دوران جنگ کنسولی پلیاستیشن و ایکس باکس به اتمام رسیده است
رویکردهای متفاوت، مقصد مشترک
به نظر میرسد دوران جنگ کنسولی پلیاستیشن و ایکس باکس با توجه به تغییراتی که سونی و مایکروسافت در رویکرد انتشار بازیهای خود ایجاد کردهاند به پایان رسیده است.
در گذشته هر کمپانی تلاش میکرد تا در زمینه فروش تعداد واحد کنسول از رقیب خود پیشی بگیرد حال آن که اکنون وجود عناوین انحصاری دیگر همان وزن سابق را ندارد. این موضوع سبب شده تا هر کمپانی رویکرد خود را مورد ارزیابی مجدد قرار داده و تغییراتی در نحوهای که آثار انحصاریاش را ارائه میکند ایجاد نماید.
با توجه به این که تکنولوژی با سرعت بالایی در حال پیشرفت قرار دارد و گیمرها نیز روشهای متفاوتی را به منظور تجربه بازیها انتخاب کردهاند، دو شرکت مایکروسافت و سونی به دلایل متعدد به این نتیجه رسیدهاند که شاید عناوین انحصاری به مانند گذشته، راهکار اصلی به شمار نرود. حال آن که هر کدام رویکردهای متفاوتی را در خصوص چگونگی تجربهی بازیهایش در پیش گرفته است، امری که میتواند ممکن است موجب شود که هر دو در نهایت به یک مقصد مشترک برسند. بازیهای انحصاری شاید در سالهای آینده به موضوعی متعلق به گذشته تبدیل شود و هر دو کمپانی میتوانند به جای فروش کنسول، روی بازیهای منتشر شده خود سرمایهگذاری نمایند.
مایکروسافت نیاز داشت استراتژی خود را تغییر دهد
بر هیچکس پوشیده نیست که مایکروسافت در دو نسل گذشته از نظر فروش تعداد کنسول از رقیب خود یعنی سونی عقب بوده است. اگرچه ایکس باکس مشکلاتی در خصوص یافتن جای پای خود در بازار کنسولها داشته، اما ردموندیها به آرامی تمرکز خود را روی مسیر متفاوتی قرار دادند. سرویس اشتراکی گیم پس شاید بزرگترین نعمت نجاتدهنده برای ایکس باکس از زمانی که در دسترس قرار گرفت بوده باشد و با گذر زمان نیز بر محبوبیت آن افزوده شده است.
در حالی که تکنولوژی استفاده شده در یک کنسول میتوانست یک نقطه قوت به منظور فروش و تمایز در مقایسه با رقیب به شمار برود، این موضوع در سالهای گذشته دستخوش تغییر واقع شده است. در اختیار داشتن برتری سختافزاری و تکنولوژیکی میتواند یک امتیاز بسیار بزرگ باشد، با این حال عامل مهمتر به منظور فروش یک کنسول، داشتن بازیهایی است که مخاطبین خواستار تجربهی آن هستند. برند ایکس باکس برای بازه زمانی طولانی در این زمینه مشکل داشت در حالی که در مقابل بازیهای انحصاری موجود در پلتفرم پلیاستیشن موجب میشدند تا طیف گستردهای از مخاطبین به سمت کنسول سونی جذب شوند.
ایکس باکس مدت زمان زیادی را صرف تلاش برای یافتن چاره وضعیت و چالشهای پیشروی خود نمود اما راهحل را به شکل دیگری پیدا کرد. خرید استودیوهای متعدد نظیر اکتیویژن بلیزارد (Activision-Blizzard) و بتسدا (Bethesda) به مایکروسافت کمک کرد تا بتواند تا حدی به جبران ضررهای متحمل شده در جنگ کنسولی ایکس باکس و پلیاستیشن بپردازد. اگرچه در ابتدا این طور به نظر میرسید که تمامی این خریدها، اقدامی به منظور فروش تعداد کنسول بیشتر است، اما مشخص شد که کار در این زمینه از کار گذشته است و در عوض به عاملی برای افزایش فروش و گسترش سرویس گیم پس تبدیل گردید.
تقریبا تمامی عناوین انحصاری ایکس باکس از روز نخست روی گیم پس و رایانههای شخصی در دسترس قرار داشته و برخی از عناوین دیگر نظیر بازی Indiana Jones and the Great Circle، تنها به صورت یک بازه زمانی مشخص در انحصار قرار دارند و مدتی بعد روی پلیاستیشن نیز عرضه خواهند شد. برخی از ارزشمندترین عناوین انحصاری ایکس باکس نیز از همان روز اول روی پلیاستیشن در دسترس قرار میگیرند که میتوان به مجموعه Call of Duty و بازی Doom: The Dark Ages اشاره داشت. از استراتژی مایکروسافت کاملا میتوان اینطور برداشت کرد که آنها عرصه جنگ کنسولی را بیخیال شده و به جای آن روی نشر بازیها به منظور افزایش فروش و درآمدزایی متمرکز شدهاند.
سونی خواستار گسترش اجتماع مخاطبین خود است
سونی توانست پس از شروع ناامیدکننده با کنسول پلیاستیشن 3 خود را بازیابی کرده و با دو نسل متوالی بر بازار کنسولی سلطه داشته باشد. ساخت و در اختیار داشتن گنجینه عظیمی از عناوین انحصاری، همواره قدرت اصلی پلیاستیشن به شمار میرود. حال آن که پیشرفت تکنولوژی در چند سال اخیر در حوزه کنسولهای بازی کمرنگتر گردیده است. دیگر شاهد پرش گرافیکی و تغییر قابل توجه بین نسلها به مانند گذشته نیستیم و همین موضوع سبب شده تا مخاطبین دلیل آنچنانی برای خرید کنسول PlayStation 5 نداشته باشند.
بسیاری از بازیهای عرضه شده روی کنسول PS5 همچنان در دسترس کنسول PS4 نیز قرار میگیرند. از طرف دیگر بسیاری از بازیها در هنگام انتشار یا مدت زمانی پس از عرضه روی پلتفرم رایانههای شخصی نیز منتشر میشوند. کنسول PS5 دارای لیست محدودی از بازیها بوده که تنها به صورت انحصاری در اختیار این کنسول باشد به طوری که بسیاری از طرفداران این شوخی را مطرح میکنند که “کنسول PS5 هیچ بازی ندارد”. اگرچه با یک شوخی مواجه هستیم اما حقیقت قابل تاملی نیز در این گفته وجود دارد، زیرا بازیهای چندانی وجود ندارند که مخاطب نتواند آن را جایی دیگر تهیه و تجربه کند.
در عوض پلیاستیشن نیز به صورت مشابهی با رقیب خود تمرکز را روی انتشار بازیها به جای عرضه عناوین انحصاری برای کنسول خود تغییر داده است. بازار PC Gaming همواره بازار بزرگی از پلیرهایی را در اختیار داشته که کنسول ندارند و از دست دادن فروش چنین بازاری، امری است که سونی دیگر نمیخواهد به آن ادامه دهد. همین موضوع موجب شده تا بسیاری از آثار انحصاری پلیاستیشن که شامل بزرگترین نامها نظیر مجموعه بازی God of War و مجموعه بازی The Last of Us نیز میشوند راه خود را به پلتفرم رایانههای شخصی پیدا نمایند.
حتی برخی از توسعهدهندگان ترد پارتی که معمولا قراردادهای انحصاری با سونی داشتند به این نتیجه رسیدهاند که ادامهی عرضه انحصاری، آنها را از بازار بزرگی محروم میکند. برای مثال کمپانی اسکوئر انیکس (Square Enix) اخیرا اظهار کرده بود که قسمت سوم از مجموعهی Final Fantasy VII Remake به دلیل عملکرد تجاری پایینتر از سطح انتظار نسخههای قبلی، دیگر در انحصار پلیاستیشن نخواهند بود. اگرچه سونی هنوز تصمیم نگرفته که بازیهای خود را روی کنسول مایکروسافت عرضه کند، زمینهچینی اولیه در این زمینه صورت گرفته و همین موضوع میتواند سبب شود در آینده نزدیک شاهد خاتمه یافتن جنگ کنسولی پلیاستیشن و ایکس باکس باشیم.
نینتندو در دنیای متفاوت از جنگ کنسولی پلیاستیشن و ایکس باکس
از سویی دیگر شرکت نینتندو عملکرد بسیار خوبی برای خود داشته و کاملا در بازار متفاوتی در مقایسه با پلیاستیشن و ایکس باکس حضور دارد. این کمپانی که به تازگی از کنسول نینتندو سوییچ 2 نیز رونمایی کرد همچنان توانسته عرصه عناوین انحصاری را با فرنچایزهایی چون Pokémon و The Legend of Zelda زنده نگه دارد، امری که مسلما مدیران اجرایی سونی و مایکروسافت به آن غبطه میخورند. همواره این احتمال وجود دارد افرادی که به سمت رایانههای شخصی مهاجرت کردهاند باری دیگر به کنسولهای خانگی بازگردند، به ویژه اگر قیمت سختافزارهای گیمینگ همانطور که برخی پیشبینی میکنند در هفتهها و ماههای آینده افزایش یابد. با این حال در حال حاضر آینده جنگ کنسولی پلیاستیشن و ایکس باکس در هالهای از ابهام قرار دارد.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید