نقد و بررسی بازی Remnant 2
پیشرفتی که کافی نبود..
گیمپلی دشوار اما لذت بخش فرنچایز رمنانت باعث شده تا بسیاری از گیمرها از تجربه آن لذت ببرند و اکنون بازی Remnant 2 به بازار عرضه شود.
در سال 2019 بازی به نام Remnant From the Ashes عرضه شد که ترکیبی از المانهای بازیهای مختلف بود. هسته اصلی گیمپلی این بازی در واقع همانند تمامی بازیهای Souls Like بود. گیمپلی دشوار اما لذت بخش این بازی باعث شده بود تا با همه کاستیها بسیاری از گیمرها از تجربه کلی این اثر لذت ببرند. حالا با گذر 4 سال نسخه دوم این بازی با نام Remnant 2 به بازار عرضه شده است. همانند نسخه اول این بازی هنوز از ساختار کلی بازیهای Souls Like استفاده میکند و چالشهای نسبتا دشواری را روبروی گیمر قرار میدهد. البته شاید بتوان گفت که المانهای اصلی هسته گیمپلی از بازیهای شوتر سوم شخص مشابه نیز وام گرفته شده باشند. در حین بازی کردن شباهت بسیار زیادی به گیمپلی بازیهایی همانند Gears of War یا حتی The Division را مشاهده خواهید کرد اما هنوز هم جزئیاتی وجود دارند که باعث میشوند Remnant 2 کمی متفاوت به نظر برسد.
برخلاف نسخه اول، حالا شروع بازی تمرکز بیشتری روی داستان و روایت کلی دارد. این شروع هم گیمر را با دنیای Remnant بیشتر آشنا میکند و همچنین مکانیزمهای گیمپلی با دقت بیشتری به گیمر توضیح داده میشود. در ابتدای بازی گیمر یکی از کلاسهای موجود را انتخاب کرده و داستان آغاز خواهد شد. شخصیت مد نظر گیمر و همراهانش در داستان بازی به دنبال مکانی به نام The Ward در زمین هستند اما اصلا مطمئن نیستند که چنین مکانی وجود داشته باشد. این مکان، یک سرزمین امن برای مقابله با The Root است. The Root در واقع نسلی از گیاهان پلید هستند که قصد دارند جهان را نابود کنند. در همین ابتدا البته تمام برنامهریزیها با مشکل مواجه شده و شخصیت اصلی بازی توسط The Root به شدت زخمی میشود. در حالی که به نظر هیچ امیدی به پایانی خوش وجود ندارد دو شخصیت دیگر شما را نجات میدهد و به سرزمین The Ward هدایت میکنند. اسم یکی از این شخصیتها کلمنتاین است. کلمنتاین قدرت عجیبی را در اختیار دارد. در این قسمت از بازی اطلاعات بسیار زیادی در مورد داستان، برخی از شخصیتها و بسیاری از موارد دیگر به گیمر ارائه میشود. در این بین گیمر با چیزی به نام World Stones آشنا میشود که قابلیت سفر به بُعدهای مختلف زمان و مکان را فراهم میکند. گیمر با رهبر The Ward با نام Ford نیز روبرو میشود اما این دیدار چندان طولانی نخواد بود چون Ford و کلمنتاین هر دو به سنگ تبدیل شده و گیمر با قدرت جدید خود مجبور میشود تا برای نجات دادن این دو به دنیاهای مختلف سفر کند. تا بدین جای داستان میتوان گفت که Remnant 2 روایت بسیار مناسبی را پیگیری میکند. هسته اصلی داستان، شیوه روایت و معرفی شخصیتهای مختلف میتوانند بسیار جذاب باشند اما بعد از چند ساعت اول، داستان به یک عنصر جانبی تبدیل خواهد شد. عدم پرداخت مناسب به داستان و شاخ و برگ دادن به آن باعث میشود که گیمر بعد از چندین ساعت به کلی فراموش کند که داستان اصلی بازی چه بود و اصلا چه هدفی باعث میشود که هنوز به تجربه بازی ادامه دهد. بدون شک عدم پرداخت درست به داستانی که در ابتدا هیجان انگیز به نظر میرسد، یکی از بزرگترین نقاط ضعف Remnant 2 باشد.
به خاطر ساختار کلی داستان، شما در طول تجربه Remnant 2 با دنیاهای مختلفی روبرو خواهید شد. هر کدام از این دنیاها شامل معماری و اتمسفر خاص خود هستند. همچنین هر کدام از آنها شامل شخصیتهای جالبی و عجیبی خواهند بود. شاید در یک قسمت بازی در یک دنیای بسیار مدرن باشید اما در دنیای بعدی با سرزمینی مخروبه روبرو شوید. در ابتدا تمامی این نکات جذاب میرسند. محیطهای متفاوت میتوانند به جذابیت بازی کمک کنند اما در این قسمت نیز مشکل دیگری وجود دارد. بسیاری از محیطهای بازی به شکل تصادفی درست میشوند. به خاطر تصادفی شکل گرفتن هر محیط، شاید بعد از مدتی حس کنید که دنیاهای مختلف موجود در بازی، چندان درگیر کننده و زنده نیستند. ساختار تصادفی دنیاهای بازی باعث شده است تا بخش بسیار زیادی از محیطهای آن نیز غیر ضروری و بدون استفاده به نظر برسند. بسیاری از بخشها به شکل عجیبی به بنبست ختم میشوند و پیدا کردن راه درست را برای گیمر دشوار میکنند.
در بخش گیمپلی باید گفت که ساختار Remnant 2 به شکل کلی بسیار ساده است. بسیاری از بازیهایی که تلاش میکنند ایده اصلی خود را از سری Dark Souls وام بگیرند اما لایههای جدیدی را به آن اضافه میکنند. این لایه ها در برخی از مواقع باعث افزایش سطح سختی یا نامتعادل شدن گیمپلی خواهند شد. در Remnant 2 تلاش شده تا از پیچیدگی بیش از حد گیمپلی جلوگیری شود. همانند نسخه اول، گیمر میتواند از چند کلاس موجود که هر کدام ویژگیهای مخصوص به خود را دارند یک کلاس را انتخاب کند. هر کدام از این کلاسها البته ساختار بسیار خاص خود را برای حضور در دنیای این بازی دارند. برخی از کلاسها مانند Challenger و Hunter ساختاری سنتی را دنبال میکنند و گیمپلی آنها در مبارزات تن به تن یا از راه دور ختم خواهد شد. کلاسهای دیگر البته دارای ویژگیهای مختص به خود هستند که شاید یادگیری شیوه بازی کردن با آنها برای همه گیمرها آسان نباشد.
در نسخه اول تقریبا تمامی کلاسها ساختاری سنتی و شبیه به یکدیگر را دنبال میکردند اما حالا این مشکل در Remnant 2 حل شده است. تیم سازنده تلاش بسیار زیادی کرده که تمامی کلاسها در متعادلترین شکل ممکن بوده و هیچ کلاسی نسبت به دیگری قدرتمندتر به نظر نرسد. در بخش تیراندازی شاید بتوان از شباهت بسیار زیاد این بازی به Gears of War صحبت کرد. نبردهای راه دور با استفاده از اسلحه بسیار خوب طراحی شدند و میتوانند بسیار سرگرم کننده باشند اما در سمت مقابل نبردهای تن به تن چندان جالب به نظر نمیرسند. مشکلات بسیار زیادی در زمینه برخورد ضربات به دشمنان وجود دارد. این مشکل جایی بیشتر خود نمایی میکند که امکان قفل کردن دوربین روی دشمن وجود ندارد. گیمر نمیداند که دقیقا ضربات در مبارزات تن به تن به چه جهتی حرکت میکند و آیا این ضربه دقیقا به دشمن برخورد خواهد کرد. حتی در برخی از زمینهها به خاطر مشکلات فنی ضرباتی که به درستی به دشمن برخورد میکنند، محاسبه نخواهند شد. البته همانگونه که اشاره شد نباید از مبارزات با اسلحه چشم پوشی کرد. این نکته چیزی است که باعث میشود گیمپلی Remnant 2 جذاب به نظر برسد. بسیاری از محیطهای بازی به شکلی هستند که استفاده از از اسلحه در آنها بسیار معقولتر است و نتایج بسیار بهتری را ارائه میکند. همچنین قابلیت شخصیسازی اسلحه در قسمت Mod میتواند بسیار سرگرم کننده باشد.
باید گفت که هیچ بازی در این سبک بدون مبارزه با باسها کامل نخواهند شد و Remnant 2 نیز در این زمینه استثنا نیست. به صورت کلی تقریبا اکثریت باس فایتها در بازی میتوانند به خوبی هر گیمری را به چالش بکشند. هر باس مکانیزمهای مخصوص به خود را دارد و با یادگیری آنها مبارزه برای گیمر آسانتر خواهند شد. البته در این میان نیز باید گفت که طراحی برخی باس فایتها چندان مناسب به نظر نمیرسد. برخی از آنها صرفا نسخه بزرگتر شده بعضی از دشمنان حاضر در مراحل بازی هستند و برخی دیگر چالش مناسبی را در مقابل گیمر قرار نمیدهند.
سازندگان بازی تلاش کردند تا المانهای نقشآفرینی در Remnant 2 تاثیر بیشتری داشته باشند. این روزها شاهد عرضه بازیهای نقشآفرینی زیادی هستیم که هسته اصلی گیمپلی آنها پیدا کردن آیتمهای بیشتر برای رسیدن به قدرت بیشتر باشد. البته Remnant 2 این راهکار را مد نظر قرار نداده. بسیاری از ویژگیهای طراحی شده در بازی، به شکل واقعی شخصی سازی هر کاراکتر را فراهم خواهند کرد. در این بازی Traitهای مختلفی وجود دارند که در طول بازی میتوانید سطح آنها را افزایش داده و قدرتهای شخصیت خود را بر اساس خواستههای خود تقویت کنید. ویژگیهای بسیار زیادی در زمینه شخصیسازی در دسترس گیمر خواهد بود تا جایی که شاید تعداد آنها بیش از حد زیاد به نظر برسد. شاید به این فکر باشید که این ویژگیها تاثیر زیادی روی گیم پلی ندارند اما در حقیقت هر کدام از این آنها میتوانند سیستم بازی کردن شما را عمیقا تغییر دهند. البته صرفا ویژگیهای موجود نیستند که روی شیوه بازی تاثیرگذار هستند. زرهها و اسلحهها نیز میتوانند روی قدرتهای مختلف و شیوه استفاده از آنها موثر باشند. به شکلی میتوان گفت که Remnant 2 در زمینه گیمپلی ویژگیهای محبوب بازیهای Dark Souls، Diablo و Destiny را گردآوری کرده و به بهترین شکل استفاده میکند.
در بخش گرافیکی باید گفت که Remnant 2 نسبتا خوب عمل میکند. در ساخت بازی از موتور Unreal Engine 5 استفاده شده است. به شکل کلی گرافیک بازی بسیار چشم نواز است. اتمسفر هر کدام از دنیاهای بازی بسیار خوب و تاثیرگذار هستند. کیفیت بافتها بسیار خوب هستند و نورپردازی بسیار خوب انجام شده است. البته مشکلات عملکرد و برخی مشکلات فنی نیز گریبانگیر Remnant 2 شدهاند. در ابتدا باید گفت که در برخی از مواقع بافتها در بازی به خوبی بارگذاری نمیشوند و در انجام اینکار با تاخیر مواجه خواهید شد. همچنین افت فریم نیز در بسیاری از نقاط مختلف بازی مشاهده میشود که میتواند روی گیمپلی تاثیرگذار باشد. یکی از نکاتی که به خصوص در میانپردهها به شکل خاصی ملاحظه میشوند، انیمیشن بسیار ضعیف چهرههای شخصیتهای مختلف است.
در نهایت باید گفت که Remnant 2 یک پیشرفت خوب نسبت به نسخه اول است اما به وضوح از تمام پتانسیل موجود استفاده نشده. تیم سازنده تمام تلاش خود را انجام داده تا نقاط ضعف بازی را پوشش داده و ویژگیهای مثبت بیشتری به هسته اصلی گیمپلی اضافه کند. البته در این راه مشکلات دیگری نیز خودنمایی میکنند. Remnant 2 از لحاظ داستانی بسیار سریع تکراری خواهد شد و دنیاهای مختلف آن از لحاظ منطق طراحی مراحل با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند. البته در سمت مقابل Remnant 2 میتواند با گیمپلی عمیق، جذاب و تاثیرگذار خود برای بسیاری از گیمرها جذاب باشد. Remnant 2 شاید از آن دست بازیها باشد که عدهای از تجربه آن بسیار لذت برده و عدهای دیگر نتوانند رابطه خوبی با آن برقرار کنند. در هر صورت به نظر میرسد که سری Remnant پتانسیل تبدیل شدن به یک اثر بسیار موفق و محبوب را دارد اما هنوز برای رسیدن به سطحی که از آن به عنوان یک بازی تاثیرگذار و خاطرهانگیز یاد کرد، فاصله زیادی وجود دارد.
- گیم پلی جذاب و درگیر کننده
- استفاده مناسب از المانهای نقشآفرینی
- تنوع زیاد در زمینه شخصیسازی
- داستان و روایت آن بعد از مدتی در بازی فراموش میشوند
- ساختار دنیاهایی که به صورت تصادفی تولید میشوند دارای مشکلات زیادی هستند
- عدم جذابیت نبرد های تن به تن
- برخی از باس فایتها چالش خاصی را ارائه نمیکنند
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید