثهایی که در جریان گفتگو به میان آمد ساخت آیپیهای جدید بود. رایان نخست اشارهای به خرید استودیوهای جدید توسط سونی داشت و سپس توضیحاتی دربارهی ریسک بالای ساخت آیپیهای ارائه داد:
در نسل هشتم بیشتر از مقداری که کاربران متوجهاش شده باشند برای به سرانجام رساندن پروژههای کاملا جدید هزینه کردهایم. مالکیت اینسامنیاک گیمز را به دست آوردهایم و حالا هم مشغول ساخت بازیهای عالیای هستیم. قطعا به توسعهی چنین محصولاتی ادامه میدهیم.
نکتهی مهمی که دربارهی بازیهای بلاکباستر وجود دارد این است که باید به فروش بالایی دست پیدا کنند. این روزها هزینهی ساخت چنین محصولاتی به رقم ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است. در نتیجه، برای عرضهی یک آیپی جدید در بازار باید از فروش بالای آن اطمینان کسب کنیم. ساخت یک آیپی تازه ریسک بسیار بالایی داشته و در نسل هشتم چهار بار دست به چنین اقدامی زدیم.
مدیر پلیاستیشن در ادامهی صحبتهای خود به چگونگی ایجاد تعادل میان آیپیهای جدید و نسخهی تازهی فرنچایزهای قدیمی پرداخت:
یک سازمان مدیریتی داریم که روی تک تک استودیوها نظارت داشته و یکی از وظایفش، بررسی پروفایل شرکت و ایجاد تعادل میان نسخههای جدید فرنچایزهای محبوب مانند Uncharted و God of War و آیپیهای تازه مثل Horizon Zero Dawn و Ghost Of Tsushima است. این کار را با دقت و توجه بسیار زیادی انجام میدهیم.
افزایش هزینههای تولید بازیهای بلاکباستر به افزایش قیمت بازیها منجر شده است. اگرچه تعدادی از ناشران هنوز تصمیم خود را اتخاذ نکردهند اما گروهی دیگر که شامل سونی هم میشود، رقم ۷۰ دلار را برای محصولات نسل نهمی مناسب میدانند. البته ساموراییها در یک بازهی زمانی به رقمهای بالاتر هم فکر میکردند اما در نهایت؛ ۷۰ دلار را به عنوان قیمت محصولات جدید در نظر گرفتهاند. طبیعتا همهی بازیها با چنین برچسب قیمتیای عرضه نمیشوند. برخی محصولات مانند Marvel’s Spider-Man: Miles Morales که یک عنوان کامل به شمار نمیروند، با پرداخت رقمی معادل ۵۰ دلار قابلخرید هستند.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید