بازی Super Mario Maker 2

بررسی بازی Super Mario Maker 2

ضیافت مهندس ماریو و دوستان

1%
  • 0/10
بررسی بازی Super Mario Maker 2 ۰ ۱۴ تیر ۱۳۹۸ بررسی بازی کپی لینک

نینتدو بازگشته تا با بازی Super Mario Maker 2 تمامی اشتباهات قسمت اول آن را جبران کند:

تا حالا پیش آمده وقتی مشغول انجام مراحل سری Super Mario Bros هستید، با خود بگویید کاش این مرحله کمی سخت­‌تر بود؟ کاش گومبا اینجا نبود و هزاران ای ­کاش دیگر؟ نینتندو در سال 2015 تلاش کرد با Super Mario Maker کاربران WiiU و 3DS را تا حدی به خواسته­‌هایشان برساند. بازی با تمام ایرادهایی که داشت، یک تجربه منحصر بفرد و جذاب بود که حتی امروز هم اگر دوباره برای سوییچ منتشر می­‌شد، کمتر کسی در خریدش تردید به دل راه می­‌داد. چه یک خوره ماریو بودید یا یک گیمر معمولی که برای تست کردن مراحل ساخت دیگر بازیکنان به سراغ بازی آمده، در هر دو صورت می‌توانستید به جرات ده‌­ها ساعت سرگرم شوید. اکنون نینتندو با قسمت دوم این بازی برگشته تا هر قدمی را که در قسمت اول به اشتباه برداشته بود، اصلاح کند. حال سوالی که باید از خود بپرسیم این است: آیا نینتندو موفق به ساخت بازی­‌ای شده که یک سر و گردن از قسمت قبلی­‌اش بالاتر باشد یا اینکه با یک بازی خوش ساخت اما تکراری سروکار داریم؟

نینتندو با قسمت دوم این بازی بازگشته تا اشتباهات نسخه اول را برطرف سازد

نینتندو برای ساخت بازی Super Mario Maker 2 تنها به بهبود گرافیک آن نسبت به قسمت قبل اکتفا نکرده و المان­‌ها و قابلیت­‌های زیادی را هم به آن افزوده است. این درحالیست که سازنده ژاپنی می­‌توانست با مقداری دست کشیدن بر سر و روی قسمت اول، یک عنوان کاملا مشابه به بازار ارائه کند و مطمئن باشید که در آن صورت هم طرفداران و منتقدان برای آن، جیغ و هورا می­‌کشیدند. در مقابل، نینتندو عنوانی ساخته که اگر نگوییم کاملترین اما بدون شک یکی از کاملترین عناوین ماریو تا به امروز است. در مد داستانی (بله درست خواندید!) که تا حد زیادی مانند بخش آموزش مکانیزم­‌های بازی عمل می­‌کند، قلعه پرنسس پیچ در اثر یک اشتباه احمقانه از بین رفته و اکنون ماریو به کمک تود­ها باید این قصر را از نو بسازد. ماریو برای ساخت بخش­‌های مختلف قصر نیاز به منابع مالی داشته و باید با تکمیل یکصد مرحله، پول کافی برای انجام آن را بدست آورد. با اتمام صد مرحله، قصر پرنسس پیچ ساخته و بازی به پایان می­‌رسد اما آیا این آخر راه است؟

راه را برای مهندس ماریو باز کنید

مراحل از نسخه‌های مختلف سری ماریو به امانت گرفته شده‌­اند و در حالی که ممکن است در یک مرحله با ماریوی نسل هشتم بازی کنید، در مرحله بعدی باید کنترل نسخه نسل چهارمی لوله کش دوست داشتنی را در دست بگیرید. نکته قابل توجه این است که حتی مراحل کلاسیک و قدیمی بازی هم بسیار جذاب از آب درآمده‌­اند و به نوعی می­‌توان گفت تجربه آن­ها تنها جنبه نوستالژیک ندارد. چه بسیار بازی‌­های جذاب قدیمی‌ای که با آن­ها خاطرات بسیار داریم اما اگر امروز بخواهیم تجربه‌شان کنیم، از تمامی خاطرات قدیمی خودمان متنفر می­‌شویم اما در مورد ماریو داستان بدین منوال نیست. همان طور که گفتیم، بخش داستانی بازی Super Mario Maker 2 بسیار جذاب و متنوع است و صدالبته می‌توانست خودش یک بازی جدا باشد که طرفداران برایش سرودست بشکنند اما اینجا مد داستانی فقط یک دست گرمی و تمرین برای ورود به مد اصلی بازی، یعنی بخش ساخت مرحله و تجربه مراحل ساخته شده توسط دیگران است. وقتی دست گرمی یک بازی تا این حد جذاب است، تصور کنید در مد اصلی که سازندگان بیشترین مانور را روی آن دادند قرار است چه چیزهایی انتظارمان را بکشد.

مد ساخت و ساز بازی در یک کلام بی­‌نظیر است. تمامی مراحلی که پیش‌تر در سری ماریو تجربه کردید را فراموش کنید. اینجا با اندکی حوصله و دقت می­‌توان مراحلی به همان زیبایی و جذابیت خلق کرد. اصلا دیگر چه نیازی به ساخت قسمت جدید ماریو است؟ اگر بخواهیم در یک جمله بازی را توصیف کنیم، باید بگوییم بازی Super Mario Maker 2 تماما حول محور ساخت مراحل سری Super Mario Bros و بازی کردن آن­ها می­گردد. چه به دنبال ساخت و ساز باشید چه در جست و جوی گیم پلی جذاب، از Super Mario Maker 2 دست خالی خارج نخواهید شد. نکته اصلی درمورد بازی این است که هیچ کمبودی از بابت محتوا در آن دیده نمی­‌شود، نینتندو مانند بسیاری از کمپانی­‌های مطرح دیگر برای خالی نبودن عریضه چیزی را به بازی نیافزوده و هرقابلیت و بخشی که در Super Mario Maker 2 قرار داده شده، می­‌تواند گیمرها را سرگرم کند. سازندگان در بخش ساخت و ساز تنها به قرار دادن چند عدد گومبا یا جعبه بسنده نکرده­‌اند، نینتندو فکر کوچکترین جوانب را هم کرده و از آن­ها غافل نشده است. به عنوان مثال وقتی یک لوله برای ورود به محیط جانبی در مرحله خود قرار می‌­دهید، بازی این امکان را در اختیارتان می­‌گذارد که محیط جانبی را به صورت افقی بسازید یا عمودی. همین قابلیت ساخت مراحل به صورت عمودی و صعود در آسمان، موجب شده بسیاری از علاقه‌مندان به ساخت مراحلی بپردازند که برخلاف رویه معمول مراحل ماریو نه در سطح افقی که در جهت عمودی دنبال شوند. قابلیت­‌های این بخش تنها به موارد ذکر شده ختم نشده و اگر بخواهیم تمام آن­ها را لیست کنیم باید یک کتاب کوتاه برایش بنویسیم. بزرگترین نکته این است که مد ساخت و ساز تنها برای خوره‌­ها و به قول معروف Nerdها ساخته نشده و مکانیزم آن به گونه‌­ای است که هم می‌­تواند بسیار پیچیده باشد و هم بسیار ساده و روان. همه چیز بستگی به این دارد که بازیکن به دنبال چه چیزی است. ممکن است یک نفر با ساخت یک مرحله ساده و خطی و تنها با قرار دادن چند تپه و گل آدمخوار راضی شود و یک بازیکن دیگر هم به خلق چیزی سخت­تر از مراحل Super Meat Boy رضایت ندهد. در هر صورت فرقی ندارد با چه هدف و سقف انتظاراتی به سراغ این بازی می­‌آیید، هیچ کس از آن دست خالی و ناراحت بیرون نمی­‌آید.

جراتش را داری؟

نینتندو تنها به بخش تک نفره و مد ساخت و ساز بسنده نکرده و قابلیت بازی چند نفره را هم به Super Mario Maker 2  افزوده. بدین صورت که بسیاری از مراحل بازی قابلیت تجربه به صورت چند نفره را دارند و گیمرها باید بر سر سریع رسیدن به خط پایان با یکدیگر مسابقه دهند. با اینکه حضور پرتعداد بازیکنان موجب شلوغی محیط می‌­شود اما هیچ کس نمی­‌تواند لذت بخش بودن آن را انکار کند. برهمین اساس حتی بازیکنانی که به دنبال تجربه چند نفره هم هستند، می­‌توانند با انجام چنین مسابقاتی از آن لذت ببرند.

فرقی ندارد گیمرها با چه نیتی دکمه شروع بازی را فشار می‌­دهند، آغاز بازی همانا و غرق شدن در آن همانا

یکی از بزرگترین نقاط قوت بازی این است که پس از دانلود مراحل ساخته شده توسط دیگران، کسی توانایی دست بردن و تغییر آن مرحله را ندارد. یکی از بزرگترین نقاط ضعف قسمت قبلی نبود این محدودیت‌ها برای جلوگیری از دست بردن در مراحل دیگران بود. چه بسیار بازیکنان متقلب که با دانلود مراحل ساخت دیگران و تنها افزودن چند بلوک یا دشمن جدید، آن مرحله را به نام خود منتشر می­‌کردند. برهمین اساس بازی Super Mario Maker 2 با قرار دادن چنین محدودیتی، از سواستفاده از زحمات دیگر کاربران جلوگیری می­‌کند که خود یک نکته بسیار مثبت و پیشرفت اساسی نسبت به قسمت قبل است. از طرف دیگر خبری از آیتم­‌های ویژه، لوت باکس و سیزن پس هم در این بازی نیست. هر آنچه هست و نیست در همان ثانیه اول ورود به بازی در اختیار گیمرها قرار می‌­گیرد. برهمین اساس برای آزاد کردن هیچ آیتم یا قابلیتی لازم نیست مراحل تک نفره و داستانی بازی را انجام دهید و یا این که پول خرج کنید. در همان لحظه فشردن دکمه شروع می­‌توان در دریای عظیم بخش ساخت و ساز شیرجه زد و در آن غرق شد. شاید چنین چیزی سال­‌ها پیش که خبری از لوت­‌باکس و سیزن پس­‌ها نبود، یک امر عادی به حساب می­‌آمد اما امروز که استودیو­های بزرگ برای بازی­‌های بسیار معمولی خود لوت باکس و پرداخت­‌های درون برنامه­‌ای تعبیه می‌­کنند، سیاست­‌های مشتری مدارانه نینتندو و اهمیت این کمپانی به کیفیت بازی‌­هایش سزاوار تقدیر است. نینتندویی که با خلق چنین آثاری می‌­تواند خیلی راحت­ و بدون دردسر از کاربرانش پول بابت لوت باکس و DLCهای بی‌­خاصیت دریافت کند.

گزینه‌های متعددی برای طراحی مراحل وجود دارد

در پایان باید گفت بازی Super Mario Maker 2 در هر زمینه یک پیشرفت نسبت به قسمت اول خود محسوب می­‌شود. همانطور که گفتیم فرقی ندارد گیمرها با چه نیتی دکمه شروع بازی را فشار می­‌دهند، آغاز بازی همانا و غرق شدن در آن همانا. نینتندو با خلق این بازی نشان داد می­توان بدون قرار دادن ویژگی­های پیچیده و حوصله سر بر، قابلیت ساخت مراحل را در اختیار گیمرها گذاشت و این قابلیت به قدری خوش ساخت و ارتباط با آن راحت است که تنها چند روز پس از عرضه بازی، گیمرهای معمولی مراحلی ساخته‌­اند که چه بسا جذاب­تر و درگیرکننده­‌تر از مراحل اصلی سری ماریو هستند و این جادوی یک بازی خوش ساخت و روان است.


9.5 شاهکار
بازی Super Mario Maker 2 در هر زمینه یک پیشرفت نسبت به قسمت اول خود محسوب می­‌شود. همانطور که گفتیم فرقی ندارد گیمرها با چه نیتی دکمه شروع بازی را فشار می­‌دهند، آغاز بازی همانا و غرق شدن در آن همانا. مکانیزم‌های بازی به قدری روان هستند که هر گیمری با هر سلیقه‌ای می‌تواند مراحل مختلف و جذاب برای خود بسازد.
  • منبع نامتناهی از مراحل ماریو
  • گرافیک روان و چشم نواز
  • محتوای بسیار زیاد
  • گیم پلی اعتیاد آور
  • تنوع بسیار بالای مراحل
  • کنترل سخت با جوی کان

مطالب مرتبط

دیگران نیز خوانده‌اند

نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments