فکر نمیکنم کسی وجود داشته باشد که با انیمیشنهای والت دیزنی (Walt Disney) خاطره نداشته باشد و مسیر کودکی به بزرگسالی خود را با انیمیشنهای کلاسیک دیزنی سپری نکرده باشد؛ انیمیشنهایی که دیزنی پس از سالهای سال دوباره به سراغشان رفته و حسابی از حس و حال خاطرهانگیز آنان در سیاستهای جدید خود استفاده میکند تا به سلطهی خود بر صنعت سینما ادامه دهد. هرچند بسیاری از طرفداران و منتقدان مخالف بازسازی انیمیشنهای کلاسیک از سوی دیزنی هستند، آمار و ارقام فروش لایو اکشنهای دیزنی به میزانی هست که دیزنی توجه زیادی به حرف بقیه نکند و به این اقدام پر سود خود ادامه دهد. در این مقاله با نگاهی بر لایو اکشنهای دیزنی، به ردهبندی آنان از دید متاکریتیک (Metacritic) پرداختیم تا ببینیم دیزنی تا چه حد در پیشبرد سیاستهای جدید خود موفق بوده است. با سرگرمی همراه باشید.
آنچه که امروز به عنوان گنجینهی انیمیشنهای کلاسیک دیزنی معروف شده و منبع اقتباس جدید و پرخرج بزرگترین استودیوی هالیوودی است، قدمتی بیش از هشتاد سال دارد؛ از زمانی که در سال ۱۹۳۷، والت دیزنی اولین انیمیشن بلند تاریخ را به نمایش گذاشت. رویکرد دیزنی در اقتباس از داستانهای کودکانه در تمام دنیا، در کنار انیمیشنهای کوتاه با حضور کاراکترهای محبوبی چون میکی ماوس (Mickey Mouse) خیلی زود باعث شد که دیزنی از رقبای خود سبقت بگیرد و پایههای امپراطوری انیمیشن خود را در صنعت سینما محکم کند. دیزنی خیلی زود و در کنار انیمیشن به سمت فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی زنده هم رفت و تأسیس پارکهای تفریحی دیزنیلند، باعث شد که دیزنی به عنوان قطب سرگرمی کودکان شناخته شود تا اکنون دیگر به یکی از بزرگترین کمپانیهای سراسر دنیا تبدیل شده و سال به سال استودیوهای بزرگ دیگری به ویترین استودیوهای دیزنی اضافه شود.
فرمانروایی دیزنی در سینما همیشه به این صورت که میبینید نبوده و در برخی دورههای زمانی شاهد افول محبوبیت و موفقیت آثار این کمپانی بودیم که البته آنچنان هم طولی نکشید و دیزنی باری دیگر توانست به دوران اوج خود بازگردد. دههی هفتاد و هشتاد، زمانی که از طرفی آثار علمی-تخیلی و از طرفی انیمههای ژاپنی وارد سینما شدند و به محبوبیت زیادی دست پیدا کردند، محوبیت آثار دیزنی روز به روز افت کرد و این کمپانی وارد بحرانی عظیم شد که نشانههای آن در آمار و ارقام فروش آثار دیزنی در آن دورهی زمانی به خوبی نمایان است. جالب است بدانید که فرنچایز استار وارز (Star Wars) که اکنون در دستان دیزنی قرار دارد، یک زمان به بزرگترین رقیب دیزنی تبدیل شده بود و ضربهی بزرگی به محبوبیت این کمپانی زده بود. اواخر دههی هشتاد، همهچیز تغییر کرد و نفسی تازه در جان دیزنی دمیده شد. سالهای پایانی دههی هشتاد همزمان بود با انتخاب جفری کاتزنبرگ (Jeffrey Katzengerg) در سمت مدیریت دیزنی و استخدام نسل جدیدی از انیماتورهای جوان. اما پیش از آن، یک اتفاق دیگر بازی را به نفع دیزنی تغییر داد؛ انتشار مجدد فیلمهای قدیمی بر روی نوارهای ویاچاس (VHS). دیزنی با اعتنا کردن به گنجینهی ارزشمند خود که از چند صد اثر خاطرهانگیز و کلاسیک تشکیل میشد، دوباره راه خود را به قلب طرفداران باز کرد. بچههای متولد دههی هشتاد و سالهای ابتدایی دهه نود در همه جای دنیا از جمله ایران، انیمیشنهای کلاسیک دیزنی را به دفعات بر روی ویدیو و تلویزیون تماشا کردند. همین رویکرد، توجه مردم را دوباره به سمت انیمیشنهای کلاسیک جلب کرد و باری دیگر شاهد بازگشت دیزنی به دوران اوج بودیم.
دو دهه بعد از تجدید توان دیزنی، دوران مدیریت باب ایگر (Bob Iger) که بهترین روزهای این کمپانی خطاب میشود، دیزنی به این نتیجه رسید که در کنار تملک بر استودیوهای بزرگ و ارزشمندی چون مارول (Marvel)، پیکسار (Pixar) و لوکاسفیلم (Lucasfilm)، صاحب گنجینهی محبوبی است که میتواند دوباره به سراغ آن برود؛ انیمیشنهای کلاسیک. همانطور که در دههی نود، رنسانس دیزنی موجب خلق انیمیشنهای تازه شده بود، این بار نوبت به بازسازی انیمیشنهای کلاسیک به صورت لایو اکشن رسید. از آغاز روند بازسازی انیمیشنهای کلاسیک دیزنی سالهای سال است که میگذرد و تقریبا اکثر بازسازیهای دیزنی فروش بسیار خوب و فراتر از انتظاری داشتند. با این وجود، دیزنی مورد نقد قرار گرفته که با استفاده از خاطرات چند نسل از مخاطبان خود، در حال پولسازی است و در مواردی ارزش و اصالت هنری این بازسازیهای لایو اکشن زیر سوال رفته است؛ بهویژه در سال گذشته که مخاطبان سینما از اشباع شدن بازار توسط آثار دیزنی حسابی شکایت داشتند. به هر حال لایو اکشنهای دیزنی در کنار منتقدان خود، طرفداران زیادی هم دارد و بسیاری از مخاطبان نسل جدید، از این سیاست دیزنی رضایت کاملی دارند. در ادامه قرار است به سراغ تمامی لایو اکشنهای دیزنی برویم و از دید متاکریتیک به ردهبندی آنان بپردازیم.
۱۶. Alice Through the Looking Glass
کارگردان: James Bobin
سال انتشار: ۲۰۱۶
منبع بازسازی: Alice in Wonderland (۱۹۵۱)
امتیاز متاکریتیک: ۳۴/۱۰۰
Alice Through the Looking Glass که دنبالهای بر فیلم Alice in Wonderland سال ۲۰۱۰ بود، با بازخوردهای بسیار منفی منتقدان روبرو شد و جای خود را در بین بدترین لایو اکشنهای تاریخ دیزنی تثبیت کرد. این فیلم کمتر از یک سوم Alice in Wonderland در گیشه فروش داشت و نزد بینندگان هم نتوانست موفقیت نسخهی قبلی خود را تکرار کند. به نظر میرسد پس از اکران و شکست تجاری Alice Through the Looking Glass کار دیزنی با داستان آلیس دوستداشتنی خود تمام شده و تا سالهای سال خبری از این شخصیت در دنیای سینمایی دیزنی شاهد نباشیم.
۱۵. 102Dalmatians
کارگردان: Kevin Lima
سال انتشار: ۲۰۰۰
منبع بازسازی: One Hundred and One Dalmatians (۱۹۶۱)
امتیاز متاکریتیک: ۳۵/۱۰۰
102Dalmatians که نسخهی بازسازی شدهی انیمیشن One Hundred and One Dalmatians است، نتوانست انتظارات را برآورده کند و چه در گیشه، و چه نزد منتقدان، عملکرد بسیار بدی از خود به جای گذاشت. بسیاری از منتقدان این فیلم را یکی از کسلکنندهترین لایو اکشنهای تاریخ دیزنی نامیدند تا دیزنی با شکستی تجاری در جریان اکران این فیلم مواجه شود.
۱۴. Maleficent: Mistress of Evil
کارگردان: Joachim Ronning
سال انتشار: ۲۰۱۹
منبع بازسازی: Sleeping Beauty (۱۹۵۹)
امتیاز متاکریتیک: ۴۳/۱۰۰
هرچند فیلم Maleficent که یک لایو اکشن ریبوت از Sleeping Beauty محسوب میشد، با بازخوردهای خیلی مثبتی روبرو نشد، دیزنی دنبالهای برای آن ساخت که نتیجه لایو اکشن نه چندان موفق Maleficent: Mistress of Evil بود که با امتیازات ضعیفی از سوی منتقدان و طرفداران مواجه شد. این فیلم حتی موفقیت Maleficent در گیشه را نیز تکرار نکرد تا علاوه بر عملکرد بسیار ضعیفی که از خود در وبسایتهای نمرهدهی داشت، شکستی تجاری برای دیزنی و سیاست بازسازی آن رقم بزند.
۱۳. Lady and the Tramp
کارگردان: Charlie Bean
سال انتشار: ۲۰۱۹
منبع بازسازی: Lady and the Tramp (۱۹۵۵)
امتیاز متاکریتیک: ۴۸/۱۰۰
Lady and the Tramp شاید آخرین گزینه از انیمیشنهای دیزنی بود که طرفداران انتظار داشتند بازسازی شود. دیزنی برای بازسازی این انیمیشن، استفادهی خیلی بیشتری از CGI نسبت به دیگر آثار لایو اکشن خود انجام داد و در نهایت نتوانست نظر منتقدان را به خود جلب کند. این لایو اکشن نه تنها با بازخورد خوبی از منتقدان مواجه نشد، بلکه در گیشه هم با عملکرد ضعیف خود دیزنی را از بازسازی این انیمیشن محبوب پشیمان کرد.
۱۲. 101Dalmatians
کارگردان: Stephen Herek
سال انتشار: ۱۹۹۶
منبع بازسازی: One Hundred and One Dalmatians (۱۹۶۱)
امتیاز متاکریتیک: ۴۹/۱۰۰
این لایو اکشن که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد، با واکنش خوبی از سوی دوستداران سگ مواجه شد. این فیلم با طراحی لباس عالی خود، داستان کمدی و توله سگهای کوچکش را روایت میکرد و با وجود بودجه ۷۵ میلیونی خود ۱۳۶ میلیون دلار فروش رفت. همچنین در سطح بین المللی نیز ۳۲۰ میلیون دلار برای دیزنی موفقیت تجاری به ارمغان آورد. این فیلم نقدهای متفاوتی دریافت کرد که برخی اشاره کردند این فیلم بازسازی مدرن غیرضروری از نسخه اصلی بوده، با این حال در سال ۲۰۰۰ قسمت جدیدی نیز ساخته شد. همچنین لازم به ذکر است که دیزنی قصد دارد به زودی لایو اکشنی با بازیگری اما استون (Emma Stone) از این انیمیشن محبوب تولید و اکران کند.
۱۱. Dumbo
کارگردان: Tim Burton
سال انتشار: ۲۰۱۹
منبع بازسازی: Dumbo (۱۹۴۱)
امتیاز متاکریتیک: ۵۱/۱۰۰
این لایو اکشن که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، در گیشه نتوانست آنطور که باید موفق ظاهر شود و تا حدودی سران دیزنی را در ساخت لایو اکشنهای بیشتر دلسرد کرد. این فیلم به کارگردانی تیم برتون (Tim Burton) تصویر خوب و پراحساسی از سیرک را نشان داد که بینندگان از آن لذت بردند، اما بخاطر شخصیتپردازی کم شخصیتهای داستان مورد انتقاد قرار گرفت. علاوه بر این، برخی معتقدند که Dumbo در به تصویر کشیدن اعجاب قسمت اصلی خود موفق نبوده و برخلاف قسمت اصلی دیالوگهای داستان بیشتر توسط شخصیتهای انسان گفته شد، نه حیوانات!
۱۰. Aladdin
کارگردان: Guy Ritchie
سال انتشار: ۲۰۱۹
منبع بازسازی: Aladdin (۱۹۹۲)
امتیاز متاکریتیک: ۵۳/۱۰۰
Aladdin در سال ۲۰۱۹ اکران شد و با تحسین زیادی نیز روبرو شد. شخصیتهای دلنشین این فیلم در دنیای رنگارنگ، غارهای رازآلود و قصرهای فوق العاده زیبا فراز و نشیبهای مختلفی را طی میکنند. منتقدان نظرات متفاوتی برای این فیلم داشتند و بسیاری غول چراغ جادو، طراحی لباس، و موسیقی فیلم را مورد تحسین قرار دادند. اما CGI و کارگردانی گای ریچی (Guy Ritchie) تا حدودی مورد انتقاد زیادی قرار گرفت. این لایو اکشن در زمان انتشار مبلغ ۳۵۵ میلیون دلار در گیشهی داخلی و بیش از ۱ میلیارد در سطح جهانی فروش رفت. همچنین دیزنی قصد دارد دنبالهای نیز برای این فیلم بسازد که به زودی اخبار جدیدی از آن سرتیتر رسانههای دنیا را به خود تزیین خواهد کرد.
۹. Alice in Wonderland
کارگردان: Tom Burton
سال انتشار: ۲۰۱۰
منبع بازسازی: Alice in Wonderland (۱۹۵۱)
امتیاز متاکریتیک: ۵۳/۱۰۰
Dumbo تنها لایو اکشن دیزنی نبود که تیم برتون به کارگردانی آن پرداخته بود. در سال ۲۰۱۰، تیم برتون Alice in Wonderland را با فضایی تماشایی، طراحی لباس خلاقانه، و دیالوگهای منحصربهفرد ساخت. این فیلم نیز نظرات متفاوتی دریافت کرد که برخی طنز و داستان دلنشین آن را تحسین کرده، و برخی دیگر اذعان داشتند که روایت داستان تا حدودی نامانوس بود. این فیلم در هشتاد و سومین مراسم اسکار جایزهی بهترین کارگردانی هنری و بهترین طراحی لباس را دریافت کرد. Alice in Wonderland در گیشهی داخلی ۳۳۴ میلیون دلار و به طور جهانی یک میلیارد دلار به دست آورد و از پرفروشترین لایو اکشنهای تاریخ دیزنی محسوب میشود. علاوه بر این، در سال ۲۰۱۶ دنبالهای نیز برای این فیلم ساخته شد که در لیستی که در این مقاله به آن پرداختیم، ضعیفترین عملکرد را از خود نشان داد.
۸. The Lion King
کارگردان: Jon Favreau
سال انتشار: ۲۰۱۹
منبع بازسازی: The Lion King (۱۹۹۴)
امتیاز متاکریتیک: ۵۵/۱۰۰
با وجود حضور چهرههای سرشناس سینمای هالییود در تیم صداپیشگان The Lion King و کارگردانی جان فاورو (John Favreau) که پس از The Lion King سریال بسیار موفق The Mandalorian را برای دیزنی تولید کرد، این لایو اکشن نظرات متفاوتی کسب کرد. بسیاری از خصوصیاتی نظیر داستان و هیجانی که حاصل از رئالیسم جادویی آن بوده لذت بردند: خصوصیاتی که در کمپانی دیزنی جایی ندارد. نظرات متفاوت باعث نشد تا فیلمبازان از تماشای این لایو اکشن دست بکشند. The Lion King در گیشهی داخلی ۵۳۳ میلون دلار و به طور جهانی ۱.۶ میلیون دلار فروش رفت تا این فیلم به یکی از پرفروشترین لایو اکشنهای دیزنی تبدیل شود.
۷. Maleficent
کارگردان: Robert Stromberg
سال انتشار: ۲۰۱۴
منبع بازسازی: Sleeping Beauty (۱۹۵۹)
امتیاز متاکریتیک: ۵۶/۱۰۰
این لایو اکشن به روایت جدیدی از داستان زیبای خفته، این بار از نگاه آنتاگونیست آن پرداخت. Maleficent با نقش آفرینی زیبای آنجلینا جولی (Angelina Jolie) نظرات متفاوتی از سوی منتقدان و بینندگان کسب کرد. در حالی که بسیاری از تماشاگرها نوع بازی بازیگران، جلوههای بصری، طراحی لباس و موسیقی متن آن را تحسین کردند، برخی دیگر معتقد بودند کمبود زیبایی و احساسات حقیقی در آن به وضوح به چشم میخورد. در هر صورت، این فیلم محصول سال ۲۰۱۴ به اندازهای محبوبیت پیدا کرد که قسمت دوم آن نیز ساخته شد که در این مقاله به آن نیز پرداخته شد.
۶. Christopher Robin
کارگردان: Marc Forster
سال انتشار: ۲۰۱۸
منبع بازسازی: The Many Adventures of Winnie the Pooh (۱۹۹۷)
امتیاز متاکریتیک: ۶۰/۱۰۰
بازسازی مارک فورستر (Marc Forster) از شخصیت کریستوفر رابین (Christopher Robin) یک فیلم متوسط است که بیشتر وقت خود را صرف یک رابطه پدر و فرزندی در قالب داستانی فانتزی میکند. ایوان مکگرگور (Ewan McGregor) که قرار است به زودی با نقش اوبی-وان کنوبی (Obi-Wan Kenobi) به دنیای جنگ ستارگان دیزنی بازگردد، در Christopher Robin به عنوان نسخهی بزرگسال کریستوفر رابین به خوبی رسالت خود را به انجام میرساند، اما فیلمبرداری مالیخولیایی، فیلمنامهی توسعهنیافته و نمایشهای VFX از Pooh و دوستانش، لایو اکشن Christopher Robin را به یک اثری عادی اما دوستداشتنی تبدیل کرده است. این لایو اکشن، پرسودترین اثر ساخته شده از داستانهای میلن (Milne) است.
۵. The Jungle Book
کارگردان: Stephen Sommers
سال انتشار: ۱۹۹۴
منبع بازسازی: The Jungle Book (۱۹۶۷)
امتیاز متاکریتیک: ۶۳/۱۰۰
اولین بازسازی لایو اکشن دیزنی از یک انیمیشن، The Jungle Book بود که در سال ۱۹۹۴ اکران شد. سازندهی این فیلم یعنی استفن سامرز (Stephen Sommers) که معروفترین ساختهی او در تاریخ سینما فیلم The Mummy است، داستانی ناامیدکننده از قصهی رودیارد کیپلینگ (Rudyard Kipling) بیرون درآورد که بدون تمرکز به حیوانات قصه، بیشتر به موگلی (Mowgli) و استعمارگران بریتانیایی اطراف آن تمرکز داشت. هرچند برخی از اجراهای بازیگران مکمل در این فیلم قابل توجه هستند، باقی لایو اکشن نمیتواند آنطور که باید و شاید به ماهیت داستان اصلی پایبند باشد و اثری نه چندان موفق تحویل سینما میدهد.
۴. Beauty and the Beast
کارگردان: Bill Condon
سال انتشار: ۲۰۱۷
منبع بازسازی: Beauty and the Beast (۱۹۹۱)
امتیاز متاکریتیک: ۶۵/۱۰۰
از داستان سرگرمکنندهی دختری که به قصر نفرینشدهی یک شاهزاده که به هیولا تبدیل شده وارد میشود، لایو اکشنی ساخته شد که بسیار پرمفهوم بوده و موسیقی و شخصیتهای فوق العادهای داشت. با اینکه داستان اصلی انیمیشن محصول ۱۹۹۱ حفظ شد، اما داستانهایی فرعی نظیر کودکی غمناک دیو را در این فیلم شاهد هستیم. این فیلم نظرات مثبت زیادی دریافت کرد و بسیاری بر این باور بودند که توازن بین مفهوم جدید و روح قسمت اصلی به خوبی برقرار شده است. اما برخی اظهار داشتند با اینکه اما واتسون بازیگر فوق العادهای است، نقش اصلی مناسب او نبوده و شاید کسی که توانایی واقعی آواز خواندن میداشت، بازی بهتری از خود نشان میداد.
۳. Mulan
کارگردان: Niki Caro
سال انتشار: ۲۰۲۰
منبع بازسازی: Mulan (۱۹۹۸)
امتیاز متاکریتیک: ۶۶/۱۰۰
جدیدترین لایو اکشن بازسازی دیزنی از انیمیشنهای معروفش به انیمیشن Mulan سال ۱۹۹۸ تخصص دارد؛ لایو اکشنی که چندین و چند بار با تاخیر در اکران مواجه شد و در نهایت از طریق سرویس استریم دیزنی پلاس برای طرفداران به نمایش گذاشته شد. Mulan با نقدهای نه چندان خوبی مواجه شد و برخی از منتقدان از ساختار بسیار ضعیف فیلمنامه و مفاهیمی غیرضروری که در فیلم به آنان پرداخته میشود، انتقاد کردند. همچنین آخرین لایو اکشن دیزنی در بررسی فیلم Mulan در سایت سرگرمی نیز نمرهی چندان قابل تحسینی را دریافت نکرد.
۲. Cinderella
کارگردان: Kenneth Branagh
سال انتشار: ۲۰۱۵
منبع بازسازی: Cinderella (۱۹۵۰)
امتیاز متاکریتیک: ۶۷/۱۰۰
Cinderella که از معروفترین داستانهای تاریخ دیزنی به شمار میرود، دربارهی خدمتکاری است که از خانه فرار کرده و به یک مجلس رقص میرود و بر خلاف خواستهی مادر ناتنیش با شاهزاده ملاقات میکند. این فیلم در سال ۲۰۱۵ به صورتی پرزرق و برقتر از قبل منتشر شد. بر خلاف آثاری که پیش از این به آنان پرداختیم، این لایو اکشن نظرات مثبتی دریافت کرد و بازیگران، طراحی لباس و زیبایی آن مورد تمجید منتقدان قرار گرفت. پرداخت عمیق به شخصیتهای داستان مورد تایید بسیاری از بینندگان بود و فروش زیاد Cinderella، این فیلم را به یکی از محبوبترین لایو اکشنهای دیزنی تبدیل کرد.
۱. The Jungle Book
کارگردان: Jon Favreau
سال انتشار: ۲۰۱۶
منبع بازسازی: The Jungle Book (۱۹۶۷)
امتیاز متاکریتیک: ۷۷/۱۰۰
بازسازی انیمیشن The Jungle Book یکی از تحسینشدهترین لایو اکشنهای دیزنی است و از دیدگاه متاکریتیک تا کنون بهترین لایو اکشن دیزنی محسوب میشود. این فیلم، داستان اصلی فیلم سال ۱۹۶۷ را روایت میکند؛ پسری یتیم که در میان حیوانات بزرگ میشود. The Jungle Book به خاطر جلوههای CGI، شخصیتهای دلنشین و داستان هیجانانگیزش مورد تحسین منتقدان و بینندگان قرار گرفت. تعداد کمی از منتقدان معتقد بودند که فیلم دیدگاهی بیاثر داشته است. با این حال، The Jungle Book در گیشهی داخلی ۳۶۴ میلیون و به طور جهانی ۹۶۶ میلیون دلار به فروش رسید تا دیزنی جای پای خود را بیش از پیش در سیاست جدید خود محکم کند.
نظر شما چیست؟ کدام یک از فیلمهای این لیست باعث شده تجربهی خوبی را از بابت تماشایش کسب کنید؟ دیدگاهتان را با ما به اشتراک بگذارید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید