سازندگان Returnal در حال ساخت یک بازی کاملا جدید هستند
پروسهی ساخت بازی چندنفره هاوسمارک متوقف شد
استودیوی بازیسازی هاوسمارک که با ساخت بازی Returnal حسابی محبوب شد، در حال حاضر روی توسعهی یک بازی کاملا جدید فعالیت میکند.
هاوسمارک (Housemarque) یکی از قدیمیترین استودیوهای بازیسازی به شمار میرود که برای نخستین بار فعالیت خود را در سال ۱۹۹۵ میلادی در کشور فلاند آغاز کرد. این استودیو در طول دو دههی اخیر عناوین مختلفی را روانه بازار کرده که با شروع نسل نهم، وارد همکاری با سونی شد و در نهایت یک بازی فوقالعاده تحت Returnal به طور انحصاری برای کنسول پلیاستیشن 5 منتشر کرد. این عنوان به لطف داستان عالی و درگیرکننده و همچنین گیمپلی جذاب از همان ابتدا مورد تمجید و تشویق شماری از منتقدان قرار گرفت.
در همین حین، ریترنال در مراسمهای گوناگونی نیز نامزد دریافت جوایز متعددی شد و افتخارات زیادی را برای هاوسمارک به همراه آورده است. همچنین، نباید از عملکرد تجاری شگفتانگیز این بازی اکشن نیز غافل شد. به دنبال این موفقیتهای ارزشمند، شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی چندی پیش تیم این استودیو بازیسازی را رسما خریداری و به زیرمجموعههای خود اضافه کرد. بدین ترتیب، هاوسمارک در حال حاضر به عنوان یک استودیوی فرست پارتی به فعالیت خود ادامه میدهد.
در همین راستا، به نظر میرسد که سونی به ساخت پروژهی بعدی این استودیو چراغ سبز نشان داده و سازندگان Returnal در حال حاضر روی ساخت یک بازی جدید مشغول به کار هستند. در همین ابتدا، باید اشاره کنم که بازی جدید هاوسمارک، دنبالهی ریترنال نیست و ظاهرا آنها روند توسعهی یک آیپی جدیدی را آغاز کردهاند. ایلاری کویتینن، مدیر برنامهریزیهای هاوسمارک، در این زمینه اعلام کرده که همچنان به ساخت بازیهای آرکید ادامه میدهد و در حالی که در صحبتهای خود به ایدهپردازی و ساخت یک بازی جدید در روزهای اخیر اشاره کرد، از سبک “بکش برو جلو” نیز سخن گفت.
ایلاری کویتینن در این زمینه میگوید:
ما از آخرین دایناسورهایی هستیم که همچنان بازیهای آرکید خلق میکنند! بازی Nex Machina که چند سال پیش منتشر شد، کاملا در سبک بکش برو جلو بود که با حال و هوای دههی ۸۰ میلادی توسعه یافته بود. این یک سرنخ برای پروژهی بعدی ما میتواند باشد. مدتی است که ما روی این موضوع فکر میکنیم.
آنطور که به نظر میرسد، استودیوی هاوسمارک پیشتر از آغاز روند ساخت آیپی جدید خود، برای مدتی مشغول توسعهی پروژهی Stromdivers بود. این بازی در واقع یک اثر در سبک تیراندازی و چندنفره آنلاین بود که علیرغم تلاشهای سازندگان، نتوانسته بود سطح انتظارها و استانداردهای هاوسمارک را برآورده کند. به همین خاطر، مدیران روند خلق آن را به کلی متوقف کرده و روی ساخت یک آیپی جدید تمرکز کردند. ایلاری کویتینن در این باره توضیح میدهد:
ما در دورهای مشغول ساخت یک بازی شوتر چندنفره و آنلاین بودیم در آن موقع، اینطور به نظر میرسد که هر بازیسازی باید در خلق عناوین مولتیپلیر مهارت و تجربه داشته باشد. به همین خاطر، ما این مسیر را امتحان کردیم که البته، خروجی و نتیجهی کار ما کیفیت چندان قابل قبولی نداشت. ما هم اکنون روزهای اولیه برای توسعهی یک آیپی جدید را سپری میکنیم. یک IP جدید که در حال حاضر مشغول تعیین موضوعهای کلی و طرحهای اولیهی آن هستیم. باید ببینیم این مورد چه نتیجهای را به همراه خواهد داشت.
با استناد بر اظهارات مدیر برنامهریزیهای هاوسمارک، گویا بازی جدید سازندگان Returnal هنوز در مرحلهی ایدهپردازی و طرحهای اولیه قرار دارد و چه بسا تیم توسعهدهنده فعلا روند پیادهسازی کلیات آن را آغاز نکرده است. از طرفی، با توجه به سابقهی قبلی این استودیو، ممکن است که پروسهی ساخت این عنوان کاملا جدید نیز شکست بخورد و مشابه اثر مولتیپلیر و آنلاین قبلی آنها، ادامهی این پروژهی نیز به کلی لغو شود.
در ادامهی این گفتوگوها، هری کروگر، کارگردان بازی ریترنال، ادعا کرد که دیدگاه هاوسمارک به ساخت بازیهای جدید، دقیقا برگرفته از سبک و ایدههای ریترنال خواهد بود. او معتقد است که استودیوی هاوسمارک باید هویت خود و همچنین بازی ریترنال را به خوبی حفظ کند و با استفاده از موفقیتهای آن، به سراغ پروژهی بعدی خود برود. هری کروگر در این خصوص میگوید:
ما واقعا تلاش میکنیم تا هویت خودمان را حفظ کنیم. این که صنعت بازیهای ویدیویی پیشرفت چشمگیری داشته، به معنای واقعی کلمه عالی است و هم اکنون سبک و تجربههای بازیهای ویدیویی تنوع زیادی دارد. تمامی این سبکها و تجربهها میتوانند در صلح کنار یکدیگر بوده و حتی با ادغام شوند. برای مثال، بازیهای لایو سرویس میتوانند کنار عناوین چندنفره و سایر آثار وجود داشته باشند. ریترنال یکی از این صداها است. در حال حاضر ما واقعا به دستاوردهای ریترنال افتخار میکنیم. ما نگرش خاص خود را که در خلق ریترنال استفاده کردیم، همچنان دنبال میکنیم و از این بابت واقعا هیجانزده هستیم.
همانطور که اشاره شد، روند ساخت بازی جدید سازندگان Returnal از چند روز پیش آغاز شده که به همین خاطر، هنوز اطلاعات زیادی از کلیات آن در دسترس نیست و سبک، گیمپلی و داستان آن در هالهای از ابهام قرار دارد. بر این اساس، در صورتی که حتی پروسهی ساخت بازی به خوبی پیش برود، نباید به این زودیها منتظر عرضهی آن باشید و لااقل چند سالی با انتشار آن فاصله داریم. به علاوه، از آنجا که هاوسمارک اخیرا به استودیوهای زیرمجموعهی پلیاستیشن ملحق شده، بیشک این آیپی جدید نیز مشابه ریترنال در انحصار پلیاستیشن 5 خواهد بود.
لازم به ذکر است که بازی ریترنال هماکنون به صورت انحصاری برای کنسول پلیاستیشن 5 در دسترس قرار دارد و برخلاف دیگر آثار انحصاری سونی، این عنوان برای کنسول نسل هشتم پلیاستیشن عرضه نشده است. داستان بازی روی یک فضانورد به نام سلین تمرکز دارد که سفینهاش در سیارهای عجیب و مرموز و صدالبته خطرناکی سقوط کرده است؛ سیارهای که روزگاری محل سکونت یک تمدن باستانی بوده است. او هیچ شریکی در این مسیر ندارد و از قضا، هیچ فردی هم به کمکش نخواهد آمد. از همین رو، باید با استفاده از تجهیزاتی که برایش باقی مانده یک ماجراجویی خطرناک را شروع کند تا شاید سرانجام راهی را برای خروج بیابد.
در صورتی که اطلاعات چندان زیادی در خصوص بازی ندارید و یا در خرید آن مردد هستید، توصیه میکنم بررسی بازی Returnal را از دست ندهید. این بازی در رسانه سرگرمی توانست نمره ۹ از ۱۰ را در رسانه سرگرمی به خود اختصاص دهد. خلاصه و جمعبندی بررسی به شرح زیر است:
بازی ریترنال یکی از متفاوتترین شیوههای روایت داستان را در خود جای داده و گیمپلی نفسگیر و ساختار لوگلایت مراحلش ساعتهای طولانی شما را سرگرم خواهد کرد. این بازی یکی از بهترین تجربههای ممکن تا به امروز از کنسول PS5 و کنترلر دوالسنس را با خود به همراه دارد.
در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با بازی جدید سازندگان Returnal چیست؟ شما چه انتظارهایی از آیپی بعدی استودیوی فرست پارتی هاوسمارک دارید؟ فراموش نکنید که نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه سرگرمی به اشتراک بگذارید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید