سازنده سری Psychonauts هیچ علاقهای به ساخت فیلم از روی بازیهایش را ندارد
فیلم؟ نه! فقط بازی
تیم شیفر (Tim Schafer)، سازنده سری Psychonauts در استودیو دابل فاین (Double Fine) اخیرا در یکی از مصاحبههای خود رسما اعلام کرده که به هیچ وجه دوست ندارد تا از روی بازیها و آثارش، فیلم یا انیمیشنهای سریالی یا سینمایی ساخته شوند!
مدتهاست که با پیشرفت تکنولوژی و به دست آمدن زمینه کافی برای روایت یک داستان جذاب و مهیج در قاب ویدیو گیم، بازیهای رایانهای هم به بخشی از ادبیات پیوستهاند و در کنار رمانها، داستانهای کوتاه، فیلم، سریال و … قرار میگیرند؛ با این تفاوت که در سایر موارد ذکر شده و غیره، شما هرگز توانایی ایجاد تعامل مستقیم با محیط داستان را ندارید، اما در بازیهای ویدیویی عملا این خود شما هستید که شخصیت اصلی را در مسیری خاص هدایت میکند! حتی برخی از بازیها سطح این آزادی عمل را بازتر گذاشته و به بازیکنان اجازه انتخاب میدهند که کاملا روی نحوه پایان و جمعبندی داستان مؤثر است.
این یعنی بازیهای ویدیویی هم از نظر گرافیکی و هم سبک روایت داستان، در جایگاه ویژه و خاصی قرار دارند و آنها را با سایر ژانرهای ادبی کاملا متمایز میکند. اما موردی به اسم اقتباس این بین وجود دارد که نقش پل ارتباطی، بین بازی، داستان کتاب و فیلمها خواهد بود. معمولا وقتی که از روی یک کتاب داستان یا فیلم بازی خاصی را میسازند، اثر جالب میشود و مشکل چندانی در کار نیست. اما وقتی که از روی یک بازی فیلم میسازند، نتیجه آن کاملا عجیب میشود؛ طوری که برخی شاهکار میشوند و برخی کاملا توسط طرفداران و منتقدان مورد نفرت واقع خواهند شد!
شاید به همین دلیل نیز برخی از سازندگان بازیهای ویدیویی اجازه ساختن اقتباس از روی آثار خود را به سازندگان نمیدهند؛ مانند تیم شیفر، سازنده سری بازی Psychonauts که اخیرا در مصاحبه خود اظهار کرده که هرگز علاقهای به ساختن اقتباسهای هالیوودی از روی بازیهایش را ندارد.
به عقیده سازنده سری Psychonauts بازیها از فیلمها جالبتر هستند!
شیفر در واقع اظهار کرده که مدتهاست افرادی برای تبدیل کردن بازیهایش به فیلم پیش او میآیند و درخواست میکنند تا جهانی مشابه از روی بازیهایش را به اقتباس سینمایی درآورند. با این وجود، نکته قابل توجه اینجاست که هیچکدام از داستانهای اقتباسی که به شیفر نشان داده شده هرگز باب میل او نبودهاند!
معمولا افرادی پیش ما میآیند و میگویند که «سلام، میشه ما این (بازی) رو به فیلم تبدیل کنیم؟»، اما راستش را بخواهید از دید ما فقط به چشم حواسپرتی دیده میشوند. من فکر میکنم که فقط به ساختن و طراحی بازیها علاقه دارم و به نظرم همین بازیها هستند که برای کاربران جالبند. شما کارهای بسیاری با داستان سری Psychonauts میتوانید که انجام بدهید، اما در مجموع، بازیها از فیلم و تلویزیون جالبتر هستند.
ظاهرا نظر شیفر درباره بازیهای ویدیویی و روند ساخته نشدن اقتباس آثار او همچنان ادامه خواهد داشت؛ تا حدی که حتی دانکن جونز (Duncan Jones)، کارگردان فیلم موفق Warcraft نیز وقتی که متن فیلمنامهای برای ساخت اثر سینمایی از روی بازی Full Throttle (یکی دیگر از بازیهای شیفر) را در اختیار او قرار داد، شیفر کاملا مخالف بود! او اظهار کرد که ظاهرا جونز خودش بازی را تجربه کرده و انگار همه چیژ را هم درباره Full Throttle میداند؛ ولی باز هم همه این داستاننویسیها برای سازنده سری بازی معروف Psychonauts قانع کننده نیستند!
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید