سونی بیش از حد برای خرید بانجی هزینه کرد!
توضیحات جالب مایکر پچر
یکی از تحلیلگران مشهور صنعت بازیهای ویدیویی بر این باور است که به خاطر تصاحب پیدرپی شرکتها توسط مایکروسافت، سونی از روی عجله بیش از حد برای خرید بانجی (Bungie) هزینه کرده است.
چند وقتی است که وضعیت عجیب و غریبی در صنعت بازیهای ویدیویی رقم خورده است. این روزها ماجرای تصاحب شرکتهای بزرگ بازیسازی توسط مایکروسافت و سونی به یکی از داغترین بحثهای گیمرها و تحلیلگران تبدیل شده که خبرهای زیادی در این زمینه در سراسر فضای مجازی به چشم میخورد. همانطور که احتمالا اطلاع دارید، ردموندیها چند هفتهی پیش شرکت سرشناس اکتیویژن بلیزارد را با پرداخت ۶۹ میلیارد دلار خریداری کردند و به دنبال آن، سونی نیز از خرید استودیوی نامدار بانجی به مبلغ ۳.۶ میلیارد دلار خبر داد.
در حالی که گروهی از هواداران پلیاستیشن از تصاحب بانجی، خالق سری هیلو و دستینی، خوشحال هستند و این اقدام را به نوعی پاسخ مناسب ژاپنیها به ردموندیها تقلی میکنند، اما مایکل پچر، یکی از تحلیلگران معروف و صدالبته پرحاشیه حوزه ویدیو گیم، با این نظر مخالف بوده و به اعتقاد او، سونی در این مسیر اشتباه کرده است. این تحلیلگر در تازهترین گفتوگوی خود با رسانه یاهو فایننس اعلام کرده که بانجی درآمد زیادی را برای سونی به دنبال ندارد و به همین خاطر، ژاپنیها بیش از اندازه برای خرید استودیوی بانجی هزینه کردند.
از نظر پچر، معاملهی Zynga توسط شرکت تیکتو اینتراکتیو و قرارداد اکتیویژن بلیزارد با مایکروسافت به درستی صورت گرفته؛ چرا که مبلغ پرداختی در این معاملهها پایینتر از نرخ بالای سهام کمپانیهای مذکور است. از طرفی، این تحلیلگر به میزان درآمد سالانه استودیوی ریسپاون اینترتینمنت و همچنین مبلغ قرارداد بسته شده میان آنها با الکترونیک آرتز اشاره کرد که کاملا منطقی به نظر میرسد. این در حالی است که به گفتهی مایکل پچر، بانجی درآمد کمتری دارد و سونی نباید برای تصاحب آن ۳.۶ میلیارد دلار هزینه میکرد.
مایکل پچر در این خصوص توضیح میدهد:
معاملات اکتیویژن بلیزارد و زینگا هر دو با قیمتی پایینتر از نرخ سهام این شرکتها انجام شدند. به عنوان مثال، ارزش هر سهم اکتیویژن بلیزارد در ماه اکتبر سال گذشته میلادی به بیش از ۱۰۰ دلار نیز رسیده بود. با این حال، مایکروسافت به نوعی هر سهم این کمپانی را به مبلغ ۹۵ دلار خریداری کرد. در طرف دیگر، ارزش سهم زینگا از ۱۱ دلار هم بیشتر شده بود که تیک-تو اینتراکتیو آن را با ارزش هر سهام ۹.۸۶ دلار تصاحب کرد. بر این اساس، مایکروسافت و تیک تو بیش از حد برای خرید خود هزینه نکردند.
این تحلیلگر معروف در ادامهی صحبتهای خود اعلام کرد:
اما استودیوی بانجی با قیمت حدودی ۴ میلیون دلار به ازای هر توسعهدهنده خریداری شده است. به طور معمول، اغلب معاملات این چنینی بین ۲۵۰ هزار الی ۱ میلیون دلار صورت میگیرند. این کار به معنای واقعی کلمه دیوانگی است. در مقام مقایسه، الکترونیک آرتز نزدیک به سه یا چهار سال پیش استودیوی ریسپاون اینترتینمنت را به مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. این استودیو در آن زمان نزدیک به ۴۰۰ توسعهدهنده داشت. نکته مهم این است که ریسپاون در هر سال ۷۰۰ میلیون دلار درآمد دارد، لیکن درآمد سالانه بانجی در حدود ۲۰۰ دلار است.
مایکل پچر مدعی است که سونی با برنامهریزی به سراغ خرید استودیوی بانجی نرفته و صرفا برای اینکه در زمینهی خرید شرکتهای بازیسازی از رقیب دیرینه خود یعنی مایکروسافت عقب نماند، بانجی را خریداری کرد. او در این زمینه میگوید:
از این رو، من فکر میکنم که سونی بیش از حد برای خرید بانجی هزینه کرده است. به نظر من، این اقدام فقط به خاطر این صورت گرفته که سونی نشان دهد از مایکروسافت عقب نمیماند. پس آنها با خود تصمیم گرفتند که یک استودیوی بازیسازی خریداری کنند. این معامله به هیچ عنوان برای من منطقی نیست. هرچند، شاید برای بعضیها چندان عجیب نباشد.
در این میان، بد نیست اشاره کنم که بر اساس برخی شواهد و گزارشها، ظاهرا پیش از سونی، مایکروسافت برای خرید بانجی اقدام کرده بود. گویا مبلغ پیشنهادی ردموندیها ۲ میلیارد بود که در آن زمان توسط مدیران بانجی پذیرفته نشد. به نظر میرسد که این اتفاق نقش مهمی در افزایش ارزش کل بانجی داشته است.
ذکر این نکته مهم است که علیرغم گفتههای پچر، خرید بانجی توسط سونی، در واقع پاسخ ژاپنیها به معاملهی اخیر مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد نبود. به بیان دقیقتر، کریستوفر درینگ، ژورنالیست وبسایت معروف گیمز اینداستریز، چندی پیش در گزارشی اعلام کرد که روند آغاز مذاکرات بر سر معاملهی بانجی و سونی از پنج و یا شش ماه پیش شروع شده بود. این یعنی سونی هیچ اطلاعی از قرارداد مایکروسافت با اکتیویژن بلیزارد نداشت.
سونی با خرید بانجی به دنبال تصاحب آیپی دستینی و گسترش عناوین انحصاری خود نیست و هدف اصلی ژاپنیها از این قرارداد، ساخت و توسعهی بازیهای سرویس محور است. در همین راستا، جیم رایان، مدیرعامل شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی، پیشتر گفته بود که بانجی به عنوان زیرمجموعهی مستقل در خانواده پلیاستیشن به فعالیت خود در ساخت بازیهای چند پلتفرمی ادامه میدهد و سونی هیچ برنامهای برای انحصاری کردن بازیها ندارد. در اصل، پلیاستیشن قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ میلادی چیزی در حدود ۱۰ بازی لایو سرویس عرضه کند که این اتفاق با همکاری بانجی موثر خواهد شد. همچنین، بانجی میتواند کمک شایانی به حضور سونی در بازار بازیهای موبایل کند.
در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با اظهارات مایکل پچر و خرید بانجی توسط سونی چیست؟ آیا شما با این خرید بزرگ ژاپنیها موافق هستید؟ به نظر شما، تصاحب کمپانیهای سرشناس بازیسازی چه تاثیری در آیندهی صنعت بازیهای ویدیویی میگذارد؟ فراموش نکنید که نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه سرگرمی به اشتراک بگذارید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید