فروش Super Mario Bros صنعت سینما را تغییر خواهد داد؟
سینما در تسخیر بازیهای ویدئویی
فروش انیمیشن Super Mario Bros بهزودی از مرز یک میلیارد دلار خواهد گذشت. آيا قرار است که سینما به تصاحب فیلمهای ملهم از ویدئو گیم درآید؟ آیا این فیلمها در رقابت با فیلمهای ابرقهرمانی، پیروز میشوند؟
انیمیشن Super Mario Bros که این روزها تبدیل به فیلم رکوردشکن سال شده، بر اساس یک بازی ویدئویی به همین نام ساخته شده است. بازی مشهوری که موفقترین محصول شرکت نینتندو (Nintendo) متعلق به شیگرو میاموتو است و همچنان یکی از بهترین بازیها در سبک پلتفرمر به شمار میرود.
داستان فیلم در امتداد وقایع فانتزی و پرهیجان بازی است. کل ماجرا در پادشاهی قارچ اتفاق میافتد و دردسرهای دو برادر لولهکش، ماریو و لوئیجی، را به تصویر میکشد. کریس پرت (Chris Pratt) و چارلی دی (Charlie Day) به ترتیب، صداپیشگی این دو برادر را برعهده دارند. افزون بر این، آنیا تیلور جوی (Anya Taylor-Joy) در نقش پرنسس هلو حرف میزند و جک بلک (Jack Black) ایفاگر نقش باوزر (Bowser) است.
همچنین باید به کیگان مایکل کی (Keegan-Michael Key) در نقش تود، ست روگن (Seth Rogen) در نقش دانکی کونگ، فرد آرمیسن (Fred Armisen) در نقش کرانکی کونگ و سباستین مانیسکالکو (Sebastian Maniscalco) در نقش فورمن اسپایک اشاره کنیم که سایر بازیگران فیلم هستند. چارلز مارتینه (Charles Martinet) نیز که معمولا به جای ماریو و لوئیجی در بازیها صداپیشگی میکند، در طول فیلم در نقش پدر آنها ظاهر شده است.
کارگردانی Super Mario Bros را دو تن از انیمیشنسازان باسابقه برعهده داشتهاند که قبلا هم چند انیمیشن بلند و تلویزیونی را به همراه یکدیگر، تولید کرده بودند: آرون هورواث (Aaron Horvath) و مایکل جلنیک (Michael Jelenic).
برادران تعمیرکار در حال فتح قلهها
همه چیز گویای آن است که دو برادر لولهکش ایتالیایی و دوستان آنها قصد دارند قلههای جدیدی را فتح کنند. زیرا اگرچه فیلم در جلب رضایت منتقدان سینما ناموفق بوده است، اما موفق شده تا رضایت طرفداران بازی را به دست آورد. بدون شک، فروش Super Mario Bros در اولین آخر هفته اکرانش (بالغ بر ۳۷۰ میلیون دلار) یک رکوردشکنی بزرگ است. بهویژه در میان فیلمهایی که با اقتباس از بازیهای ویدئویی ساخته شدهاند.
اما موفقیتهای Super Mario Bros در همینجا خلاصه نمیشود. طبق آخرین اخبار منتشرشده، فروش فیلم از ۹۰۰ میلیون دلار گذشته است و به همین زودیها مرز یک میلیارد دلار را رد میکند. واقعا چه کسی فکر میکرد که Super Mario Bros در همین ابتدای راه، رکورد انیمیشن Frozen 2 را بشکند و بهترین افتتاحیه تاریخ انیمیشن را به نام خود به ثبت برساند؟
اگر این فیلم در ادامه اکران خود واقعا از یک میلیارد دلار فراتر رود، این نتیجه باورنکردنی میتواند اتفاقات هیجانانگیزی را به دنبال آورد. چون در این صورت، شاید بتواند که در رقابت با فیلمهای استودیو مارول و DC هم بر آنها پیروز شود. آن هم در حالی که قرار است تعداد قابل توجهی از فیلمهای ابرقهرمانی در روزهای پیشرو اکران شوند.
از یک سو، باید منتظر اکران آثاری مانند مارولها (The Marvels) و آکوامن ۲ (Aquaman 2) باشیم که قطعا فیلمهای پرفروشی خواهند شد و از دیگر سو، باید ببینیم که انیمیشن اسپایدرورس ۲ (Spider-Man: Across the Spider-Verse) چگونه در گیشه ظاهر میشود.
شروع دورانی جدید؟
اگر این پیشبینیها به وقوع بپیوندد، به احتمال زیاد، باعث ایجاد تحولات عظیمی خواهد شد که تا کنون بیسابقه بوده است. به نظر میرسد که دوران تسلط نوع جدیدی از فیلمها (یعنی فیلمهای ملهم از ویدئو گیم) بر صنعت سینما فرارسیده و آثار ابرقهرمانی ناچار به عقبنشینی هستند.
البته فقط انیمیشن Super Mario Bros نیست که نوید چنین دورانی را میدهد. در حدود یک سال گذشته، تعداد زیادی از فیلمها و سریالهای تلویزیونی بر اساس بازیهای معروف ساخته شدند یا اینکه داستانی درباره صنعت بازیسازی داشتند.
از فیلم تتریس (Tetris) با بازی تارون اجرتون (Taron Egerton) بگیرید تا سریالی مانند آخرین ما (The Last of Us) که اقتباسی از یک بازی پرفروش پلیاستیشن، محسوب میشد. حتی چند سال پیش از آن هم، مجموع فروش فیلم کارآگاه پیکاچو (Detective Pikachu) بسیار فراتر از انتظارات بود و موفقیت بزرگی را برای نینتندو به ارمغان آورد. برای درک بهتر موضوع، آثاری مانند فیلم Uncharted با بازی تام هالند (Tom Holland) و سریال The Witcher محصول نتفلیکس را نیز به این فهرست اضافه کنید.
بنابراین چه بخواهیم و چه نخواهیم، استقبال گسترده مخاطبان از این فیلمها و سریالها اجتنابناپذیر است. زیرا بیشتر محصولات سینمایی و تلویزیونی پرفروش در سال ۲۰۲۳ و چند سال پیش از آن، اقتباس مستقیم یا غیرمستقیمی از بازیهای ویدئویی بودهاند. این در حالی است که عمده فیلمهای ابرقهرمانی به اندازه چند سال گذشته، پرطرفدار نیستند. مثلا نگاه کنید به فروش فیلم مرد مورچهای و زنبورک: شیدایی کوانتومی (Ant-Man and the Wasp: Quantumania) که موفق نشد پاسخگوی انتظارات مارول باشد.
بازنشستگی ابرقهرمانها
برای نزدیک به یک دهه، فیلمهای شرکت والت دیزنی (Walt Disney) و دنیای سینمایی مارول (MCU) با قدرت بر باکسآفیس حکمرانی کردهاند. اما به نظر میرسد که این فیلمها دیگر در کسب رضایت مخاطبان توفیقی ندارند. بهویژه پس از انتشار گزارشهای متعددی که نشان میدادند مردم از آنچه «سیل فیلمهای ابرقهرمانی با تکنیک CGI» نامیده میشود، خسته شدهاند. و بعید نیست که این خستگی، نشاندهنده افول ژانر ابرقهرمانی باشد.
برای همین بود که استودیو DC به رهبری جیمز گان (James Gunn) و پیتر سافران (Peter Safran) تصمیم گرفت که یک جهان سینمایی بزرگتر را به مخاطبانش ارائه کند. و به همین دلیل بود که کوین فایگی (Kevin Feige) به فکر تجدید نظر در فاز چهارم MCU و گسترش فاز پنجم این جهان سینمایی افتاد.
در حالی که مخاطبان سینما هر روز علاقه بیشتری به اقتباسهای سینمایی و تلویزیونی از ویدئو گیم نشان میدهند، علاقه آنها به محصولات ابرقهرمانی کمتر و کمتر میشود. افزون بر این، معلوم نیست که برنامههای جدید مارول و DC برای عبور از این بحران به نتیجه میرسند یا خیر.
از این رو، شاید وقت آن رسیده باشد که استودیوهای بزرگ فیلمسازی از توجه و سرمایهگذاری بیشازحد بر روی آثار ابرقهرمانی دست بکشند. در عوض، به اقتباس از بازیهای ویدیویی در قالب فیلم و انیمیشن بپردازند و قبول کنند که دوران اوج ژانر ابرقهرمانی، رو به پایان است. نظر شما درباره این موضوع چیست؟ به نظر شما ممکن است که صنعت سینما در آینده تغییر کند؟ لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید