رمز دوم پویا منجر به کاهش چشمگیر خریدهای درون بازی شده است
رمز دوم پویا، بلای جان بازیسازهای ایرانی
به نقل از برخی بازیسازهای مطرح داخلی مانند سازندگان آمیرزا، پسر خوانده و کوییز آو کینگر، از زمان راهاندازی رمز دو پویا و حذف رمز دوم ایستا، حجم خریدهای بازیکنان ایرانی از بازیهای دارای سیستم درون پرداخت، کاهش چشمگیری داشته است.
به گزارش اداره ارتباطات و امور بینالملل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، بیش از ۸۰ درصد از درآمد بازیهای ویدیویی، به عناوین دارای سیستم درون پرداخت تعلق دارد. طی چند سال اخیر بازیهای رایگان (یا همان Free to Play) رونق چشمگیری داشتهاند. بازیسازهای ایرانی هم با غنیمت شمردن همین فرصت عناوین تحسینبرانگیزی را در سالیان اخیر برای موبایلهای هوشمند توسعه دادهاند که خوشبختانه با استقبال خوب بازیکنان ایرانی روبرو شده است.
بیشتر این بازیها رایگان هستند و از سیستم پرداخت درون بازی بهره میبرند تا بازیکنان بتوانند آیتمهای مد نظر خود را از فروشگاههای داخل بازی با پول واقعی خریداری کنند. از آن جایی که بسیاری از پرداختها در این بازیها باید به صورت آنی انجام شود، بسیاری از کشورها با همکاری استورهای معتبری همچون گوگل پلی و اپ استور، انجام چنین کارهایی را با یک کلیک برای کاربران خود میسر کردهاند؛ امکانی که فعلا برای عموم کاربران ایرانی در دسترس نیست یا کاربردی ندارد.
از همین رو بازیکنان ایرانی برای انجام خریدهای درون بازی خود ملزم به ثبت اطلاعات بانکی و رمز دوم هستند تا بتوانند موارد مدنظرشان را خریداری کنند. از زمان حذف رمز دوم ایستا برای تراکنشهای بالای ۱۰۰ هزار تومان و راهاندازی سیستم رمز دوم پویا، بسیاری از کاربران به علت پیچیدگی انجام تراکنش آنلاین، قید خرید از فروشگاه بازیهای محبوبشان را زدهاند و این دقیقا همان چیزی است که بلای جان بازیسازهای ایرانی در چند هفتهی اخیر تلقی میشود. در همین رابطه، امیرحسین ناطقی، مدیرعامل بازی کوییز آو کینگز ضمن تایید کاهش ۳۰ درصدی میزان خرید از فروشگاه این بازی موبایلی، اعلام کرد که خسارت وارده در این دو ماه اخیر، جبرانناپذیر است!
در ادامه، شهریار ازهاریانفر، رییس هیئت مدیره شرکت نردبان اندیشه فردا، سازندهی بازی آمیرزا، به روند کاهشی استقبال کاربران این اثر از خرید آیتمهای موجود در فروشگاه اشاره کرد. محمد زهتابی هم که به عنوان بنیانگذار بازی آنلاین پسرخوانده شناخته میشود، تایید کرد که با افت ۲۵ درصدی فروششان، از اجرای طرح رمز دوم پویا متضرر شدهاند.
زهتابی در این خصوص میگوید:
بررسیها نشان میدهند اکثر افرادی که موفق به خرید نشدهاند از مرحله فروشگاه بازی رد شدهاند و در مرحله بعد هنگام استفاده از درگاه بانکی و یا خرید با اعتبار فروشگاه مربوطه، ناموفق بودهاند.
شهریار ازهاریانفر هم برای حل این مشکل، پیشنهاداتی را مطرح کرد:
میتوان فرآیند خرید را تنها با یک کلیک انجام داد. این امکان در درگاههای بازار و مارکتهای معتبر وجود داشته باشد که کاربران اطلاعات بانکی خود را در سیستم ذخیره کنند و موقع انتخاب پکیج، تنها با یک کلیک خرید انجام شود. راه حل دوم این است که سقف خرید با رمز دوم پویا افزایش داده شود و استفاده از آن اختیاری باشد. راه حل دیگری که میتوان پیشنهاد داد این است که در درگاه بانکی نوشته شود خرید شما زیر 100 هزار تومان است و میتوانید از رمز دوم ایستای خود استفاده کنید.
این بازیسازان مطرح در ادامه ابراز امیدواری کردند که مردم بتوانند در آیندهای نزدیک با رمز دوم پویا هماهنگ شوند تا ضمن رواج دوبارهی سیستم پراخت دورن بازیها، سایر کسب و کارهای دیجیتال هم رونق گذشتهشان را پیدا کنند.
لازم به ذکر است که اگر همچنان برای دریافت رمز دوم پویا اقدام نکردهاید، میتوانید برای انجام تراکنشهای آنلاین تا سقف ۱۰۰ هزار تومان از همان رمز دوم ایستا استفاده کنید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید