اولین چیزی که با نگاه کردن به بازی Shenmue 3 به ذهنم رسید، بازگشت به دنیای گذشته بازیهای ویدیویی بود؛ دنیایی با طعم دریمکست!
شاید با شنیدن کلمه Open World یا همان دنیای باز، اولین اسمی که به ذهنتان برسد، سری بازی Grand Theft Auto باشد اما ذهنیت گیمرهای سن و سالدار، احتمالا متفاوتتر است. هر چند که بازی Shenmue اولین عنوان Open World تاریخ نیست، اما نمیتوان منکر شد که سازندگان آن در اواخر دهه 90 میلادی به معنای واقعی کلمه انقلابی در این سبک از بازیهای ویدیویی به راه انداختند.
این انقلاب، با رهبری سِگا (Sega) و یو سوزوکی (Yu Suzuki) همان طور که گفته شد، تحت عنوان Shenmue در سال 1999 میلادی شکل گرفت و توانست تا دو دههی بعد یک الگوی خوب برای بسیاری از بازیهای Open World باشد.
دو نسخهی اول بازی شنمو، به صورت انحصاری برای کنسول شکست خوردهی دریمکست به بازارهای جهانی عرضه شد اما به رغم تحسین بسیاری از منتقدان، نتوانست یک تنه این کنسول به یاد ماندنی را از باتلاق مرگ نجات دهد.
شاید به همین دلیل بود که نام شنمو نزدیک به دو دهه به باد فراموشی سپرده شد. در مراسم E3 2015، یو سوزوکی بعد از سالها از این مجموعه صحبت کرد و به صورت رسمی، طرفداران این بازی را به حمایت در Kickstarter جهت توسعهی آن دعوت کرد. این دعوت تا حد زیادی توانست بسیاری از علاقهمندان به مجموعه بازی Shenmue را تحت تاثیر قرار دهد؛ تا جایی که تنها کمتر از هفت ساعت، 2 میلیون دلار برای توسعه نسخهی سوم این عنوان، جمع آوری شد. با این وجود، متاسفانه چنین روند کمسابقهای تنها چند روز ادامه پیدا کرد و حمایت مردم از توسعهی این بازی در کیکاستارتر، تا سال 2018 میلادی فقط به 7.1 میلیون دلار رسید.
هر چند که حمایت مالی مردم کمتر از انتظار سوزوکی بود اما این کمبودها نتوانست از روند ساخت بازی Shenmue 3 ممانعت کند و قرار است که این بازی تا چند هفتهی دیگر برای پلتفرمهای پلیاستیشن 4 و رایانههای شخصی منتشر شود.
“وقتی کنترلر را برای تجربه این بازی در دستم میگیرم، احساس میکنم درگیر یک رویا شدهام” این جمله یو سوزوکی در رابطه با ساخت سومین شنمو است؛ بازی که به زعم من نوعی سفر در زمان به حساب میآید چرا که به لطف این عنوان میتوانیم یک بار دیگر درگیر استانداردها و مکانیکهای دهه گذشته شویم. اتفاقی که میتواند مهمترین نقطه قوت بازی Shenmue 3 باشد، یا بزرگترین نقطهی ضعف آن!
به هر حال سازندگان این بازی در تلاش هستند تا با روایت یک ماجراجویی جدید در پلات اصلی شنمو 3، یک قدم دیگر به سمت بازیهای Open World امروزی بردارند. با این وجود هنوز این اثر به داستان نسخههای قبلی پایبند است و همان طور که انتظار میرود، باز هم قرار است ریو هازوکی شخصیت اصلی بازی باشد.
میتوانیم یک بار دیگر درگیر استانداردها و مکانیکهای دهه گذشته شویم. اتفاقی که میتواند مهمترین نقطه قوت بازی Shenmue 3 باشد، یا بزرگترین نقطهی ضعف آن!
متاسفانه جزئیات دقیقی از داستان بازی Shenmue 3 مشخص نشده است اما این مسئله به تایید رسیده که شنهوآ، بیشتر از هر وقت دیگری کنار ریو خواهد بود تا او را در ماجراجویی جدیدش یاری کند.
صحنههای احساسی و رمانتیک در بستر روابط ریو با خانوادهاش و همچنین شنهوآ، یکی از محورهای اساسی این بازی خواهد بود. چنین چیزی یکی از عوامل موفقیت دو نسخهی ابتدایی شنمو بود و حالا قرار است تا پرُرنگتر از گذشته، روند بازی را تحت تاثیر خود قرار دهد.
بر خلاف خیلی دیگر از بازیهای Open World، تلاش سازندگان بازی Shenmue 3 بر این است که محیط بازی در خدمت داستان و گیم پلی آن باشد. متاسفانه در سالهای اخیر به وفور شاهد این اتفاق بودهایم که بازیسازها برای داشتن محیطی Open World ساعتهای زیادی از گیم پلی و داستان بازی را هدر میدهند اما یو سوزوکی، با علم بر این موضوع سعی کرده است تا نسخهی سوم شنمو هم مثل قسمتهای قبلی، بازیکنان را از خط اصلی بازی دور نکند.
بایلو و نیااوو در شنمو را با لس سانتوس یا لیبرتی سیتی در سری GTA هرگز مقایسه نکنید؛ البته قرار هم نیست که ذهنیت همان نسخههای سال 1999 و یا 2001 را داشته باشید. یو سوزوکی مدعی شده است که اگر پیش از این در بایلو تنها 50 نفر را مشاهده میکردید، این آمار در Shenmue 3 به 500 نفر رسیده است؛ 500 نفری که هر یک از آنها دیالوگهای منحصر به فرد خودشان را دارا هستند و شما میتوانید با هر یک از آنها صحبت داشته باشید.
برخلاف بسیاری از بازیهای بتمآپ، سرعت روند این بازی بالا نیست و باید مانند خیلی از بازیهای نقش آفرینی (یا همان RPG) مشغول ماجراجویی، گشت و گذار در محیط و پیدا کردن آیتمهای مختلف و صحبت کردن با NPCها برای پیشبرد مراحل بازی باشید.
همان طور که انتظار میرود، قرار است جزئیات محیط بازی بیشتر از قبل باشد و تعریف بروزتری از فضای Open World در شنمو 3 داشته باشیم. میتوانید به فروشگاهها بروید و لباسهای ریو را تغییر دهید و بعد از آن هم کمی به ماهیگیری مشغول شوید؛ همچنین این امکان وجود دارد که به دنبال آیتمهای مختلف در محیط بازی بروید تا از آنها در طول بازی، استفاده کنید. جالب است بدانید که مثل بازی Red Dead Redemption 2، با فشردن کلید L3 بسیاری از آیتمها و یا ردپاها در محیط بازی خودشان را نشان میدهند و چنین مکانیکی در بسیاری از مراحل، کاربرد اساسی خواهد داشت. همچنین تعدادی بازیهای شرط بندی و بوردگیم وجود دارد که میتواند برای چند ساعت بازیکن را از دغدغههای اصلی ریو دور کند.
هرچقدر هم که محیط بازی بزرگتر از گذشته شده باشد، اما سطح فنی گرافیک این عنوان، به هیچ وجه در حد و اندازههای آثار AAA امروزی نیست. متاسفانه یا خوشبختانه طراحیها و کیفیت تکسچرها در بهترین حالت یادآور بازیهای ژاپنی هفت یا هشت سال پیش هستند اما با این وجود، بعید میدانم کسی در شنمو، برخلاف اولین دهه 2000، به دنبال گرافیک فنی بیرقیب باشد.
رخلاف بسیاری از بازیهای Beat’em Up، سرعت روند این بازی بالا نیست و باید مانند خیلی از بازیهای نقش آفرینی (یا همان RPG) مشغول ماجراجویی، گشت و گذار در محیط و پیدا کردن آیتمهای مختلف و صحبت کردن با NPCها برای پیشبرد مراحل بازی باشید. البته صحبت کردن با دیگر شخصیتها، یک چالش اصلی نخواهد بود و سوزوکی معتقد است مدل این مکانیک در بازی جدیدش، مشابه با انتخاب دیالوگها در بازیهایی مانند Heavy Rain است.
یکی از مهمترین سیاستهای سوزوکی در قبال بازی Shenmue 3 این است که این بازی واقعگرایانهتر از نسخههای قبل باشد.
یکی از مهمترین سیاستهای سوزوکی در قبال Shenmue 3 این است که بازی، واقعگرایانهتر از نسخههای قبل باشد. هر چند که در نظر گرفتن اتفاقات روزمره هر انسانی، در نسخههای اول و دوم این بازی هم وجود داشت؛ مانند این که ریو در یک کارخانه استخدام شده بود تا بتواند با درآمد حاصل از آن، امرار معاش کند؛ البته قرار نیست سیستم شغلی شخصیت اصلی بازی کپی کاری از نسخههای قبل باشد و این بار شاهد تفاوتها و خلاقیتهای بیشتری خواهیم بود.
Shenmue یک بازی دنیای باز با سیستم مبارزات Beat’em Up است. این سلیقهی چندین و چند سالهی ژاپنیها هنوز هم یکی از جذابیتهای دنیای بازیهای ویدیویی به شمار میرود و میتوان امیدوار بود که سیستم مبارزات سومین شنمو هم بتواند هر بازیکنی را به سبک چشم بادامیها سوق دهد؛ مبارزهای که در آن هیچ خبری از تفنگ و آر پی جی و رمز پنزر (رمز تانک در بازی GTA Vice City) نیست.
سوزوکی در یکی از مصاحبههای خود تایید کرد که تمرینات دوجو و همچنین روند مراحل باعث تکامل سیستم مبارزات بازی خواهد شد. به عبارتی دیگر هرچقدر که به پایان بازی نزدیکتر شوید، حرکات رزمی جدیدتری به تواناییهای ریو هازوکی اضافه خواهد شد. بنابراین بعید است که سیستم مبارزات Shenmue 3 اسیر تکرار و یکنواختی شود.
یکی از مکانیکهای واقع گرایانه این بازی، نیاز به استراحت ریو بعد از انجام مبارزات است. همچنین گردش شبانه روز، تقریبا نزدیک به پیشروی ساعت در دنیای واقعی خواهد بود. نتیجهای که من از این دو اتفاق میگیرم، این است که شنمو 3 قطعا برای بازیکنان بیحوصله، انتخاب مناسبی نیست!
سیستم آب و هوای پویا هم مطابق انتظار از هر بازی Open World در این بازی وجود دارد. تمرکز توسعه دهندگان این عنوان روی پویایی آب و هوا، به حدی است که اگر صبح باران ببارد، عصر شاهد خیسی تمام جزئیات محیط بازی و همچنین چالههای گِلی خواهیم بود. همان طور که پیش از این هم اشاره شد، شاهد وسعت محیط شنمو در حد و اندازه بسیاری دیگر از اپن ورلدهای AAA نباشد، اما هنرمندیهای سووزکی میتواند نکات تحسین برانگیز زیادی را درون این بازی قرار دهد.
هر چه قدر که به پایان بازی نزدیکتر شوید، حرکات رزمی جدیدتری به تواناییهای ریو هازوکی اضافه خواهد شد. بنابراین بعید است که سیستم مبارزات بازی Shenmue 3 اسیر تکرار و یکنواختی شود.
یکی دیگر از نکات جالب توجه بازی Shenmue 3 زاویه دوربین است. به مانند نسخههای قبلی، زاویه دوربین پیش فرض، سوم شخص است اما شما میتوانید این زاویه را به دید اول شخص تغییر دهید. همچنین دوربین بازی با چرخش 360 درجه در تمام ابعاد، ثابت میکند که دیگر خبری از کارگردانیهای ما قبل تاریخی دوربین بازی نیست و شنمو هم مثل خیلی دیگر از IPها، به استانداردهای بازیهای امروزی رسیده است.
از پایبندیهای Shenmue 3 به ریشههای این مجموعه، درجه سختی آن است. به گفتهی خالق مجموعه بازی، سومین قسمت Shenmue دارای چهار درجه سختی خواهد بود که آسانترین آن، بازیکنان را صرفا در خط اصلی داستان بازی قرار میدهد و آنها را درگیر مبارزات آسانتری خواهد کرد.
این در حالی است که سختترین درجه سختی بازی، ترجمهاش از زبان ژاپنی این خواهد بود: “اصلا این را امتحان نکن”. معلوم نیست که سوزوکی و دوستانش چه آشی و با چند وجب روغن برای بازیکن پختهاند!
با این تفاسیر چیزی که واضح به نظر میرسد، پیروی یو سوزوکی از روند بازیهای دو دههی قبل است. علاوه بر بسیاری از مکانیکهای Shenmue 3، روند بازی و طراحیهای آن به هیچ وجه مشابه عناوین امروزی نیستند. حتی ممانعت سوزوکی در انتشار ریز به ریز اطلاعات بازی، نشان میدهد که او به اصول بازیسازان دهه 90 میلادی پایبند است و قصد ندارد کسی پیش از تجربه سومین بازی از این سری، آن را قضاوت کند.
نمیتوان منکر این شد که درک Shenmue 3 کار هر کسی نیست. با این وجود، اگر از گیمرهای قدیمی باشید، قطعا نمیتوانید نسبت به حال و هوای نوستالژیک این بازی، بیاعتنا باشید. در طرف مقابل، اگر از گیمرهایی هستید که فقط به دنبال بازیهای پر زرق و برق امروزی میروید، شاید بهتر باشد که با تجربه این عنوان، کمی در زمان سفر کنید تا بدانید دنیای بازیهای Open World، به دست چه کسانی به این مقطع رسیده است.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید