سخت بتوان باور کرد که نوازندهی گیتار باس در یک گروه راک، روزی به یکی از بهترین آهنگسازهای موسیقی فیلم بدل شود، اما این راهی بود که شیگرو اومبایاشی (Shigeru Umebayashi) طی کرد و حالا او در زمرهی موفقترین موسیقیدانهای سرزمین آفتاب قرار دارد.
اومبایاشی شش سال پس از اتمام جنگ جهانی دوم یعنی سال ۱۹۵۱ در فوکودای ژاپن به دنیا آمد و از همان کودکی علاقهاش را به موسیقی نشان داد. او علاقهی زیادی به موسیقی راک داشت و به همین دلیل در جوانی، در یک گروه راک ژاپنی شروع به نواختن گیتار باس کرد و در کنار آن، گاهی هم وظیفهی آهنگسازی برای گروه را برعهده میگرفت. این گروه EX نام داشت و اعضای آن در اواسط دههی ۸۰ میلادی از یکدیگر جدا شدند که این موضوع، زمینهی فعالیت مستقل اومه (لقب آهنگساز) را فراهم کرد. این موسیقیدان ژاپنی برای اولین بار در سال ۱۹۸۴ برای یک فیلم، قطعاتی را نوشت اما سینمای ژاپن، یک سال بعد او را کشف کرد؛ زمانی که اومبایاشی برای خلق موسیقی فیلم Sorekara برندهی جشنوارهی فیلم یوکوهاما شد.
با اینکه بیش از ۳۵ سال از فعالیت اومه در هنر هفتم میگذرد، اما او به نسبت همکارانش چندان پر کار نیست و به خصوص از دههی دوم قرن ۲۱، کارهای کمتری را قبول میکند. با این حال حضور او در بازی Ghost of Tsushima چنان عجیب است که میتوان آن را با زمانی قیاس کرد که گوستاوو سانتائولایا (Gustavo Santaolalla) برای بخش آهنگسازی بازی The Last of Us معرفی شد. سانتائولایا در حالی وارد صنعت بازیهای ویدیویی شد که دو جایزهی اسکار در خانه داشت و یکی از شناختهشدهترین موسیقیدانان امریکای لاتین به حساب میآمد. اومبایاشی اسکار ندارد اما همینکه بدانیم موسیقی فیلمهایی نظیر In the mood for love و 2046 از آثار او هستند، کافی است تا خیالمان از عملکرد بخش صدای بازی Ghost of Tsushima آسوده باشد. آهنگساز ۶۹ سالهی ژاپنی، استاد نوشتن ملودیهای جادویی است؛ تمهایی که به محض شنیده شدن در خاطره میمانند و مخاطب آنها را زیر لب تکرار میکند.
با این حال شاید جزیرهی سوشیما و فضای آن با آثار پیشین اومه تفاوتهای زیادی داشته باشد و به همین دلیل، دیگر شاهد استفاده از سازهای زهی مانند ویلن و ویلنسل نباشیم. قطعاتی که تا به حال از بازی Ghost of Tsushima شنیدهایم، بیشتر تمرکز بر سازهای ملی ژاپن داشتهاند که با توجه به تم ملی گرایی اثر، استفاده از این سازها کاملا طبیعی به نظر میرسد. به عنوان مثال کوتو (Koto) جزو جداییناپدیر قطعات بوده؛ سازی که هویت ژاپنیها به حساب میآید و حضور آن در چنین عنوان مهمی، چندان دور از انتظار نبود. از سوی دیگر فلوتهای چینی و همچنین سازهای کوبهای هم نقشی حیاتی دارند که اساس فضاسازی این بازی را تشکیل میدهند. با توجه به حضور این سازها، بعید به نظر میرسد که ملودیهای شاعرانهی شیگرو اومبایاشی را بشنویم و در نقطهی مقابل، احتمال قرار گرفتن قطعاتی حماسی قوت میگیرد. به هر شکل نباید فراموش کرد که تم بازی Ghost of Tsushima بیش از هر چیز، به دفاع از مرز و بوم سرزمین ژاپن از قوم مغول اشاره دارد و طبیعی است که جنگاوری و رشادتهای قهرمان بازی، فرم متفاوتی از موسیقی را طلب کند.
نمایشهای بازی Ghost of Tsushima تا به حال خوب و امیدوار کننده بوده است و اگر محصول نهایی جذاب از آب درآید، بعید نخواهد بود که اومه باز هم در هنر هشتم فعالیت کند. این عنوان مورد انتظار در تاریخ ۲۷ تیر (۱۷ جولای) به صورت انحصاری برای پلیاستیشن 4 منتشر میشود و اگر نسخهی دیلاکس بازی را پیشخرید کنید، به برخی از موسیقیهای آن، زودتر از موعد عرضه دسترسی پیدا میکنید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید