حقایقی درباره هایائو میازاکی که باید بدانید
خالق شهر اشباح را بهتر بشناسید
پدرخوانده انیمیشن ژاپن، پادشاه انیمیشن دوبعدی، والت دیزنی انیمه و… تعدادی از القابی هستند که برای معرفی هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki) به کار میروند. در این مقاله، حقایقی جالب را درباره هایائو میازاکی به شما خواهیم گفت.
در همهجای دنیا، انیمههای میازاکی فقط مختص به کودکان نیستند بلکه میتوانند مخاطبان هر سنی را در هر زمانی، مسحور خود کنند. اما کسانی که طرفدار یا مخاطب آثار میازاکی هستند، ممکن است خالق این انیمهها را بهدرستی نشناسند. در این مقاله، ما گوشههایی از زندگی استثنایی او را برای خوانندگان بازگو کردهایم. از علایق منحصربهفرد و ویژهاش تا روشی که در ساخت فیلمهایش به کار میگیرد.
میازاکی عاشق پرواز و طراحی کمیک است
در سال 1941، هایائو میازاکی در شهر بونکیو (مشهور به پایتخت فرهنگی توکیو) به دنیا آمد. او کودکی جسور و بااستعداد بود و از همان دوران قصد داشت که در آینده، یک طراح مانگا شود. سالها بعد، میازاکی به یکی از معتبرترین دانشگاههای ژاپن رفت و با نمرات عالی در رشته اقتصاد و علوم سیاسی، فارغالتحصیل شد. با وجود این، قلب میازاکی به او فرمان داد که به سراغ علاقه اصلیاش یعنی هنر برود. بنابراین هایائوی جوان در یک باشگاه طراحی کمیک عضو شد، و اوقات فراغت خود را صرف داستانپردازی و کشیدن نقاشی کرد.
اما علایق میازاکی فقط به طراحی مانگا خلاصه نمیشد. پرواز با هواپیما هم یکی از چیزهای دیگری بود که بدون آن، زندگی میازاکی بیمعنا میشد. آنچه موجب شد که او به هوانوردی علاقهمند شود، تجربیات کودکیاش در زمان جنگ جهانی دوم بود. زیرا پدر میازاکی، مدیریت شرکتی را برعهده داشت که قطعات هواپیماهای جنگنده را تولید میکرد. کسب و کار خانوادگی هایائو، آتش اشتیاق را در قلب او روشن کرد تا پرواز را به هر چیز دیگری ترجیح دهد. پرواز برای میازاکی به حدی مهم است که همه فیلمهایش، شرح شیفتگی او به پرواز هستند.
او مسیر درازی را تا تاسیس استودیو جیبلی طی کرد
میازاکی در ابتدای مسیر حرفهایاش، به عنوان یک انیماتور خردهپا در استودیو توئی (Toei Animation) مشغول به کار شد. او بهسرعت ترفیع گرفت و حتی به سِمت انیماتور اصلی هم ارتقا پیدا کرد. اما سقف آرزوهای میازاکی، بلندتر از آن بود که همچنان به کار در استودیو توئی ادامه دهد. از این رو، میازاکی در سال 1971 از این استودیو جدا شد و به استودیو نیپون انیمیشن پیوست که در آن زمان، تحت عنوان A-Pro فعالیت میکرد. اما میازاکی در سال 1979 تصمیم گرفت که از استودیو نیپون هم جدا شود و به شرکت تلکام انیمیشن، نقل مکان کند.
در این استودیو، او برای کارگردانی قلعه کاگلیوسترو (The Castle of Cagliostro) انتخاب شد که نتیجهاش یکی از بهترین انیمههای مجموعه لوپن سوم بود. سپس نوبت به دومین انیمه بلند میازاکی رسید که تحت عنوان نوشیکا از دره باد، ساخته و اکران شد. تولید این فیلم در استودیو تاپکرفت (Topcraft) انجام شد که استودیو کوچکی در شمال توکیو بود. این فیلم، نقطه عطفی در کارنامه میازاکی قلمداد میشود که او را به تاسیس استودیو جیبلی (Studio Ghibli) مشتاق کرد. در ضمن، اولین فیلمی بود که تفکرات فمینیستی او را شامل میشد.
حقایقی درباره هايائو میازاکی: او فیلمهایش را با فیلمنامه شروع نمیکند
میازاکی پیش از آنکه تولید فیلمهایش را شروع کند، مجموعهای از تصاویر را به عنوان استوریبرد ترسیم میکند که ممکن است روایتگر هیچ داستانی نباشند. در واقع، داستان فیلم بهمرور و در طول کشیدن نقاشی به ذهن او میرسد. این در حالی است که همه فیلمها و انیمیشنها، معمولا با فیلمنامه مکتوب شروع میشوند و طراحی استوریبرد (فیلمنامه مصور) قدم بعدی در ساخت فیلم به حساب میآید. بنابراین برای هایائو میازاکی که نوشتن فیلمنامه را تعمدا کنار میگذارد، طراحی استوریبرد در اولویت قرار دارد و از اهمیت زیادی برخوردار است.
او در مصاحبهای در سال 2002 گفت: «وقتی کار روی یک فیلم را شروع میکنم، داستان کامل و آمادهای در اختیار ندارم. در عوض، داستان زمانی توسعه مییابد که من شروع به کشیدن استوریبرد میکنم. پس از آن، تولید فیلم بلافاصله شروع میشود و این در حالی است که استوریبردها هنوز در حال توسعه هستند. ما هرگز نمیدانیم که داستان به کجا خواهد رسید، اما به کار روی فیلم ادامه میدهیم. این روش خطرناکی برای تولید یک فیلم انیمیشن است، اما این روشی است که من انتخاب کردهام و انیماتورها مجبور هستند از این روش تبعیت کنند.»
میازاکی به انیمیشن رایانهای هم علاقه دارد
یکی از تکنیکهای متداولی که چندان مورد توجه میازاکی نبوده است، تکنیک CGI یا همان انیمیشن رایانهای است که میازاکی ترجیح میدهد از آن استفاده نکند. با وجود این، او در مصاحبهای در سال 2005 گفت که تکنیک CGI قابلیتهای فراوانی دارد: «من فکر میکنم CGI این پتانسیل را دارد که با آنچه دست انسان میتواند انجام دهد، برابر شود یا حتی از آن پیشی بگیرد.» کمتر از یک دهه بعد (در سال 2014) میازاکی تصمیم گرفت که سبک رایانهای را نیز امتحان کند و در همین راستا، انیمه کوتاهی به نام Boro the Caterpillar را کارگردانی کرد.
او چندینبار اعلام بازنشستگی کرده است
میازاکی ید طولایی در اعلام بازنشستگی دارد و خوشبختانه، هرگز به حرفش عمل نمیکند. نخستین بار، پس از اکران پرسروصدای شاهزاده مونونوکه (Princess Mononoke) در سال 1997 بود که این انیماتور افسانهای از قصد خود برای بازنشستگی، سخن گفت. اما طولی نکشید که او حرفش را فراموش کرد و با کارگردانی انیمه شهر اشباح (Spirited Away) در سال 2000 میلادی، یک شگفتی تازه آفرید. میازاکی مجدداً در سال 2013 بازنشسته شد و اعلام کرد که انیمه باد برمیخیزد (The Wind Rises) آخرین فیلم در دوران حرفهای او خواهد بود.
با وجود این، میازاکی باز هم نتوانست دوری از حرفه انیمیشنسازی را تاب بیاورد و در سال 2016 به ساخت انیمه دیگری، مشغول شد. این انیمه، چطور زندگی میکنی؟ (How Do You Live) نام دارد و مدتی است که در سینماهای سرتاسر ژاپن، اکران شده است.
شما از چه حقایقی درباره زندگی و آثار هایائو میازاکی اطلاع دارید؟ برای ما بنویسید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید