آیا بازی Star Wars Outlaws یک بازی بد به حساب می‌آید؟
1%
  • 0/10

آیا کلکسیون شکست‌های یوبیسافت با Star Wars: Outlaws کامل می‌شود؟

جنگ بر سر ستاره‌ها

آیا کلکسیون شکست‌های یوبیسافت با Star Wars: Outlaws کامل می‌شود؟ ۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ مقالات جانبی (گیم) کپی لینک

آخرین بار آپریل 2023 بود که ما یک بازی دیگر از مجموعه جنگ ستارگان (Star Wars) به نام بازی Star Wars Jedi: Survivor رو‌به‌رو شدیم که توسط Respawn Entertainment توسعه و توسط Electronic Arts منتشر شد و نسبتا می‌توان گفت توانست با تحسین منتقدان و هواداران همراه شود. اما حالا مدتی است که Ubisoft بازی جدیدی از این مجموعه با عنوان؛ بازی Star Wars Outlaws معرفی کرده است که با نمایش‌های اخیرش به نظر نمی‌تواند چنگی به دل بزند.

در این روز‌ها، اخبار یا بهتر است بگوییم حواشی زیادی از سمت هواداران به سوی کمپانی تقریبا پرحاشیه یوبیسافت (Ubisoft) می‌بینیم و می‌شنویم که پیکان تیر آن‌ها همگی روی دو بازی موردانتظار از دو مجموعه پرآوازه و محبوب است؛ بازی Assassin’s Creed Shadows و بازی Star Wars Outlaws، که اینجا قرار نگاهی به دلایل این انتقاد‌ها داشته باشیم. مجموعه Star Wars (جنگ ستارگان) را بدون هیچ شکی می‌توان درون لیست محبوب‌ترین مجموعه‌های تاریخ قرار داد و حتی با طرفداران این مجموعه شهری جدید ساخته و جمعیت آن را تشکیل داد. از این مجموعه بازی‌های زیادی در قالب‌های متفاوتی ساخته شده است، که حالا کمپانی یوبیسافت به همراه توسعه‌دهنده آن یعنی Massive Entertainment، بازی Star Wars Outlaws را مدتی است که معرفی کرده‌اند و اوایل معرفی و نمایش‌ها اول خود می‌توان گفت مورد تحسین قرار گرفت و عده‌ای از اکثر جهات از وجود در عرضه آن در آینده خوشحال بودند. حال با گذشت زمان و نزدیک شدن به عرضه این بازی، نمایش‌هایی از جمله نمایش اخیر رسانه IGN مورد حمله و انتقاد هواداران و برخی منتقدان قرار گرفت که بازی Star Wars Outlaws را از نظر فنی و گرافیکی هدف قرار داده‌اند. این نمایش متاسفانه تعداد زیادی دیسلایک به معنای اعتراض به این بازی در مواردی که نشان داده شده، دریافت کرد که کاملا به تعداد لایک‌های آن می‌چربید. از آن به بعد بود که بازی Star Wars Outlaws دیگر نتواست رنگ و بوی قدم‌های اول معرفی خود را داشته باشد. اما لازم به ذکر است که این موضوع دلیل بر این نمی‌شود که مجموعه جنگ ستارگان طرفداران خود از دست بدهد، بلکه در جامعه گیمر‌ها و بازی‌های ویدیویی تصویر مورد توجه سابق را ندارد.

آیا ما واقعا انتظار یک بازی بد یا فاجعه را می‌کشیم؟

اگر با کمپانی Ubisoft و آثاری که تا به حال خلق و عرضه کرده است آشنا باشید؛ پس این را هم می‌دانید که اگر این کمپانی بدترین بازی جهان را هم بسازد، از این مطمئن است که با کارنامه کاری که برای خود درست کرده است، آن بازی قرار است مورد استقبالی قابل قبول قرار گیرد. دلیل این حرف به این خاطر است که یوبیسافت هرچند بازی‌های معرفی و عرضه کرده است نسبت به معرفی اولیه خود تفاوت‌های بسیاری داشته‌اند، اما توانسته بازیکنان به پای تجربه آن بکشاند. بنابراین بازی Star Wars Outlaws هم شاید بتواند در همان دسته از بازی‌های این کمپانی قرار بگیرد و حتی به صورت قطعی هم می‌توان گفت به غیر از گیمر‌های عادی، طرفداران جنگ ستارگان تجربه این بازی را در لیست خود قرار داده‌اند. با این حال سوال اصلی اینجا است که با وجود این مقدار مشکلات دیده و مورد نقد قرار گرفته شده، آیا بازی نهایی در زمان انتشار هم همین خواهد بود یا نه. اگر بخواهیم از به نوعی یوبیسافتی به بازی Star Wars Outlaws نگاهی داشته باشیم و یادی از گذشته پر حاشیه این کمپانی بیاندازیم، شاید حتی بدتر و پر مشکل‌تر هم بتوان آن را تصور کرد. اما اگر قصد داشته باشیم که عجله را کنار بگذاریم، شاید اثر نهایی بتواند یک بازی Star Wars Outlaws خوب و قابل بازی ارائه دهد که در آینده خود بروزرسانی‌هایی دریافت خواهد کرد و دیگر مشکلات را از سر راه برای تجربه بهینه‌تر برمی‌دارد. در نمایش‌های اخیر به وضوح مشخص است که بافت‌ها درون این بازی به خوبی کار نشده‌اند و غیرقابل تحمل هستند. به گونه‌ای نهایتا با یک ارفاق کلی، بازیکنان و طرفداران 2 الی 3 ساعت از وقت خود را برای این بازی بگذارند و با بی‌کیفیتی آن‌ها مخصوصا در این دوره و نسل از صنعت بازی‌های ویدیویی و دید گرافیکی‌تری که دارند، سازش کنند. برای نمونه می‌توانیم به بافت و نوع توسعه مو شخصیت اصلی بازی Star Wars Outlaws یعنی کی وس (Kay Vess) اشاره کنیم که به عنوان مویی از یک شخصیت خانم در بازی‌های ویدیویی دیده‌ایم در رده‌ها بسیار پایین قرار می‌گیرد. بخش غیرقابل باور آنجایی است و شخصیت در یک مبارزه یا تعقیب و گریز مهم داستانی یا فرعی قرار دارد، موی او هیچ حالت دیگری نمی‌گیرد و بلکه ثابت در آن هیاهو در آرامش است. مثال بهتر این بافت مو را می‌توان در بازی Lies of P کاملا دید که نشان‌دهنده وقت گذاشتن سازندگان بازی برای محصول خود است. شخصیت اصلی این بازی همان پینوکیو معروف دوران کودکی و نوجوانیمان است که وقتی در محلی که وزش باد از سمتی به سمت دیگر است، بازیکنان با قرار دادن پینوکیو در جایگاه‌های متفاوت، می‌توانند تغییر حالت‌های گوناگونی رو مو وی را ببینند و آن را تحسین کنند.

همه چیز را در یک بافت مو خلاصه نمی‌کنم، زیرا با دیدن چند نمایش دیگر به غیر از نمایشی که رسانه IGN منتشر کرد، می‌توان به وضوح شاهد این بود که بعضی از مواردی که در دنیای واقعی به صورت طبیعی در ذهن ما شکل خاص خود را دارند، در این بازی بسیار بد و مصنوعی طراحی شده است و شما نمی‌توانید آن‌ها را که اعم از؛ سنگ‌ها، پرتاب شن و خاک، موج آب، شلیک تیر و… هستند به این گونه برای خود قابل قبول بدانید. دقیقا با دیدن‌ برخی از این بافت‌ها و افکت‌ها، می‌توان تصور کرد این بازی یک بازی نسل نهمی از خیلی جهات نیست و حتی نه با قطعیت ولی شاید بگوییم صلاحیت وجود داشتن در نسل نهم را هم ندارد و نسل قبلی شاید بتواند جایی خالی برای بازی Star Wars Outlaws داشته باشد. من یا بگوییم ما قصد نداریم به بازی Star Wars Outlaws ناگهان پس از دریافت مقداری تحسین در اوایل معرفی خود پشت بکنیم یا عرضه آن را خدشه‌دار کنیم، ولی مشکلاتی که گفته شد دیگر بسیار پیش پا افتاده هستند و کمپانی عظیم یوبیسافت به نظر نمی‌آید توانایی بهتر کردن از وضعیت را نداشته باشد. چرا که چون به خاطر سیل عظیمی از انتقاد‌ها، گیمرها و هواداران خواستار به تعویق انداختن عرضه بازی بودند، اما یوبیسافت اعلام کرد که بازی Star Wars Outlaws گلد و یا به اصطلاحی مراحل توسعه و ساخت آن به پایان رسیده و قابل بازی است و قرار است در آینده نمایش‌های با کیفیت‌تری از آن را ارائه دهند. بنابراین در لحظه باید بگوییم ناشر و توسعه‌دهندگان بازی Star Wars Outlaws از محصول خود و نمایش‌هایی که از آن به مخاطبان نشان داده‌اند راضی هستند و شاید در آینده بعد از عرضه رسمی بازی، شاهد آپدیت‌هایی برای رفع برخی مشکلات باشیم؛ اینجا دقیقا جایی است که باید بگوییم به چه قیمتی این اتفاق در حال افتادن است و یوبیسافت در چه زمانی قصد دارد از گذشته خود درس بگیرد.

در نمایش‌های اولیه وقتی بازی، شهر و جهان‌باز و پویایی از خود به گیمرهای در انتظار این بازی نشان می‌داد، در آن لحظه طرفداران خود را آماده برای این جهان کردند که در کنار داستانی اصلی بازی، به موارد فرعی دیگری هم در آن بپردازند و خود را سرگرم کنند. اما رفته‌ رفته که به جلو و نزدیک شدن تاریخ عرضه بازی رسیدیم، با دیدن پیش‌نمایش‌ها متوجه شدیم که شاید یوبیسافت جهان بازی Star Wars Outlaws را از نظر بصری زیبا طراحی کرده و گشت‌و‌گذار و رانندگی و… در آن به همراه شنیدن موسیقی‌هایی (که اگر از بی‌انصافی نکنیم یوبیسافت در آن خوش‌آوازه و خوش‌سلیقه است) می‌تواند جذاب و لذت‌بخش عمل کند، اما نکته منفی اینطور که به نظر می‌رسد این است که؛ بازیکنان فقط می‌توانند مشغول به قدم زدن، راندن و یا هرچیزی دیگری به دور از هیچ چالش یا انجام کاری فرعی باشند. زیرا این جهان که خالی از هیچ است و قرار نیست برای مدت‌ها در کنار داستان اصلی و یا با به پایان رساندن آن، ویژگی برای سرگرم کردن ما داشته باشد. جهانی نسبتا بزرگ و باز برای گشتن که در آن می‌توانیم شاهد شنیدن صدای طبیعت، صحبت و راه رفتن‌های بی‌هدف NPCها (شخصیت‌های غیرقابل بازی)، رخ دادن برخی اتفاقات محیطی و… باشیم. نمی‌خواهیم بگوییم که جهان ساخته شده پویایی لازم را ندارد، اما خانم یا آقای یوبیسافت، ما بیشتر از این‌ها از شما انتظار داریم، چرا که چون بازیکنان از شما بازی Assassin’s Creed Valhalla را دیده در جهان آن بازی به نوعی ساعت‌ها، روزها، هفته‌ها و ماه‌ها زندگی کرده‌اند تعدادی زیادی هم جهان این بازی را با بازی پرافتخار و بزرگ The Witcher 3: Wild Hunt مقایسه می‌کنند و بابت این موضوع بسیار منصفانه تحسین می‌شوید. پس اگر شما توانستید در آن قالب یک بازی خوب و محصولی با نقد‌های خوب بسازید و عرضه کنید، پس قطعا در بازی Star Wars Outlaws هم می‌توانید این کم‌کاری را که البته به نظر تا قبل از عرضه رسمی بازی کم‌کاری به حساب می‌آید را، جبران کنید. در پیش‌نمایش‌های این بازی متوجه سیستمی در تیراندازی شخصیت اصلی بازی مشابه به سیستم Dead Eye در بازی Red Dead Redemption 2 شدیم در واقع چنگی به دل نمی‌زند اما یادآورد Red Dead Redemption بودن آن نشان می‌دهد که توسعه‌دهندگان و کمپانی ناشر به بازی‌های منتشر شده اطراف خود دسترسی دارد و حواس خود را آن‌ها هم جمع می‌کند. اما آیا این حواس جمعی و وجود یک همچین سیستمی در بازی Star Wars Outlaws می‌تواند دیگر نکات مثبت بازی Red Dead Redemption 2 را هم در خود داشته باشد، فقط می‌توانیم بگوییم امیدواریم به گونه‌ای دل خود را به این موضوع خوش کرده‌ایم. شاید این مدل مقایسه نسبتا کار اشتباهی باشد، اما یوبیسافت بازی‌های خود را به گونه‌ای ساخته است که اگر بخواهیم درون سازمانی آن‌ها را مقایسه کنیم، باز هم دستمان برای آن بسته است. زیرا این کمپانی در هر وضعیتی (عالی/ متوسط/ فاجعه) آثاری ساخته است که و هرکدام هم طرفداران متعصب خود را دارند و از طرفی با توسعه‌دهندگان مختلف و شرکتی روبه‌رو بودیم که به نظر نمی‌آید که قرار است آن طور که باید به انتقادات و پیشنهادات مخاطبان خود توجهی کند. دقیقا به همان گونه‌ای که مخاطبان و طرفداران منتظر بازی جدید یا بازسازی از سری‌ بازی‌های Tom Clancy’s Splinter Cell هستند ولی روزه سکوت برای این سری فرا گرفته شده است. به یاد بیاورید که چقدر لذت‌بخش بود زمانی که در بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands، ما سم فیشر (Sam Fisher)/ شخصیت اصلی سری بازی‌های Splinter Cell، را بعد از مدت‌ها ملاقات کردیم و او سراغ هم کار خود یعنی سالید اسنیک (Solid Snake)/ شخصیت اصلی سری بازی‌های Metal Gear را می‌گیرد. این در حالی است که ما در آینده قرار است به نوعی بازسازی جدید این سری با نام بازی METAL GEAR SOLID Δ: SNAKE EATER را شاهد باشیم اما خبری از نسخه جدیدی از سری بازی‌های Splinter Cell نیست.

اگر بخواهیم یک جمع‌بندی کلی نسبت به پیش‌نمایش‌های بازی Star Wars Outlaws و دیگر مخلفات آن داشته باشیم، در اصل باید بگوییم که نه قرار است بازی Star Wars Outlaws را خدشه‌دار کنیم تا طرفداران آن را در لیست فراموشی خود بگذارند و نه قرار است کمپانی Ubisoft به عنوان ناشر و Massive Entertainment به عنوان توسعه‌دهنده این بازی را مورد حمله و انتقادات منفی خود قرار دهیم. نه من/ ما و نه تعداد کثیری از مخاطبان (به غیر از کسانی که جز حمله بی‌دلیل و بي‌جهت هدف دیگری ندارند/ هیتر‌ها) این نقشه یا برنامه را در ذهن خود نداریم که بخواهیم روی ویژگی‌های مثبت بازی Star Wars Outlaws چشم‌پوشی کنیم و تماما ویژگی‌های منفی آن را در مقابل چشم‌ها قرار دهیم و به این بازی ضربه بزنیم. بلکه با بیان کردن این انتقادات، درخواست داریم که متوجه موارد منفی گفته شده و بسیاری از آن‌ها که در اینجا گفته نشده ولی در سطح رسانه‌ها، فضای مجازی و حتی ویدیو‌های تولید محتوا کنندگان تصویری، بسیار واضح در حال بیان شدن هستند، شوید و به آن‌ها اهمیت دهید. تمام نکات به این دلیل است که در آینده و عرضه این بازی، مخاطبان، طرفداران و منتظران بازی Star Wars Outlaws با یک بازی بهینه و بسیار لذت بخش از مجموعه جنگ ستارگان طرف باشند و آن را مورد تحسین قرار دهند. در آخر هم با یک امیدواری نسبی بهتر است بگوییم؛ تا زمان انتشار بازی Star Wars Outlaws نمی‌توان این بازی را یک بازی بد یا یک فاجعه دانست، بلکه باید تا روز عرضه و تجربه شخصی آن توسط مخاطبان منتظر ماند و نتیجه نهایی را دید و سپس تصمیم بر خوب یا بد بودن آن گرفت.

بازی Star Wars Outlaws در تاریخ 30 آگوست 2024 (9 شهریور 1403) برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن، ایکس باکس و کامپیوتر عرضه خواهد شد.

حالا مشتاق هستیم تا نظر شما را درباره موارد ذکر شده دریافت کنیم تا متوجه نقد‌های مثبت و منفی شما از بازی Star Wars Outlaws بشنویم.



مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments