نکاتی که باید درباره بازی Prince of Persia: The Lost Crown بدانید
اولین POP که کاربران ایرانی را محترم میشمارد
بازی Prince of Persia: The Lost Crown که جدیدترین محصول سازندگان سری ریمن محسوب میشود، طی روزهای آتی وارد بازارهای جهانی خواهد شد.
اگرچه شاهزاده ایرانی یکی از فرنچایزهای مشهور یوبیسافت محسوب میشود، این شرکت فرانسوی برای مدتها آن را کنار گذاشت و هیچ بازیای را با محوریتش نساخت. شرایط پس از نزدیک به یک دهه تغییر کرده و حالا دو عنوان در دست ساخت قرار دارد: ریمیک Prince of Persia The Sands of Time و بازی Prince of Persia: The Lost Crown. ریمیک شنهای زمان روند توسعه پر فراز و نشیبی داشته و در حال حاضر بدون تاریخ انتشار است. تاج گم شده از شرایط متفاوتی برخوردار بوده و چند روز پیش گلد شد تا نگرانیای پیرامون تاخیر خوردنش وجود نداشته باشد.
نسخه جدید شاهزاده ایرانی برخلاف نسخههای نسبتاً جدیدتر محیطی ۲.۵ بُعدی داشته و محصولی از شعبه مون پلیه یوبیسافت (Ubisoft Montpellier) محسوب میشود؛ استودیویی که روی عناوین زیادی کار کرده اما شهرتش را مدیون سری بازیهای ریمن (Rayman) است. از آنجایی که زمان زیادی به عرضه نمانده و بازی Prince of Persia: The Lost Crown طی روزهای آتی در دسترس علاقه مندان قرار میگیرد، قصد داریم مهمترین اطلاعات موجود از آن را مرور کنیم.
انتظارات را بالا ببرید
هزینه ساخت بازیهای ۲.۵ بُعدی بسیار کمتر از بازیهای سه بُعدی است. این موضوع در کنار سبک هنری بکار رفته در گرافیک بسیاری را به اطمینان رساند که بازی Prince of Persia: The Lost Crown یک تلاش مذبوحانه از سمت یوبیسافت برای سوء استفاده از محبوبیت شاهزاده ایرانی در میان گیمرهای سراسر جهان است. این شرکت فرانسوی اخیراً به برخی از رسانهها اجازه داده چند ساعتی پای تجربه نسخه جدید شاهزاده ایرانی بنشینند. با توجه به بازخوردهای آنها، The Lost Crown را نباید یک محصول با بودجهای پایین توصیف کرد که فقط میخواهد جیبها را خالی کند. در نتیجه بهتر است انتظارات را بالا ببرید!
داستان درباره چیست؟
بازی Prince of Persia: The Lost Crown اولین عنوان سری محسوب میشود که شخصیت اصلی آن یک شاهزاده نیست. شخصیت اصلی، فردی به نام سارگون (Sargon) بوده که که در گروه جاودانگان عضویت دارد؛ گروهی متشکل از ۷ نفر که ماهرترین و برترین جنگجویان ایرانی محسوب میشوند. با شروع داستان، سارگون و همگروهیهایش موفق میشوند حمله امپراتوری کوشانی (یک امپراتوری به مرکزیت بلخ در افغانستان) را متوقف کنند. در حالی که مشغول شادمانی بابت این پیروزی هستند، اتفاق ناگواری رخ میدهد: آناهیتا که همه او را فردی وفادار به دربار ایران میدانستند، شاهزاد غسان را دزدیده و به کوه قاف میبرد.
سارگون و دیگر اعضای جاودانگان احتمال میدهند آناهیتا بخواهد از شاهزاده غسان استفاده کرده و بر ایران تسلط پیدا کند. از همین رو، به دستور ملکه به کوه قاف میروند تا قبل از اینکه دیر شود، شاهزاده را پیدا کرده و بازگردانند. در ضمن، سازندگان وعده دادهاند اتمام داستان بین ۲۰ الی ۲۵ ساعت زمان میبرد.
زمان و رفتارهای عجیب و غریب
وقتی سارگون و دیگر اعضای گروه جاودانگان به کوه قاف میرسند، متوجه میشوند زمان عملکردی عجیب در آنجا داشته و حتی در برخی لوکیشنها متوقف شده است. همچنین برخی از شخصیتهای غیرقابل کنترل در مکالمه با اعضای جاودانگان میگویند یک روز زودتر از آنها به اینجا رسیدهاند اما انگار ۳۰ سال گذشته است. اینطور که بنظر میرسد، داستان تنها درباره نجات شاهزاده نبوده و کاربر باید بفهمد دقیقاً چه اتفاقی در کوه قاف میافتد.
جلوههای بصری و کات سینها
نسخه جدید شاهزاده ایرانی از لحاظ گرافیکی چشم نواز است، چه در بحث انیمیشنهای مبارزات و چه در بحث طراحی محیط. به این مورد باید سبک طراحی متفاوت و جدیدش و همچنین الهام گیری از فرهنگ اساطیری ایران را اضافه کرد که برخلاف اعتراضهای اولیه، بخوبی در بازی پیاده سازی شده است. در ضمن، داستانسرایی در بازی به دو صورت انجام میگیرد: کات سین و مجموعهای از تصاویر ثابت. نکته مثبت ماجرا اینجاست که داستانسرایی در هر دو حالت زیبایی خاصی را در خود دارد.
آشنا و در عین حال غریب!
همانطور که گفتیم، بازی Prince of Persia: The Lost Crown یک بازگشت به نسخههای بسیار قدیمی سری محسوب میشود که محیطی سه بُعدی نداشتند. با این حال، نباید انتظار داشت نسخه جدید شاهزاده ایرانی اثری کاملاً آشنا برای طرفداران قدیمی باشد؛ زیرا شامل المانهایی از زیرژانر مترویدوانیا (Metroidvania) میشود.
محیط در یک بازی مترویدوانیا وسعت زیادی داشته و از بخشهای متعددی تشکیل شده است. بسیاری از بخشها معمولاً در ابتدا در دسترس نبوده و کاربر باید بواسطه یک کلید یا قابلیتی جدید مانع را کنار زده و وارد آنجا شود. این ویژگی در بازی Prince of Persia: The Lost Crown پیاده سازی شده است. کوه قاف محیط بزرگ و متنوعی داشته اما کاربر از همان ابتدا نمیتواند به همه جا دسترسی داشته باشد. در طول بازی و بواسطه دستیابی به قابلیتهای تازه این امکان برایش مهیا میشود.
کاربر حین گشت و گذار در محیط تو در توی بازی با موارد متعددی روبرو خواهد شد: آیتمهای قابل جمع آوری، آپگریدها، میانبرها، ماموریتهای جانبی و شخصیتهای غیرقابل کنترل.
چه آیتمهایی در گوشه و کنار محیط وجود دارند؟
همانطور که گفتیم، کاربر با گشت و گذار در محیط ۲.۵ بُعدی بازی میتواند به انواع مختلف آیتمها دسترسی پیدا کند؛ برای مثال، یکی از آیتمها به کاربر اجازه میدهد نگاهی کلی به منطقهای داشته باشد که در آن حضور دارد. آیتمی دیگر، یک کمان بوده که سارگون با استفاده از آن قادر است دشمنانی که در فاصله دور قرار دارند را هدف قرار دهد.
زیست بومهای متنوع
همانطور که در پاراگرافهای پیشین گفتیم، نسخه جدید شاهزاده ایرانی نه تنها محیط بزرگی دارد، بلکه از تنوع بالایی برخوردار است. با توجه به تجربه چند ساعته برخی رسانهها، محیط بازی شامل یک قلعه عظیم میشود که بنا بدلایلی ویران شده و دشمنان در گوشه و کنارش جا خوش کردهاند. به این مورد باید جنگلی را اضافه کرد که گیاهان زیادی دارد. در ضمن، هر کدام از زیست بومها نه تنها ظاهر متفاوتی دارند، بلکه دشمنان متفاوتی را شامل میشوند. به این مورد باید تفاوت در نوع موانع را هم اضافه کرد.
درختانی که مایه آرامشاند
کاربر حین گشت و گذار در محیط با درختانی مواجه میشود که واک-واک نام داشته و به او اجازه میدهند امتیازات جمع آوری شده و میزان پیشرفت صورت گرفته را ذخیره کند. به بیان دیگر، کاربر هر بار که میمیرد به آخرین درخت واک-واک بازگردانده شده و در آنجا ریسپاون میشود. البته درختان واک- واک تنها برای سیو کردن نبوده و بواسطه آنها میتوان جنبههای مختلف کاراکتر از جمله طلسمها (Amulets) و حملات Athra Surge را تغییر داد؛ برای مثال، با پوشیدن نوع خاصی از طلسم یک پرنده ظاهر شده و لوکیشن آیتمهای مخفی در محیط را نشان میدهد.
جابجایی و پلتفرمینگ
جابجایی و پلتفرمینگ همیشه یکی از بخشهای مهم گیم پلی شاهزاده ایرانی بوده و این قاعده برای بازی Prince of Persia: The Lost Crown هم صدق میکند. علاوه بر پرش، پرش بلند و سُر خوردن، سارگورن قادر است از روی دیوارها عبور کند، از میلهها آویزان شده و بپرد یا دستگیرهها را گرفته و از آنها برای جابجایی بهره ببرد. در ضمن، از آنجایی که محیط بازی بزرگ بوده، قابلیت جابجایی سریع یا Fast Travel هم وجود دارد.
در بحث پلتفرمینگ باید گفت موانع مختلفی در بازی گنجانده شدهاند که برای مثال میتوان به تیغهای خارج شونده از دیوار و تیغهای متحرک که باید از رویشان پرید یا از زیرشان سُر خورد اشاره کرد. به این موارد باید سکوهایی را افزود که حضور طولانی مدت سارگون رویشان باعث ناپدید شدنشان میشود. بطور کلی، میتوان گفت سازندگان برای طراحی چالشها و موانع از بازیهای Hollow Knight و Ori الهام گرفتهاند.
مبارزات و دشمنان
گیم پلی مجموعه بازیهای شاهزاده ایرانی تنها شامل عبور از موانع نشده و بخش قابل توجهی از بازی به مبارزه به دشمنان و حتی باس فایتها اختصاص دارد. سارگون علاوه بر ضربه معمولی و ضربه سنگین میتواند دشمنان را به هوا پرتاب کند، ضرباتی از بالا یا پایین به دشمن وارد کند، از بین پاهایشان سُر خورده و سپس از پشت حمله کرده یا حتی از محیط برای کشتن دشمنان بهره ببرد؛ برای مثال، میتواند دشمن را با یک لگد به سمت دیواری پرتاب کند که تیغهایی از آن بیرون زده است. البته حرکات سارگون به همین موارد خلاصه نشده و میتواند ضربات دشمن را دفع کرده یا جای خالی بدهد (ضرباتی که با آیکون زرد نشان داده میشوند قابل دفاع بوده و ضرباتی که با آیکون قرمز نشان داده میشوند قابل دفاع نیستند). یک نوع حرکت به نام Vengeful Counter هم وجود دارد که برای دفع ضربات مخصوص دشمن بوده و بواسطه یک سینماتیک زیبا به نمایش گذاشته میشود.
قابلیت Athra Surge چیست؟
Athra Surge یکی از قابلیتهایی است که سارگون در همان بخشهای ابتدایی بازی Prince of Persia: The Lost Crown به آن دست مییابد. با استفاده از این قابلیت میتواند انرژی درونیاش را برای انجام ضربات خاص و قدرتمند استفاده کند. البته قابلیت Athra Surge همیشه در دسترس نبوده و یک نوار وجود دارد که در ازای هر حمله به دشمنان پرتر میشود. مطابق انتظار، دریافت ضربه از سوی دشمنان هم باعث میشود مقدار مشخصی از نوار خالی شود. در ضمن، قابلیت Athra Surge انواع مختلفی از حرکات را در خود جای داده است که باید آنها را آنلاک کرد. هر کدام از حرکات بسته به قدرتی که دارند، نیازمند پر کردن مقدار مشخصی از نوار هستند.
دشمنان و باس فایتها
تنها محیط بازی تنوع خوبی نداشته و این ویژگی در میان دشمنان و باس فایتها هم دیده میشود. باس فایتها معمولاً در تعداد کم طراحی میشوند اما نکته جالب اینجاست که ظاهراً باس فایتهای زیادی در انتظار کاربران نسخه جدید شاهزاده ایرانی هستند؛ زیرا یکی از رسانهها اعلام کرده در طول ۳ الی ۴ ساعت ابتدایی با ۵ باس فایت مختلف مواجه شده است؛ برای مثال، یکی از آنها ژنرالی است که روی اسب سوار بوده و سلاحی عظیم به دست دارد. مثال دیگر، هیولایی است که میتوان آن را ترکیبی از گوزن و گراز دانست. در ضمن، دشمنان نه تنها ظاهر متفاوتی دارند، بلکه استراتژیشان حین حمله فرق میکند. برخی ضرباتی سریع زده و برخی دیگر با استفاده از سپر به آرامی به سمت سارگون میآیند.
پیشرفت شخصیت اصلی
Amulets یا طلسمها عملکردی مشابه با Charms در Hollow Knight یا Spirits در Ori and the Will of the Wisps دارند. سارگون در ابتدای بازی تنها میتواند یک طلسم به خود متصل کند اما در ادامه و بواسطه آپگرید قادر خواهد بود از طلسمهای بیشتری بصورت همزمان بهره ببرد. همچنین آیتمهایی تحت عنوان Soma Tree Petals در اقصی نقاط محیط پنهان شده که با جمع آوری هر چهار عدد از آنها، مقدار مشخصی به میزان سلامتی افزوده میشود. در ضمن، آیتمی تحت عنوان Time Crystals در کوه قاف وجود داشته که در واقع واحد پول داخل بازی Prince of Persia: The Lost Crown بوده و با استفاده از آن میتوان تکههای جدید نقشه یا آپگریدها را خریداری کرد.
مدهای مختلف و درجههای سختی
یوبیسافت اخیراً بازیهای خود را با دو مد عرضه میکند: Exploration و Guided. مد Exploration برای کاربرانی است که میخواهند یک تجربه چالش برانگیز داشته باشند. به همین دلیل، اطلاعات کمتری از ماموریتها و محیط در اختیارشان گذاشته میشود. در مد Guided لوکیشن ماموریت بعدی مشخص بوده و همچنین آیکونهای مختلف کاربر را راهنمایی میکنند. این دو مد در نسخه جدید شاهزاده ایرانی وجود داشته و کاربر میتواند در هر زمان که بخواهد بینشان سوییچ کند.
بازی Prince of Persia: The Lost Crown چهار درجه سختی را در خود جای داده است: Hero، Warrior، Rookie و Immortal. یک حالت هم وجود دارد که کاربر میتواند تنظیمات درجه سختی (برای مثال سلامتی دشمنان، صدمهای که دشمنان وارد میکنند، سختیِ اجرای جای خالی و …) را بسته به سلیقه و سبک بازی خود تغییر دهد.
دوبله فارسی
اگرچه سری بازی Prince of Persia نام پارس را یدک میکشد، هرگز توجهی به کاربران ایرانی نداشته است. خوشبختانه این روند با بازی Prince of Persia: The Lost Crown به انتها میرسد؛ زیرا یوبیسافت با همکاری گروهی از دوبلورهای ایرانی مشغول آماده سازی دوبله فارسی است که از زمان عرضه در دسترس خواهد بود.
پلتفرمهای هدف و تاریخ انتشار
نسخه جدید شاهزاده ایرانی برای پلتفرمهای پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و کامپیوتر توسعه یافته است. این بازی همچنین در تاریخ ۲۸ دی (مصادف با ۱۸ ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی) به بازارهای جهانی میآید. در ضمن، آن دسته از کاربرانی که نسخه دیلاکس را خریداری کردهاند، میتوانند سه روز زودتر از بقیه تجربه بازی را آغاز کنند.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید