انتقاد مدیر سابق پلی استیشن از عرضه انحصاری بازیها
به صرفه نیست!
شاون لیدن، مدیر سابق پلی استیشن به تازگی از انتشار انحصاری بازی های بزرگ و پرهزینه انتقاد کرده و این اتفاق را نقطه ضعف آنها میداند.
چند سالی است که دو شرکت مایکروسافت و سونی شماری از عناوین انحصاری خود را برای دیگر پلتفرمها نیز عرضه میکنند. با این حال، رویکرد انحصارطلبی هر دو کمپانی اگرچه کاهش یافته، اما کماکان ادامه دارد که البته به عقیده شماری از تحلیلگرها، مدیرها و بازیسازها، این موضوع به ضرر صنعت بازیهای ویدیویی است.
در همین راستا، مدتی پیش آقای شاون لیدن که چیزی در حدود ۳۰ سال به عنوان رئیس بخش سرگرمیهای تعاملی شرکت سونی و استودیوهای جهانی پلیاستیشن فعالیت کرده، در گفتوگویی با رسانه معروف گیمزبیت ضمن اشاره به آینده انحصاری کنسولها، نسبت به عرضه انحصاری بازیهای بزرگ و پرخرج انتقاد کرده است.
شاون لیدن در این زمینه توضیح میدهد:
زمانی که هزینههای شما برای توسعه بازی به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار میرسد، عرضه انحصاری به پاشنه آشیل تبدیل میشود. این مورد باعث کاهش بازار قابل استناد شده، به خصوص زمانی که وارد دنیای بازیهای سرویس محور یا رایگان میشوید. تنها یک راه برای افزایش تعداد گیمرها وجود دارد که آن عرضه بازی برای دیگر پلتفرمها است.
به گفته شاون لیدن، در دنیای بازیهای رایگان، حدود ۹۵ درصد مردم حتی حاضر به پرداخت یک سنت نیز نیستند. بر این اساس، او معتقد است که شرکت ناشر برای افزایش درآمد و توجیه اقتصادی، باید پلیرهای خود را افزایش دهید. برای مثال، انتشار بازی Helldivers 2 برای پیسی این موضوع را برای سونی ثابت کرد که انتشار همزمان یک بازی برای پلتفرم دیگر چقدر با ارزش خواهد بود.
مدیر سابق پلی استیشن در ادامه صحبتهای خود افزود:
بازیهای تکنفره تحت فشار برای عرضه روی چندین پلتفرم مختلف قرار ندارند، اما اگر هزینه ساخت آنها بیش از ۲۵۰ میلیون دلار باشد، باید بتوانید آنها را به بیشترین تعداد بازیکنهای ممکن بفروشید؛ حتی اگر این اقدام تنها منجر به افزایش ۱۰ درصدی فروش آن شود.
در انتهای این مصاحبه، شاون لیدن خاطرنشان کرد که تعداد کنسولهای فروخته شده در جهان و در هر نسل از مرز ۲۵۰ میلیون دستگاه فراتر نمیرود. این در حالی است که ارزش دلار به مرور زمان بیشتر شده و در صورت بررسی جامعه، میتوان گفت که سونی همواره یک سری محصولات خود را به افراد همیشگی میفروشید. بر این اساس، جامعه گیمینگ کنسول رشد پیدا نکرده و به همین خاطر، سیاست عرضه انحصاری بازی های بزرگ و پرخرج باید اصلاح شود.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید