شخصیت اصلی بازی Star Wars: Outlaws قدرتمند ولی در اثری متوسط قرار داد
یوبیسافت و حواشی همیشگی
بازی Star Wars: Outlaws شاید برخلاف انتظارات نتوانسته است بازیکنان و طرفداران را تحت تاثیر قرار بدهد. قطعا افرادی که به سراغ این بازی میروند از عاشقان مجموعه جنگ ستارگان (Star Wars) هستند و مدتی منتظر بودند تا یک بازی در جهان این مجموعه را تجربه کنند. اما سوال اصلی اینجا است که؛ شخصیت اصلی بازی Star Wars: Outlaws و در کل بازی Star Wars: Outlaws چه تجربهای را ارائه میدهد.
پس از بازی کردن سه بخش مختلف از بازی Star Wars: Outlaws در رویداد Summer Game Fest ( که هرکدام حدود 15 تا 20 دقیقه طول کشید)، این بازی طرفداران را ناامید از تجربه خود خارج میکرد. هیچچیزی در بازی Star Wars: Outlaws بد نیست؛ در حقیقت، اگر بد بود، حداقل به نوعی میتوانست در ذهن باقی بماند. در عوض، بازی Star Wars: Outlaws کاملاً متوسط و غیرقابلتوجه به نظر میرسد. چیزی که توسط بازیکنان حاضر در این رویداد تجربه شد، ترکیبی از ویژگیها و مکانیکهای مختلف از دیگر بازیها بود که به طور کلی بهتر از این کار را انجام میدهند، در حالی که بازی Star Wars: Outlaws فقط در ظاهر یک بازی از مجموعه Star Wars است بدون اینکه واقعاً تمها و داستانهای جنگ ستارگان را به درستی به تصویر بکشد. این بازی که بین وقایع فیلم The Empire Strikes Back و فیلم Return of the Jedi رخ میدهد، به شما امکان میدهد که نقش شخصیت اصلی بازی Star Wars: Outlaws، کی وس (Kay Vess)، یک قاچاقچی که در تلاش است به یک شخصیت معروف در دنیای خلافکاران تبدیل شود را بازی کنید. اگرچه طرفداران نتوانستهاند تمام جنبههای این بازی را ببینند، اما بازی Star Wars: Outlaws دارای عناصری است که در آن شخصیت اصلی بازی Star Wars: Outlaws میتواند با صحبت کردن مشکلات را حل کند و سیستمهایی شبیه به سطوح «Wanted» در سری بازیهای Grand Theft Auto دارد، که در آن اقدامات، شخصیت اصلی بازی Star Wars: Outlaws میتواند عواقبی داشته باشد که او را در سراسر جهانهای باز بازی تعقیب کنند.
در رویداد Summer Game Fest، بازیکنان حاضر، سه مرحله خطی و محدود از بازی Star Wars Outlaws را تجربه کردند. در اولین مرحله، شخصیت اصلی بازی Star Wars: Outlaws در حال عبور از یک تأسیسات امپراتوری بود و سپس به سفینهاش پرید و با برخی از TIE Fighters در یک نبرد هوایی شرکت کرد. بخش دوم بیشتر بر مکانیکهای پلتفرمینگ بازی تمرکز داشت و شخصیت اصلی بازی Star Wars: Outlaws در حال حرکت در یک کشتی متروک بود. بخش سوم و نهایی پیشنمایش، مرحلهای بود که در آن کی (شخصیت اصلی بازی Star Wars: Outlaws) باید به صورت مخفیانه به پایگاه یک سازمان نفوذ میکرد تا برخی از فناوریهای دزدیدهشده را بازپس بگیرد. طرفداران بهطور کلی با هر یک از این بخشها مشکلاتی داشتند، اما مشکل اصلی آنها با بازی Star Wars Outlaws این بود که شخصیت اصلی بازی Star Wars: Outlaws بیش از حد قوی به نظر میرسد. ممکن است که شرکت Ubisoft سطح سختی بازی را در پیشنمایش به آسانترین حالت تنظیم کرده باشد تا مطمئن شود که بازیکنان به موقع از هر بخش عبور میکنند، اما اگر اینطور نباشد، بازی Star Wars: Outlaws به طرز خندهداری آسان است. سهولت بخش سوم پیشنمایش بیشترین نگرانی را به نظر برای آنها ایجاد کرده است. آنها قصد داشتند ببینند که چه اتفاقی میافتد اگر حالت مخفیکاری را شکسته و باعث شوند که دوازده دشمن نزدیک به طور همزمان به آنها حمله کنند. بازیکنان به راحتی همه آنها را کشتند و در نتیجه، اولین بخش از ماموریتشان را بدون نیاز به مخفیکاری به پایان رساندند. حالا بازیکنان با وجود این اعتماد به نفس جدید، از نیمه دوم مرحله نیز بدون استفاده از مخفیکاری، روند خود را پیش بردند. آنها در نهایت به یک در قفلشده رسیدند که تا زمانی که تمام دشمنانی که آنها را دیده بودند کشته نشوند، نمیتوانستند از آن عبور کنند. بازیکنان به اندازه کافی دور بودند که نتوانند تمام دشمنان را در ابتدای منطقه ببینند، اما هر زمان که بازی تشخیص میداد شخصیت اصلی بازی Star Wars: Outlaws به سمت آنها نشانه گرفته است، نشانگر آنها گاهی از خاکستری به قرمز تغییر میکرد، حتی اگر بازیکنان دیگر آنها را نمیدیدند. آنها فقط ماشه را نگه میداشتند و هر زمان که این اتفاق میافتاد و بدون اینکه نیاز به نشانهگیری دقیق داشته باشند، نگهبانان را از بین میبردند.
قدرت بیش از حد شخصیت اصلی بازی Star Wars: Outlaws و حالت تقریباً آسیبناپذیر او در تمام بخشهای دمو احساس میشد، چه در بخشهای پلتفرمینگ که از ارتفاع سه طبقه میافتاد و چه در درگیریهای مسلحانه که چندین ضربه را به راحتی تحمل میکرد. علاوه بر این که بازی کسلکننده به نظر میرسید، این قدرت بیحد و حصر به طور فعال مانع از شکلگیری کی (شخصیت اصلی بازی Star Wars: Outlaws) به عنوان یک قاچاقچی جسور و زیرک میشود. در واقع، بازی کردن بهعنوان کای باید بیشتر شبیه به نحوه حل مشکلات هان سولو (Han Solo) در سهگانه اصلی Star Wars باشد؛ شما زمانی که فرصتی برای شلیک دارید از آن استفاده میکنید، اما بهتر است زمانی که گلولههای لیزری شروع به پرواز میکنند، فرار کنید. حتی اگر شخصیت اصلی بازی Star Wars: Outlaws هیچ قدرت قابل مشاهدهای از Force نداشته باشد (کاملاً ممکن است که در نسخه کامل بازی متوجه شویم که او چنین قدرتی دارد)، به نظر میرسد بازی Star Wars: Outlaws به گونهای طراحی شده که شما را ترغیب میکند بازی را طوری انجام دهید که انگار او واقعاً این قدرتها را دارد، او میتواند به راحتی پرشهای آکروباتیک بزرگ انجام دهد، شلیکهای دقیق بدون تفنگ تکتیرانداز داشته باشد و با انبوهی از دشمنان به گونهای مبارزه کند که انگار هیچ مشکلی وجود ندارد. قدرت بیش از حد کای همچنین یکی از اصول اصلی بازی Star Wars: Outlaws را تحت تأثیر قرار میدهد، که شریک دوستداشتنی او در انجام جرم، نیکس (Nix) است. نیکس میتواند به شخصیت اصلی بازی Star Wars: Outlaws در انجام وظایف مختلف کمک کند، مانند؛ منحرف کردن نگهبانان، آوردن سلاحی که دسترسی به آن دشوار است، یا منفجر کردن یک نارنجک در جیب یک شخص. ایجاد انفجار ناگهانی در جیب کسی که به کار خودش مشغول است، بسیار خندهدار است، اما بازیکنان که در حین تجربه بازی Star Wars: Outlaws هرگز احساس نکردند که برای رسیدن به اهداف خود به استفاده از این دستورات یا هر دستور دیگری نیاز داشته باشند. شخصیت اصلی بازی Star Wars: Outlaws به قدری همهکاره و توانمند است که در واقع، بازیکنان نیکس را فقط در چند لحظه استفاده کردند، آن هم زمانی که نماینده شرکت Ubisoft کنار آنها گفت که چطور میتوانند از نیکس برای حل مشکل استفاده کنند و آنها هم این کار را انجام دادند تا ببینند چه میشود. پس از پایان پیشنمایش، این سوال برای بازیکنانی که بازی Star Wars: Outlaws را تجربه کردند پیش آمد که، در واقع چرا اصلا نیکس در بازی حضور دارد.
بازیکنان با تمام ایراداتی که نسبت به عدم چالشبرانگیز بودن بازی Star Wars: Outlaws دارند، چیزی که از گیمپلی لحظهبهلحظه دیدند نیز چندان چشمگیر نبود. شخصیت اصلی بازی Star Wars: Outlaws درست مانند هر شخصیت اصلی دیگر در بازیهای تیراندازی سومشخص، از تفنگ استفاده میکند و همانند همتایان خود در ژانر اکشن، مرتباً با درهای قفلشدهای روبرو میشود که فقط میتوان با مینیگیمهای آزاردهنده قفلگشایی یا پیدا کردن یک ستون انرژی که باید با شلیک الکتریکی شارژ شود، از آنها عبور کرد. افرادی که بازی را تجربه کردند باز هم میگویند، هیچیک از چیزهایی که بازی کردند، بهطور مطلق بد نیست، اما بسیار آشنا است و هیچکدام بهطور چشمگیری خوب نیستند و این مسئله به تجربه کلی بازی کمکی نمیکند؛ بهخصوص وقتی بسیاری از چیزهایی که بازی Star Wars: Outlaws انجام میدهد، در بازیهای Star Wars که در سالهای اخیر عرضه شدهاند، بهمراتب بهتر انجام شدهاند. مثلاً تیراندازی خوب است اما در مقایسه با بازی Star Wars Battlefront II کمرنگتر به نظر میرسد. مبارزات فضایی هم بهخصوص بعد از بازی Star Wars: Squadrons چندان جالب نیست. و چالشهای پلتفرمینگ و پازلها شبیه به موانع سرعتگیر بیخیالی هستند که همان سطح از شکوه و اهمیت روایی که در بازیهای Star Wars Jedi: Fallen Order یا Star Wars Jedi: Survivor وجود دارد را ندارند. همچنین برخی افراد حاضر برای تجربه، هیچگونه ارتباط قوی و موثری با کی (شخصیت اصلی بازی Star Wars: Outlaws) یا هیچیک از شخصیتهایی که در طول سه بخشی که بازی کردند، نداشتند. شاید شرکت یوبیسافت قصد دارد کی را بهعنوان یک شخصیت خنثی ارائه دهد تا برای تعداد بیشتری از افراد قابل ارتباط باشد، اما با این وجود، فرانچایز Star Wars با شخصیتهای زیاد و محبوب و دارای عمق و پیچش داستانی جذاب خود، شناخته میشود و برای بازیکنان بسیار عجیب است که احساس هیجان برای بازی Star Wars: Outlaws نداشتند، درحالیکه تقریباً یک ساعت بازی را تجربه کردند و واقعاً نتوانستند با هیچکدام از شخصیتها ارتباط برقرار کنند. این یک نقطه ضعف عجیب برای یوبیسافت است، شرکتی که معمولاً بازیهایی تولید میکند که ممکن است برای برخی افراد جذاب و برای برخی دیگر ناامیدکننده باشند (اما، حداقل برای آنهایی که داستانمحور هستند) معمولاً تعداد کمی شخصیت بهیادماندنی دارند. البته هنوز ممکن است بازی Star Wars: Outlaws نیز شخصیتهای بهیادماندنی داشته باشد، اما بخشهایی که افراد بازی کردند، چنین چیزی را نشان نمیداد. آنچه از تجربه بازیکنان با بازی Star Wars Outlaws بیشتر در ذهن باقی مانده است، این است که چه مقدار تجربه پیشنمایش آنها و دیگران را به یاد پیشنمایش بازی Saints Row در سال 2022 انداخت؛ بازی که سیستمهای ناپخته و داستانسرایی متوسط را با پوستهای از یک فرنچایز که دوست داشتند را میپوشاند. تا اینجا، بازی Star Wars: Outlaws دقیقاً همین حس را دارد، استفاده از تصاویر و صداهای مجموعه جنگ ستارگان برای پنهان کردن یک بازی متوسط. شاید نسخه کامل بازی Star Wars: Outlaws طرفداران به طریقی شگفتزده کند که نسخه کامل بازی Saints Row نتوانست، اما آنها درباره این بازی نگرانیهای جدی دارند که پیش از بازی کردن آن نداشتند. بازی کامل میتواند فوقالعاده باشد، اما اگر اینطور باشد، این پیشنمایش نتوانست افرادی که دمو را تجربه کردند یا دیگر منتظران را قانع کند.
به عنوان یک نکته نهایی، آنچه افراد حاضر در رویداد Summer Game Fest بازی کردند، هیچ شباهتی به چیزی که در طول رویداد Ubisoft Forward نشان داده شد، نداشت؛ آن گیمپلی بسیار هیجانانگیزتر و مناسبتر برای یک بازی Star Wars درباره یک قاچاقچی که در اوج قدرت امپراتوری کهکشانی برای بقا تلاش میکند، به نظر میرسد. آن نمایش گیمپلی به چگونگی استفاده شخصیت اصلی بازی Star Wars: Outlaws از زیرکی خود برای یادگیری مهارتهای جدید که در مواقع نیاز به او کمک میکند، میپردازد، در حالی که همچنان به نقطه ضعفهای او به عنوان یک انسان عادی و تحت فشار که بهتر است از موقعیتهای خطرناک فرار کند تا اینکه بماند، اشاره میکند. اگر بازی Star Wars: Outlaws بیشتر شبیه به آنچه که در رویداد Ubisoft Forward دیدیم باشد و کمتر شبیه به آنچه که بازیکنان در رویداد SGF بازی کردند، فکر میکنند که یک بازی Star Wars سرگرمکننده از آب درخواهد آمد. اما فقط زمان نشان خواهد داد که کدام تجربه را خواهیم داشت و در نهایت از تجربه آن نسخه کامل و به اصطلاح پولیش شده، چه مقدار نکات مثبت و منفی میتوان دریافت کرد.
در این زمان دقیقا مقابل حضور بازی Star Wars: Outlaws در پلتفرمهای مختلف برای تجربه هستیم و این بازی هم با نمره متا 76 توانسته مقداری توجهات مثبت به خود جلب کند اما در عین حال هنوز به نظر آن اثری نیست که گیمرها و طرفداران مجموعه Star Wars انتظار آن میکشیدند و مواردی برای بهتر شدن در آن وجود دارد که انتظار میرود به عرضه بروزرسانیهایی برای این بازی شاهد بهبود برخی نکات مورد نقد باشیم و افراد تجربهای بهینهتر را در ذهن خود داشته باشند.
حال نظر شما چیست؟ اول این که بازیکنان چه زمانی میتوانند مطلوبترین بازی خود را براساس خواستهای که از یک بازی از مجموعه جنگ ستارگان دارند را داشته باشند، و سوال بعد این که؛ بازی Star Wars: Outlaws در چه زمان و چه ویژگی خاصی نسبت به دیگر بازیهای این جهان و بازیهای شبیه به خود، مورد بحث و تحسین بیشتر قرار بگیرد؟
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید