بازی The Legend Of Zelda Link’s Awakening ، نسخه بازسازی شدهی عنوانی با همین نام است که یکی از مورد انتظارترین بازیهای Nintendo Switch به شمار میرود.
کمپانی Nintendo همیشه ایدههای خوبی برای کنسول Switch دارد. این دستگاه تنها یک کنسول دستی یا خانگی نیست بلکه یک کنسول چند منظوره برای سرگرمی طراحی شده که قدرت سخت افزاری قابل قبولی دارد. سخت افزار سوییچ میتواند بازیهایی با گرافیک خوب و پیچیدهترین برنامه نویسیها را به راحتی پردازش کند. برای اثبات این امر، میتوان به پورت شدن عناوینی مانند Skyrim و The Witcher 3 برای نینتندو سوییچ اشاره کرد.
در چند سال اخیر شاهد بازسازیهایی از عناوین کلاسیک بودهایم که در نوع خود بسیار موفق عمل کردهاند مانند Shadow Of The Colossus که پیشرفت بسیار خوبی در بخش فیزیک و گرافیک داشته. مثالی دیگر Resident Evil 2 Remake است که بسیار زیبا و کامل بازسازی شد. حال نینتندو در تصمیمی جالب، یکی از بازیهای فرانچایز زلدا به نام The Legend Of Zelda Link’s Awakening را بازسازی کرده. 26 سال پیش در نسل چهارم صنعت بازیهای کامپیوتری، چند سال بعد از انتشار موفق کنسول Game Boy، قسمت چهارمِ سری زلدا با پسوند Link’s Awakening برای این کنسول دستی منتشر شد.
مانند تمام بازیهای سری Zelda، نسخه Link’s Awakening نیز در سبک اکشن ماجراجویی طبقه بندی میشود. دوربین در نسخه کلاسیک، Top-Down بود و در این نسخه نیز با همین زاویه طراحی شده و حتی اصلاحاتی پیرامون آن انجام شده است. در نسخه کلاسیک، دوربین به صورت ثابت قرار داشت و با حرکت کاراکتر به انتهای نقشه، به مکان جدیدی نقل مکان میکرد ولی اگر به بازی جدید بنگریم، متوجه خواهیم شد که دوربین به دنبال کاراکتر اصلی حرکت میکند. بازیکن میتواند به هر جهتی که میخواهد، حرکت کند و ضربه بزند در حالی که در نسخه کلاسیک فقط چهار جهت بالا، پایین، چپ و راست قابل استفاده بودند. در کنار اکشن ماجراجویی، در برخی موارد، بازی به صورت پلتفرمینگ دو بعدی تبدیل میشود.
داستان Link’s Awakening مطابق معمول درباره قهرمان اصلی این مجموعه یعنی لینک است. قهرمان داستان، برای یافتن ماجرایی تازه با کشتی خود به دریا سفر میکند ولی در یک شب طوفانی و در جدال با امواج دریا، کشتی او شکسته و غرق میشود و بدن بیجان او به ساحلِ جزیرهای میرسد که در آنجا افرادی عادی، زندگی میکنند. پس از مدتی، لینک متوجه میشود که برای خارج شدن از جزیره باید به کوه تخم مرغ شکلی رفته و موجودی به نام Wind Fish را بیدار کند.
با توجه به کلاسیک بودن بازی، دیالوگها سهم زیادی در بازی خواهند داشت. در کنار داستان و Quest اصلی، مراحل جانبی نیز برای بازی در نظر گرفته شده است که در صورت تمایل میتوانید از اهالی دهکده ماموریت قبول کرده و در ازای آن، پول یا آیتمهای فرعی دریافت کنید. در نسخه اصلی، مینی گیمهایی وجود داشت که در این نسخه هم دیده میشود؛ مانند ماهیگیری، پرواز کردن توسط خروسی به نام Cucco و یادگیری ساز دهنی به نام Ocarina که بسیار سرگرم کننده است.
با توجه به قابلیتهای سوییچ، این کنسول بهترین پلتفرم برای انتشار Link’s Awakening خواهد بود.
کنسول Game Boy فقط ۵ دکمه داشت و سازندگان برای ساخت گیمپلی Link’s Awakening در سال 1993 بهترین خلاقیتها را به کار گرفته بودند. در نسخه کلاسیک، تعامل بازیکن با مکانیکهای گیمپلی از طریق آیتم انجام میشد. در بازی آیتمهایی مانند چکمه و پَر برای انجام حرکاتی مانند سریع دویدن و پرش کاربرد داشت. با توجه به سیستم Game Boy، محدودیتهای زیادی برای استفاده آیتمها احساس میشد. گیمر باید به بخش منوی بازی رفته و آیتم مورد نظر را به جای شمشیر یا سپر جایگزین میکرد. در نسخه جدید نیز برای استفاده از مکانیکها -مانند نسخه قبلی- ابتدا باید آیتم مورد نظر را پیدا کنید ولی با وجود دکمههای بیشتری که در کنسول Switch طراحی شده، استفاده از تواناییهای آیتمها نیز دارای دکمه مخصوص خود است و سلاحها همیشه در دستانتان قرار خواهد داشت.
ماجراجویی در بازی Link’s Awakening، نسبت دیگر بازیهای هم سبک خود بسیار متفاوت است. گیمر به معنای واقعی محیط را جست و جو میکند. در بازی گیاه و چمنهایی وجود دارد که با زدن آنها، ممکن است الماس یافت شود و این الماسها در بازی نقش پول را خواهند داشت.
طبق روایت داستان، لینک باید 8 عدد ساز جادویی برای بیدار کردن Wind Fish پیدا کند. تمام این سازها در 8 دانجن واقع شده که هر کدام از این دانجنها دارای اتاقهای زیاد و با تنوع بالا هستند که هر کدام از اتاقهای آنها، چالش بر انگیز است. در کنار این 8 تا، 3 عدد دانجن فرعی نیز وجود دارد که از اتاقهای کمتری بهره میبرد ولی به همان اندازه متنوع است. سازندگان در نسخه جدید، تمام جزییات و محیطهای بازی را با مدرنترین گرافیک و مکانیکها بازسازی کردهاند و دانجنهای فرعی، بزرگتر و بیشتر شده است.
سازندگان بازی Link’s Awakening در نسخه بازسازی شده، طراحی جدیدی انجام دادهاند که در نمونه قدیمی آن وجود نداشت. حالا میتوان مانند بازیهایی همچون Super Mario Maker، دست به خلاقیت زد و مراحل جدیدی به شکل دانجن ساخت. فعلا جزئیات زیادی از این بخش منتشر نشده و حتی نمیدانیم که تیم توسعه، قصد دارد تا امکان به اشتراک گذاری دانجنها را فراهم کند یا خیر.
تنوع دشمنان در بازی Link’s Awakening بسیار زیاد است و در هر دانجنی، دشمنان، تلهها و باسهای متنوعی وجود دارد. به باسهای اصلی هر دانجن، Nightmares گفته میشود که هر کدام از آنها منحصر به فرد بوده و مکانیکهای مختص به خود را دارند. همچنین مینی باسها نیز در بازی وجود دارند که در دانجنها پرسه میزنند. جالب است بدانید: دشمنانی که روی زمین راهمیروند، به طول کامل با نمونههایی که زیرزمین هستند، فرق میکنند. طراحی جلوههای بصری این بازی فوقالعاده است و کاراکترهای چیبی شکل، روحی تازه به این بازی دادهاند.
تنوع دشمنان، بسیار زیاد بوده و در طول بازی احساس تکرار نخواهید کرد.
سال 1993، بازی The Legend Of Zelda Link’s Awakening ثابت کرد که یک بازی اکشن ماجراجویی فوقالعاده است. حال با بازسازی این عنوان و روی کار آمدنِ مکانیکهای جدید، این بازی تبدیل به یکی از بهترین عنوانهای Remake شده که کمتر از این هم انتظار نمیرود. بازی The Legend Of Zelda: Link’s Awakening در تاریخ 29 شهریور (22 سپتامر) به صورت انحصاری برای Nintendo Switch منتشر خواهد شد.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید