نمایشهای The Last of Us: Part 2 از تغییر و تحولات زیادی حرف میزنند. نیل دراکمن کارگردان بازی، در مصاحبهای پس از معرفی اعلام کرده بود که تم اصلی بازی حول محور «تنفر» میگردد. این در حالی است که بازی اول در مورد «امید» بود و حالا همه چیز در دنیای پساخرالزمانی The Last of Us تغییر کرده است.
بیش از ۲۵۰ عنوان «بهترین بازی سال» برای واقعگرایانهترین اثری که خالقان آنچارتد تا آن زمان ساخته بودند، از همان سال به شایعات ساخت دنبالهای برای The Last of Us پر و بال میداد. هر چند که ناتیداگ کمی بعد مشغول ساخت آخرین ماجراجویی نیتن دریک و پروژهی آنچارتد ۴ شد، اما The Last of Us: Part 2 از همان زمان در حال گذراندن مراحل پیشتولید خود بود تا این که نهایتا در مراسم PSX 2017 به طور کامل معرفی شد.
اولین تغییر مهمی که نمایشهای بازی به ما نشان میدهند، پررنگتر شدن نقش الی به عنوان شخصیت اصلی بازی است. با این که در فصل زمستان قسمت اول و بستهی الحاقی Left Behind هم میتوانستیم با الی بازی کنیم، اما حالا تمرکز به طور کامل از روی جوئل برداشته شده و حتی سرنوشت داستانی او پس از بازی اول در هالهای از ابهام است. در واقع در هیچ کدام از چند نمایشی که بازی تا به امروز داشته، اثری از او دیده نمیشود. با این حال میدانیم که جوئل در بازی حضور دارد و نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. تروی بیکر برای ضبط این نقش دوباره در تیم بازیگری دیده میشود و احتمالا رابطهی پدر و دختری او با الی، کاملا تغییر کرده باشد. الی حالا یک دختر 19 ساله است و از نمایشهای بازی بر میآید که بیشتر از هر چیزی دنبال انتقام باشد.
تمرکز به طور کامل از روی جوئل برداشته شده و حتی سرنوشت داستانی او پس از بازی اول در هالهای از ابهام است. در واقع در هیچ کدام از چند نمایشی که بازی تا به امروز داشته، اثری از او دیده نمیشود
نمایشهای The Last of Us: Part 2 اطلاعات کاملی در مورد الی یا رابطهی او با جوئل به ما نمیدهند. در تریلر معرفی بازی، الی را در حال نواختن گیتار میدیدیم و در نهایت جوئل وارد اتاق شده و ما فقط صدای او را میشنویم که از الی میپرسد «آیا از کاری که میکنی مطمئنی؟» و الی در جواب میگوید که «میخواهم تا آخرین نفر آنها را بکشم». انگیزهی الی برای کشتن هیچ کسی بیشتر از اعضای فایرفلای نیست. با این حال، بعید نخواهد بود که ماجرای قسمت دوم ما را به سمت و سوی شخصیتهای جدیدی بکشاند که فعلا هیچ ایدهای از آنها نداریم. در حال حاضر میدانیم که بازی کاراکترهای جدیدی دارد که چند نفر از آنها را بازیگرهای سرشناسی مثل شنون وودوارد، بازیگر سریال Westworld بازی میکنند. الی یکی از واقعیترین شخصیتهایی بود که در قسمت اول The Last of Us دیده بودیم. نمایشهای قسمت دوم طوری همه چیز را طوری نشان میدهند که انگار قرار است ناتیداگ، الی را به قطب اصلی داستان تبدیل کند.
جالب است بدانید که در نوشتن داستان قسمت دوم، هالی گِروس نویسندهی سریال Westworld هم نقش داشته است. جزئیات داستانی تا الان آنقدری مشخص نشدهاند اما به نظر میرسد که با داستانی بزرگتر با شاخ و برگ بیشتر روبرو هستیم. نیل دراکمن میگوید که قسمت دوم در مورد رابطهی الی و جوئل است. هر چند که احتمالا داستان مرزهای جدیدی را برای اکتشاف پیدا میکند و شخصیتهای بیشتری در آن نقش دارند، اما با توجه به حرف دراکمن و البته پایانبندی قسمت اول، میتوانیم انتظار داستان پیچیدهای را داشته باشیم.
اولین نمایشهای بازی چیزی از گیمپلی بازی به ما نشان ندادند. با این حال ناتیداگ در E3 2018 نمایش نسبتا کاملی از آن چه قرار است گیمپلی The Last of Us: Part 2 را شکل دهد، به ما نشان داد. الی که حالا شخصیت قابل بازی اصلی است، انتظارها را برای دیدن گیمپلی متفاوتی نسبت به قسمت اول بالا برده بود و آن نمایش هم به دنبال نشان دادن همین موضوع بود.
الی حالا یک دختر بالغ است و کنترل کردن او با الی 14 ساله متفاوت است. او حالا میتواند از پشت به دشمنها حمله کند یا حرکاتی شبیه به جوئل، اما به سبک خودش داشته باشد. به نظر میرسد که هنوز یک چیز در مورد کنترل الی ثابت مانده باشد و آن گرایش به سمت المانهای مخفیکاری است. نباید این موضوع را فراموش کنیم که دشمنان هم علاوه بر الی تغییرات زیادی از نظر هوش مصنوعی داشتهاند و این موضوع رویارویی مستقیم با آنها را مرگبارتر از همیشه جلوه میدهد. الی حالا میتواند در بین چمنهای بلند پنهان شود و دشمنان را دور بزند. جایی از نمایش بازی هم الی پس از لو رفتن زیر یک کامیون قایم شده بود که یکی از دشمنان به آن مشکوک شده و آن را بررسی کرد و جای الی برملا شد. به نظر میرسد که قسمت دوم غافلگیریهای بیشتری را در دنیای خطرناک پساآخرالزمانیاش آماده کرده باشد.
گیمپلی بازی پیچیدگیهای خودش را دارد که بعضی از آنها جدید هستند. در نمایشی که دیدیم، الی با تعداد زیادی از دشمنان به طور مستقیم برخورد میکرد که با موقعیتهایی کاملا غیرقابل پیشبینی مواجه شدیم. به نظر میرسد که ناتیداگ سیستم مبارزهی تن به تن را کاملا نسبت به بازی اول تغییر داده است تا تجربهای واقعگرایانهتر را ارائه دهد. مثلا الی میتوانست با استفاده از تیر منفجره، نه تنها یکی از دشمنان را به طور مستقیم هدف قرار دهد، بلکه دشمنی که فاصلهی کمی با او داشت را هم گیج کند تا به طور مستقیم او را از پا در آورد. این استراتژیها قرار است زمانی به کار آیند که بازیکن بیش از هر زمانی درگیر پیدا کردن مهمات و منابع بیشتر است و باید دست به روشهای خلاقانه برای حمله به دشمنان بزند. الی حالا میتواند از تیرهایی که از تیر و کمان شلیک میشوند جا خالی دهد و دشمنان بزرگتر را در چند مرحله از پا در آورد.
کمبود مهمات و منابع یکی از چیزهایی است که به نظر از قسمت اول بازی دستنخورده باقی مانده. نباید فراموش کنیم که The Last of Us اثری متفاوت در سبک Survival بود که تجربهای شبیه به آن را مدتها بود در صنعت بازی ندیده بودیم. حالا قسمت دوم بازی دنیایی کاملا جدیتر و البته واقعگرایانهتر را از هر نظر برایمان تدارک دیده است. اگر UI بازی نهایی هم شبیه به همان چیزی باشد که در نمایش E3 2018 دیدیم، بازی احتمالا حس و حالی مشابه نسخه اول را منتقل خواهد کرد. اگر یادتان باشد، در بازی اول هم برای ترکیب کردن مواد اولیه و ساخت یک ابزار جدید، جریان گیم پلی متوقف نمیشد و در جریان بود. در بازی دوم هم همهچیز به صورت همزمان و با همان روند قبلی دنبال میشود.
بازی از همان نمایش دوم با منتقدهای بسیاری روبرو شد که مخالف نمایش صحنههای شکنجه و نشان دادن جوارح بدن بودند. با این وجود به نظر میرسد که خشونت بخش غیرقابل حذف قسمت دوم باشد
بار خشونت بازی به مراتب بیشتر از قسمت اول و هر بازی دیگری است که در این سبک دیدهایم. The Last of Us: Part 2 از همان نمایش دوم با منتقدهای بسیاری روبرو شد که مخالف نمایش صحنههای شکنجه و نشان دادن جوارح بدن بودند. با این وجود به نظر میرسد که خشونت بخش غیرقابل حذف قسمت دوم باشد. در نمایش E3 2018 دیدیم که الی گلوی یکی از اعضای فایرفلای را میبرد و بازی عمدا این صحنه را با جزئیات بسیار و واقعگرایانه نشان میدهد. کمی جلوتر و در جریان گیمپلی، اعضای فایرفلای در حال دار زدن فردی نامشخص هستند. هر چند که به دار زدن او راضی نشده و او را در نفسهای آخر با چاقو زجرکش میکنند. در واقع خشونت بازی نتیجهی تغییر و تحولات الی و دنیای اطرافش در این چند سال است که حالا بیش از پیش به چشم میآید.
در همین نمایش دیدیم که اعضای فایرفلای به الی لقب «گرگ» را دادهاند. این طور که به نظر میرسد، الی بدتر از اینها را به سر دشمنانش آورده و حالا چه برایش خوشایند باشد یا نه، به عنوان یک تهدید شناخته میشود. تهدیدی که آدمهای بزرگتر از خودش را به بدترین شکلهای مختلف از بین میبرد و انگار که از این اتفاق راضی است. در مجموع میتوان گفت که The Last of Us: Part 2 قطعا یکی از بازیهایی خواهد بود که خشونت را بدون حد و مرز و در جای درستش استفاده کرده است.
قسمت اول The Last of Us در واقع یکی از آخرین بازیهایی بود که برای کنسول نسل هفتمی سونی، یعنی پلیاستیشن 3 منتشر شد. به نظر میرسد که قسمت دوم هم آخرین انحصاری کنسول پلیاستیشن 4 باشد. با این که هنوز تاریخ انتشار مشخصی برای عرضهی The Last of Us: Part 2 اعلام نشده، اما گزارشهای پشت پرده میگویند که بازی برای عرضه در بهمن-اسفند 1398 (فوریه سال 2020) برنامهریزی شده است.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید