اشتباه پلی استیشن
1%
  • 0/10

اشتباه بزرگ پلی استیشن در نسل نهم | خروج از مسیر موفقیت

جاه‌طلبی‌های سونی کار دستشان داد!

اشتباه بزرگ پلی استیشن در نسل نهم | خروج از مسیر موفقیت ۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۳ مقالات جانبی (گیم) کپی لینک

با وجود دستاوردهای تجاری عالی پلی استیشن ۵، اما سونی در نسل نهم مرتکب اشتباه بزرگی شده که تقریبا این نسل از پلی استیشن را به تباهی کشاند!

حدود ۴ سال از عرضه کنسول‌های نهم پلی استیشن و ایکس باکس به بازار می‌گذرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که با وجود شکست دوباره ایکس باکس، سونی از نظر تجاری عملکرد بهتری نسبت به رقیب خود داشته و چه بسا طبق آخرین پیش‌بینی‌ها، احتمالا فروش کنسول پلی استیشن ۵ به مرز ۷۰ میلیون دستگاه نیز رسیده است. این رقم گویای این موضوع است که سونی در نسل نهم تقریبا هم سطح نسل قبلی عمل کرده، اما هرگز نمی‌توان از اشتباهات و شکست‌های متعدد ژاپنی‌ها در طول این نسل چشم‌پوشی کرد.

در واقع، نسل هشتم یکی از طلایی‌ترین دوران شرکت سونی بود و در حالی که موفقیت پلی استیشن به لطف فروش چشمگیر کنسول‌ همچنان ادامه دارد، اما نسل نهم خالی از ایراد نبوده و سونی به خاطر یک سری سیاست‌های اشتباه و تصمیم‌های نادرست، با دردسرهای زیادی روبرو شده است. نکته مهم این است که این مشکلات موجی از نارضایتی‌های هوادارها را به همراه داشته و به نظر می‌رسد که شرکت سونی دیگر با قواعد و اصول اولیه خود مبنی بر توسعه عناوین باکیفیت و سرگرم‌کننده پایبند نبوده و به‌جای ارائه بهترین سرگرمی‌ها، صرفا به دنبال درآمدزایی است.

یکی از مهم‌ترین اشتباهات سونی در نسل نهم، تمرکز بیش از حد روی ساخت بازی‌های سرویس محور بود. عناوین لایو سرویس اغلب درآمدهای هنگفتی را برای سازندگان و ناشرها به همراه دارند، اما در عوض، ریسک شکست زیادی هم دارند و در صورت عدم موفقیت، ضرر و زیان‌های هنگفتی را به توسعه‌دهندگان تحمیل می‌کنند. تمرکز بیش از حد روی بازی‌های سرویس محور باعث شده تا سونی برخلاف گذشته، بازی‌های تک‌نفره و داستان محور کمتری بسازد. این در حالی است که عناوین داستان محور و تک‌نفره یکی از برگ برنده‌های پلی استیشن بوده است.

حدود دو سال پیش بود که بخش سرگرمی‌های تعاملی شرکت سونی از انتشار بیش از ۱۲ بازی لایو سرویس تا سال ۲۰۲۶ میلادی خبر داد. در حالی که سونی انتظار داشت این سیاست منجر به افزایش چشمگیر درآمد خود شود، اما در حال حاضر توسعه اغلب این پروژه‌ها لغو شده‌اند. تازه‌ترین پروژه‌های لغو شده مربوط به آثار استودیو بلوپوینت گیمز و بند است. طبق گزارش‌ها، استودیو بند در حال ساخت یک بازی جهان باز چندنفره آنلاین بود که سونی دستور توقف ساخت آن را صادر کرده است. از طرفی، استودیو بلوپوینت گیمز نیز احتمالا روی ساخت بازی آنلاین God of War مشغول به کار بود که دیگر نباید منتظر آن باشید.

برای اثبات شکست پلی استیشن، باید شرایط هر یک از این دو استودیو را به دقت بررسی کرد. استودیو بند، سازنده بازی Days Gone تقریبا از سال ۲۰۱۹ میلادی تا به امروز با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌‎کند. در حالی که بازی دیزگان از نظر تجاری عملکرد موفقی داشت، اما سونی با ایده ساخت دنباله بازی موافقت نکرد و در عوض، وظیفه توسعه یک پروژه معرفی نشده از سری آنچارتد را به آن‌ها محول کرد. با این حال، در سال ۲۰۲۱ میلادی بود که این پروژه لغو شد و سازندگان فعالیت روی توسعه یک آی‌پی جدید در سبک جهان باز را آغاز کردند؛ پروژه‌ای که خبر لغو آن به تازگی منتشر شد. برای استودیویی که به دنبال ساخت بازی‌های سرگرم‌کننده‌ای است، لغو این پروژه‌ها ضربه سختی به آن‌ها وارد کرده است.

وضعیت استودیو بلوپوینت گیمز به مراتب بدتر به نظر می‌رسد و این موضوع نشان می‌دهد که سیاست‌های سونی در مدیریت پروژه‌ها و استودیو نادرست بوده است. بعد از بازسازی Demon’s Souls و Shadows of the Colossus توسط بلوپوینت گیمز که هر دو با استقبال بی‌نظیری از سوی گیمرها روبرو شدند، این استودیو توسط شرکت سونی خریداری شد. با این حال، بعد از اینکه بلوپوینت گیمز به جمع خانواده پلی استیشن ملحق شد، به‌جای تمرکز روی ساخت بازی‌های تک‌نفره و داستان محور که در تخصص استودیو بود، سونی آن‌ها را وادار به ساخت یک بازی سرویس محور کرد. اگرچه این پروژه بازی آنلاین از سری گاد آف وار بوده و محبوبیت این فرنچایز برهیچکس پوشیده و پنهان نیست، اما در هر حال، ایده ساخت آن برای بلوپوینت گیمز یک اشتباه بود. به خاطر این تصمیم، بلوپوینت گیمز تا چند سال روی این پروژه فعالیت کرد و در نهایت این عنوان برای همیشه کنار گذاشته شد.

بر اساس اعلام سونی، هیچ یک از این دو استودیو تعطیل نمی‌شوند، اما احتمالا شاهد اخراج شماری از کارمندهای آن خواهیم بود. از طرفی، احتمالا تا پایان نسل نهم، هیچ بازی جدیدی نیز از این استودیوها به بازار عرضه نخواهند شد و عملا آن‌ها یک نسل از صنعت بازی‌ها را به تباهی گذراندند. تمام این‌ها به خاطر سیاست‌های اشتباه شرکت سونی در حوزه بازی‌های لایو سرویس بوده که شکست تلخی را برای ژاپنی‌ها رقم زده است. دقت داشته باشید که دو پروژه تنها پروژه‌های لغو شده پلی استیشن نیستند. فارغ از بازی  Helldivers 2 که عملکرد موفقی نیز داشت، بازی‌ آنلاین The Last of Us از استودیو ناتی داگ، بازی Payback از بانجی، بازی چندنفره معرفی نشده استودیو London، بازی Spider-Man The Great Web و Twisted Metal، همگی لغو شدند.

مهم‌تر از همه این‌ها، نوبت به شکست بازی Concord می‌رسد. این بازی یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های تاریخ پلی استیشن را رقم زد که تنها در عرض دو هفته بعد از انتشار، برای همیشه از دسترس خارج و به دنبال آن، استودیو سازنده بازی نیز برای همیشه تعطیل شد. شکست این بازی باعث شده تا سونی در سیاست عناوین سرویس محور خود تجدید نظر کند و طبق گزارش‌ها، مدیران هم اکنون تک به تک بازی‌های در دست ساخت توسط استودیوهای پلی استیشن را بررسی می‌کنند.

در هر حال، اگرچه سونی در ابتدا اعتماد به نفس زیادی برای موفقیت در این حوزه داشت، اما اکنون متوجه شده که بازی‌های لایو سرویس ریسک بالایی دارند؛ به ویژه که وقتی وظیفه توسعه آن‌ها را به استودیوهایی بسپارد که تجربه‌ای در این زمینه ندارند. در نهایت، سونی نیز مشابه بسیاری از کمپانی‌ها متوجه اشتباه بزرگ خود شده و احتمالا بار دیگر به مسیر موفقیت همیشگی پلی استیشن یعنی ساخت بازی‌های تک‌نفره و داستان محور بلاک باستر بازمی‌گردد. با این وجود، تاوان پی بردن به این اشتباه این بود که متاسفانه تقریبا یک نسل کامل از پلی استیشن هدر رفت.

در پایان این مقاله، دیدگاه شما درباره اشتباه بزرگ سونی در نسل نهم صنعت بازی‌ها چیست؟ آیا شما هم مانند بسیاری از طرفدارهای پلی استیشن این شکست را پیش‌بینی می‌کردید؟ فراموش نکنید که نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربرهای رسانه سرگرمی به اشتراک بگذارید.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
guest

3 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments