سونی اجازهی اجرای ۱۲۰ هرتزی بازیهای بکوارد را روی PS5 نمیدهد
اشارهی سازندگان راکت لیگ به تفاوت مهم PS5 و ایکسباکسهای جدید
از زمان آغاز به کار کنسولهای نسل جدید، تفاوت عملکرد آنها در اجرای بازیهای نسل پیشین ابهامات زیادی به وجود آورده است. کنسولهای PS5 و Xbox Series X|S توانایی اجرای بازیها با رفرش ریت ۱۲۰ هرتز را دارند، اما به گفتهی سازندگان بازی Rocket League، سونی اجازهی اجرای بازیهای بکوارد را با این نرخ فریم روی کنسول جدید خود نمیدهد.
حالا که حدود ۱۰ روز از آغاز به کار کنسولهای نسل نهم میگذرد، میتوان گفت که مایکروسافت عملکرد بهتری در تسهیل روند مهاجرت به نسل بعدی و بهکارگیری قدرت ایکسباکسهای جدید در اجرای بازیهای نسل هشتم داشته است. نه تنها تمام بازیهای ایکسباکسهای قبلی روی سری ایکس/اس پشتیبانی میشوند، بلکه تعداد زیادی از آنها با یک آپدیت توانایی اجرا روی رزولوشنهای بالاتر و رفرش ریت ۱۲۰ هرتز را هم دارند. عملکرد سونی در این زمینه کمی سوالبرانگیز است. تفاوت ساختاری کنسولهای دو شرکت به معنای آن است که PS5 تنها میتواند (اکثر) بازیهای PS4 را اجرا کند. نکتهی مبهمی که از ابتدای عرضهی این کنسول وجود داشته آن است که علیرغم توانایی این کنسول در اجرای بازیها با رفرش ریت ۱۲۰ هرتز، چرا عناوین بکوارد همچون Star Wars: Squadrons، Call of Duty: Warzone با نرخ ۶۰ هرتز روی PS5 اجرا میشوند؟ هر دوی این بازیها با دریافت آپدیت کوچکی امکان اجرای ۱۲۰ هرتزی را روی ایکسباکس سری ایکس و اس پیدا کردند.
استودیوی Psyonix، سازندهی بازی محبوب راکت لیگ، علت این مسئله را روشن کرده است. به گفتهی آنها، سونی اجازه نمیدهد بازیهایی که به صورت Native برای PS5 پورت نشدهاند و از طریق بکوارد روی این کنسول در دسترس هستند، با رفرش ریت ۱۲۰ هرتز اجرا شوند. چنین تصمیمی باعث شده که استودیوها قید این نرخ تازهسازی را روی کنسول ساموراییها بزنند:
فعالسازی ۱۲۰ هرتز روی ایکسباکس سری ایکس/اس احتیاج به یک پچ کوچک دارد، اما روی PS5 به دلیل نحوهی کارکرد پشتیبانی از بکوارد، باید یک پورت نیتیو انجام شود که متاسفانه برای ما مقدور نیست چرا که روی چیزهای دیگری تمرکز داریم.
یکی از دلایل دریافت بیدردسر پشتیبانی بازیها از قابلیتهای جدید ایکسباکس، سابقه مایکروسافت در نسل هشتم است. فناوریهایی چون VRR (نرخ فریم متغیر) و رفرش ریت ۱۲۰ هرتز از زمان کنسول وان ایکس به خانوادهی ایکسباکس اضافه شدند و استفاده از آنها روی سری ایکس و اس برای بازیسازان آسانتر است. مشخص نیست که این تصمیم سونی دلایل فنی داشته یا تجاری، اما اگر این شرکت تصمیم به اجرای ۱۲۰ هرتزی بازیهای بکوارد روی PS5 بگیرد، باید بخش زیادی از تمرکز تیم فنی خود را روی آن بگذارد. نکتهای که میتواند روند بهبود رابط کاربری کنسول، رفع باگها و نقصهای سختافزاری را کندتر کند.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید