استودیوهای پلیاستیشن به دنبال انتشار بازیها برای PC هستند!
همه چیز به سیاست سونی بستگی دارد
بر اساس اظهارات اخیر مدیر نوآوریهای استودیوی سانتا مونیکا، شماری از استودیوهای پلیاستیشن خواستار عرضهی بازیها روی رایانهی شخصی هستند.
دو سال پیش بود که شرکت سونی در اقدامی غافلگیرکننده، یکی از موفقترین و محبوبترین آثار انحصاری خود به نام هورایزن زیرو داون را برای پیسی منتشر کرد. اقدامی که حسابی مورد استقبال کاربران پلتفرم رایانهی شخصی قرار گرفت و گیمرها را برای انتشار بازیهای بیشتر از سوی سونی امیدوار کرد. در همین راستا، ژاپنیها به سراغ بازی Days Gone رفتند و نسخهی پیسی اثر مزبور در حال حاضر در دسترس علاقهمندان قرار دارد.
حال که مدتی از انتشار این آثار میگذرد، سونی چندی پیش با همکاری استودیوی سانتا مونیکا جدیدترین بازی سری خدای جنگ یعنی God of War را نیز برای رایانهی شخصی عرضه کرد. انتشار این عنوان برای پیسی با بازخوردهای مثبت زیادی همراه شده و اغلب منتقدان به تحسین این اثر خارقالعاده پرداختهاند. این در حالی است که تا چند سال پیش پیسیبازها از تجربهی چنین عناوین انحصاری به کلی محروم بودند و انتشار این آثار برای پلتفرم مذکور تاحدودی غیرممکن و عجیب به نظر میرسید.
در این میان، کوری بارلوگ، مدیر ارشد نوآوریهای استودیوی سانتا مونیکا، در گفتوگویی با وبسایت معروف گیم اینفورمر اعلام کرد که این استودیو تنها استودیوی بازیسازی پلیاستیشن نیست که خواستار انتشار عناوین خود برای رایانهی شخصی بوده است. او مدعی است که بسیاری از استودیوهای سونی به دنبال توسعهی بازیهای خود برای هر دو پلتفرم پلیاستیشن و پیسی هستند، اما در نهایت شرکت سونی تصمیمگیرنده است.
این کارگردان خلاق معتقد است که ایدهی انتشار بازیهای انحصاری برای رایانهی شخصی بسیار کارآمد بوده و عواقب خوبی را به دنبال دارد. از این رو، با افزایش تعداد درخواستها مبنی بر عرضهی خدای جنگ برای پیسی، سانتا مونیکا تلاشهای زیادی برای دریافت مجوز این اقدام از سوی سونی انجام داد و در آخر نیز موفق شد. در واقع، با توجه به اینکه خدای جنگ و دیگر آثار انحصاری پلیاستیشن به سونی تعلق دارند، بدیهی است که این کمپانی باید اجازه عرضهی آنها روی سایر پلتفرمها را دهد.
کوری بارلوگ در این باره میگوید:
فکر میکنم بسیاری از استودیوهای پلیاستیشن به این نتیجه رسیدند که انتشار بازی انحصاری برای پلتفرم رایانهی شخصی میتواند ایده خوبی باشد. به همین خاطر، ما هم باید این موضوع را بررسی میکردیم و در نهایت تصمیم خود را گرفتیم. در واقع تعداد درخواستها برای انتشار بازیها روی پیسی بسیار زیاد شده بود و آخر شرکت سونی تصمیم به انجام این کار گرفت. این یک فرآیندی است که ما به عنوان یک شرکت و به عنوان استودیوهای فردی در حال بررسی آن هستیم. باید بررسی کنیم که با چه سیاست و استراتژی این کار را انجام دهیم.
مدیر نوآوری استودیو سانتا مونیکا و کارگردان خدای جنگ در این باره توضیح میدهد:
درحال حاضر ما بازیها را به صورت یک به یک بررسی میکنیم. به هر کدام یک از آنها نگاه کرده و با خود میگوییم که آیا این بهترین چیز است؟ بعد دوباره در خصوص آن صحبت میکنیم. آیا بازیکنان از آن لذت میبرند؟ آیا ما کارمان را به بهترین شکل ممکن انجام دادهایم؟ آیا در این پروسه مرکتب اشتباهی شدهایم؟ اگر بخواهیم دوباره این کار را در آینده تکرار کنیم، چه کارهایی را باید بهتر انجام دهیم؟ هرچند که در پایان، همهی این موارد به تصمیمگیریهای سونی بستگی دارد.
در خلال این صحبتها، سوالهای مبنی بر انتشار بازی مورد انتظار God of War Ragnarok برای پیسی مطرح شد که کوری بارلوگ در این زمینه اظهار بیاطلاعی کرد. او در پاسخ به این سوالها گفت:
من هیچ آگاهی از این موضوع ندارم. ما قدم به قدم به جلو میرویم و همواره روی یک بازی تمرکز میکنیم.
انتشار بازیهای انحصاری کنسولها برای پلتفرم رایانهی شخصی، ایدهی شرکت مایکروسافت بود. این کمپانی سرشناس در نسل هشتم سیاستهای خود در قبال عرضهی بازیهای انحصاری ایکسباکس را به کلی تغییر داد و آثار بزرگی همچون گیرز آو وار و فورتزا هورایزن را برای پلتفرم رایانهی شخصی منتشر کرد. برخلاف برخی از پیشبینیها، انتشار این عناوین نه تنها در کاهش فروش کنسول ایکسباکس تاثیر منفی نگذاشت، بلکه گزارشها حاکی از رشد درآمد و فروش بازیهای انحصاری دارند. بر این اساس، مایکروسافت چند سالی است که تمامی بازیهای انحصاری خود، از سری هیلو گرفته تا مجموعهی گیرز آو وار و فورتزا، را در کنار عرضه روی کنسولهای خود، به دست کاربران پلتفرم پیسی نیز میرساند و این رویکرد در نسل نهم و برای بازیهای انحصاری ایکسباکس سری ایکس و ایکسباکس سری اس همچنان ادامه دارد.
به دنبال این موفقیت، شرکت سونی نیز برخی از سیاستهای خود در زمینهی عرضهی انحصاری بازیهای پلیاستیشن را تغییر داده و انتشار بازی، خدای جنگ، آنچارتد ۴، هورایزن زیرو داون و دیزگان برای رایانهی شخصی به خوبی این موضوع را تایید میکند. از این رو، ممکن است که در آینده بازیهای انحصاری بیشتری از سوی ژاپنیها در دسترس کاربران پیسی قرار گیرد. البته، هنوز مشخص نیست که سونی مشابه مایکروسافت به انتشار بازیهای انحصاری خود برای رایانهی شخصی ادامه میدهد و یا صرفا شاهد عرضهی عناوین پیشین پلیاستیشن روی این پلتفرم محبوب خواهیم بود.
در این میان، بد نیست اشاره کنم که بازی Uncharted: Legacy of Thieves Collection در حال حاضر مراحل ساخت و توسعهی خود را طی میکند. این عنوان که شامل آنچارتد ۴ و بستهی الحاقی The Lost Legacy میشود، قرار است در تاریخ نامشخصی از سال جاری میلادی برای پلتفرم رایانهی شخصی عرضه شود.
در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با درخواستهای مکرر استودیوهای پلیاستیشن مبنی بر انتشار بازیهای انحصاری برای رایانهی شخصی چیست؟ به نظر شما، آیا دورهی انحصار کنسول و پیسی به پایان رسیده است؟ فراموش نکنید که نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه سرگرمی به اشتراک بگذارید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید