سونی به تازگی اعلام کرده که بازیهای انحصاری بیشتری را برای رایانههای شخصی منتشر خواهد کرد اما انتشار بازیهای PS4 برای PC واکنشهای متفاوتی در بین بازیکنان داشته و شرکت سونی را با چالشهای تازهای مواجه میکند.
اگر بخواهیم بزرگترین خدمات مایکروسافت به صنعت بازیهای ویدویی در نسل هشتم را نام ببریم، مطمئنا انتشار بازیهای انحصاری کنسولها برای پلتفرم رایانههای شخصی یکی از آنهاست. موفقیت مایکروسافت در این زمنیه در طول سالهای گذشته حالا کمپانی رقیب یعنی سونی را هم برای در پیش گرفتن چنین مسیری وسوسه کرده است. شرکت سونی در جریان مراسم Gamescom 2020 به صورت رسمی اعلام کرد که در نظر دارد عناوین بیشتری از بین بازیهای PS4 را برای پیسی گیمرها منتشر کند. انتشار بازیهای انحصاری سونی برای رایانههای شخصی برای افرادی که سالهاست تمایل به تجربهی عناوین پلیاستیشن در این پلتفرم دارند، مانند رویایی است که به حقیقت میپیوندد. با این وجود، این اقدام سونی عواقب نه چندان خوشایندی هم برای این شرکت درپی خواهد داشت. آیا بازیهای سونی میتوانند روی PC هم به اندازهی پلیاستیشن ۴ موفق باشند؟ آیا شرکت سونی این مسیر را در طول سالهای آینده حفظ خواهد کرد و مهمتر از همه، تاثیر این تصمیم بر صنعت بازیهای ویدویی چگونه خواهد بود؟
خشم طرفداران متعصب سونی
بسیاری از طرفداران متعصب سونی و بازیهای PS4 که تعداد آنها حداقل در کشور ما کم نیست، به محض انتشار این خبر، در فضای مجازی اعلام نارضایتی کردند. این واکنش قبلا و هنگامی که خبر انتشار بازی Horizon Zero Dawn برای رایانههای شخصی منتشر شده بود هم از طرف برخی از طرفداران سونی مشاهده شده بود. از نظر این افراد، سونی با انتشار انحصاریهای خود برای سایر پلتفرمها در واقع به آنها خیانت کرده است! از نظر آنها چنین کاری در گذر زمان تاثیری منفی در فروش بازیهای و کنسولهای سونی خواهد داشت. استدلالها و نگاه این طرفداران متعصب به مسئلهی یاد شده، به کلی نادرست است. اگر بازیهایی مثل God of War یا Horizon Zero Dawn به اصطلاح «شاهکارهای نسل هشتم» هستند، پس یک طرفدار واقعی باید از فروش هرچه بیشتر این بازیها و افزایش محبوبیتشان میان گیمرها استقبال کند، نه اینکه بازی محبوب خود را مثل یک سنگ قیمتی در یک صندوقچهی قدیمی قرار دهد. بسیاری از این طرفداران اصلا خبر ندارند که بازیهای PS4 مدتهاست از طریق سرویس استریم PlayStation Now روی PC هم قابل تجربه هستند و در واقع انتشار آنها برای این پلتفرم تنها روش سادهتری برای لذت بردن از این عناوین است. شهرت و فروش بیشتر این بازیها مطمئنا به نفع سازندگان بازی و در ادامه، طرفداران آن خواهد بود، با این حال انتشار بازیهای PS4 برای سایر پلتفرمها حتما برخی از طرفداران متعصب سونی را ناراحت خواهد کرد.
مشکل بهینهسازی بازیهای PS4 برای رایانههای شخصی
تصمیم سونی برای جدیتر گرفتن انتشار بازیهای PS4 و عناوین انحصاری خود روی پلتفرم PC یکی از بهترین اخبار مراسم Gamescom 2020 بود.
یکی دیگر از مسائل مربوط به انتشار بازیهای سونی، مشکل بهینهسازی و رفع مشکلات مربوطه برای کامپیوترهاست. اگر به صفحهی بازی Horizon Zero Dawn در فروشگاه استیم بروید، با حجم زیادی از پیغامها روبهرو خواهید شد که از مشکلات فنی این اثر روی کامپیوترها گله دارند. پیسی گیمرها به دلیل توجه خاصشان به سختافزارهای گیمینگ، اصلا در زمینهی بهینهسازی بازیها با کسی شوخی ندارند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد که این بازی را برای اولین بار روی رایانههای شخصی تجربه کردهاند، امتیازها و نظرات منفی دربارهی آن در اینترنت به اشتراک بگذارند. بازی Horizon Zero Dawn در زمان انتشار خود روی پلیاستیشن، جوایز بسیاری از جشنوارهها و مراسم مختلف کسب کرد و یکی از بهترین بازیهای اکشن – ماجراجویی (Action-Adventure) سال ۲۰۱۷ میلادی لقب گرفت. با این حال، انتشار این عنوان برای PC واکنشهای ضد و نقیضی به همراه داشت. بهینهسازی بازیها برای تمام بازیسازان امری چالش برانگیز است، اما این موضوع برای شرکتهایی مثل Guerrilla Games که سالهاست فقط و فقط با کنسولهای سونی کار میکنند، سختتر از شرکتهای غیر انحصاری خواهد بود. البته شرکت مایکروسافت هم اوایل انتشار انحصاریهای خود برای PC با مشکلات مشابهی روبهرو بود و مجموعهی پرطرفدار Forza در ابتدای انتشارش برای PC با مشکل کرش کردن و افت فریم دسته و پنجه نرم میکرد. مطمئنا گذر زمان و افزایش تجربهی سونی و شرکتهای زیرمجموعهی آن، مسئلهی بهینهسازی بازیها برای رایانههای شخصی را بهبود میبخشد، اما این موضوع همواره یکی از چالشهای این مجموعه خواهد بود.
فروش بیشتر بازیهای سونی
در مقابل چالشها و سختیهای یاد شده، انتشار بازیهای PS4 برای پلتفرمهای دیگر به طور حتم جنبههای مثبتی هم دارد. اولین و مهمترین نتیجهی این تصمیم، فروش بیشتر بازیهای یاد شده و افزایش درآمد سازندگان آنها و شرکت سونی به عنوان ناشر بازی خواهد بود. اگر به آمار و ارقام مرتبط با فروش این بازیها نگاهی بندازید، مطمئنا به این مسئله پیخواهید برد. تا این لحظه، سه بازی انحصاری پلیاستیشن ۴ برای رایانههای شخصی منتشر شده: Detroit: Become Human ،Horizon Zero Dawn و Death Stranding. با توجه به آمار منتشر شده در سایت SteamDB، تا به این لحظه تعداد ۷۲۰۰ بازیکن به تجربهی بازی دیترویت در پلتفرم استیم پرداختهاند و این رقم برای Horizon Zero Dawn و Death Stranding به ترتیب ۵۶۵۰۰ و ۳۲۵۰۰ نفر است. این سه بازی یاد شده در مجموع توسط بیش از ۹۶ هزار نفر به صورت قانونی تجربه شده و این یعنی میلیونها دلار درآمد برای شرکت سونی و سازندگان بازیهای یاد شده. لازم به ذکر است که آمار یاد شده شامل افرادی که بازیهای یاد شده را از طریق فروشگاه اپیک گیمز تجربه کردهاند نمیشود و با احتساب این گروه، آمار فروش عناوین یاد شده بیشتر از این خواهد بود. با این اوصاف باید پذیرفت که سونی با صرف حداقل هزینهی ممکن برای انتشار بازیهای PS4 روی پلتفرم رایانههای شخصی، درآمد قابل توجهی به دست میآورد؛ درآمدی که به نوبهی خود میتواند برای ساخت بازیهای بزرگتر و بهتر هزینه شود.
افزایش محبوبیت و توان رقابتی شرکت سونی
سرویس اشتراک بازیهای مایکروسافت یعنی Game Pass یکی از پدیدههای محبوب چند سال اخیر بوده. بازیکنان میتوانند تنها با پرداخت ۵ دلار به مدت یک ماه به تجربهی بسیاری از بازیهای روز و همینطور عناوین انحصاری مایکروسافت مشغول شوند. این سرویس آنقدر برای مایکروسافت سودآور بوده که فیل اسپنسر به صورت رسمی اعلام کرد که اصلا برای او و شرکتش مهم نیست که کنسولهای نسل بعدی سونی فروش بیشتری نسبت به Xbox Series X داشته باشند. با توجه به نفوذ غیرقابل انکار مایکروسافت در پلتفرم رایانههای شخصی، بدیهی است که شرکت سونی هم بخواهد در این جبهه فتوحاتی داشته باشد و از پتانسل این بازار استفاده کند. انتشار بازیهای PS4 برای این پلتفرم شاید اولین و سادهترین کاریست که این شرکت ژاپنی میتواند برای به دست آوردن سهمی از این بازار انجام دهد. این کار نه تنها از نظر مالی به نفع سونی خواهد بود، بلکهی وجههی اجتماعی این شرکت را هم در میان بازیکنان بهبود خواهد بخشید و طرفداران تازهای برای بازیهای انحصاری سونی به ارمغان میآورد.
بهبود جایگاه هنری بازیهای ویدیویی
دیده شدن و تجربه شدن هرچه بیشتر یک بازی ویدیویی مثل Horizon Zero Dawn باعث میشود تا این اثر الهامبخش بازیسازان بیشتری باشد.
وجود انحصار در هر حوزهای، در کنار مزایای مادی و سودآوری برای کمپانیها، معایبی هم دارد. یکی از این معایب، محدودیت در دسترسی به خدمات و محصولات یاد شده از طرف گروه بزرگی از مصرفکنندگان است. این امر باعث میشود تا بسیاری از افراد هرگز نتوانند تجربهی استفاده از محصول یاد شده را کسب کنند و به همین دلیل، بخش قابل توجهی از پتانسیل اجتماعی محصولات انحصاری هرگز محقق نمیشود. فرض کنید که شاهکار سینمایی بزرگ و محبوبی مثل «پدرخوانده» یا «۲۰۰۱: ادیسه فضایی»، تنها در سالنهای سینمایی خاص و محدودی اکران میشد یا فقط افرادی که برند خاصی از ویدیو پلیرهای خانگی را در اختیار دارند میتوانستند به تماشای نسخهی خانگی این فیلمها مشغول شوند. این اتفاق نه تنها بخش زیادی از دوستداران سینما را از تماشای این اثر محروم میکرد، بلکه مسیر به شهرت رسیدن و محبوبیت این دو فیلم را هم دشوارتر از قبل میکرد. از طرف دیگر با کمتر دیده شدن یک اثر، تاثیر آن بر صنعت سرگرمی هم کمتر خواهد بود. مطمئنا اگر بازی Resident Evil 4 تنها در انحصار یک پلتفرم یا کنسول خاص قرار میگرفت، تاثیر انقلابی آن بر این فرنچایز بسیار کمرنگتر از حالا بود. این امر سرعت رشد و تکامل صنعت بازیهای ویدیویی را افزایش میدهد و جایگاه هنری این صنعت را هم به شکل قابل توجهی تقویت خواهد کرد.
تصمیم سونی برای جدیتر گرفتن انتشار بازیهای PS4 و عناوین انحصاری خود روی پلتفرم PC یکی از بهترین اخبار مراسم Gamescom 2020 بود. شاید عدهای مخالف چنین کاری باشند، اما همانطور که در این مقاله اشاره شد، مزایای تجاری این تصمیم برای شرکت سونی بسیار بیشتر از ریسکهای احتمالی آن است. این تصمیم از یک طرف درآمد قابل توجهی را در اختیار شرکتهایی قرار میدهد که برخی از انقلابیترین بازیهای نسل هشتم را ساختهاند و از طرف دیگر، تجربهی برخی از بهترین بازیهای انحصاری این نسل را برای پیسی گیمرها ممکن میکند؛ آیا این یک معاملهی برد – برد نیست؟
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید