اشتباه پانزده میلیون دلاری سونی پیکچرز به خلق دنیای سینمایی مارول منجر شد
سونی میتوانست حق امتیاز تمامی شخصیتهای مارول را داشته باشد
بهنظر میرسد سونی پیکچرز میتوانست قبل از دیزنی فرانچایز دنیای سینمایی مارول را تصاحب کند، اما یک اشتباه ساده پانزده میلیون دلاری همه چیز را برای همیشه عوض کرد.
دنیای سینمایی مارول بیتردید یکی از موفقترین دستاوردهای صنعت فیلمسازی است که تاکنون ساخته شده است. صرفنظر از کیفیت کلی فیلمها یا جایگاهشان در سینمای هالیوود، این فرانچایز غول پیکر عرصه فیلمسازی را در دهه گذشته تسخیر و مخاطبان را دوباره درگیر سینماها کرده است. شاید عملکرد فوقالعاده فیلم مرد آهنی در گیشه سال ۲۰۰۸ آغازگر همهچیز بوده باشد، اما این بزرگترین اشتباه کمپانی سونی پیکچرز بود که به خلق دنیای سینمایی مارول منجر شد.
در طول یکی از قسمتهای برنامه The Journal، یایر لاندو (Yair Landau)، یکی از مدیران ارشد تجاری سابق سونی بهتازگی فاش کرده که پانزده سال پیش کمپانی سونی پیکچرز میتوانست حق امتیاز تمامی شخصیتهای مارول را با پرداخت مبلغ ۲۵ میلیون دلار تصاحب کند اما اشتباهی بزرگ و خندهدار باعث شد تا کمپانی قدر دیزنی یکی از بزرگترین فرانچایزهای ابرقهرمانی دنیا را به قیمت ۴ میلیارد دلار خریداری کند. اینطور که پیداست سونی آن زمان هیچ ارزشی برای دیگر شخصیتهای مارول قائل نبوده و چشمانش چیزی جز اسپایدرمن را نمیدیده است. این یعنی سونی میتوانست بهراحتی حق امتیاز تمامی شخصیتهای مارول را تنها با پرداخت مبلغ ناچیز ۱۵ میلیون دلار به دست بیاورد.
خب آن زمان مارول تازه دوران ورشکستگی را پشت سر گذاشته بود، بههمین دلیل آنها نقدینگی نداشتند و میدانستند که ما هم توان مالی خوبی داریم و هم علاقه خاصی به ساخت فیلمهای مارولی. بنابراین مدیران ارشد مارول با ما وارد مذاکره شدند تا حق امتیاز شخصیتهای خود را به قیمت ۲۵ میلیون دلار بفروشند. فکر نکنید که دارم اغراق میکنم، نه، آنها واقعا با تک تک شخصیتهایی که خلق کرده بودند با ما وارد مذاکره شدند. بعد از صحبتهای متعدد سرانجام تیم جمعی [سونی] تصمیم گرفتند که بجز اسپایدرمن روی سایر داراییهای مارول سرمایه گذاری نکنند. بههمین خاطر ما با پرداخت ۱۰ میلیون دلار از میان تمامی شخصیتها، حق امتیاز اسپایدرمن را انتخاب و تصاحب کردیم.
اگر سونی پیکچرز واقعا برای قرارداد ۲۵ میلیون دلاری میرفت، ژانر ابرقهرمانی امروز کاملا متفاوت بهنظر میرسید، بهخصوص با توجه به دنیای سینمایی شکست خورده و از هم گسیخته سونی که شاهکار اخیرش فیلم انفرادی موربیوس بوده است. حالا این سوال پیش میآید که اگر معامله جوش میخورد، آنها چگونه میتوانستند دنیای سینمایی مارول خود را بسازند؟ سهگانه اسپایدرمن سم ریمی (Sam Raimi) اساسا میتوانست همان فیلمی باشد که دنیای سینمایی سونی را راه اندازی میکند، درست مثل کاری که مرد آهنی در سال ۲۰۰۸ انجام داد. از آنجا، کارگردانی ماهر و باتجربه میتوانست گروه مردان ایکس و چهار شگفت انگیز را دور هم جمع کند و سپس به روشی هوشمندانه جهشیافتهها را به اسپایدرمن ربط بدهد (درست مثل کمیکها).
اینکه سونی بهجای استودیو مارول بتواند فرانچایز MCU را مدیریت کند، نهتنها خندهدار است، بلکه غیرقابل تصور است، چون علیرغم بودجه و زمان قابل توجهی که طی چند سال گذشته بکار گرفته، نتوانسته بهخوبی یک دنیای سینمایی کوچک و بهم پیوسته بسازد که روایتگر داستانی بزرگ و منسجم باشد.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید