بازی Resident Evil Village یا همان Resident Evil 8 تازهترین نسخه از مجموعهی قدیمی ریدنت ایول است که برای دومین بار ما را با ایتن همراه میکند تا اینبار، رهسپار یک روستای ماتمزدهی نفرینی شویم. بازی Resident Evil 8 دنبالهای مستقیم بر بازی Resident Evil 7 است و داستان جدید مجموعه را ادامه میدهد.
مجموعهی رزیدنت ایول در سال ۲۰۱۷ با انتشار هفتمین نسخهی دنبالهدار سری که تحت عنوان Biohazard شناخته میشد، یک ریبوت تمام عیار را برای فرنچایز رقم زد و از خیلی لحاظ یک بازی کاملا جدید بود. کپکام یک تصمیم ریسکی بسیار خطرناک گرفته بود و میخواست یک بار برای همیشه مجموعهی قدیمی و بسیار پرطرفدار Resident Evil را از آن وضعیت کسلکننده و راکد سابق نجات دهد. گیمپلی بازی به دنبال سوم شخص شدن زاویهی دوربین دستخوش تغییرات بسیاری شد و با غنیمت شمردن فرصت پیشآمده، یک خط داستانی جدید در مجموعه آغاز شد و شخصیتهای تازه وارد ماجرا شدند.
خوشبختانه ریسک کپکام جواب داد و توانست به خوبی از پس اعمال تغییرات جنجالی مجموعه برآمده، و مجموعه را یک بار پس از سالها به دوران اوج خودش برگرداند. موفقیت ریبوت بازی Resident Evil 7: Biohazard از یکسو و تولید بازسازیهای موفق و خاطرهانگیز بازیهای قدیمی مجموعه، رزیدنت ایول را یک بار دیگر روی زبانها آورد و علاوه بر راضی نگه داشتن طرفداران قدیمی، نسل کاملا جدیدی از گیمرها را با فرنچایز Resident Evil آشنا کرد.
داستان جدید ایتن بعد از اتفاقات Resident Evil 7 جریان دارد و به طور کلی شاهد ادامهی خط داستانی ایتن در کنار شخصیت قدیمی مجموعه یعنی کریس ردفیلد هستیم. کریس ردفیلد طی یک بستهی الحاقی برای بازی قبلی، وارد داستان ایتن شده بود و حالا در بازی Resident Evil 8 قرار است حضور پررنگتری را رقم بزند و یکی از شخصیتهای اصلی بازی محسوب میشود.
بازی Resident Evil 8: Village یک شوتر اول شخص ترسناک است که در یک روستای شیطانی جریان دارد. روستایی که ایتن به اجبار برای پیدا کردن دخترش وارد آن میشود و هیچ ایدهای دربارهی اینکه اهالی محل چگونه از او استقبال خواهند کرد، ندارد. سطح کیفی بازی Resident Evil 8 از لحاظ صوتی و بصری و همچنین گیمپلی کاملتر بازی نسبت به نسخهی قبلی، در کنار قدرت زیادی که کنسولهای نسل جدید در اختیار سازندگان قرار دادهاند، بازیکنان را به یک تجربهی ترسناک و اکشن دعوت میکند که از خیلی از جوانب، بهترین در نوع خودش است. کپکام همهی تلاشش را میکند که ما رزیدنت ایول جدید را با نام Resident Evil Village بشناسیم و انگار وجود هویدای عدد رومی ۸ (VIII) را در اسم بازی نادیده میگیرد. اما در هر صورت، داستان بازی ایجاب میکند که او را با اسم Village بشناسیم. به لطف برنامههای تبلیغاتی اخیر کپکام در قبال این بازی و همچنین انتشار دموی عمومی آن به طور انحصاری برای پلیاستیشن۵، در حال حاضر اطلاعات بسیاری از این بازی مورد انتظار در اختیار داریم. در ادامهی مطلب با ما در سرگرمی همراه باشید تا تمام آنچه از بازی Resident Evil Village میدانیم را مرور کنیم و به بررسی دموی قابل بازی آن بپردازیم که در روزهای اخیر منتشر شده و بازخوردهای خوبی به همراه داشته.
در روز ۲۲ ژانویهی ۲۰۲۱ یک شوکیس مفصل از بازی Resident Evil Village به استریم درآمد و همانطور که طرفداران انتظارش را میکشیدند، تاریخ انتشار بازی اعلام شد. بازی Resident Evil 8 هفتم ماه می مصادف با جمعه هفدهم اردیبهشت ۱۴۰۰ از طریق کنسولهای نسل هشتمی پلی استیشن ۴ و اکس باکس وان در دسترس قرار خواهد گرفت. ارتقای نسل نهمی بازی برای پلی استیشن ۵ رایگان خواهد بود و در اکس باکس سری اکس/اس هم از طریق اسمارت دلیوری آپدیت میشود.
این بازی بر روی کامپیوترهای شخصی نیز در دسترس قرار خواهد گرفت. در طول این شوکیس اینترنتی، اعضای ارشد تیم سازندهی Resident Evil 8 از استودیوی کپکام در صحنه حاضر شدند و دقایقی را به ارائهی توضیحات طولانی دربارهی بازی پرداختند.
حالا کمی بیشتر از قبل میدانیم که در دل این دنیای پرجزئیات و ناخوشایند چه میگذرد و در پس این ظاهر فریبندهی روستای رمانیایی و پرجمعیت درون بازی، چه ماجرایی در جریان است. در این بازی در نقش ایتن وینترز بازی میکنیم. ایتن برای نجات دادن دختر خردسالش از چنگ یک زن غولپیکر که از قضا خونآشام است و به نام بانو دیمیترسکو (Lady Dimitrescu) شناخته میشود، به این روستای مهگرفتهی خورشید بهدور میرود. اما در ادامه با دشمنان بیشتری مواجه میشود و خود را درون یک بازی بزرگ پیدا میکند.
ایتن وینترز در مسیر تبدیل شدن به یکی از شخصیتهای محبوب فرنچایز
داستان بازی Resident Evil 8 سالها بعد از به پایان رسیدن ماراتون مرگ ایتن و زنده ماندنش در پایان Resident Evil 7 جریان دارد. جایی که او به یک زندگی عادی برگشته و سعی میکند تمامی اتفاقاتی را که تجربه کرده، فراموش کند. ایتن که حالا همسرش میا را که طی حوادث کابوسوار بازی قبلی از چنگ خانوادهی بیکر نجات داده، در کنار خود دارد و به یک آرامش نسبی در زندگی خود رسیده.
اینطور که از شواهد پیداست، ایتن و میا طی این مدت صاحب فرزند شدهاند و این کودک نقش بسیار پررنگی در داستان بازی Resident Evil Village ایفا میکند. علاوه بر اینها شخصیت مجددا طراحیشدهی کریس ردفیلد نیز جدیتر از قبل در بازی حضور دارد و اینبار نقش به مراتب پررنگتری در داستان بازی خواهد داشت. نویسندگان بازی در خلق این کریس ردفیلد جدید گویی یک شخصیت کاملا متفاوت را خلق کردهاند و جالبتر این که در بازی با اسم دارک (dark) شناخته میشود. کریس ردفیلد یا همان دارک در طول نمایشهای بازی در نقش یک غریبهی همهفنحریف ظاهر شده است که سرزده وارد زندگی ایتن میشود و معلوم نیست که قصد کشتن او را دارد یا اینکه میخواهد به او کمک کند.
در اولین تریلر به نمایش از بازی Resident Evil 8 نوشتهای روی صفحه با جملهی “His story comes to a close (داستان او به سرانجام میرسد)” به نمایش درآمد که بدون شک به ایتن یا کریس اشاره دارد. ایتن یک شخصیت جدید در مجموعه است و ماجرایی که در بازی قبلی پشت سر گذاشت و شجاعتی که از خود به عنوان یک فرد معمولی و غیرنظامی نشان داد، او را به عنوان یک شخصیت آیندهدار در مجموعهی رزیدنت ایول معرفی کرده است. شخصیتی که در این بازی جدید وارد یک ماجراجویی دیگر با چالشهای بزرگتر میشود و افزون بر تجربیات قبلی، اتفاقات بسیار متفاوت و خطرناکتری را پیش روی خود میبیند.
از همین رو نمیتوان ایتن را شخصیتی دانست که در این بازی داستانش به سرانجام رسیده و به نوعی از داستان حذف شود. کریس ردفیلد گزینهی بعدی است که میتوان با احتمال بیشتری دربارهاش حرف زد. دیگر وقت آن رسیده که کریس با یک حماسهی تکرار نشدنی به قهرمان داستان تبدیل شود و به دنبال دستیابی به یک هدف والاتر، از خودش عبور کند.
اما در هر صورت اگر حدسهایمان نیز درست باشند، به سرانجام رسیدن داستان یک شخصیت و کنار گذاشته شدن آن از داستان لزوما به معنای مرگ این شخصیت نیست. مخصوصا وقتی شخصیت مذکور بیش از این سابقهی حضور ناگهانی و خروج ناگهانیتر از آن را نیز در کارنامهی خود داشته باشد.
کریس ردفیلد | ناجی ایتن یا فرستادهی اهریمن؟
کریس ردفیلدی که در اینجا با آن سروکار داریم، یک نمونهی تاریک و شرور مشابه آنچه در Resident Evil 1 دیده بودیم است و یکی از آنتاگونیستهای بازی به حساب میآید. سالها از حوادث بازی قبلی گذشته و شخصیتهای بازی مخصوصا کریس دچار تغییرات شخصیتی بسیاری شدهاند.
اولین تریلری که از بازی Resident Evil 8 به نمایش درآمد، به طرز غافلگیرکنندهای با ورود اجباری و ناگهانی کریس به خانهی ایتن آغاز شد. کریس ردفیلد آخرین بار در سکانس پایانی Resident Evil 7 همراه با اعضای گروه آبی آمبرلا در ظاهر یک سرباز امیدبخش و ناجی حضور یافته بود و حالا اینچنین رونمایی شوکهکنندهای، خبر از یک کریس ردفیلد کاملا جدید میداد. البته بهتر است بگوییم کاملا قدیمی. کریس در نسخهی پنجم و ششم بازی Resident Evil هم حضور داشت اما چیزی بیشتر از یک سرباز تا دندان مسلح که در کنار گروهش به هدفهای عظیمالجثه شلیک میکند، نبود.
کپکام پس از سالهای بسیاری که پتانسیل استفاده نشدهی کریس ردفیلد کلاسیک را به فراموشی سپرده بود، باری دیگر در بازی Resident Evil Village او را به یک آنتاگونیست ترسناک تبدیل میکند. در ادامهی تریلر رونمایی این بازی مشاهده کردیم که کریس پنج بار به صورت میا همسر ایتن شلیک کرد و او را کشت. راستش را بخواهید هیچ ایدهای دربارهی دلیل انجام این کار نداریم، اما اینطور که از شواهد پیداست، یهجای کار کریس ردفیلد جدید میلنگد. در هر صورت در اردیبهشت سال آینده به دلیل آن پی میبریم. ممکن است کریس چیزهایی را دربارهی میا بداند که ایتن از آنها بیخبر است.
اگر بازی Resident Evil 7 را تجربه کرده باشید، به خوبی با اتفاقی که برای میا رقم خورد و رابطهای که با اولین داشت، آشنایی دارید. شاید کریس همسر ایتن را با اهداف خوبی کشته باشد و میا آن کسی که ایتن فکر میکند، نباشد. یا اینکه کریس ردفیلد به تسخیر شیطان درآمده و قرار است به یک قلوهسنگ درشت در کفش ایتن تبدیل شود. در نمایش اخیر بازی، کریس درحالی مشاهده میشد که گویا در همان مکانی که تریلر رونمایی بازی (شلیک کریس به میا) جریان داشت، حضور دارد.
یک نوزاد در دستان سربازی که ظاهرا تحت امر کریس است، به چشم میخورد. اگر بخواهیم زودهنگام دربارهی این سکانس نظر بدهیم، به نظر میرسد که در ابتدای بازی کریس به خانهی ایتن هجوم میآورد و بعد از به قتل رساندن میا، دختربچهی خردسالش را با خود میبرد. سپس ایتن به دنبال سرنخهایی که از ایتن در دست دارد، سر از آن روستا در میآورد و دست برقضا مکان اصلیای که در روستا باید به آن سر بزند، قلعهای است که لیدی دیمیترسکو و دخترانش از آن نگهداری میکنند و باقی ماجرا…
سلاح بیولوژیکی یا یک نوزاد بیآزار؟
یک نوزاد در مرکز حوادث داستانی بازی قرار گرفته و احتمالات بسیاری را میتوان در رابطه با جایگاه او در داستان بازی مطرح کرد. با کنار هم گذاشتن سرنخهای متعددی که از خلاصهی داستانها و نمایشهای بازی به دستمان رسیدهاند، در مییابیم که این نوزاد فرزند ایتن و میا و یک دختر است. سازندگان بازی بارها اعلام کردهاند که داستان بازی دنبالهی مستقیم بازی Resident Evil 7 است و در طول بازی اشارات بسیاری به حوادث پایانی آن خواهد شد.
توجه داشته باشید که جزئیات روایت شده در این قسمت از متن، آخر داستان نسخهی قبلی را تا حد زیادی لو میدهند. ایتان و میا همانطور که در پایانبندی بازی قبلی مشاهده کردیم، موفق به شکست دادن اولین (Eveline) شدند و سر از کار خانوادهی نگونبخت بیکرها درآوردند. اولین یک اسلحهی بیولوژیکی از گروه تایپ E بود که میتوانست در شکلها و اندازههای مختلف ظاهر شود و همچنین انسانهای دیگر را به سلطهی خود درآورد. اندام این موجود از روی هم جمع شدن نوعی مایع سیاهرنگ تشکیل شدهاند که به محض نابودی مثل سنگ خرد شده و روی زمین پخش میشوند.
یک تئوری وجود دارد که میگوید نوزاد به نمایش درآمده در تریلرها که فرزند دختر ایتن و میا است، یک اسلحهی بیولوژیکی دیگر مثل اولین است. طبق این تئوری، دختر ایتن و میا، یعنی همان کودکی که در تریلرها نشان داده شده – و محتمل است که اصلا فرزند ایتن و میا نباشد – یک اسلحهی بیولیژیکی بسیار خطرناک و کشنده است که بسته به محیط پیرامون و انسانهای تاثیرگذار اطرافش، میتواند به یک تهدید بزرگ تبدیل شود. یا میتوان آن را تحت کنترل درآورد و به دنبال اهداف خوب و صلحآمیز از آن کمک گرفت.
در هر صورت اینطور که پیداست ایتن به دنبال پیدا کردن یک دختربچه به این روستا آمده و در این مسیر با ساکنین روستا روبهرو میشود. ساکنین روستا اعضای فرقهای مرموز و شیطانی هستند که هر یک به طریقی تحت تسلط شیطان قرار گرفتهاند و در راس آنها خانم دیمیترسکو قرار دارد که یک ویلن تمام عیار برای اثری نظیر Resident Evil 8 است.
البته توجه داشته باشید که موجودات شیطانی و هیولاهای درون روستا هر یک به طریقی به ویروسهای دنیای رزیدنت ایول ارتباط دارند و صحبت از شیطان، تنها استعارهای از شرور بودن آنها است. همچنین لیدی دیمیترسکو تنها ویلن بازی نیست و احتمالا خطرناکترین آنها نیز محسوب نمیشود. اینطور که از تمامی شواهد پیداست، ایتن کمتجربهی Resident Evil 7 که حتی در دست گرفتن اسلحه را هم بلد نبود و ناخواسته وارد هولناکترین کابوس زندگیاش شد، حالا به یک سرباز حرفهای و توانمند تبدیل شده که برای پیدا کردن دخترش – و احتمالا گرفتن انتقام همسرش – پا به درون کابوسی به مراتب هولناکتر و کشندهتر از منزل خانوادهی بیکر میگذارد.
لیدی دیمیترسکو | از این خونآشام غولپیکر چه میدانیم؟
زن قدبلند و خوشسیمای درون تریلرها که از قضا یک خونآشام به نام Lady Dimitrescu (خانم دیمیترسکو) است، یکی از آنتاگونیستهای اصلی داستان محسوب میشود که طبق شواهد اگر قدرتمندترین آنها نباشد، قطعا یکی از چالشبرانگیزترینها خواهد بود. لیدی دیمیترسکو خیلی زود به لطف نمایشهای اخیر بازی Resident Evil 8 بین طرفداران این بازی به شهرت رسید و عدهی زیادی شروع به بحث و گفتگو دربارهی آن کردند. از دختران اهریمنی و بدسگالش گرفته تا صحبتهای مرموزش پشت تلفن که دربارهی ایتن میگفت.
دیمیترسکو و دخترانش صاحب یکی از خانهها یا بهتر است بگوییم قلعههای درون روستا است و اینطور که پیداست ایتن در یکی از مراحل به صورت سرزده وارد قلعهی آنها شده و دردسرهای بسیاری را برای خود رقم میزند. اما لیدی دیمیترسکو کیست و چرا از ایتن استقبال نمیکند؟ شخصی که آنسوی تلفن با دیمیترسکو دربارهی به دام انداختن ایتن صحبت میکرد چه کسی است؟ نمایش اخیر بازی Resident Evil Village و همچنین اخبار و تریلرهای پیش از آن، جزئیات زیادی را در رابطه با داستان بازی، بهویژه خانم دیمیترسکو به اشتراک میگذارد.
در یکی از این نمایشها، دیمیترسکو به صورت تلفنی درحال صحبت با شخصی به نام مادر میراندا (Mother Miranda) مشاهده میشود. این گفتگو جزئیات جدیدی را از ابعاد داستانی بازی Resident Evil 8 فاش میکند و میتواند اطلاعات زیادی را از جایگاه ایتن در این داستان جدید در اختیارمان بگذارد. بههرحال، سالها از پایان بازی قبلی گذشته و تغییرات اخلاقی کریس نیز به خوبی تایید میکنند که اتفاقات بسیاری در این مدت رخ دادهاند.
این متن مکالمهی دیمیترسکو با مادر میراندا است و توجه داشته باشید که ما فقط قسمتهای مربوط به دیمیترسکو را شنیدهایم و قسمتهای نقطهچین درواقع حرفهای مادر میراندا را شامل میشوند:
مادر میراندا، شرمسارم که باید بهتون اطلاع بدم ایتن وینترز از دست اون هایزنبرگ احمق فرار کرده... چون اون توی قلعهی من بود و تا همین الانش هم به اندازهی کافی دخترام رو به زحمت انداخته. وقتی پیداش کنم... نه... آره، البته که متوجه اهمیت مراسممون هستم. من ناامیدتون نمیکنم.
لیدی دیمیترسکو خطاب به مادر میراندا
این مکالمهی کوتاه که تنها از جانب یکی از دو شخص پشت تلفن شنیدیم، جزئیات داستانی جالبی را به اشتراک میگذارد. جزئیاتی که شاید در وهلهی اول به آنها توجه نکنید اما با کنار هم گذاشتن تکههای پازل و بررسی این مکالمه، میتوان به اطلاعات جالب و هیجانانگیزی دست پیدا کرد.
اولین موردی که با کمی زیرکی میتوان به آن پی برد، این است که لیدی دیمیترسکو بدون شک اصلیترین آنتاگونیست بازی نیست و افرادی قدرتمندتر در سطوح بالاتر از او قرار دارند. شاید نحوهی ورود دیمیترسکو به داخل خانه و امر و نهی کردنش به دختران، از او شخصیتی بسیار قدرتمند را تداعی کرده باشد که قاعدتا در راس امورات قرار دارد. اما حقیقتا اینطور نیست و راس کارها به شخص دیگری ختم میشود. دیمیترسکو درحال گزارش دادن به شخص دیگری است و در قسمتهایی از صحبتش به نوعی از او معذرتخواهی میکند که منجر به فرار کردن ایتن شده. این مهم به معنای آن است که شخصی قدرتمندتر از دیمیترسکو در داستان بازی Resident Evil 8 حضور دارد. شخصی به مراتب شرورتر که احتمالا در کردارش شباهتهای بیشتری با هیولاهای خبیث دارد.
در قسمت دیگری از این نمایش، دیمیترسکو برای نخستین بار با ایتن روبهرو میشود و به او میگوید “تو از دست اون زیرست احمق برادرم فرار کردی. درسته؟” و مشخص است که او به شخصی که در مکالمهاش با مادر میراندا به عنوان هایزنبرگ خطاب کرده بود، اشاره میکند.
این شخص احتمالا همان مردی است که در تصویر بالا مشاهده میکنید. اما ممکن است شخص حضور یافته در تصویر برادر دیمیترسکو باشد. درحال حاضر اطلاعات بسیار کمی دربارهی برادر دیمیترسکو در اختیار داریم. ممکن است شخصی که در راس همهی این اتفاقات قرار گرفته و دستورات خود را به دیمیترسکو یا حتی مادر میراندا صادر میکند، برادر دیمیترسکو باشد. اینطور که از کردار و همچنین ظاهر و ابعاد دیمیترسکو که یک زن است، میتوان دریافت، برادر او بدون شک چندین مرتبه خشنتر و خطرناکتر از او خواهد بود و چیزی که میتوان در رابطه با او حتمی دانست، دشمنی او با ایتن وینترز شخصیت اصلی بازی است. در هر صورت میدانیم که گروه آدمبدها و آنتاگونیستهای بازی به لیدی دیمیترسکو محدود نمیشود و همانطور که از مکالمهی تلفنی او با مادر میراندا پیدا است، دیمیترسکو از همه چیز خبر ندارد.
او به دنبال فرار کردن ایتن باید به مادر میراندا جواب پس میداد و با تمام دبدبه و کبکبهای که در مقابل دخترانش و مهمانان بختبرگشتهاش از خود نشان میدهد، مشخص است که چیزی بیشتر از یک خدمتگزار برای اشخاص عالیرتبهتر نیست.
درحال حاضر میدانیم که در این روستا چهار خانهی بزرگ و اصلی وجود دارند که مادر میراندا بر تمامیشان مدیریت دارد. منزل دیمیترسکو (House Dimitrescu)، منزل هایزنبرگ (House Heisenberg)، منزل مورئو (House Moreau) و منزل بنوینتو (House Beneviento). در طول بازی Resident Evil 8 و در قالب مراحل مختلف، به این خانهها سر خواهیم زد و بدون شک باید استقبال خونین و سرشار از خشونت صاحبخانهها را نیز انتظار داشت.
در یکی از نمایشهای بازی دیدیم که لیدی دیمیترسکو دست ایتن را قطع میکند. گویا دیمیترسکو نیز مهماننوازی را از خانوادهی بیکر یاد گرفته. البته نگران نباشید، ایتن پیشتر از این نیز در بازی Resident Evil 7 دست خود را از دست داده و مجددا به دست آورده. قطعا قرار نیست تمام بازی Resident Evil Village را تنها با یک دست به پایان برسانیم. در بازی قبلی ایتن به ویروسی که اولین خانه را به آن آلوده کرده بود، مبتلا شده بود و رشد مجدد دست از عوارض جانبی همین ویروس بود. در قسمتی از نمایشهای اخیر، مرد مرموزی که هویتش تا به امروز نامشخص مانده و پیشتر از احتمال اینکه ممکن است هایزنبرگ، خدمتگذار برادر لیدی دیمیترسکو یا حتی خود برادر باشد صحبت کردیم، به سمت ایتن میآید و درحالی که به نظر میرسد قصد شکنجه کردن او را دارد، به او میگوید بیا ببینیم تو واقعا از چی ساخته شدی؟!
این دیالوگ شاید تنها یک تهدید ساده باشد که معمولا در موقعیتهای مشابه از زبان شکنجهگر جاری میشود. اما اگر بخواهیم ریزبینانهتر روی آن تمرکز کنیم، ممکن است به این اشاره داشته باشد که ایتن – و همچنین همسرش میا – به دنبال اتفاقات بازی قبلی (ابلتدا به ویروس نوع E و تزریق واکسن) دچار تغییرات اساسی در وجود خود شدهاند و شاید دیگر نتوان از واژهی انسان برای توصیف آنها استفاده کرد.
حالا باید منتظر باشیم تا ببینیم در بازی Resident Evil 8 چگونه رشد مجدد دست ایتن توجیه خواهد شد یا اینکه قطع شدن دستش کابوسی بیش نیست و دیمیترسکو بهتر از اینها از مهمانش میزبانی و نگهداری میکند.
دختران دیمیترسکو | در خدمت مادر
لیدی دیمیترسکو سه دختر جوان در قلعهاش دارد که در امورات مختلف از جمله شکنجه کردن انسانها و تهیهی شراب خون از آنها کمک میگیرد. قدرت این سه دختر به آنها این قابلیت را میدهد که به حشره تبدیل شوند.
البته نه یک حشرهی بزرگ و غولپیکر در قامت یک انسان، بلکه دستهی بزرگ و پرتعدادی از حشراتی شبیه به مگس که به آنها قابلیت پرواز کردن و عبور از بین دریچههای کوچک را میدهد. هنوز نمیدانیم که این سه دختر قدرت عجیب خود را از کجا به دست آوردهاند، اما قطعا بیارتباط به هیکل بزرگ مادر خونآشامشان نیست. در طول تجربهی دموی قابل بازی Resident Evil 8 که به طور انحصاری برای دارندگان کنسول PS5 در دسترس قرار گرفته، مشاهده کردیم که این سه دختر چگونه با استفاده از قدرت خود و تبدیل شدن به دستهی پرتعداد حشرات، با سرعت زیادی خود را جابجا میکنند و ناگهان از پشت بازیکن در جلوی آن ظاهر میشوند. پیش از این در بازی Resident Evil 7 نیز شخصی به نام مارگوریت حضور داشت که قدرتهایش شباهت زیادی به این توانایی دختران دیمیترسکو دارند.
شاید دختران دیمیترسکو از Resident Evil 8 و مارگوریت از Resident Evil 7 بیارتباط به یکدیگر نباشند و شاهد ارجاعات داستانی بیشتری به داستان بازی قبلی باشیم. البته لازم به گفتن است که J’avo Noga از بازی Resident Evil 6 که به ویروس C مبتلا شده بود و همچنین هیولای حشرهای بازی Resident Evil 4 نیز هریک به نوبهی خود میتوانند به پیشزمینهی داستانی دخترهای دیمیترسکو ربط داشته باشند.
لیدی دیمیترسکو نیز در این دمو حضور کوتاهی داشت و در طول همین حضور مختصر ولی به یاد ماندنی، یکی دیگر از قدرتهای خود را به نمایش گذاشت. لیدی دیمیترسکو میتواند انگشتهای خود را به تیغههای بلند و برندهی چاقو تبدیل کند و در یک چشم بهم زدن با یک اشاره، محتویات شخصیت اصلی بختبرگشته را روی زمین پخش کند.
در طول این دمو دریافتیم که در قلعهی دیمیترسکو آدمهای معمولی دیگری نیز حضور دارند که از میان محلیهای روستا جمعآوری شدهاند و اغلب به عنوان پیشخدمتکاران قلعه در آنجا مشغول به کار بودهاند. خانم دیمیترسکو و دخترانش علاقهی شدیدی به شراب و گونههای درجه یک آن دارند و همچنین در تولید انواع مختلف آن استعداد زیادی از خود نشان میدهند. آنها اهالی شوربخت روستا و خدمتکاران از همهجا بیخبر خود را در بشکههای چوبی حبس میکنند تا با خون آنها شراب موردعلاقهی خود را درست کنند.
حین تجربهی دموی Resident Evil Village و همچنین بازی اصلی، توجه کافی به نوتها و نوشتههایی که در گوشه و کنار محیط بازی قرار گرفتهاند، داشته باشید تا داستان بازی را با جزئیات بیشتری دنبال کرده و در جریان تمامی اتفاقاتی که در دنیای بازی رخ میدهند قرار بگیرید. در ادامهی مطلب به بررسی گیمپلی و سطح کیفی صوتی و گرافیکی بازی با توجه به دموی PS5 آن میپردازیم.
برخلاف بازی اصلی که ایتن وینترز شخصیت اصلی آن است، در این دمو کنترل شخص دیگری که تحت عنوان Maiden شناخته میشود را به دست میگیریم. این کاراکتر در زیرزمین قلعهی دیمیترسکو زندانی شده و بازیکن در نقش آن باید به دنبال راه فرار از این دخمهی تاریک و ترسناک باشد.
بررسی اجمالی دموی قابل بازی The Maiden
دموی قابل بازی Resident Evil 8 که مدتی قبل به صورت انحصاری از طریق کنسول پلیاستیشن۵ در دسترس عموم قرار گرفته بود، اولین ورود هواداران به دنیای Resident Evil Village و قلعهی مرموز دیمیترسکو را رقم زد. همانطور که گفته شد، بازیکنان در این دمو در نقش یک کاراکتر غریبه و ناشناخته قرار میگیرند که در سلولهای زیرزمینی قلعهی دیمیترسکو زندانی شده.
به محض که این که دمو آغاز میشود، روی صفحه عبارت “راه فرار رو پیدا کن” نقش میبندد و درمییابید که تنها هدف شما در این دموی کوتاه، پیدا کردن راهی برای بیرون آمدن از این دخمهی تاریک و خاکگرفته است. از نوشتهی روی کاغذی که درون سوراخ دیوار جایگذاری شده بود پیداست که این اولین باری نیست که اهالی این ساختمان افرادی را در زیرزمین قلعهی خود زندانی میکنند و پیش از اینها هم زندانیان دیگر اقدام به فرار از این سلولها را داشتهاند.
در این نوشته اطلاعات بیشتری از مسیر پیش روی شما درج شده و همچنین در خطهای پایانی، دربارهی کسانی که همیشه درحال کشیک دادن هستند هشدار میدهد. حالا تنها کاری که میتوانید انجام دهید، قدم برداشتن در راهروی تاریک و غبارآلود بیرون سلول است.
همانطور که سازندگان بازی از استودیوی کپکام اعلام کرده بودند، در این دمو خبری از مبارزه و روبهرویی با دشمنان مختلف نیست. بلکه تنها وظیفهی این تجربهی کوتاه و سی دقیقهای این است که بازیکنان را با سبک و سیاق کلی بازی Resident Evil 8 آشنا کند و از همه مهمتر، به حل کردن اولین معماهای بازی بپردازد.
به طور کلی در این دمو چند دستنوشتهی دیگر و یکی از متعلقات شخصیتی که کنترلش را در دست دارید، در محیط وجود دارد که میتوانید با آنها تعامل برقرار کرده و آرشیو کنید. علاوه بر آن چند در بسته وجود دارد که به اقتضای رزیدنت ایول بودن بازی، طبق قاعدهی سری باید در محیط اطراف خود بچرخید و کلید درها را پیدا کنید. گاهی این کلید نیست که درهای بسته را باز میکند و باید اجسام دیگر را مورد بررسی قرار دهید. برقراری تعامل (Intract) با اجسام مختلف، یکی از مکانیزمهای اصلی گیمپلی در بازی Resident Evil Village به حساب میآید.
گاهی اوقات ممکن است شئ درستی که برای ادامه دادن در مسیر به آن نیاز دارید را در دست داشته باشید، اما با دقت کافی آن را مورد بررسی قرار نداده باشید و نتوانید آن را در موقعیت موردنیاز مورد استفاده قرار دهید. با یک مثال ساده میتوان درک بهتری از این مکانیزم داشت. یک چوبدستی را تصور کنید که در قسمت دستهاش یک سنگ قیمتی جایگذاری شده است.
پیدا کردن این چوبدستی برای حل یک معما الزامی است، اما این خود چوبدستی نیست که در معما باید مورد استفاده قرار داده و در قسمتی از یک وسیله جایگذاری کنید. بلکه باید با بررسی این چوبدستی به سراغ دستهی آن رفته و سنگ قیمتی را از آن جدا کنید. این سنگ درواقع همان چیزی است که برای پشت سر گذاشتن معما به آن نیاز دارید. طی تجربهی کوتاهمدت دموی بازی Resident Evil 8 بازی به خوبی این مکانیزم را همراه با نقاط انحرافیاش به بازیکن آموزش میدهد.
اما این تمام ماجرا نیست و Resident Evil Village بیش از اینکه یک بازی پازلمحور باشد، یک وحشت بقای تمام عیار است که وظیفه دارد بازیکنانش را حسابی بترساند. راستش را بخواهید بازی در طول همین دموی کوتاه نیز به خوبی از پس این مسئولیت برآمده است.
بازی از همان ثانیههای اولیهی دمو با محیط تاریکی که معلوم نیست در آنسوی راهرو چه چیزی انتظار شما را میکشد، به خوبی حس ترس از ناشناختهها را به بازیکن القا میکند. اما بازی Resident Evil 8 درست مانند همین دمو، تماما در محیطهای تاریک جریان ندارد و وحشت قدم برداشتن در میان تاریکیها، مثل خیلی دیگر از بازیهای ترسناک، تنها روش بازی برای ترساندن بازیکن نیست. در ادامه وقتی از زیرزمین خارج میشوید، یک ساختمان بسیار زیبا با معماری داخلی تماشایی را مشاهده میکنید که قدم زدن در آن نهتنها ترسی به همراه ندارد، بلکه لذتبخش هم هست.
در اینجا فرمول اصلی سازندگان بازی Resident Evil 8 که در بازی قبلیشان نیز به خوبی به کار گرفته بودند، ظاهر میشود. هیولاها و خشونت افسارگسیختهشان در کنار محیطهای تاریک و ناشناخته به کنار، این داستان بازی و نحوهی روایت آن است که بازیکن را حسابی میترساند و به چالش میکشد. از دستنوشتههایی که از افراد گوناگون در گوشه و کنار محیطهای بازی به جا ماندهاند گرفته، تا صداهایی که در پسزمینه به گوش میرسند و نفسهای شخصیت اصلی را به شماره میاندازند. این بازی میتواند طوری داستانش را روایت کند که قدم زدن در یک اتاق خالی حتی با مطمئن بودن از اینکه هیچ خطری شخصیت اصلی را به خطر نمیاندازد، تا سرحد مرگ بازیکن را بترساند.
برای مثال در قسمتی از دمو وارد یک اتاق پر از بشکههای شراب میشوید و در همین حین یک دستنوشتهی دیگر پیدا میکنید که از علاقهی بسیار زیاد صاحبان قلعه به شراب خون حرف میزند و توضیح میدهد که چگونه آنها با حبس کردن آدمها درون این بشکهها و مهر و موم کردن آنها، شراب موردعلاقهی خود را تهیه میکنند. این روایت جانبی و بسیار کوتاه وقتی تاثیر خودش را کامل میکند که همزمان از بیرون اتاق صدای پا میشنوید. نه هیولایی، نه فقدان نوری و نه هیچ دیالوگ و انیمیشنی، بلکه تنها چند بشکهی شراب و یک تکه کاغذ که داستان پشت بشکههای شراب را تعریف میکند.
بازی Resident Evil 8 قطعا پر از این روایتهای ساده و جانبی خواهد بود که شدیدا حس کنجکاوی بازیکنان علاقمند به بازیهای ترسناک را میطلبد. بازیکنانی که انبوهی از بازیهای ترسناک در سبکهای روایی مختلف را تجربه کردهاند و حالا از Resident Evil 8 به عنوان نسل جدید محبوبترین سردمدار ژانر وحشت و بقا، یک چالش تکرارنشدنی و نفسگیر را انتظار دارند. در طول این دمو همچنین با سیستم اینونتوری (Inventory) جدید بازی نیز آشنا میشویم که دچار تغییرات ظاهری زیادی نسبت به گذشته شده است.
سیستم اینونتوری در واقع مکانیزمی بر مبنای مدیریت فضای کولهپشتی شخصیت اصلی است. در بازی Resident Evil Village با محدودیت وزن و حجم جهت به همراه داشتن وسایل و تجهیزات همراه خواهید بود. از همین رو باید به خوبی فضای اشغال شده توسط تجهیزات مختلف را مدیریت کنید و تا جایی که میتوانید وسایل غیرضروری را در گاوصندوقهایی که به طور پراکنده در مراحل بازی قرار گرفتهاند، بگذارید. گاوصندوقها با اینکه در مجموع تعداد زیادی را شامل میشوند، اما تمامی آنها در واقع یک صندوق امن و قابل اطمینان هستند که وسایل اضافی و غیرضروری شما را در خود نگه میدارند تا با آزادی عمل بیشتری به مدیریت فضای اینونتوری خود بپردازید.
در بازی Resident Evil 8 همچنین سیستم Crafting نیز تعبیه شده است که از طریق آن میتوانید تجهیزات شدیدا مورد نیاز خود مثل کیتهای سلامتی و همچنین گلوله بسازید. برای ساختن وسایل مختلف، به مواد اولیهی آنها که میتوانید با جستجوی محیطها جمعآوری کنید، نیاز خواهید داشت. در کنار Inventory و Crafting آن مرد چاق و مهربانی که دوک (Duke) نام دارد را نیز به بازی اضافه کنید تا تمامی مایحتاج شما برای به پایان رساندن این ماجراجویی چالشبرانگیز مهیا شوند.
دوک علیرغم جثهی بزرگ و سنگینش که قطعا جابجایی را برای او بسیار سخت میکند، در گوشه به گوشهی دنیای بازی Resident Evil 8 حضور دارد و قطعا از اینکه در تمامی موقعیتهایی که به آن نیاز دارید در نزدیکی شما باشد، اطمینان حاصل میکند. دوک سلاحها و آیتمهای مختلفی را برای فروختن به شما به همراه دارد و با توجه به جریان داشتن بازی Resident Evil Village در یک روستا (یک روستای وسیع که شامل یک قلعه و چندین خانهی بسیار بزرگ میشود) مجموع آیتمهایی که دوک به همراه دارد از تنوع خوبی برخوردارند.
سلاحهای گرم مختلف قطعا از محبوبترین اقلام موجود در فروشگاه دوک خواهند بود که در از پا درآوردن هیولاهای مختلف قطعا کارایی منحصربهفردی خواهند داشت. اما باید توجه داشته باشید که کمبود مهمات و تجهیزات، موردی است که همیشه در یک بازی رزیدنت ایول با آن دست و پنجه نرم خواهید کرد. هرچند اینطور که از نمایشهای بازی پیداست، Resident Evil Village با اینکه در بسیاری از مراحل خود شدیدا ترسناک و چالشبرانگیز به نظر میرسد، اما در عین حال شاهد اکشنهای بسیاری در جریان مبارزه با هیولاهای مختلف هستیم که حداقل در تریلرها، کمبود مهمات در آنها احساس نمیشود.
یک کابوس واقعگرایانه | بررسی محتوای صوتی و بصری دمو
بازی Resident Evil 8 در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ خورشیدی برای کنسولهای نسل نهمی، کامپیوترهای شخصی و همچنین کنسولهای نسل هشتمی منتشر خواهد شد. از همین جهت سطح کیفی دموی این بازی از لحاظ صوتی و گرافیکی، تفاوت زیادی با نسخهی نهایی که کمتر از چهار ماه دیگر عرضه خواهد شد، ندارد.
انتشار این بازی برای کنسولهای نسل هشتمی اخیرا تایید شده و هنوز نمایشی از نسخهی نسل هشتمی آن منتشر نشده. اما با توجه به قدرتی که سختافزارهای نسل نهم در اختیار استودیوی سازنده قرار داده، بازی Resident Evil 8 را میتوان یک بازی بدون نقص از نظر بصری دانست. با اینکه دموی بازی محیطهای زیادی را شامل نمیشد و متشکل از یک زیرزمین تاریک و فضای داخلی یک ساختمان بود، جزئیات طراحی محیط در آن را میتوان یکی از بهترین طراحیهای گرافیکی سال ۲۰۲۱ دانست.
نورپردازی در این بازی تمامی ایدهآلهای یک بازی در ابتدای نسل نهم را دارد و تفاوت انعکاس نور از روی سطوح مختلف با توجه به جنس آنها کاملا قابل مشاهده است. دیگر پارامتر مطلوب در رابطه با سطح کیفی طراحیهای گرافیکی بازی با توجه به این دموی کوتاه، توجه سازندگان به جزئیات اشیا در محیطهای داخلی ساختمان است. تمامی اجسام با جزئیات خیرهکنندهای دقیق و واقعگرایانه طراحی شدهاند و خبر از ساعتها کار استادانه و باوسواس روی کوچکترین اشیا را میدهند. گرافیک بسیار خوب و واقعگرایانهی بازی Resident Evil Village سبب ایجاد محیطهایی اتمسفریک با جوی سنگین و ترسناک شده که تاثیر بسزایی در یک روایت درگیرکننده با تضمین ترسیدن و به شماره افتادن نفسهای بازیکن دارد.
علاوه بر گرافیک ایدهآل بازی، صداگذاریها و موسیقیمتنهای آن نیز به همین منوال سطح کیفی بسیار خوبی دارند و بازی را از لحاظ صوتی به یک تجربهی نگرانکننده و استرسزا تبدیل میکنند که بسیاری از صداهای شنیدهشده در آن را تا مدتها به یاد خواهید داشت. هرچند هنوز با آن نوت تنها و هولناکی که حین بلند کردن اجسام به صدا در میآید و هربار به همان شکل تکرار میشود، کنار نیامدهام و به شخصه وجود آن را الزامی نمیدانم. اما در یک جمعبندی کلی صداگذاران و آهنگسازان بازی Resident Evil 8 بسیار خوب عمل کردهاند.
ابراز نظر تکمیلی و قضاوت نهایی دربارهی شاهکار بودن یا نیاز به تلاش بیشتر داشتن محتوای صوتی این بازی، تنها پس از تجربهی نسخهی کامل Resident Evil Village و حین بررسی اجمالی آن امکانپذیر خواهد بود. اما محتوای بصری و گرافیکی آن طی این تجربهی ۳۰ دقیقهای به خوبی درجه یک بودن خود را به اثبات رساند و همهچیز در اینباره نوید یک بازی بسیار زیبا و تماشایی را میدهد.
مورد بعدی که در دموی بازی توجه طرفداران را به خود جلب میکند، اولین رویارویی آنها با لیدی دیمیترسکو و دخترانش است. در ابتدا کل اتاقها و راهروهای بینشان خلوت و خالی از سکنه به نظر میرسند، تا اینکه رفته رفته صدای راه رفتن چند زن درحالی که مثل همهی زنان شرور در آثار ترسناک میخندند، زیادتر شده و کم کم سر و کلهی خواهران دیمیترسکو پیدا میشود.
پیش از این به طور مفصل این سه خواهر را معرفی کردهایم و در تریلرها دیدهایم. اما حقیقت این است که تجربهی قرار گرفتن با آنها در یک محیط و تعقیب شدن توسط این سه خواهر درحالی که مدام به دستهای از حشرات تبدیل میشوند و از یک سوی اتاق به سوی دیگر آن میروند و درهای خروجی را یکی پس از دیگری میبندند، فرسنگها متفاوت از تماشای آن در قالب تریلرهای تبلیغاتی بازی است. تعقیب و گریز موش و گربهای فرمولی است که سالها بازیسازهای مختلف در بازیهای ترسناک مورد استفاده قرار میدهند.
از بازی Outlast که تماما طبق همین مکانیزم پایهریزی شده بود گرفته، تا نسخههای قبلی فرنچایز Resident Evil و دیگر مجموعههای ترسناک. سازندگان بازی در استودیوی کپکام تمام تلاش خود را به کار گرفتهاند تا با تعقیب و گریزهای درون بازی Resident Evil 8 تجربهای کاملا متفاوت از تعقیب و گریزهای قبلی را به ارمغان بیاورند.
بدون شک اساسیترین تغییری که نهایتا منجر به تغییر کلی تجربهی تعقیب و گریز در یک بازی ترسناک میشود، خلق یک تعقیبکنندهی متفاوت با تواناییهای جدید است. چه چیزی بهتر (بخوانید بدتر) از سه خواهر روانی و بیرحم که با بدنهای تشکیل شده از حشرهشان میتوانند با سرعت جابجا شوند، از لای درهای نیمهباز عبور کنند و سبب مسدود شدن راهها شوند؟ وقتی این سه خواهر همزمان با اینکه با صدای بلند میخندند و دربارهی مزهی بدن شما صحبت میکنند، دقیقا نمیدانید که درحال دور شدن از آنها هستید یا اینکه با سرعت هرچه تمام به سمتشان حرکت میکنید.
این سطح جدیدی از تعقیب و گریزهای ترسناک است که Resident Evil 8 چند ثانیه از آن را در قالب دموی انحصاری PS5 به ما نشان داد. در پایان این تعقیب و گریز نفسگیر که دقایق پایانی این دمو را تشکیل میدهد، شخصیت اصلی متوجه یک درب دیگر میشود که هنوز باز مانده و خوشبختانه به سمت بیرون ساختمان راه دارد. پس به سمت آن میدود و به پاشنهی در که میرسد یک زن بلندقامت و خوشسیما با لباسها و کلاه سفید را میبیند که به یکباره جلویش را میگیرد و آن را به عقب هل میدهد.
سپس در همین حین که لبخند بر لب دارد و شخصیت اصلی را در مقابلش نگه داشته، رسم مهماننوازی منزل دیمیترسکو را به جا آورده و با انگشتهایی که هر کدام در یک لحظه به شمشیری باریک، بلند و برنده تبدیل شدهاند، شخصیت اصلی را با یک اشارهی دست میشکافد. این اولین ملاقات بازیکنان پلیاستیشن5 با لیدی دیمیترسکو بود. یک خونآشام قدبلند و هیکلی که مادر سه دختر عجیبتر از خودش است.
صحبت از خونآشام و انبوه حشرات انساننما شد و بهتر است از این روستای پر از هیولا صحبت کنیم. آخرین موضوع بحث ما و اصلیترین شخصیت بازی بعد از ایتن وینترز، روستای بینام و نشانی که بازی Resident Evil 8 در آن جریان دارد و ایتن وینترز به دنبال پیدا کردن دختربچهی خردسالش پا به درون آن میگذارد.
به هیچ عنوان گول روستا بودن این مکان را نخورید. چرا که روی کاغذ به عنوان یک روستا شناخته میشود و روستا نیز قاعدتا کوچک است. اما این بزرگترین روستایی است که تابهحال در دنیای سرگرمی یا حتی دنیای واقعی مشاهده کردهاید. همانطور که میدانید و پیشتر به آن اشاره شد، این روستا متشکل از چهار امارت اصلی است و دیگر بخشهای آن پر شده از خانههای اهالی این محل. چهار امارت اصلی هرکدام ارباب مختص به خود را دارند که بدون شک یکی از دیگری خبیثتر و مانعی چالشبرانگیزتر در مسیر ایتن است. در طول نمایشهای بازی هیولاهای بسیاری را مشاهده کردهایم اما متاسفانه اطلاعات کمی دربارهی آنها در دست داریم.
یکی از موجوداتی که با حضور خود در تریلرها حسابی طرفداران بازی Resident Evil Village را هیجانزده کرده، وجود گرگینهها در این بازی است. گرگینهها پیش از این در کمیکهای رزیدنت ایول حضور داشتهاند اما این نخستین بار است که پا به درون یک بازی از فرنچایز Resident Evil میگذارند.
گرگینهها در بازی Resident Evil 8 به صورت گروهی حرکت میکنند و رفتاری غیرقابل پیشبینی و کاملا متناسب با شرایط محیطی از خود نشان میدهند. آنها ممکن است مخفیکاری در پیش بگیرند و با تعقیب دستهجمعی شما و همراهانتان، در موقعیت مناسب اهداف خود را شکار کنند. یا ممکن است با صدای شلیک ایتن احساس خطر کنند و سریعا به سمت شما حملهور شوند. در هر صورت گرگینهها بهویژه در گروههای پرتعداد، چالش بسیاری برای ایتن ایجاد میکنند.
علاوه بر گرگینهها، حضور زامبیها نیز در بازی Resident Evil Village قطعی است. این خورندههای مغز، خود مغزی ندارند و فرقی نمیکند مقصد غذا باشد یا نابودی، با سرعت کمی به سمت هرچه توجهشان را جلب کند حرکت میکنند. فکر میکنم بیشتر از این نیاز به توضیح دربارهی زامبیها نباشد.
هر گیمری با کمترین تجربه در دنیای گیم نیز به خوبی انواع مختلف زامبیها را در آثار سینمایی و ویدئوگیمی گوناگون میشناسد. هرچند در Resident Evil 7 شاهد متفاوتترین زامبیهای مجموعه از هر نظر بودیم، اما به طور کلی هرچقدر هم تنوع هیولاهای درون این بازی زیاد باشد، تصور یک رزیدنت ایول بدون زامبیهای احمق همیشگیاش غیرممکن است. ظاهرا اینطور که پیداست در بازی Resident Evil Village با نسخهی جدیدی از زامبیها طرفیم که نقاط اشتراک بیشتری با انسانها دارند. خورندههای مغزی که هنوز کمی از مغزشان را برای خود نگه داشتهاند و از آن استفاده هم میکنند.
این اطلاعات به طور رسمی از سوی سازندگان تایید نشدهاند و بیشتر میتوان به عنوان شایعه به آنها پرداخت. اما بعد از مرور این شایعه مجددا تریلرهای به نمایش درآمده از بازی را مشاهده کنید تا به طور کامل آنها را به عنوان حقیقت دربارهی بازی قبول کنید.
ظاهرا نوعی زامبی نسبتا هوشمند در بازی Resident Evil 8 وجود دارد که رنگ و رو پریدهاند، پوستشان تقریبا پوسیده، روی پیشانی و دستهای خود تتو دارند و مهمتر از همه با یکدیگر حرف میزنند و سلاحهای سرد قرون وسطایی در دست میگیرند.
اگر به یاد داشته باشید این اولین باری نیست که کپکام نوعی هوشمند از زامبیها را وارد دنیای رزیدنت ایول میکند و این ویژگیها شباهت زیادی به روستاییهای درون بازی Resident Evil 4 دارند. گرگینهها و زامبیهای هوشمند، تنها گونههای موجودات داخل بازی هستند که دربارهشان اطلاعاتی هرچند مختصر در اختیار داریم و در تریلرهای بازی نیز به اندازهی کافی به نمایش درآمدهاند. اما حقیقت این است که گرگینهها و زامبیها تنها بخش کوچکی از همهی هیولاها و دشمنان داخل بازی را شامل میشوند و بازی Resident Evil 8 مملو از موجودات اهریمنی (اهریمن دنیای رزیدنت ایول همان ویروسهای جهشیافتهاند) کوچک و بزرگی است که به عنوان باسفایتهای متعددی مانع از رسیدن ایتن به دختر گمشدهاش میشوند. از هیولای غولپیکر و دیومانندی که یک گرز بزرگ در دست دارد گرفته، تا اهالی قلعهی دیمیترسکو و دوستانشان در سه امارت بزرگ دیگر که احتمالا مثل لیدی دیمیترسکو و دخترانش، قدرتهای جادویی در اختیار دارند و از آن برای پیشبرد اهداف شرورانهشان استفاده میکنند.
به طور کلی میتوان پیشبینی کرد که چهار امارت اصلی در این روستا، هر یک سلسله خدمتگذاران مخصوص به خود را دارند و هر یک به طریقی میخواهند مانع از رسیدن ایتن به دخترش شوند. ایتن نیز در این مسیر دوستان و همراهانی دارد که اطلاعاتی دربارهشان در دست نداریم اما اینطور که از نمایشها پیداست، دستهای از اهالی فقیر و مظلوم روستا با او همکاری میکنند.
همهی جزئیات بازی Resident Evil Village یا همان Resident Evil 8 را با هم مرور کردیم و حالا به جرات میتوان گفت که به طور کامل با این بازی آشنا شدهایم. ایتن طی نسخهی قبلی و همچنین بستههای الحاقیای که برای Resident Evil 7 منتشر شد، به نحو احسن خود را همشانهی قهرمانان این فرنچایز، به یکی از شخصیتهای محبوب سری تبدیل کرد. شخصیتی که بدون هیچ توانایی و تجربهای پا به درون خطرناکترین اتفاقات گذاشت و با پشت سر گذاشتن سختترین ماجراجویی زندگیاش، به قهرمان داستان تبدیل شد.
حالا شیطان یک بار دیگر ایتن را به ماجراجویی فرا میخواند. اینبار شرایط به مراتب سختتر از همیشه است و برخلاف انتظار، کریس ردفیلد هم در صف دشمنان او قرار گرفته و همین از خیلی از هیولاها و موجودات وحشی درون بازی خطرناکتر است. در این بازی کاراکترهای جذاب بسیاری حضور دارند که هر یک به طریقی صفحهای از ماجراجویی جدید ایتن را ورق زده و چند ساعتی او را همراهی میکنند یا درصدد از پا درآوردن او درمیآیند.
به هرحال این شما هستید که باید پا به درون این روستای نفرینی بگذارید و دختر ایتن را پیدا کنید. موردی که باعث میشود داستان بازی از یک ماموریت نجات ساده به یک درام فانتزی ترسناک تبدیل شود، این است که قطعا روند کار به این سادگیها نخواهد بود و بدون شک یک جای کار میلنگد.
آیا کریس ردفیلد واقعا دشمن ایتن است و میا را که کاملا بیگناه بود بدون لحظهای تردید با بیرحمی تمام کشت و به دنبالش دخترش را هم دزدید و با خود نزد اربابان شیطانی روستا برد؟ انگیزهی کریس از انجام این کار چه بوده؟ چرا ایتن را زنده به حال خود رها کرد با اینکه میدانست قطعا برای نجات دخترش لحظهای از پا نخواهد نشست؟ برای یافتن پاسخ تمامی این سوالها باید تا اردیبهشت ماه صبر کنیم و به تجربهی بازی Resident Evil Village بپردازیم. نظر شما دربارهی این بازی چیست و انگیزهی کریس برای انجام این کار را چگونه ارزیابی میکنید؟
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید