بازی Shenmue 3 یک اثر کلاسیک و نوستالژیک است که فقط طرفداران قسمت اول و دوم میتوانند با آن ارتباط خوبی برقرار کنند.
بدون شک Shenmue را میتوان یکی از انقلابیترین بازیهای تاریخ گیم نامید؛ اولین بازیای بود که چرخه شب و روز، استفاده از QTEها و تعداد زیادی مینیگیم را در یک بازی گنجاند. از انتشار آخرین نسخهی این بازی نزدیک به ۲۰ سال میگذرد و حال در ابتدای بررسی بازی Shenmue 3 میگویم که این بازی یک اثر کلاسیک و نوستالژیک است و تنها طرفداران درجهی یک آن میتوانند با این عنوان ارتباط برقرار کنند.
روایت داستان بازی Shenmue 3 ادامهی همان داستانی است که ۱۸ سال پیش به اتمام رسید. شخصیت اصلی این داستان بار دیگر «ریو هازوکی» خواهد بود و بازیکن در این بازی نیز در نقش او روایت را دنبال میکند. ریو به دنبال انتقام خون پدرش به دنبال فردی به نام «لان دی» است در انتهای قسمت دوم، ریو سرنخهایی از لان دی در دهکدهی «بالو» پیدا میکند. ریو در همانجا با دختری به نام «شِنهوا» آشنا شده و متوجه میشود که پدر شنهوا یک سنگ تراش است که به تازگی ناپدید شده و سرنخهایی از گنج بزرگ را میداند. داستان با فهمیدن موضوعاتی به یک دیگر گره میخورد و ریو به همراه شنهوا برای پیدا کردن پدر شنهوا عازم سفری خطرناکی میشوند.
داستان همان سفر قهرمانانه ریو به دنبال انتقام از لان دی، با این تفاوت که این بار با دختری که به دنبال پدرش است، هم مسیر میشود
همهی داستان Shenmue 3 همین است و در واقع چیزی به بازی اضافه نمیشود. همان سفر قهرمانانهی ریو به دنبال انتقام از لان دی، با این تفاوت که این بار با دختری که به دنبال پدرش است، هم مسیر میشود. ریو شخصیت خوبی است؛ یعنی بیشاز اندازه شخصیت مثبتی دارد. پسری با قلبی از طلا و دوست داشتنی. او هنرهای رزمی بلد است و از همه مهمتر، هر شب ساعت ۹ به رختخواب میرود. این خوب بودن زیادی از حد است؛ ما در آثار مدرن برای درک بهتر شخصیتها معمولا قهرمانان داستانها را یک شخصیت خاکستری میبینیم که با گذشت روایت داستان، جلوههای خوب و بد خود را نشان میدهند و همین باعث ارتباط بهتر بازیکن با کاراکتر اصلی میشود. اگر بخواهم مثالی خوبی برای این موضوع بزنم میتوانم به آثار قدیمی دیزنی اشاره کنم که تمام شخصیتهای خوب چهرهی زیبایی دارند و در نقطهی مقابل آنها، تمام شخصیتهای منفی چهرهی ترسناک و عجیبی داشتند. Shenmue 3 هم دقیقا همین است؛ تمام کاراکترهای خوب چهرهی خوبی دارند و برای تمام کاراکترهای منفی، چهرهای ترسناک طراحی شده است.
از دیگر نکات منفی این بازی میتوان به پایانبندی آن اشاره کرد. هر چند که سازندهی این عنوان یعنی «یو سوزوکی» گفته بود که داستان بازی Shenmue به پایان نمیرسد ولی انتظار میرفت که حداقل بخش اعظمی از داستان کلیشهای انتقام ریو خاتمه یابد و شخصیت اصلی به دنبال یک ماجراجویی جدید باشد؛ ولی همچنان بعد از ۱۸ سال انتظار، داستان بازی همان روایت نسخهی اول را ادامه میدهد.
گیمپلی بازی به دو قسمت تقسیم میشود؛ گشت و گذار و مبارزه که بخش گشت و گذار سهم بیشتری در این اثر دارد. بیش از ۸۰ درصد بازی با استفاده از دیالوگها پیش خواهد رفت. به عنوان مثال، شما باید به محلی از دهکده رفته و با فردی در خصوص اتفاقات اخیر دهکده صحبت کنید. هر چند که شما به نقشهی بازی دسترسی دارید، ولی هیچگونه علامتی در آن مشخص نشده که شما را برای رسیدن به مقصدتان راهنمایی کند و فقط باید از اهالی دهکده کمک بگیرید. تا مدتی شاید این روند برای بازیکن جذاب باشد ولی بعد از آن خستهکننده میشود. اکثر دیالوگهای ریو در این پرسش و پاسخها یک شکل است؛ بیشتر آنها با کلمهی «معذرت میخواهم» یا «عذر مرا بپذیرید» شروع میشود. اگر طرف مقابل شما فروشنده باشد شروع به تبلیغ کردن محصولاتش میکند که در همهی جوابها ریو با جملهی «در واقع، یک سوالی داشتم. میخواهم به فلان جا برم» ادامه پیدا میکند. همین روند باعث تکراری شدن دیالوگها میشود تا زمانی که شما خیابانهای بازی را از حفظ باشید.
نوار سلامتی در واقع عملکردی دوگانه داشته و همزمان حکم نوار Stamina کاراکتر اصلی را نیز دارد؛ در مبارزات به نوار سلامتی تبدیل شده و هنگام دویدن به نوار استمینا تبدیل میشود
وقتی که برای اولین بار بازی Shenmue 3 را شروع میکنید، ناگهان با کاتسینهای عجیبی روبرو میشوید. منظورم از کاتسینهای عجیب، مشکلات گرافیکی نیست بلکه در خصوص نوع کات خوردن صحنههاست. در ابتدای بازی شِنهوا با ریو در حال قدم زدن و مکالمه هستند که ناگهان مانند کارگردانی فیلمهای ضعیف صفحه سیاه شده و میبینیم که هر دو در حالت ساکن در حال صحبت هستند. این صحنه دوباره با یک صفحهی سیاه به صحنهی قدم زدن کات میخورد و این روند چندین بار تکرار میشود. به همین خاطر است که از همان ابتدا میفهمیم که کاتسینهای بازی کارگردانی به خصوصی نخواهند داشت. داینامیک بودن در کاتسین حین صحبت با NPCها، کمی از روند تکراری شدن بازی کم میکند. خوشبختانه بر خلاف تصورم، به باگ عجیبی در خصوص زاویهی دوربین در این نوع کاتسینها برخورد نکردم.
فضای بازی بسیار باز است و سیستمهای سادهای برای راهبرد و افزایش قدرت و سطحها وجود دارد. نوار سلامتی در واقع عملکردی دوگانه داشته و همزمان حکم نوار Stamina کاراکتر اصلی را نیز دارد؛ در مبارزات به نوار سلامتی تبدیل شده و هنگام دویدن به نوار استمینا تبدیل میشود. برای پر کردن مجدد آن هم میتوان میوه یا سبزیجات خورد. یکی از کارهای سادهای که سازندگان میتوانستند برای این بازی انجام دهند این بود که برای هر کدام از واحدهای غذایی توانایی خاصی اضافه میکردند ولی ارزش غذایی یک سیر با یک موز برابر است و هر دو یک میزان Heal را افزایش میدهند. Stamina ریو با تمرین کردن افزایش سطح پیدا میکند. متاسفانه برای یک بازی مدرن سه عدد تمرین برای افزایس Stamina اصلا قابل قبول نیست.
سبک اصلی مبارزات در بازی Shenmue 3 کونگ فو است. همچنین دهکدهی بالو هم در بازی یکی از دهکدههایی است که در آن کونگ فو بسیار شهرت دارد و بیشتر جوانان آنجا در حال تمرین این هنر رزمی چینی هستند. مبارزات بازی شکل کلاسیک و سادهای دارند و فقط در دو سیستم حمله و دفاع خلاصه شده. سیستم دفاع، مکانیک خاصی ندارد و تنها یک نواری برای آن طراحی شده که در صورت ضربه خوردن، کم میشود و اگر نوار به پایان خود برسد، ریو دیگر نمیتواند دفاع بگیرد و هر ضربهای که دریافت کند باعث آسیب او میشود. ریو در طول داستان در حال یادگیری کونگ فو است. تکنیک و حرکات کونگفو بسیار مختلف بوده و این روند در بازی به خوبی طراحی شده. حرکتهایی که ریو در طول بازی با آنها سر و کار دارد، در داخل کتابهایی نوشته شده که با پیدا کردن آن کتابها، میتوانید سطح حملات ریو را با تمرینات افزایش دهید. برای شروع، ریو چندین تکنیک ساده و ترکیبی با خود همراه دارد، بازیکن میتواند این کتابها را از فروشگاهای مختلف خریداری کند یا با جمع کردن اشیا یا گیاهان، آنها را با کتاب مبادله کند.
روشهای مختلفی برای به دست آوردن پول در بازی وجود دارد. به عنوان مثال میتوانید، کلکسیونهای مختلفی از اسباب بازیها را جمع کرده و بفروشید، یا با انجام بازیهای آرکید و شرطبندی، توکن دریافت کنید. توکنها به نوعی پول دوم بازی به حساب میآیند و برخی از فروشگاها توکنها را به اشیاهای زینتی تبدیل کرده و بازیکن میتواند بعد از خرید این اشیا، آنها را بفروشد. راه دیگری برای به دست آوردن پول طراحی شده؛ در نگاه اول پیدا کردن شغل نیمه وقت شاید ایدهی جالبی باشد ولی متاسفانه مانند دیالوگهای بازی، تنوع آنها بسیار کم است. در دهکده که فقط میتوانید با خرد کردن چوب پول در بیاورید ولی در شهر دو شغل دیگر اضافه میشود؛ جا به جایی اشیا با لیفتراک یکی از دسته شغلهایی است که در اواسط بازی اضافه میشود. همچنین در کنار آن محلی وجود دارد که با گرفتن غاز میتوانید پول به دست آورید. در کنار کم بودن تنوع مشاغل در این بازی، متاسفانه سرگرمکنندگی آنها نیز تعریفی نداشته و پس از مدتی، بسیار یک نواخت خواهند شد. این موضوع زمانی شما را آزار میدهد که بازی شما را مجبور میکند برای خرید یک نوشیدنی یا کتاب، مقداری زیادی پول تهیه کنید.
بازی Shenmue 3 گرافیک بهروزی ندارد اما این موضوع جلوی لذت بردن از بازی را نمیگیرد؛ چرا که بعد از مدت کوتاهی متوجه خواهید شد که گرافیک بازی کاملا با سبک بازی سازگار است. متاسفانه طراحی NPCها به جز چندتای آنها اصلا خوب کار نشده و گاها با قیافههای بسیار عجیب یا بسیار سادهای روبرو میشوید. یکی از نکات مثبت بازی Shenmue فضای آن است؛ رنگ بندیهای محیط به زیباترین حالت ممکن کار شده و همچنین تنوع در کوچه پس کوچههای دهکده بالو و شهر Niaowu آنقدر زیباست که حتی ساعتها چرخیدن در آن هم شما را خسته نمیکند.
با توجه به اینکه بیشتر بازی Shenmue 3 به خواندن دیالوگها میگذرد، پس انتظار تنوع بسیاری زیادی در صداگذاری داشتیم. شخصا کل بازی را با دوبلهی انگلیسی بازی کردم و با این که نمیتوانم کلمهی عالی را برای توصیف تنوع صداگذاریها به کار ببرم، ولی شما در بازی هیچگاه یک لحن و یا یک صدای مشابه را نخواهید شنید. خوشبختانه تفاوت لحنها و صداها به اندازهای خوب کار شده که پرسش و پاسخها را از این چیزی که هست خستهکنندهتر نمیکند. موسیقی بازی نقطهی عطف دیگر آن است؛ با توجه به این که تفاوتهای زیادی در محیط وجود دارد، گاها میبینیم که موسیقی بازی با وارد شدن به محیط جدید تغییر میکند. مخصوصا این اتفاق در شهر Niaowu به وفور دیده میشود.
- محیطهای زیبای شهر و دهکده
- مینیگیمهای متنوع و زیاد
- ادامهی بسیار عالی برای سری Shenmue
- تنوع پایین در گیمپلی بازی
- تکراری شدن بازی
- سیستم مبارزات بسیار ساده
- گرافیک تاریخ مصرف گذشته
- دیالوگهای تکراری
- پایانبندی نه چندان جالب
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید