نگاهی به دلایل موفقیت سری بازی کالاف دیوتی در تولد ۲۰ سالگیاش
کالاف دیوتی پس از ۲۰ سال هنوز قدرتمند به مسیر خود ادامه میدهد
سری بازی کالاف دیوتی به دلایل متعدد همیشه در ردههای بالا از همه نظر در میان بازیهای ویدیویی بوده است. اما این دلایل چه چیزهایی هستند؟ چه چیزی سبب شده کالاف دیوتی تبدیل به یکی از محبوبترین سری بازیهای تاریخ شود؟
در روز ۷ آبان سال ۱۳۸۲ بود که دنیا با بازی Call of Duty برای اولین مرتبه آشنا شد. این بازی جنگی در دوران جنگ جهانی دوم را به تصویر میکشید و مانند بسیاری از نسخههای دیگر خود در سالهای بعد مورد تحسین منتقدین قرار گرفت. این بازی به دلیل اکشن محض، داستان جذاب و البته جلوههای دیداری بی نظیر به سرعت مورد توجه قرار گرفت. این سری بازی از همان ابتدا تلاش داشت جنگهای خونین را از پرسپکتیوهای مختلف و البته با حضور رهبری قدرتمند که در عموم نسخهها کاپیتان پرایس (Captain Price) بوده بررسی کند و این ویژگی تا به امروز نیز در این سری بازی دیده میشود. سری بازی کالاف دیوتی تا به امروز تغییرات زیادی به خود دیده، اما چه ویژگیهای باعث شده همیشه محبوب بماند؟
اگر امروز شما به ۲۰ سال پیش و به بازی Call of Duty باز گردید، تفاوتهای بسیاری با نسخههای امروزی را در آن خواهید دید. بله، این بازی در سبک اول شخص شوتر خواهد بود، اما نبود الگویی خاص برای ساخت مراحل و نحوه کاهش و افزایش سلامت شما را شگفت زده خواهند کرد. علاوه بر آن، نیاز به ذخیره و بارگیری دوباره در عوض چک پوینتها نیز تفاوتی عمده در گیم پلی این بازی است. در کنار آن، نشان دادن عملیات شما روی قطب نمای کوچک درون بازی میتواند حسی کاملا متفاوت را نسبت به نسخههای امروزی القا کند. همچنین نباید فراموش کرد که این بازی دست پخت استودیو اینفینیتی وارد (Infinity Ward) بوده و تماشای بازی در جنگ جهانی دوم تحت نام این استودیو، بدون شک عجیب خواهد بود. به طور کلی این بازی به نحوی توسعه یافته که نمیتوان آن را کالاف دیوتی نامید، اما این تفاوتها دلیلی برای به موفقیت نرسیدن در سالهای بعدی نیست!
نوآوری و ریسک پذیری
ویژگیهای زیادی از نسخههای ابتدایی تا نسخههای امروزی این سری بازی ثابت باقی ماندهاند و از جمله آنها میتوان به هوش مصنوعی همیشه قوی دشمنان شما اشاره داشت. اما در عین حال تغییرات اساسی در این سری بازی طی دوران حضور خود کم نبوده که همین موضوعات باعث محبوبیت آن شدهاند. اگر به تاریخچه سری بازی کالاف دیوتی نگاه بیندازید، متوجه میشوید که این سری بازی بر خلاف نظر عموم کاربران، همیشه ریسک پذیر بوده و در جهتهای مختلفی قدم برداشته و همین موضوع نه تنها سبب جذب همیشگی طرفداران شده، بلکه باعث شده دیگر بازیها از آنها تقلید کرده و به عبارت دیگر سری بازی کالاف دیوتی همیشه سبب پیشرفت صنعت بازی سازی، به خصوص در سبک جذاب و محبوب اول شخص شوتر شده است.
دوره طلایی سری بازی کالاف دیوتی به باور منتقدین و البته گیمرها از بازی Call of Duty 4 Modern Warfare توسعه و انتشار یافته در سال ۲۰۰۷ آغاز و تا بازی Call of Duty Black Ops 2 توسعه یافته در سال ۲۰۱۲ به طول انجامید و حقیقت این است که آنها زمانی به موفقیت رسیدند که به پرداخت ایدهای نو برای بازی Call of Duty 4 Modern Warfare روی آوردند. ما تا پیش از این بازی توسعه یافته در سال ۲۰۰۷، تنها در جنگ جهانی دوم سیر میکردیم و ایده به مبارزه پرداختن در جنگهای مدرن نه تنها باعث شد این سری بازی بار دیگر شکوفا شده و فروشی خیر کننده کسب کند، بلکه کالاف دیوتی را بار دیگر در قامت سری بازی که تمام جوایز را در صحنههای جهانی از آن خود کرده قرار داد.
اما ایده جنگ مدرن تنها ایده کالاف دیوتی برای پیشرفت در دنیای ویدیو گیم نبود و کالاف دیوتی پس از مدتی از جنگ جهانی دوم و جنگهای مدرن به طور کلی عبور کرد و ایدههایی جدید را برای ایجاد تنوع به روی کار آورد. برای مثال، ایده جنگ سرد و جنگ در آینده نزدیک توانستند میلیونها کاربر را جذب کنند. پس از آن اما کالاف دیوتی به جنگ در آینده دور روی آورد و تلاش کرد رقیبی مستقیم برای سری بازیهایی چون Halo باشد، اما این ایده به دلیل مکانیسمهای فوق پیشرفته که چندان ارتباطی با سری کالاف دیوتی نداشتند با استقبال ضعیف طرفداران و منتقدین روبرو شد و برای چند سال کالاف دیوتی را از صحنه قدرت مقداری دور کرد.
با این حال، باید پذیرفت که کالاف دیوتی به طور کلی با نشان دادن جنگهای حقیقی و ساختگی در دورهای بیش از صد ساله خارق العاده بوده و نام این سری بازی را در میان بهترین سری بازیهای تاریخ ویدیو گیم جای میدهد. به عبارت دیگر، سری بازی Call of Duty موفقیت خود را مدیون تفاوت عمده میان نسخههای مختلف به لطف تفنگها، نقشهها، کیل استریکها، نحوه حرکت و همچنین جلوههای دیداری و داستان خود است و این در حالی است که بسیاری سری بازی کالاف دیوتی را به یکنواخت بودن متهم میکنند!
نترسیدن از ایدههای شکست خورده
جالب است اضافه کنیم سیر در دورههای مختلف تاریخی آخرین ایدههای کالاف دیوتی برای پیشرفت نبودند. در مقیاس کوچک ما شاهد کشته شدن شخصیتهایی اصلی از یک سری مانند کشته شدن گوست (Ghost) در بازی Call of Duty Modern Warfare 2 یا جان سوپ مکتویش (John ‘Soap’ MacTavish) در Call of Duty Modern Warfare 3 بودهایم. در مقیاس بزرگ اما، کالاف دیوتی ایدههایی را به ثمر رسانده که روی کاغذ بسیاری از منتقدین بزرگ حتی آنها را به بار انتقاد منفی و تمسخر گرفتند.
یکی از این ایدهها که در ابتدا بسیاری آن را مسخره میدانستند، سری زامبی کالاف دیوتی با نام Call of Duty Zombies بود که اولین مرتبه در بازی Call of Duty World at War در سال ۲۰۰۸ به انتشار رسید. این بخش از دنیای کالاف دیوتی داستان و گیم پلی کاملا متفاوت و جداگانه از دیگر بازیهای Call of Duty داشته که طی سالها میلیونها کاربر پر و پا قرص را به خود جذب کرده است. باید اشاره داشت که امروز کاربران زیادی وجود داشته که تنها به تجربه نسخههایی از کالاف دیوتی پرداخته که بخش زامبی دارند و هرگز به تجربه بخش داستانی یا آنلاین چند نفره این سری بازی نمیپردازند.
اما در این میان، بدون شک کالاف دیوتی شکستهای زیادی را متحمل شده است. برای مثال مدهای زیادی در این سری بازی وجود داشته که هرگز کاربران را جذب نکردهاند و از جمله آنها میتوان به بخش Co-Op بسیاری از نسخهها اشاره داشت که در صدر آنها بخش Extinction بازی Call of Duty Ghosts قرار دارد.
از جمله دیگر شکستهای کالاف دیوتی یا آنگونه که توسعه دهندگان علاقه دارند بگویند، آزمایشهای کالاف دیوتی، میتوان به ویژگی Death Cards در بازی Call of Duty World at War، بخش Headquarters در بازی Call of Duty WW2، بخش کیل استریکهای قابل شخصی سازی بازی Call of Duty Advanced Warfare، بخش Cyber Cores بازی Call of Duty Black Ops 3 و بسیاری دیگر بخشهای آزمایشی کالاف دیوتی اشاره داشت که با شکست مواجه شدند.
همراهی با ترندهای روز
موضوعی دیگر که همیشه از برگهای برنده سری بازی کالاف دیوتی در کنار ریسک پذیری بوده، توجه به ویژگیهای ترند شده در دنیای ویدیو گیم است. با این روش، آنها همیشه قادر به جذب کاربران جدید هستند. از جمله آنها میتوان به قرار داد با فرنچایزهای دیگر و انتشار محتوای کراس اور اشاره داشت که طی یک دهه اخیر محبوبیتی خیره کننده در میان کاربران کسب کرده است. سری بازی کالاف دیوتی اولین کراس اور خود را در بازی Call of Duty Ghosts به انتشار رساند و ما تا به امروز شاهد کراس اورهای مختلف در این سری بازی هستیم. از جمله مثالهای دیگر میتوان به دورانی از ویدیو گیم اشاره داشت که کاربران به دنبال لوت باکس بودند. در آن دوره کالاف دیوتی محتوایی با نام Supply Drops را معرفی کرد که مورد استقبال کاربران نیز قرار گرفت.
پس از آن ما به دورهای رسیدیم که بتل پس مورد توجه کاربران قرار گرفت. در این دوره سری بازی کالاف دیوتی در حقیقت بتل پس را نقطه اصلی تمرکز بخش آنلاین بازیهای خود قرار داد که این ویژگی نیز کاربران زیادی را به خود جذب کرد. اما به بزرگترین ترند کالاف دیوتی که تا به امروز محبوب بوده میرسیم. زمانی که سبک جذاب بتل رویال مورد توجه قرار گرفت، سری بازی کالاف دیوتی به سرعت بخش Blackout در بازی Call of Duty Black Ops 4 و پس از آن بزرگترین بتل رویال تاریخ یعنی Call of Duty Warzone را به شکل رایگان عرضه کرد که تا به امروز نیز یکی از بزرگترین موفقیتها در تمام تاریخ بازیهای ویدیویی شناخته میشود.
فراموش نکردن طرفداران قدیمی
نوستالژی بازی همیشه در بازیهای ویدیویی نتیجه مثبت داشته، اما برخی اوقات استفاده زیاد از آن میتواند سبب بروز آثار منفی شود. برای مثال، کاربران زیادی از نقشههای بازی Call of Duty Modern Warfare 3 سال ۲۰۲۳ که تماما برگرفته از نقشههای قدیمی سری کالاف دیوتی مدرن وارفر هستند شاکی بوده، با این حال پس از اعلام افزودن نقشههای جدید در آینده نزدیک، کاربران از موضع خود عقب کشیده و کالاف دیوتی را تحسین کردند. اینگونه کالاف دیوتی نه تنها کاربران جدید را با نقشههای قدیمی و جدید جذب میکند، بلکه کاربران قدیمی با حس و حال نوستالژیک، ماهها یا سالها از تجربه این عنوان خوشحال میشود. دیگر نمونه اهمیت به طرفداران، عقب نشینی از جنگهای آینده دور و بازگشت به جنگ مدرن و نو سازی سری مدرن وارفر است که بار دیگر کاربران را عاشق کالاف دیوتی کرد. کالاف دیوتی کاربران زیادی را داشته که عین بیست سال بازیهای آنها را خریده و تجربه کرده و این بخش مهمی از موفقیت خود را مدیون اهمیت به خواسته همین طرفداران است.
ما بیش از هر چیز حس نوستالژی را از سال ۲۰۱۹ در سری بازی کالاف دیوتی دریافت کردیم. در بخش داستانی، این سری بازی چه در سری مدرن وارفر و چه در سری بلک اپس تلاش داشت نگاهی عمیق به لحظات خاطره انگیز نسخههای اصلی این دو سری داشته باشد. از مهمترین آنها میتوان به مرحلهای شبیه به مرحله No Russian بازی مدرن وارفر ۲ سال ۲۰۰۹ در بازی کالاف دیوتی مدرن وارفر ۳ سال ۲۰۲۳ اشاره داشت. در دنیای بلک اپس نیز ما میتوانیم شکار اعداد را ببینیم.
علاوه بر آن، نباید تمرکز بر شخصیتهایی چون فرانک وودز (Frank Woods) و گروههایی چون تسک فورس ۱۴۱ (Task Force 141) یا حتی بازگشت شخصیتهای منفی مهم چون ماکاروف (Makarov) یا شپرد (Shepherd) را در حضور شخصیتها و گروههای جدید فراموش کرد. در بخش زامبی نیز شخصیتهایی مانند سامانتا مکسیس (Samantha Maxis) و نقشههایی چون ناخت در توتن (Nacht Der Toten) دیده شد که طرفداران زیادی را به وجد آورد. در بخش آنلاین چند نفره نیز حضور همیشگی نقشههایی جذاب چون نوک تاون در بلک اپس و شیپمنت در مدرن وارفر با جلوههای دیداری مدرن ما را همیشه راضی نگه داشتنهاند.
در کنار این اشارات در بخش داستانی، زامبی و آنلاین چند نفره، ما شاهد بازگشت بسیاری تفنگهای دوست داشتنی در کنار ویژگیهایی چون Prestige Shop هستیم. به طور کلی کالاف دیوتی چند سالی است پیشرفت خود را بر پایه القای حس نوستالژی به کاربران بنا کرده و در این امر به موفقیت خیره کنندهای رسیده است.
در کنار آن، پیش از بازگشت کالاف دیوتی به جنگ مدرن، ما نسخه ریمستر یکی از محبوبترین عناوین تاریخ کالاف دیوتی یعنی بازی Call of Duty Modern Warfare را در سال ۲۰۱۶ و همچنین نسخه ریمستر بازی Call of Duty Modern Warfare 2 را چند سال پس از آن داشتیم. در سوی بلک اپس نیز حس نوستالژی در بسته الحاقی Zombies Chronicles بازی Call of Duty Black Ops 3 و بازسازی بسیاری از نقشههای قدیمی World at War، Black Ops و Black Ops 2 به ما القا شد. همه این اتفاقات و نوستالژی بازیهای کالاف دیوتی، به طور همزمان با انتشار محتوای جدید صورت میگرفت و همین موضوع کالاف دیوتی را حتی در دوران افت خود محبوب نگه داشت.
انتشار سالانه نسخههای جدید و اهمیت آن
امروزه طرفداران زیادی از روند انتشار سالانه بازیهای کالاف دیوتی ناراضی هستند، اما به باور منتقیدن دلایل محکمی برای انتشار سالانه سری کالاف دیوتی چه در گذشته و چه امروز وجود دارد. همانطور که میدانید، استودیوهای متعددی در توسعه و انتشار سری کالاف دیوتی دست دارند و گاهی تجمع آنها برای توسعه یک نسخه نیاز بوده که البته در دورههای زیادی سبب افت کیفیت کالاف دیوتی شده است. با این وجود اینگونه به نظر رسیده که نه تنها اکتیویژن از سود دهی بازیهای خود راضی بوده، بلکه طبق آمار، کاربران بیش از آنکه از این روند ناراضی باشند، از این رویه رضایت داشته و نیازمند انتظار طولانی برای نسخه جدید سری مورد علاقه خود نیستند. با این حال عموم این افراد گمان دارند پشتیبانی طولانیتر از بازیها میتواند میزان رضایت مشتریان را افزایش دهد.
پیشتر اشاره شد که دوره طلایی کالاف دیوتی از سال ۲۰۰۷ آغاز و تا سال ۲۰۱۲ ادامه داشت و واقعیت این است که در آن دوره انتشار سالانه بازی به دلیل عملکرد چشمگیر روندی کاملا منطقی و به جا بود. اما نباید فراموش کرد که امروزه نیز روند سالانه بازیهای کالاف دیوتی فروشی بی نظیر به دنبال داشته از نقطه نظر توسعه دهندگان، آنها بهترین مسیر را پیش گرفتهاند.
از دید کاربران، آنها همیشه عنوانی تازه و با رخی جدید و توسعه یافته با آخرین تکنولوژیها در اختیار دارند و علاوه بر آن با این روش، نام کالاف دیوتی همیشه ورد زبانها باقی میماند. در کنار آن توسعه دهندگان میتوانند بخشهایی جدید را آزمایش کنند که تعداد زیادی از آنها به مذاق کاربران خوش میآید. همچنین، رقبای کالاف دیوتی مانند سری Halo یا Battlefield بازیهای خود را به شکل سالانه عرضه نکرده و عقب نشینی کالاف دیوتی به وضوح سبب خالی ماندن بازار بازیهای اول شخص شوتر با کیفیت میشود. در حقیقت باید این واقعیت را پذیرفت که فرنچایزی نه تنها در سبک بازیهای شوتر اول شخص، بلکه در میان تمام بازیهای ویدیویی عملکردی با ثبات مانند کالاف دیوتی نداشته و بر هم زدن این روند میتواند سبب بدترین افت در تاریخ این سری بازی شود.
به طور کلی سری بازی کالاف دیوتی یکی از شاهکارها در طول تاریخ بازیهای ویدیویی بوده که هرگز از خاطرات پاک نشده و با وجود افت گهگاهی، همیشه به اوج بازگشته است. نظر شما چیست؟ شما کدام نسخه طی این بیست سال را بیشتر دوست داشتهاید؟ چه خاطراتی از این سری بازی را هرگز فراموش نمیکنید؟ در انتظار نظرات، خاطرات و تجربیات شما هستیم.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید